Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#187108
hej, jeg står og til at købe ny hjemmebiograf. Jeg kan se at man kan købe to subwoffere til visse receivere efterhånden, men hvad er meningen med dette? Så vidt jeg er orienteret understøtter blu ray film vel kun MAX 7.1? og altså ikke 7.2? Har jeg misforstået noget ? :)

På Forhånd tak for hjælpen :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#187109
Du kan jo købe det antal du har brug for. 7.1 angiver blot, at der er én kanal til den lavfrekvente lyd, men det betyder jo ikke, at lyden bliver fordelt perfekt via denne ene kanal. Hvis du vil samme basoplevelse i en hjemmebiograf uanset hvor du sidder, så kan det blive nødvendigt med flere subwoofere. I princippet kunne du også have behov for at styre frekvensgangen separat for de to, så to udgange kan godt give mening, selvom kildematerialet ikke har to separate bas-streams.
Af mortenandreasen1990
#187111
Ahr på den måde! Fantastisk. Hmm, jeg kunne ikke være så heldig at havde nogle vigtige ting man skulle holde øje med når man køber receiver osv? Jeg googler meget, men synes hele tiden der er forskellige meninger :) - Fx sådan noget som decibel og ohm. Har rent ud sagt ik en hat forstand på det !

Tak for hjælpen!
#187149
Du skal nok røbe et budget da der er mange løsninger. Men har du ikke forstand på det eller ikke går så meget op i det, så vil jeg kigge 1) på komplette systemer fra LG, Samsung eller lign., og 2) besøge fx HiFi klubben og få en snak. Uanset hvad du læser er der altid nogen der mener det modsatte og mange der måske ikke helt er klar over hvad de snakker om.
Af mortenandreasen1990
#187152
hmm jeg har en smule forstand på det, men tror det er begrænset sammenlignet med mange andre i det her forum :) Jeg har allerede et gammel komplet system som ik engang kan afspille med de nye HD lydformater. Så nu vil jeg gerne have mit eget fra bunden. Jeg har fx kigget på den her receiver: http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... er-sc-lx56

Budgettet er nok omkring de 30000 men kan sagtens overskrides. Jeg vil gerne købe noget over længere tid så jeg fx køber en højtaler denne måned, en om tre osv. Jeg vil hellere at der går lidt længere tid men at jeg så får noget kvalitet der er pengene værd :)
#187157
Det lyder som en god politik. Der er spørgsmålet om du også skal bruge det til musik. Antager vi det er min anbefaling, at du reserverer 2/3 af beløbet til højtalerne (5.1 system) - det er det der giver den største forskel. Der er masser af religion i dette og det er derfor du læser så mange forskellige ofte modsigende råd. Jeg har selv gjort det samme som du vil - gode HT og en fair reciever derefter er alt blevet opgraderet løbende undtagen højtalerne.
Af mortenandreasen1990
#187162
haha tror du har helt ret i den del med religionen haha ;) hmm jeg er ret overbevist om at jeg napper den receiver der for den har airplay, wifi, THX, ser ud til at være godt med power i den og så er der mulighed for at bygge videre helt op til et 9.2 system skulle det en dag blive nødvendigt - så jeg ser den som forholdsvis fremtidssikret i forhold til så meget andet.

Jeg vil nok sige det sådan her:
50% af tiden film
30% af tiden PS4 spil (når det snart bliver aktuelt)
20% af tiden musik

Med hensyn til højtalere: Det er endnu et stort univers for mig også :P - alt det med ohm og decibel.. Det er svært helt at forstå hvilke tal man skal kigge efter. Jeg ved godt at man selvfølgelig skal høre det for at vurdere, men jeg synes ikke det er til at vurdere sådan nogle højtalere når man ofte i steder som hifi-klubben eller elgiganten står i et rum der er fuldstændig bygget til at det lyder godt jo. De skal gøre det godt hjemme i min stue og der ville det være fantastisk hvis an havde en slags måler for hvad man kunne kigge efter (i tal) og så derefter lytte ude i butikken om nu det ikke også godt nok stemmer at det er gode :)

Hvis du ar forslag til højtalere eller ting som er vigtige som man bør være opmærksom på, så skyd endelig ind!

Jeg forventer at skulle have et 7.1 system når jeg sådan er "færdig" med at samle det, men i en længere periode "nøjes" jeg nok med 5.1.
Af Nuri58
#187189
Der er lidt om at nogle AVR spiller bedere med nogle højtalere end andre, så du skal lægge dig fast på det du sigter efter. Det med ohm og decibel er ikke så afgørende, men des højere dB en højtaler yder ved 1 watt (sensitiviteten) des mere power får du ud af den. Fx en højtaler der er rated 89 dB ved 1 watt kræver en forsærker der yder det dobbelte af hvad en højtaler der er rated 92 dB gør. Du får i princippet også mere power ud af en 4 ohms højtaler end en 8 ohms, men 4 ohm kræver den dobbelte strømstyrke af 8 ohm og det kan belaste din forstærker. Ofte vil du se at forstærkerens effekt i 4 ohm er det dobbelte af 8 ohm (de helt dyre forstærkere da det ikke er helt lineært).

I princippet er det lydmæssigt ligegyldigt om det er det ene eller det andet, bortset fra at det er "lettere" at opnå en god lyd med 8 ohm og 89 dB sensetivitet end 4 ohm og 112 dB. Så når det kommer til højtalere er der ikke meget andet at gøre end at lytte dig frem i butikkerne eller hos vennerne og så prøve det der ligesom blæser benene væk under dig hjemme - du har nemlig ret i at rummet betyder ligeså meget som højtalerne selv med rumkorrigering (som jo ikke er perfekt).

Selv er jeg til ESL højtalere, som er et andet princip (og de er alt andet end linære i modstanden da de går ned til 0.5 ohm for visse frekvenser), men de høre til i den dyre ende. Du kan prøve at kigge på ribbon højtalere som er billigere og har synes jeg en rigtig god lyd i de høje frekvenser. Men det er mest fordi jeg er mest til musik.

Den AVR du har kig på er unden diskusion en god (og rigeligt med watt) AVR til prisen. Noget siger mig du kunne få den lidt billigere hos KT Radio og bor du tæt ved dem er det værd at kigge ind der.
Af mortenandreasen1990
#187196
Tusind tak ! Det fik jeg vidst fat i en der havde forstand på det :) jeg tager det til mig pg vil da lige kigge i kt radio efter den !:)
Af Nuri58
#187364
Lad os høre hvad du har besluttet. Det er dine ører der bestemmer så ingen problemer. hvis du har besluttet noget andet.
Af mortenandreasen1990
#187366
har endnu ikke været ude og købe noget endnu og der går måske også lidt tid endnu, men jeg har lagt mig ret fast på at det skal være en pioneer LX56, men nu er jeg så blevet i tvivl om det skal være en Pioneer LX76 - altså modellen skridtet op. Den koster et par tusind mere, men jeg har svært ved at vurdere om jeg får nok for pengene? Any ideas?

Med hensyn til højtalere har jeg også været inde i HIFI-klubben nu og forhøre mig og jeg TROR det bliver et par DALI IKON 7 MK2 som fronthøjtalere. Baghøjtalerne er jeg ikke 100% sikker på endnu :)
Af Nuri58
#187378
mortenandreasen1990 skrev:har endnu ikke været ude og købe noget endnu og der går måske også lidt tid endnu, men jeg har lagt mig ret fast på at det skal være en pioneer LX56, men nu er jeg så blevet i tvivl om det skal være en Pioneer LX76 - altså modellen skridtet op. Den koster et par tusind mere, men jeg har svært ved at vurdere om jeg får nok for pengene? Any ideas?

Med hensyn til højtalere har jeg også været inde i HIFI-klubben nu og forhøre mig og jeg TROR det bliver et par DALI IKON 7 MK2 som fronthøjtalere. Baghøjtalerne er jeg ikke 100% sikker på endnu :)
Lyder godt. Held og lykke med projektet - en ting der er værd at overveje er at fortdætte med højtalere der har samme lydsignatur (og så bliver valget let), men du kan givet finde andre end Dali som kan passe ind i den opsætning. I al fald får din fladskærm et stort lydlyft