Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#335414
BeoSound Stage - Dolby Atmos soundbar:

Med vores første Dolby Atmos soundbar giver vi nu alle mulighed for at opleve Bang & Olufsen
lyd hjemme i stuen, da Beosound Stage fungerer sammen med alle TV, der understøtter HDMI
ARC. Med fire basenheder og i alt ellevehøjttalerenheder er der ikke behov for en subwoofer.

Dolby Atmos-lyd: Beosound Stage tilbyder et 3-kanals-lydsystem med en suveræn centerkanal
med optimeret talegengivelse. Oplevelsen forbedres yderligere af Dolby Atmos – en surround
sound-funktion, hvor lyden bevæger sig omkring dig i et tredimensionelt rum. Beosound Stage
har elleve højttaler enheder, der hver drives af sin egen forstærker. Resultatet er en trekanals -
løsning med fuldt aktive, DSP- baserede højttalere, som leverer en perfekt dyb og fyldig oplevelse. - Tryk her.

Billede
#335437
Billede
Surround Receiver er grundlaget for de flestes hjemmes mediesystem. eARC (Enhanced
Audio Return Channel) er nu for det meste opdatere i 2021 versioner. Det giver mulighed
for at overføre lydinformation uden tab. Dette gælder for objektorienterede formater, Dolby-
TrueHD og Dolby Atmos, hvilket betyder at brugeren kan nyde surround-lyd i al sin prakt,
gennem et enkelt HDMI-kabel. Brug HDMI eARC til let at aktivere kvalitetens surroundlyd.
Click here.
_______________

Kræves et specielt HDMI kabel for eARC ? .
morten.laustsen skrev:Hvis HDMI kablet er eARC kombatibelt, så står der Ultra High Speed på kablet. Hvorimod HDMI kabler med High Speed "kun" kan håndtere ARC. Det handler om båndbredde.
Rasmus Larsen skrev:eARC kræver, at der er datakanal i kablet. Det er der i de såkaldte "Ultra High Speed" samt "High Speed with Ethernet" certificerede kabler. Men ikke de regulære "High Speed" kabler, som Morten også forklarer.

Her er hvad HDMI-organisationen skriver:

HDMI 2.1 eARC (Enhanced Audio Return Channel) – Will this work with any HDMI cable? This works with HDMI High Speed Cables with Ethernet and the new Ultra High Speed HDMI Cable.

Click here.
Læst her.
Brugeravatar
Af Millemis
#335440
Det giver mulighed for at overføre lydinformation uden tab. Dette gælder for objektorienterede formater, Dolby- TrueHD og Dolby Atmos,
(Dolby TrueHD er ikke objektbaseret!)

Og hvor kommer så disse ‘ lydinformationer uden tab fra’?
Det eneste medium, som indeholder Dolby TrueHD-lyd, er bluray-skiver.
Der er nok næppe nogen med en A/V-receiver/surround receiver, der vælger at tilslutte en (UHD-)bluray-spille til tv’et (med mindre at receiveren er ældgammel).
Nuvel - der findes folk, der afspiller (de rippede bluray) filer fra en app på tv’et…..men er dette lovligt!

Al lyd, som kommer fra de forskellige videostreaming-tjenester, er komprimeret (for det meste er det Dolby Digital +)…..uanset om det er 5.1 eller 7.1 og med eller uden Atmos-metadata.

Så spis brød til - eARC har ingen hastværk - ARC klarer fint det job som tingene er nu.

MM
#335447
eARC løser også begrænsninger på 2.0 PCM i normal HDMI ARC. Det vil sige alt spillyd i mere end 2.0 stereo (idet spillyd er realtidslyd og derfor bør udpakkes på konsollen for at forhindre lydforsinkelse).

Alternativet er at tilslutte sin spilkonsol gennem receiver, men det er jo noget af et rod her i startfasen af HDMI 2.1.
Brugeravatar
Af Millemis
#335456
@Peter Pan
Har fruen virkelig fået dig overtalt til at forlade din pind i hjørnet?
Og hvad med internet dernede - du skulle da gerne have noget at lave ind i mellem sjusserne :p

God ferie da 🥂

MM
Af dumb
#335594
Hej, jeg overvejer at købe Beosound Shape til min stue, som erstatning for mine nuværende gulvhøjttalere. Men da jeg bruger Sonos, er jeg bekymret for, hvordan det vil virke med Shape. Jeg kan se at er er en "line-in" i Core modulet, som jeg antager jeg kan tilslutte min Sonos connect og da der er auto sensing på line-in burde det jo være fint. Min bekymring går på om det vil resultere i en forsinkelse i lyden, da det nu går gennem Core's sound processer og dermed vil lave "ekko", hvis man gruppere flere Sonos enheder, jeg har f.eks. en Play 5, i køkkenet. Jeg har tidligere oplevet "ekko", med en connect jeg har haft forbundet til en surround receiver.

Er der nogen som har noget erfaring på området?
#335598
Det burde fungere, men som jeg har forstået det, så kan man faktisk sløjfe styreenheden når først systemet er konfigureret, og sætte Connect direkte i Amp-modulet. Det vil reducere lag yderligere.
Brugeravatar
Af Millemis
#335612
Enten det - eller bedre deaktivere forsinkelsen i Core’s lydmenu.
Det er en indstilling man kan bruge, hvis der ikke er flere B&O/NL-enheder i systemet (og dermed deres multiroom)……hvilket jo lader til at være tilfældet hos dumb.

MM
Af dumb
#335613
Ah, ja kan man helt komme uden om Core modulet, ville det jo være ideelt. Men troede at den indeholdt noget af den lydprocessering, som skulle "kompensere" for at der ikke er et normalt stereo perspektiv i systemet.

Jeg må nok prøve at se om jeg kan finde en forhandler, der har styr på det. Kan se at LBS i Frederikshavn, har både B&O samt Sonos.

Men mange tak for jeres hjælp.
Af bromberg
#335623
Spørgsmål til LG-B&O combo.

Hvis jeg køber en oled Cx/1 og beosound stage, så er jeg med på at beoremote kan styre lg tv og eg burde kunne tilgå andre højtalere i Beoplay familien.
Men hvad med Philip hue eks??
Kan jeg med en beolink gateway styre mit hue i huset?
#335624
Hej bromberg.

HALL WiFi Streamer er vist på tråden tidligere. Marts 2021 har Jens E. Hummelmose
præsenteret en flot test af HALL WiFi Streamer - Tryk her.

Her et bud på muligheder med HALL WiFi Streamer. ! Rettet til Optisk Toslink IN.

Billede
Senest rettet af Peter Pan 12. jan 2022, 13:38, rettet i alt 1 gang.
  • 1
  • 220
  • 221
  • 222
  • 223
  • 224
  • 326