Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#124544
Jeg har en Philips BDP31000 og en sony av reciver str-kg700, ved nogen blueray film kan jeg ikke få "rigtig" surround sound, det kan så skyldes at discen er optaget i et format min reciver ikke kan afkode, men hvorfor kan jeg ikke engang få alm "rigtig" surround sound ? jeg er nødt til at bruge prologic for at få surround sound.

Filmen som jeg havde problemer med var Superhero movie (parodi på spiderman 1 og b.la med Leslie nielsen)
Senest rettet af gasolin 23. dec 2010, 17:21, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
#124545
ProLogic er det "gamle" dolby surround, dette er dog lydmæssigt ikke i nærheden af dts, dd 5.1, eller de nye hd formater.
Med den rigtige tilslutning ( opsætning i menu ), bør der som minimum opnås DD 5.1. ( med forbehold for lydmuligheder ved nævnte dvd ).
Af Kratz
#124564
Ja, du burde kunne få Dolby Digital eller DTS med den rigtige opsætning.
Det kan være du skal sætte din Blu Ray til at spytte det rigtige lydformat ud. Hvis den pr. default vælger en af HD formater (Dolby TrueHD eller DTS HD master) er det ikke sikkert din receiver kan finde ud af det.
Af cwitt
#127993
Kratz skrev:Ja, du burde kunne få Dolby Digital eller DTS med den rigtige opsætning.
Det kan være du skal sætte din Blu Ray til at spytte det rigtige lydformat ud. Hvis den pr. default vælger en af HD formater (Dolby TrueHD eller DTS HD master) er det ikke sikkert din receiver kan finde ud af det.
Jeg blander mig lige da jeg var lige ved at starte lignende tråd.
Er der ikke noget med, at hvis vens receciver ikkel ige umiddelbart forstår HD formaterne så kan overføre lyden analogt og få væsentligt bedre lyd end DD og/eller DTS?

Både min BD afspiller og receiver har noget der hedder 6/8 input, men hvad får man egentligt ud af dette og hvad er ulemperne ift. fx. at skulle kobe helt ny receiver?
Af Kratz
#128040
Det er helt korrekt.
Har du en Blu Ray afspiller som kan afkode HD formaterne, hvorimod receiveren ikke kan kan det bedst betale sig at lade Blu Ray afspilleren klare opgaven.
Du behøver dog ikke nødvendigvis forbinde afspillerne med analoge kabler hvis din receiver har HDMI indgang. I dette tilfælde skal du blot få afspilleren til at sende lyden som PCM.
Hvis du mangler HDMI indgangen er der intet andet for end 5.1 analoge kabler.
Af thomasjn
#128052
Sorry for offtopic.

'MigSelv' skriver:
"ProLogic er det "gamle" dolby surround, dette er dog lydmæssigt ikke i nærheden af dts, dd 5.1, eller de nye hd formater."

Med det "gamle" dolby surround, mener du da lydformatet der er brugt primært på DVD?

Jeg syntes nemlig ikke jeg kan høre speciel forskel fra lyden på en dvd, til lyden på en blu-ray med Dolby TrueHD eller DTS HD master, jeg har en forstærker der understøtter de formater.
Af Kratz
#128069
Det afhænger meget af hvilket system du har. Med et Logitech surround system er det ikke sikkert man kan høre den store forskel, men med et godt system er der kolosal forskel!
Brugeravatar
Af MigSelv
#128075
thomasjn skrev:Sorry for offtopic.

'MigSelv' skriver:
"ProLogic er det "gamle" dolby surround, dette er dog lydmæssigt ikke i nærheden af dts, dd 5.1, eller de nye hd formater."

Med det "gamle" dolby surround, mener du da lydformatet der er brugt primært på DVD?

Jeg syntes nemlig ikke jeg kan høre speciel forskel fra lyden på en dvd, til lyden på en blu-ray med Dolby TrueHD eller DTS HD master, jeg har en forstærker der understøtter de formater.
Nej.
Lyden på dvd skiver er normalt 5.1 DD, i mange tilfælde er der også tilvalg af DTS. Disse lydformater er optaget med seperate lydspor for alle kanaler.
Det "gamle" Dolby Prologic er stort set et stereosignal, der ryger igennem en processor ( meget kort ridset op ).
HD lydformaterne er ukomprimeret, men med så meget andet (digital ) lyd, kræver det langt mere af setup'et, hvis du skal have glæde af det. De frekvensområder HD lyden kan håndtere, dem kan vi ikke høre alligevel. Alm. højttalere kommer ikke i nærheden, af den langt højere opløsning ( mine rækker til 30.000 Hz grundet bånddiskanter ). Og det kan jeg ikke høre, eller ingen mennesker kan. Men med så meget andet, kejserens nye klæ'r.
Mit bio setup, uden tv, ligger i omegnen af 60.000kr.Jeg kan ane et lille løft i lyden, når vi snakker HD lydformater, og så heller ikke mere.
Af thomasjn
#128076
Jeg har en Denon AVR-1911 forstærker, med nogle aldrende mellemstore b&o L/R højtalere, og nogle no-name back højtalere og en monacor 'et eller andet' center højtaler.

Det kan godt være jeg skal ud og se efter nogle nye højtalere, men de spiller ellers ik' værst.
Brugeravatar
Af MigSelv
#128079
cwitt skrev:
Kratz skrev:Ja, du burde kunne få Dolby Digital eller DTS med den rigtige opsætning.
Det kan være du skal sætte din Blu Ray til at spytte det rigtige lydformat ud. Hvis den pr. default vælger en af HD formater (Dolby TrueHD eller DTS HD master) er det ikke sikkert din receiver kan finde ud af det.
Jeg blander mig lige da jeg var lige ved at starte lignende tråd.
Er der ikke noget med, at hvis vens receciver ikkel ige umiddelbart forstår HD formaterne så kan overføre lyden analogt og få væsentligt bedre lyd end DD og/eller DTS?

Både min BD afspiller og receiver har noget der hedder 6/8 input, men hvad får man egentligt ud af dette og hvad er ulemperne ift. fx. at skulle kobe helt ny receiver?
Hvis der ikke er HD lyddekoder i receiveren, men derimod i din BD afspiller, kan du med fordel forbinde med 6-8 analoge kabler ( alt efter antal af højttalere ).
Hvis din receiver er udstyret med HDMI input, kan lyd fra BD afspiller sendes som PCM ( ukomprimeret analog HD lyd ). Denne løsning er nemmest og billigst, set i lyset af kun 1 kabelindkøb. Indstillinger foretages i menu på BD afspiller.
Hvis receiver har HD lyddekodere, forbindes denne med HDMI kabel til BD afspiller, og i BD afs. menu vælges lyd som bitstream out.
Af cwitt
#128082
MigSelv skrev:
cwitt skrev:
Kratz skrev:Ja, du burde kunne få Dolby Digital eller DTS med den rigtige opsætning.
Det kan være du skal sætte din Blu Ray til at spytte det rigtige lydformat ud. Hvis den pr. default vælger en af HD formater (Dolby TrueHD eller DTS HD master) er det ikke sikkert din receiver kan finde ud af det.
Jeg blander mig lige da jeg var lige ved at starte lignende tråd.
Er der ikke noget med, at hvis vens receciver ikkel ige umiddelbart forstår HD formaterne så kan overføre lyden analogt og få væsentligt bedre lyd end DD og/eller DTS?

Både min BD afspiller og receiver har noget der hedder 6/8 input, men hvad får man egentligt ud af dette og hvad er ulemperne ift. fx. at skulle kobe helt ny receiver?
Hvis der ikke er HD lyddekoder i receiveren, men derimod i din BD afspiller, kan du med fordel forbinde med 6-8 analoge kabler ( alt efter antal af højttalere ).
Hvis din receiver er udstyret med HDMI input, kan lyd fra BD afspiller sendes som PCM ( ukomprimeret analog HD lyd ). Denne løsning er nemmest og billigst, set i lyset af kun 1 kabelindkøb. Indstillinger foretages i menu på BD afspiller.
Hvis receiver har HD lyddekodere, forbindes denne med HDMI kabel til BD afspiller, og i BD afs. menu vælges lyd som bitstream out.
Spot on! - lige hvad jeg behøvede at vide...tak!

Hvad er det for kabler man skal købe? Alm. high-end phono kabler parvis, eller fås de som "et bundt" til lige dette formål?
Brugeravatar
Af MigSelv
#128086
Audiokabler sælges parvist, de bruges jo normalt til stereo.
Jeg ved ikke, om der findes et "bundle" til formålet.
Kvalitet og dermed pris, skal afspejle resten af dit setup.