Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Redjemo
#119911
Vi har 2 fladskærme et i stuen og et på Børne-værelset, det i stuen er et LG 32" med DVB-T/C, det andet er en Samsung 32 med DVB-T, vi har Yousee kabel-tv, hvis vi sider i køkkenet (værelse-stue til hver side) kommer lyden fra LG forsinket i forhold til Samsungen, og det der undrer mig er at LG tv-et sider først på antenneledningen, så var der et der burde være foran med lyden burde det være LG, men det er lige modsat?

Jeg har lige fået en Samsung soundbar, som jeg har sat til LG, og lyd fra tv til soundbar er med en digital ledning, det vil ikke spille synkron med tv, hvad kan jeg gøre eller hvad gør jeg forkert ?

Håber i kan hjælpe.
Af Peter Schrøder
#120136
Redjemo skrev:Vi har 2 fladskærme et i stuen og et på Børne-værelset, det i stuen er et LG 32" med DVB-T/C, det andet er en Samsung 32 med DVB-T, vi har Yousee kabel-tv, hvis vi sider i køkkenet (værelse-stue til hver side) kommer lyden fra LG forsinket i forhold til Samsungen, og det der undrer mig er at LG tv-et sider først på antenneledningen, så var der et der burde være foran med lyden burde det være LG, men det er lige modsat?

Jeg har lige fået en Samsung soundbar, som jeg har sat til LG, og lyd fra tv til soundbar er med en digital ledning, det vil ikke spille synkron med tv, hvad kan jeg gøre eller hvad gør jeg forkert ?
Det lyder, udfra det du beskriver, som om Samsungen viser det analoge signal? Der er ret stor forskydning mellem det digitale og det analoge signal. Mht. soundbar'en tror jeg at synkroniseringen vil forbedres hvis du slår nogle af de "billedforbedrende" features fra i LG'en. Men check lige menuen først. Måske er der en "Lip sync" funktion som kan tilpasse lyd og billede.
Af stefdnk
#129370
Jeg har søgt og ledt i diverse fora, men ingen kan tilsyneladende komme med en plausibel forklaring eller løsning på forsinkelsen med lyden.
Jeg har et Samsung 40" som har en irriterende forsinkelse på HD kanalerne.
Hvis jeg slår viasat digitalboksen fra og kører på luftantenne er der intet problem.
Viasat svarer ikke på spørgsmål, tilsyneladende, og rundt omkring kommer mange med sjove bud på indstillinger.
Min pointe er at når jeg sætter et TV til og tænder for det - så virker det..
Det kan ikke være meningen at jeg skal sidde og fumle med millisekunderpå den ene eller anden remote.
TVet skal selv indstille evt. forsinkelse og rette det - eller er jeg bare naiv?
Jeg er jo ikke alene om problemet, men falder folk bare hen i fortvivlelse og undlader at se på skærmen når der er talende hoveder i TV?
Eller er der en kvalificeret der kan komme med den ( simple) løsning som jeg ikke selv har fundet endnu?

På forhånd tak for evt. bud på løsningen.
Af mhca
#129392
Til det første problem omkring forskel på Samsungen og LG'ens lyd:
- Signalet i ledningen bevæger sig altså alt for hurtigt til, at det betyder noget mærkbart, hvilket TV der sidder nærmest det indgående YouSee-stik.
Antaget at begge TV modtager det digitale signal (for som nævnt af Peter Schrøder, så er det digitale foran det analoge), så vil jeg satse mine penge på, at der er forskel i hurtigheden af signalbehandlingen på de to TV. Dette kan enten skyldes forskelle i tunerne, eller også i selve billedbehandlingssystemet.
Fx kan 100/200 Hz systemer skulle udføre nogle beregninger, der godt kan give en svag forsinkelse, men anden billedbehandling kan også gøre en forskel. Du nævner intet om, hvor stor forskellen er.

Ang. din soundbar, så minder det om mine forældres problem med et eksternt anlæg, hvor lyden er overført analogt modsat dit med digitalt.
Jeg læste at man på Samsung skulle kunne justere millisekund delay i service menuen.
HVad er det for en Viasat digitalboks, du bruger sammen med YouSee? Kan man eventuelt tilslutte soundbaren direkte til den fremfor gennem TV'et?
Jeg har ingen gode bud på dette problem, andet end at jeg må sige, at jeg desværre tror, det er for naivt at forvente at TV'et kan rette evt. forsinkelse :-(

Mvh. Martin