Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#185333
Hej.

Jeg fået mig et Samsung UE46ES5505 TV, som jeg har sat til en Argon Mini Dac (DA) converter fra Hifi-klubben, som så ryger over i min dejlige NAD C315 Bee (Stereo) forstærker. Og herpå et par Dali Concept 6 højtalere (rigtig glad for dette setup - og super ren lyd, ift. mange digitale forstækere / surround receivers).

TV'ets lyd, er selvf. skruet ned til 0.

Lyden fra TV'et, når denne kommer ud over forstærkeren, er som sådan rigtig fin, men jeg synes bare at den er ret høj ift. de øvrige lydkilder der er sat til min forstærker. Lyden er ikke forvrænget, blot højere end lyden fra de andre lydkilder på forstærkeren.

Nu kommer spørgsmålet så - kan jeg fra TVet risikere at dette sender et forstærket signal ud, selvom det er over en optisk udgang ? Er dette ikke -10db (som vist nok er nominalt signal, på consumer audio).

Spørger fordi jeg vil være sikker på, at jeg ikke brænder min forstærker af.

Her et eksempel på, hvordan jeg konstaterer at lyden er højere.

Når jeg fra min iPhone kører Spotify ->Airplay over mit AppleTV, som er sat til TV'et (der så kører optical out -> DA converter), lyder musikken ret høj ift. når jeg f.eks. kører den over min Wireless Bluetooth receiver, som sidder på en anden linie-indgang på forstærkeren (en Logitech wireless music adapter).

Håber nogen kan komme med noget kvalificeret input på, hvad der kan skyldes 1) at lyden er højere og 2) at berolige mig med, at jeg IKKE kommer til at brænde min forstærker af, pga. overbelastning.

Håber ikke ovenstående er helt sort.