Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sd2100
1Gandrup skrev: 6. sep 2024, 13:22 Godt at se at der stadig er gang i tråden - ville ikke vide hvor jeg ellers skulle gå hen og spørge angående B&O, hehe.

Men tak for de hurtige svar.

Jo, jeg er godt klar over at det ikke køre helt optimalt med den Audio Hall Streamer - det spiller fint, men som sagt kan man nok ikke kalde det rigtig surround. Det var også en midlertidig løsning.

BeoSound Theatre ville være den absolut bedste tilføjelse til mit setup, tænker jeg, men selvfølgelig også det dyreste.
Men hvad ville fordelene helt nøjagtigt være?
Jeg ville kunne benytte BS Theatre som center og tilslutte mine andre højttalere og subwoofer til den, så jeg ville komme uden om at skulle bruge en AV receiver, korrekt?
Er der ellers noget? Forstår BS Theatre at jurstere mine andre højtalere automatisk så man får den bedste lyd oplevelse?

Ved ikke om det er noget vrøvl det jeg spørg om. Så meget har jeg ikke forstand på det. Vil bare gerne have det bedste ud af mit anlæg :D

God dag!
Alt tilsluttes BS Theatre, og der kræves intet andet.
Det med fordele er jo altid et spørgsmål om krav og behov, om hvordan man bruger tingene i ens hjem.
Prøv f.eks at se denne (dansksprogede) anmeldelse:
https://youtu.be/I2jTIlDEjKU?si=MVzLsOCGjqyU_c-M

Jeg selv skiftede mit Avant 55” ud med et LG C3 55” og en Theatre samlet på bordstand, da den kom.
Jeg tilsluttede de højtalere, jeg havde i forvejen og linkede det til mine øvrige produkter i huset.
For det meste bruger jeg - lige som tidligere - en ATV4K-boks (og en blurayplayer)……jeg ser stort set ikke noget til LG-tv’ets apps.
Jeg har ikke fortrudt et øjeblik.

Der er mange muligheder - nogle hænger tv’et på væggen og lader soundbaren stå på en skænk eller hænger den på væggen (vægbeslag medfølger)…..der er mange muligheder.
Mange bruger tv’ets apps.
Tv’et behøver ikke at være et LG, men integrationen er bedre og Beoremoten virker bedst med det.

Måske hjælper dette lidt.
Det bedste, du kan gøre, er dog at se/høre det/den i aktion.

MM
Af Beomand
Millemis skrev: 8. sep 2024, 10:11 Det med fordele er jo altid et spørgsmål om krav og behov, om hvordan man bruger tingene i ens hjem.
Prøv f.eks at se denne (dansksprogede) anmeldelse:
https://youtu.be/I2jTIlDEjKU?si=MVzLsOCGjqyU_c-M

Jeg selv skiftede mit Avant 55” ud med et LG C3 55” og en Theatre samlet på bordstand, da den kom.
Jeg tilsluttede de højtalere, jeg havde i forvejen og linkede det til mine øvrige produkter i huset.
For det meste bruger jeg - lige som tidligere - en ATV4K-boks (og en blurayplayer)……jeg ser stort set ikke noget til LG-tv’ets apps.
Jeg har ikke fortrudt et øjeblik.

Der er mange muligheder - nogle hænger tv’et på væggen og lader soundbaren stå på en skænk eller hænger den på væggen (vægbeslag medfølger)…..der er mange muligheder.
Mange bruger tv’ets apps.
Tv’et behøver ikke at være et LG, men integrationen er bedre og Beoremoten virker bedst med det.

Måske hjælper dette lidt.
Det bedste, du kan gøre, er dog at se/høre det/den i aktion.

MM
Jeg er ved at komme tilbage til min B&O verden igen efter at have prøvet alle mulige krumspring for at kunne bruge mine 4 Beolab 8000 og min Beolab 2 sub. Jeg har så nu måtte tage springet og købe mig en BEOSOUND THEATRE det skal skrives med stort til den pris. 8-)

Jeg ville så herind og skrive lidt til jer og så selvfølgelig Peter Pan. Så så at han desværre ikke er her mere. Men tak for jeres meget underholdende drillerier.

Hvilke baghøjtalere har du på din Beosound Theatre
Brugeravatar
Af Millemis
Hej Beomand
Jeg må indrømme, at jeg ikke kigger ind her ret tit, nu efter at Peter har forladt os - der sker jo ikke meget.
Jeg savner ham da stadigvæk…..selvom vi langt fra var enige om ret meget!
Han var en god ven og har gennem mange år ydet en utrættelig indsats med råd og vejledning til alt omkring det gamle B&O-grej.
Han havde nu nok ikke kunnet give mange råd om brugen af Beosound Theatre…..det ville have været alt for ‘moderne’ for ham.

Jeg bruger det samme højtaler-setup, som jeg havde med min Avant 1st Gen - med den ændring at begge Beolab 11 nu står bagtil (tidligere stop en foran og en bagved).
Det vil sige, at jeg har mine gode gamle BL6000 som surroundhøjtalere.
Det bliver der sikkert ikke lavet om på - setup’et fungerer fint i vores relativt lille stue og til mit/vores behov.
(Husk også på, at der med Theatre er mulighed for at lave diverse forskellige ‘lyttepositioner’ med forskellige højtalere i brug).

Der kan ikke gives noget endegyldigt råd til, hvilke højtalere, der egner sig - hertil er vores rum, vores behov og finansielle muligheder alt for forskellige…..man må prøve dig lidt frem.
Det behøver dog ikke at være det nyeste, fancy fra B&O!

God fornøjelse med din Theatre-opsætning.
Jeg tænker, at det køb kommer du ikke til at fortryde - jeg er i hvert fald superglad for min og dens muligheder.

MM
Af Beomand
Jeg har tidligere skrevet med Peter Pan om at bruge en Almando boks på min nyt indkøbte LG 65 tommers tv. En af de ting jeg savnede var at kunne streame musik uden at man skulle gøre det igennem mit Apple tv. Min almando boks var ganske enkelt noget juks til streaming. skruede man op for at høre den musik man streamede så var man ved at sprænge højtalere når man tændte sit fjernsyn igen.. Sidst men ikke mindst var den LG fjernbetjening ganske enkelt noget værre l...t Den var grim og bare plastic agtig.

Så nu har jeg købt et nyt fjernsyn og en Beosound Theatre. Til det har jeg Beolab 18 som front højtalere og Beolab 8000 som baghøjtalere. Jeg går og overvejer om jeg skal sælge bil og alt andet af værdi og købe Beolab 28 som fronthøjtalere. De koster en del..

Jeg vil også gerne takke Millemis for at opklare hvorfor vi ikke hørte mere fra Peter Pan. Jeg har ikke været den store forfatter men jeg har kikket og læst jeres indlæg med stor iver og interesse.

Hyggeligt du stadigvæk kikker forbi Millemis. :)

Hvil i fred Peter Pan.

Skal vi ikke lave nogle indlæg af vores B&O System. Her kommer et af vores i stuen.
Vedhæftede filer
Højtaler i stuen.jpeg
Højtaler i stuen.jpeg (615.9 KiB) Vist 1146 gange
Jeg har et setup bestående af et Sony KD-65XF9005 og et sæt BeoLab 8000 og en BeoLab 2, hvor lyden fra tv'et går ud i højttalerne via tv'ets hovedtelefon udgang.
Det virker rigtig fint, lyden styres med tv fjernbetjeningen og alt er godt.
Når jeg så vil lytte til musik så bruger jeg enten Spotify app'en på
fjernsynet, tunein radio, eller jeg chromecaster lyden til fjernsynet med min telefon.
Jeg kunne dog godt tænke mig en løsning så jeg:
1. Kunne streame til højttalerne uden at have tv'et tændt
2. Kunne lave højttaler grupper så flere højttalere I mit hus kunne spille den samme musik via Google home.

Jeg har rodet med at lave en løsning så jeg via en automatisk tovejs optisk switch som denne: (https://www.av-cables.dk/lydkabler/opti ... tch-2-vejs), kunne have både min gamle chromecast audio sat til højttalerne, samtidig med at fjernsynet er sat til.
Altså:
fjernsyn - > optisk switch (indgang 1) - > DAC - > BeoLab 8000
Chromecast Audio - > optisk switch (indgang 2) - > DAC - > BeoLab 8000

Jeg har ikke en optisk switch liggende, men jeg har en lille DAC liggende fra et tidligere projekt, så jeg testede for at se om jeg kunne få lyd ud af fjernsynet via optisk ud og det virkede, men lyden kunne jeg ikke styre via fjernbetjeningen, den var låst på et bestemt leje, hvilket jo så ikke nytter noget.
Jeg har læst noget om at man kan gøre noget med HDMI ARC, men jeg kan ikke lige helt lure hvordan det løser mit problem. Jeg vil jo gerne styre lyden ud fra tv'et men er HDMI ikke en indgang til tv'et?

Systemet skal være så simpelt som muligt, gerne så min kone ikke kan mærke forskel. Så ikke ikke noget med ekstra fjernbetjeninger, eller noget andet når hun skal se fjernsyn, det skal bare virke og lyden skal kunne styres fra fjernsynets fjernbetjening uden problemer.
Når lyden kommer fra chromecasten så gør det mig ikke noget at skulle styre lydniveauet via telefonen, så længe af fjernsynet fungerer som det plejer.
Altså højttalerne skal kunne få input fra to forskellige enheder og det skulle gerne være så simpelt et setup som muligt.
Har I nogle ideer til hvad jeg kan gøre? Vil en BeoSound Core kunne løse problemet på en eller anden måde, så jeg kunne køre lyden fra fjernsynet ind i Core'n og derfra ud i højttalerne, men så jeg stadig kan styre fjernsynslyden med tv fjernbetjeningen?
Så kunne jeg nemlig også streame direkte til Core'n via B&O app'en tænker jeg.
Jeg ser altså to løsninger der skal undersøges for at nå det endelige mål at have en synlig højttaler gruppe i Google Home.

En Beosound Core sat ind som mellemled på en måde, eller en switch der kan gøre det samme
Det kan jo løses med en BT modtager og en Audio (RCA) omskifter, så kan musik høres uden om TV via Telefonen.
Radiomanden skrev: 30. jan 2025, 21:58 Det kan jo løses med en BT modtager og en Audio (RCA) omskifter, så kan musik høres uden om TV via Telefonen.
Er sådan en RCA omskifter automatisk, eller er det noget hvor jeg fysisk skal dreje på en knap for at få det til at virke?

Planen var nu at bruge en Chromecast Audio og ikke en BT modtager, men det er næsten det samme, kravet er at det kører automatisk og at tv lyden kan styres af tv'ets fjernbetjening som det kan nu.

Udfordringen er at få en dims der kan afgøre hvor der er signal fra og så sende det videre.... noget ala det her:

https://www.av-connection.dk/?PGr=12937
Ja Chromecasten kan gøre det du vil lige som en BT modtager kan hvis den har en Toslink ud, lyden, hvis den kun bruges til musik kan den jo bruges uden TV, og lydstyrke styres med Telefonen.
Radiomanden skrev: 30. jan 2025, 23:02 Ja Chromecasten kan gøre det du vil lige som en BT modtager kan hvis den har en Toslink ud, lyden, hvis den kun bruges til musik kan den jo bruges uden TV, og lydstyrke styres med Telefonen.
Jep, det er jeg med på... Problemet er at finde en dims der automatisk skifter lyden fra tvsignal til chromecast signal og ud i højttalerne uden at jeg skal gøre noget fysisk.

Feks som denne boks gør det:

https://www.av-cables.dk/lydkabler/opti ... tch-2-vejs

Hvis jeg kunne få en dims der kunne gøre det samme, bare med et analogt input ville mine problemer være løst 👍
Ja den kan bruges, kende umiddelbart ikke til en analog der kan det samme, men hvad er problemet med at gøre det manuelt.?
Radiomanden skrev: 31. jan 2025, 00:28 Ja den kan bruges, kende umiddelbart ikke til en analog der kan det samme, men hvad er problemet med at gøre det manuelt.?
At det skulle være så gnidningsfrit som muligt... jeg er villig til at betale for ikke at skulle rejse mig fra sofaen, samt ikke at risikere at jeg har sat udgangen til andet end fjernsynet når min kone skal bruge fjernsynet.
  • 1
  • 325
  • 326
  • 327
  • 328
  • 329