Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#339482
Mine personlige oplevelser med B&O's produkter.

Det startede for mig i 1976 med købet af en BeoMaster 4400 Receiver til en pris
på 3.795 Kr. Næste køb var i 1984 hvor en Beocord 9000 kassette båndoptager
til en pris af 8.500 Kr. I 1988 kom en Beogram TX med MMC1 pick-up til. Man
kunne dengang i div. Hi-Fi blade læse alen lange test rapporter om de indkøbte
B&O produkter.

Hos den lokale B&O radio forhandler kom jeg mindst en gang om ugen. Her var der
tid og antusiasme dengang. Vi var en del unge der mødtes i butikken torsdag aften,
for at afprøve de forskellige højttaler butikken fik hjem, på f.eks BeoMaster 4400.

Det var en stor dag da passive BeoVox Penta rykkede ind i butikken. Hold da kæft
hvor de bare spillede godt, sådan et sæt måtte jeg eje. Vi skrev nu 1987 og to stk.
BeoVox Penta til en pris på 9.440 Kr. for et sæt, rykkede ind i min stue. Sener
supleret med en Audio Pro B1-20 Ace-Bass.

På TV siden var mit først TV et BeoVision LX 2800 årgang 1987, som i 1998 blev
afløst af et BeoVision Avant 32" VHS. I 2006 købte jeg mit første HD ready flad-
skærms TV BeoVision 7- 40" Mk II, som grundet den nu hurtige udvikling, i Dec.
2007 blev afløst af BeoVision 7-40" Full HD Mk. III. En del Beo fjernbetjeninger
er dermed også blevet købt.

Jeg undgik ikke at blive ramt af en virus vi kalder Beo-finitis, og netop grundet min
Bang & Olufsen antusiasme, har det været muligt at deltage i mange spændende
arancemanger gennem årene, hvor jeg kunne plejer min B&O interesse. Div. B&O
tråde har bestemt også giver mig mulighed for at pleje min B&O antusiasme.

Idag er en af mine tråde, nået op på 2.857.622 Hits i perioden Feb -2005 til Okt.-
2017. Jeg vil så tilføje at folks interesse for B&O, er dalet en del siden 2017. -
Det samme er sket for mig, efter Bang & Olufsen lukkede deres TV produktionen.
Brugeravatar
Af Millemis
#339485
sd2100 skrev: 25. jan 2022, 10:05
Tænk, hvis B&O havde lyttet til folk som Peter Pan og havde gjort "som-vi-altid-har-gjort". B&O ville ikke eksistere!

Det er helt fint ikke at bryde sig om B&O eller bare være ligeglad. Det er trods alt kun produkter!

Men at HADE og latterliggøre, hvad man ikke forstår er lidt ynkeligt og trist :( .
Jeg tror bare, at vi skal vænne os til, at Peter Pan ikke anerkender andre behov end hans egne.

Grunden til at jeg af og til poster kontra-indlæg er efterhånden kun, at de folk, der læser Peter Pan som biblen, dermed får mulighed for lidt flere nuancer i tingene.

MM
#339486
Michelle Shocked - Quality Of Mercy.- Click here.

Billede :D
Billede
Lidt historie: B&O gik ind i 2010’ene som en mindre profitabel virksomhed.
Man udgjorde fortsat et stærkt brand, der havde godt tag i velstillede folk
og var på vej ind i de nye vækstlande. Men konkurrence presset var hårdere
end under den forudgående højkonjunktur.

Digitaliseringen accelererede, og internettets gennembrud åbnede for alskens
elektroniske kanaler. Produkternes livscyklus blev stadig kortere, og videns
kravene var stigende. Konkurrencen fra bl.a. tyske Loewe skærpedes, men
også den indirekte konkurrence, som alle luksusvarer er udsat for, idet
forbrugerne jo kan vælge at bruge deres pengene til hvad de vil. Idag har B&O's
logo ikke første prioritet, hvis folk skønner et andet produkt er bedre og billigere.
#339493
Sep. 2009. Ny investering til mit setup. En Beo4 Cinema fjernbetjening.

Det er mørkt næsten hele dagen, derfor besluttede jeg mig for at købe en Beo4
cinema, så behøver vi da ikke at tænde lyset i stuen allerede kl. 15.00.

Beo4 cinema har lys i taster og display + en cinema taste i stedet for record tasten.
Tasten bruges til at styre en BeoLiving installation via en løs BeoSystem 3, eller et
BeoVision 7 tv med indbygget BeoSystem 3. Efter opsætning/indstillinger giver den
ene taste mulighed for at dæmpe lys, trække gardiner for, dreje sofaen (via motor),
samt tænde de apparater der formidler audio og video i et surround setup, mm.

Men umiddelbart har jeg købt den fordi den har lys i tastatur og display.

Her billeder.

Billede
Billede

Typ nummer 1626
Billede
Billede
Billede

Det er en svær opgave at tage et billede. For at den lyser skal man holde Beo4 Cinema i
hånden. For at se lyset skal der jo helst være mørkt. Så tager det flere sek. for kameraet
at tage billedet, og det bliver nemt rystet. Såeeee her under ses mit resultatet.

Billede
___________________________

Billede
Af Granly
#339499
Lidt historie: B&O gik ind i 2010’ene som en mindre profitabel virksomhed.
Man udgjorde fortsat et stærkt brand, der havde godt tag i velstillede folk
og var på vej ind i de nye vækstlande. Men konkurrence presset var hårdere
end under den forudgående højkonjunktur.

Digitaliseringen accelererede, og internettets gennembrud åbnede for alskens
elektroniske kanaler. Produkternes livscyklus blev stadig kortere, og videns
kravene var stigende. Konkurrencen fra bl.a. tyske Loewe skærpedes, men
også den indirekte konkurrence, som alle luksusvarer er udsat for, idet
forbrugerne jo kan vælge at bruge deres pengene til hvad de vil. Idag har B&O's
logo ikke første prioritet, hvis folk skønner et andet produkt er bedre og billigere.
[/quote]

Altid spændende O-O læsning,når man kommer forbi tråden. Er ovenstående noget, der er hentet et sted fra eller er det bare snak ud i luften. Hvis forfatter mener dette " Idag har B&O's
logo ikke første prioritet, hvis folk skønner et andet produkt er bedre og billigere. " var tilfældet tidligere, så kan det undre, at han selv har købt det. :)
Har lige købt en Edge til køkken/ alrum. Ville gerne have en optimal lytteposition, men så måtte vi spise på i hjørnet. Valget har jeg ikke fortrudt på nogen måde.
Synes faktisk det er urkomik at komme herind med mellemrum. Det er umuligt at finde ud af om tiden står stille, går i ring eller baglæns, for der står altid det samme (more or less). I denne genbrugs tid er det altså genialt :D :D
#339527
Streamer - Netværksafspiller:

Med en netværksafspiller kan du lytte til al din musik fra en netværksharddisk, internetradio
eller musik tjenester som eksempelvis Spotify. Ordet 'streaming' dækker efterhånden over en
helt masse ting. I denne sammenhæng dækker det over afspilning af musik. En netværks
afspiller er i dag blevet en af de mest populære måder at lytte til musik på, og med god grund.

Netværksafspilleren kan hente musik fra din lokale netværksharddisk (NAS server) eller afspille
musik og radio via internettet. Har du lagt hele samlingen af CD'er over på din netværksharddisk
(NAS) eller en ekstern harddisk. Så mangler du bare en PC afpiller med USB digitaludgang.

Løsningen er en ekstern digitalkonverter (DAC) med USB port. Den forbinder computeren med
dit stereo setup, f.eks aktive højttaler, uden at du skal igennem pc’ens analog udgang. En DAC
forvandle din computer til en fantastisk lydkilde.

DAC - USB overførsel:
Med DAC/USB bruges pc’ens clock slet ikke, men får informationerne som pakkedata for så
at clocke signalet selv. Det aktuelle produkt har faktisk to clocks – en til musiksignaler med
sampling-frekvens 44,1, 88,2 og 176,4 kHz og en til 48, 96 og 192 kHz. Dermed er der altid en
clock, der passer 100 procent til signalet, uanset hvilket lydformat du streamer eller har gemt
musikken i.

USB versioner 1/ 2/ 3:
USB 1 understøtter musikfiler op til 24 bit/48 kHz, men ikke højere (cd-kvalitet er 16 bit/44,1 kHz).
Windows-brugere kan downloade en ASIO-driver for at understøtte USB 2, og dermed opnå højere opløsning. USB 3.0 understøtter op til 5 Gbit/s (625 MB/s).

Billede
Brugeravatar
Af Millemis
#339551
Peter Pan skrev: 27. jan 2022, 01:54 Billede
MM. Dette var da vist den drøm, DU aldrig fik råd til. :)
Kunne man sige.
Men sagen er den, at jeg aldrig er blevet varm på dette skrumsel.
Og så slap jeg for ‘MK-ræset’…..som jo åbenbart kostede dig en del sparepenge :D
Desuden har jeg ikke brug for et tv på drejefod - og hvorfor give penge det og for ting, som en udgang til en projektor, som de færreste får brug for.
Et BV7-40 hængt på væggen er et endnu større skrumsel - tro mig, jeg har set og har hængt adskillige op sådan.
Og så med en BL7-4….en endnu større øjenbæ.
Stående på skænk kan det lige gå an, men så er man tvunget til en BL7-1/2/6 - ikke just det bedste lydmæssigt som centerhøjtaler, når man (som jeg) ikke har et stort rum med en passende stor afstand ud til fronthøjtalerne.

Efterfølgeren til min BV Avant 32” Realflat blev i stedet en BV 8-40, som jeg var rigtig glad for lige indtil den blev skiftet ud. Den blev solgt til en anden glad bruger…..den virkede jo fint.

Heldigvis havde jeg dermed haft god tid til at spare op til noget bedre.
Jeg slog til og købte en BV Avant MK1 55”, som passer perfekt og hænger fint på et (manuelt) vægbeslag ovenover en B&O-videobænk med alt det skrammel (bluray-spille, AppleTV4-boks, netværkswitch, konverter osv), man nu en gang har brug for, hvis man går op i tingene.
Der var så også penge til en lille V1’er (også med fuld 5.1 setup) - fint når man er flere, der på samme tid måske vil bruge tv’et til forskellige ting…….og når man har plads til det.

Begge dele/setup fungerer fint den dag i dag - jeg har ingen planer om udskiftning…….selvom en 65” skærm nu nok ville være fint, når man ser film i widescreen format (og mere er der ikke plads til hos os).

Så jeg er fint tilfreds med, at jeg ikke hoppede på BV7-40-ræset (en BV7-55 er et ordentligt monstrum, skal jeg hilse og sige).
Dermed er jeg (hvis man lige ser bort fra OLED-skærmene) fuldt uptodate med det nymodens grej, jeg finder nødvendigt.
Jeg kunne nemt integrere de nyeste BL28-højtalere………...og er ikke blevet hængende i teknologi fra forrige årtusind :p
Jeg står frit stillet til at købe de nyeste Beosound-lydløsninger og har endda mit tudsegamle BM/CD6500-setup fuldt integreret - en endnu ældre pladespiller er også i setup’et, hvis jeg engang i mellem skulle få lyst til at lytte til en vinyl-skive et eller andet sted i huset.

De gamle B&O-ting er da fine nok…..men ikke, hvis det går hen og bliver nostalgi.
Tingene skal virke/opfylde de behov, man måtte have nu om dage.

Hvordan det så gøres er sikkert ret individuelt, det må enhver jo gøre op med sig selv……....bare det ikke går hen og bliver en religion, hvor alle andres løsninger er kætteriske og skal gøres til grin.

MM
#339564
MM. B&O 'religion' ?.

Bang & Olufsen: - Skabt af os, tilpasset af dig.
Velkommen til et kreativt univers, hvor du kan tilpasse dit helt eget produkt.
Gennemse vores bibliotek med farver og materialer, og skab dit helt eget design.

Bang & Olufsen: Vi genopfinder biografoplevelsen i hjemmet.
Oplev spændingen ved at opgradere et Beovision TV med vores fantastiske
højttalere og skabe din egen hjemmebiografoplevelse. Dine muligheder er
uendelige, og oplevelsen vil helt sikkert få dig til at smile. - Click her.
Brugeravatar
Af Millemis
#339567
Peter Pan skrev: 28. jan 2022, 09:27 Billede
Har du måske spekuleret over at dette er en Beosound……..ikke en traditionel højtaler, som du forventer?
Efter seneste opdatering kan to af disse sættes op som L/R aka stereo.
Læs lidt om LC3/LC3Plus codecs….der er mange muligheder dér.
Men ok - hvis man ikke er til ‘Mozartsystemet’, er det jo ligegyldigt.

P.S. Hvorfor mon der er 2 RJ45-stik på den?

MM
  • 1
  • 237
  • 238
  • 239
  • 240
  • 241
  • 326