Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#75963
Hej skønne mennesker i dette forum.

Jeg går og overvejer at erstatte de ellers særdeles velspillende PC højtalere jeg har sat til mit TV, men en soundbar.

Jeg har søgt lidt rundt efter Samsungs bars, og de modtager delt kritik, især på deres sub. Er der nogle herinde som har erfaringer med disse?

Har også lidt kig på Yamaha, men de er lidt tunge prismæssigt.

Vedhæft gerne et billede af jeres TV - Lyd opstilling.
Af Mons
#75973
Personligt har jeg koblet mit tv til mit stereoanlæg - det giver rigtig god lyd med masser af bund..
Så hvis du har mulighed herfor vil, jeg klart anbefale denne løsning, fremfor en soundbar!!

Skal det være en soundbar, bør du så afgjort prøvelytte denne her 8)
Af larshenriksen
#75975
Jeg er enig med mons.... stereoanlægget er at foretrække i min verden. Men jeg kan godt se fidusen i en soundbar, ingen tvivl om det. Men hvis du er villig til at ofre prisen for en soundbar, så vil jeg også undersøge nærmere hvad det vil koste for et surroundsystem i den lidt bedre ende. Eksempelvis: http://www.sony.dk/product/hcs-cinema-s ... t/ht-sf100
Af M-Sniper
#75977
Hej Aviator...

jeg går ud fra du ikke ønsker hele stuen fyldt med højtaler osv... og derfor går efter en soundbar...

jeg mener skal det være en soundbar, og det skal være ok surroundlyd (5- 7 højtaler er bedre meeen alligevel), så er der ingen vej uden om en yamaha soundbar...

et evt. alternativ er 2.1 systemerne... forskellige mærker laver disse...

men nyt på marked er Boses Cinamete systemer... og bose er jo ikke dårligt. http://www.bose.com/controller?url=/sho ... /index.jsp

hos elgiganten kan du enda lev det tilbage inden 14 dage..

yamahas 2.1 systemer er også super men der tilhører jo en dvd afspiller med, hvilke jeg tror du ikke ønsker..

jeg overvejer selv et bose system... den har kun en optisk og et analigt indgang. men slutter man tv'et til.. så kan man høre alt der kører igennem tv'et... hvilke er det jeg eftespørger..

PS. US Dollar er meget lav i øjeblikket... så kan du få nogle til at hente. så sparer du virkelig noget :o)

Håber det hjælper.. SES god jagt...
Af RogueAgent
#75987
Jeg har en Sony HT-CT500 soundbar sat til mit LG plasma - den gør det samtidig ud for stereoanlæg i stuen, den har også indbygget FM radio...

I modsætning til et "normalt" anlæg, har denne dog 3 hdmi indgange, 1080p opskalering, og accepterer LPCM fra blu-ray.

Al tilslutning og forstærkning foregår i subwooferen, det synes jeg er en bedre løsning end dem hvor alt skal tilsluttes bag i selve soundbaren, hvilket for mig at se giver noget af et ledningsbøvl hvis man vil have den op at hænge på væggen under skærmen.

Det er klart at den ikke er noget match for et "rigtigt" surround anlæg, men da det ikke var en option i stuen er dette efter min mening en væsentlig mere elegant løsning end et "midi" størrelse stereoanlæg - og med lige så god lyd som almindelige anlæg i nogenlunde samme prisklasse - samtidig med at den altså har samme funktionalitet som en entrylevel surroundreceiver (undtagen muligheden for at tilslutte surroundhøjttalere, selvfølgelig)
Af Malcolm_Y
#76044
Bruger et Onkyo 5.1 system (se sign.) lavet specifikt til minibiografen ellers kan du nøjes med kun at købe std. pakken med 3.1 systemet. Super lækkert når først man har sat det rigtig op med masser af ind og udgange også HDMI, plus understøttelse af stort set alle nyere HD lyd. Og koster faktisk ikke så meget.
Ellers har elgiganten en seperat Onkyo souround forstærker der er meget kraftigere til en ret billige penge ved dog ikke hvor god den er sammenlignet mht til tilslutninger og lyd understøttelse men helt klart værd at overveje hvis man selv ønske at købe eller har højtalere.
Af Aviator
#77014
Hvad siger eksperterne til dette :

(Vec godt denne er startet i den forkerte tråd - sorry)

Reciever : Onkyo TX-SR607 Sort (ikke købt endnu)
Center : Ældre KEF Q95C
Front : 2 x Ældre Carlsson A2-200 fra SONAB Audio Sweden
Bas : Ældre Calsson B2-250 aktiv 15 tommer fra SONAB Audio Sweden

Så mangler jeg blot side og baghøjtalere som gerne må være trådløse, hvis dette i det taget er en mulighed. Recieveren giver også mulighed for at montere højtalere i fronten som er monteret over front højtalerne, men anmeldelserne af dette lyder ikke til at være nogen større gevinst.

forslag til dette ?
Af Nexus
#77154
Har kigget og hørt lidt på forskellige soundbars da jeg skulle finde en til min søster.

Samsung vil jeg ikke røre med en ildtang. Kvaliteten virker utrolig ringe og lyden er ikke noget at råbe hurra for.

Philips HTS6100 og op leverer et ret godt resultat dog kommer det aldrig til at lyde som et 5.1 setup.

Skulle jeg vælge et uden DVD så blev det nok en Yamaha.
Af GenX
#77161
Jeg investerede for et par uger siden i en Samsung soundbar HT BD-8200. Valget faldt på Samsungs model, da den kan afspille Blueray og DVD, er slank og derfor passer til min B855 plasma skærm, har radio og CD afspiller og har trådløs subwoofer. Det var således tanken at Soundbaren skulle erstatte det meste af maskinparken under mit TV og kunne matche mit super slanke TV og frigøre et par kvm i stuen.

Jeg var som udgangspunkt også forbeholden overfor den markante bass, som der er skrevet en del om på engelske sites. Jeg tror dog kritikken et langt stykke hen ad vejen skyldes forkert opsætning. Man kan godt nok ikke i opsætning af soundbaren kalibrere lyden tilstrækkeligt. Men der er på fjernbetjeningen en knap der hedder DSP, der giver mulighed for at vælge forskellige lydprofiler. Standard profilen ved leverancen på min Soundbar var MEGA BASS :o

Vil jeg så anbefale soundbaren til andre. Det er et mere komplekst spørgsmål.

På plus siden:
Den passer super godt til Samsungs LED og B855 skærme
Jeg synes at lydbilledet ved DVD og Blueray film er et MEGA skridt fremad ift. samsungs indbyggede højtalere - men det kan jo heller ikke blive meget værre ;)
Ved almindeligt DVB-T fjernsyn er lydforbedringen knap så stort et skridt fremad – men stadig en klar forbedring.
Integrationen med Samsung B855 skærmen er rigtig god.
Den kan vise Youtube videoer
WAF er stor

På minus siden:
Byggekvaliteten er lidt for plastisk. Det skyldes at afdækningen foran højtalerne er af plastik og soundbaren er meget let og den knager (som kun plastik kan) når man flytter rundt på den.
Der er monteret en lille blæser på bagsiden - der svagt kan høres
Lyden er generelt lidt flad når man afspiller CD og radio – men lydbilledet er mere fyldigt ved DVD og Blueray film.
Der er kun et begrænset antal tilslutningsmuligheder.
Den er realistisk set for dyr – i forhold til kvaliteten

Samlet set kan jeg vist kun sige, at det er en af de pakkeløsninger, der aldrig rigtig excellerer på nogen punkter – men omvendt er der reelt kun få alternativer, hvis man vil have en slank ”altmulig maskine” med Blueray – så jeg har ikke tænkt mig at skifte den ud.