Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Thomas 78 skrev: 8. jan 2025, 11:07 Jeg havde samme problem med min marantz sr5005 og mit meget nyere sony oled.
Det er hverken kablet, tv’et eller recieveren, men derimod fordi at tv’et understøtter earc og reciveren kun arc.
På mit tv skulle jeg slå dolby digital + fra, så det kun sendte alm. dolby digital ud.
Det er IKKE korrekt, hvis du læser tråden igennem vil du se at trådstarter allerede har fået TV og Receiver til at connecte, ved at ændre nogle indstillinger, det er bare lyden der mangler. Og derudover er både EARC og ARC bagudkompatible, som der også skrives tidligere i tråden.
henrik.yde skrev: 8. jan 2025, 11:25
Thomas 78 skrev: 8. jan 2025, 11:07 Jeg havde samme problem med min marantz sr5005 og mit meget nyere sony oled.
Det er hverken kablet, tv’et eller recieveren, men derimod fordi at tv’et understøtter earc og reciveren kun arc.
På mit tv skulle jeg slå dolby digital + fra, så det kun sendte alm. dolby digital ud.
Det er IKKE korrekt, hvis du læser tråden igennem vil du se at trådstarter allerede har fået TV og Receiver til at connecte, ved at ændre nogle indstillinger, det er bare lyden der mangler. Og derudover er både EARC og ARC bagudkompatible, som der også skrives tidligere i tråden.
Jeg har læst tråden, og det er også derfor jeg deler min egen erfaring med arc og earc.
Ja det er bagud kompatibelt, men hvis jeg slår dd+ til i min tv menu får jeg kun en højfrekvent skratten ud af receiveren, og hvis jeg slår det fra lyder det fint.
Jeg tænker at det lyder meget som det problem Morten beskriver.
SÅ virker det! Tricket var at vælge PCM under Samsungs lydindstillinger, hvad det så end står for :).

Til senere reference skulle følgende til:
- 1: på Marantz skal følgende indstilling findes: Video/HDMI setup/HDMI control, hvor der skal vælges "on". Herefter dukker NR1603 (i mit tilfælde) op i Samsungs menu. Der er etableret forbindelse gennem hdmi-kablet.
- 2: på Samsung skal følgende indstilling findes: Alle indstillinger/Lyd/Lydoutput for NR1603/Ekspertindstillinger/Format for digital output: PCM vælges (samt auto for Tilstanden HDMI-eARC + evt. fravælg Samtidigt optisk output).

De to ting did the trick.

TAK for tålmodighed og alle råd. Jeg slap for 'ledningshelvedet' :).

mvh
Morten