Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Jeg er stadig forvirret over lyden fra et tv til en stereoforstærker og lydindstillinger.
Er der nogen fordele ved at have Dolby Digital Plus fra ex. Netflix-understøttelse i en HDMI 2.1 earc extractor som Nedis HDMI extractor.
Den nye Marantz M1-forstærker nævner indbygget afkodning af DD+ som en funktion nemlig.
Så er der nogen lydforskelle for DD+ downsamplet til stereo vs normal DD downsamplet til stereo?
Det er et godt spørgsmål du stiller her.
Ift. kvalitet vil jeg mene der er forskel på standard DD og DD+ Downsampling.
Standard DD er begrænset til en max databåndbredde på 640 KBPS hvorimod DD+ / EARC HDMI sætter en ny og bedre standard, problemet er at stort set ingen af de tilgængelige danske og udenlandske streamingtjenester udnytter den ekstra datakapacitet der er tilgængelig, sandsynligvis fordi det vil kræve en del mere plads på serverne at reservere så meget plads til lyd alene.
Som svar på dit spørgsmål, vil jeg mene.... nej du får ikke nogen stor gevinst ud af en HDMI extractor da streamingtjenesterne ikke yder noget mærkbart løft i kvalitet alligevel selvom teknikken er tilgængelig.
Mvh Provinsen.