Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af sd2100
#334765
Peter Pan skrev: 17. sep 2021, 07:09 Vi skal nok tilbage til 6. Okt 2015, for at få en virkelig nyhed fra Bang & Olufsen.
Nyt hemmeligt våben til en halv million. - Læs her.
Helt seriøst - det mener du ikke vel? :(
Der har da været utrolig mange nyheder siden da!
#334787
Brug og smid væk kultueren syntes jeg nu nok jeg har kæmpet imod,
ved at beholde en del ældre B&O produkter, som aktive og passive
højttaler. Men det er måske ikke lige det Bang & Olufsen mente. ;-)

Billede
#334821
På TV fronden går jeg også ind for genbrug. Mit BeoVision 7- 40" Mk.III,
er fra dengang B&O producere deres BV-TV, uden Netværks tilslutnings
mulighed. Sådan kommer BeoVision 7- 40" Mk.III på netværk.

Via en ATV3 box og HDMI tilsluttet til BeoVision 7- Mk.III, streames Netflix
/ Viaplay. Er på tv skærmen som menu valg. DR.TV og TV2 Play streames
til tv'et via min iPhone. YouSee kabel tv leveres via deres DVB C HD tuner.

Via PC, og endnu en ATV3 box, optisk tilsluttet, streames Internet Radio /
Streaming tjenester. Via min PC henter jeg Video og audio fra min Nas Server.

Ønskes kun lyd til BeoVision 7's tilsluttede højttaler, (Skærm deaktiveret), er
det muligt at modtage stereo fra Internet Radio og Streaming tjenester via den
Coaxial AV6 Spidif IN, bag på BV 7- Mk.III. Denne indgang leverer rigtig god
lyd, og jeg kan på Beo4 vælge (1) Kun center. (2) Højre og venster front. (3)
Højre og venster front + Center. (4) Højre og venster front + Højre og venster
baghøjttaler. (5) = 5.1 Surround mode. Min subwoofer spiller altid med, uanset
valg. Den trigges med 230 V, af en B&O Remote Mains switch. Endnu en
Remote Mains switch, trigger mine BL 4000 baghøjttaler, når tv'et modtager
et 5.1 Surround signal. 'En grøn tankegang'. Ingen grund til de modtager strøm,
hvis de ikke skal spille.
#334826
Bang & Olufens Remote Mains switch, produceres desværre ikke mere.

Billede
Billede
Når jeg med Beo4 aktivere mit TV, tænder trigger signalet mit øvrige setup. Signalet sendes
til 2 stk. B&O Remote mains switch relæer, der efter aktivering åbner 230V til div. apparater.

Mains switch relæ nr.1: Tænder min aktive Audio Pro subwoofer, og et hurtigt virkende dobbelt
højttaler relæ, som forhindre blop i mine passive BeoVox Penta højttalerne, samt YouSee,s
DVB- tuner Samsung HD 3106. Mains switch relæ nr.1 bliver trigget fra PowerLink SUB stik
dåsen på BeoVision 7-40" Mk III.

Mine to BeoLab 4000 surround bag højttaler får først tilført 230V. Når surround sound
processoren i mit TV modtager et Dolby digitalt surround rear signal. Mains switch relæ nr. 2
klare denne opgave. Mains switch relæ nr.2 bliver trigget fra PowerLink surround stikdåsen.
Af sd2100
#334881
Peter Pan skrev: 21. sep 2021, 07:15 Billede
Wow, en "snake pit" bare for at få et 5.1 system + køkkenhøjttalere til at fungere!
Det ligner næsten elektrikerens mareridt!
Sonos - et strømkabel per højttaler (2 til soundbar - strøm + hdmi) - that´s it!
#334917
Det ældre MCL / Det nyere ML Link system.

Her beskrivelse af mit B&O Linksystem, som stadig fungere. Men efter YouSee lukkede
vores FM signalet, er opgaven afløst af Dynaudio trådløse Xeo højttaler system.

Når mit BeoCenter 9300, med det ældre MCL = (7 Pol DIN bøsning) Linksystem, skal kunne
komunikere med vores BeoVision 7-40" Mk III TV's ML = MasterLink system, er man nødt til
at købe en 'BeoLink Converter nr. 1161466', for at det ældre MCL- Linksystem, kan 'tale med'
det nyere ML- Linksystem.

Når det er på plads, vælges om det er BeoVision 7-40" TV'et eller BeoCenter 9300 der skal
være den styrende del. Jeg har valgt at tilkoble mine 5.1 højttaler til mit TV, og så er det
naturligt at det er TV'et, der styre alle fungtioner, jeg beder Beo4 om at udføre.

For det kan blive sådan, fortæller man BV-7 og BC 9300 hvad rolle de skal spille i
opsætningen, ved at tildele dem et OPTION nr. med Beo4 fjernbetjeningen. I mit setup er
BeoCenter 9300 i option 0, og BeoVision 7-40" TV'et i option 2.

Det vil sige, at jeg nu kan sende alle styre signaler, og lyd signaler via MasterLink til RumLink.
Her benyttes 'Passiv X-tra speaker kit Nr. 8920475.'

Når jeg kan nøjes med et 'Pasivt kit', er det fordi BeoCenter 9300 udover to stk. pre-out Power-
Link udgange, også har en integreret ca. 80 Watt forstærker. Forstærkers højttaler udgange
tilsluttes først til det passiv X-tra speaker kit, og her fra trækkes normale højtaler kabler til et
sæt passive højttaler, i Linkrummet. En Transceiver følger med kit'te, den er monteret i
Linkrummet. Her udover har jeg trukket et almindeligt 5 leder telefon kabel mellem relæboksen
og transceiveren.

Nu kan jeg med Beo4 i Linkrummet, få lyd fra alt der er tilsluttet BeoCenter 9300 og BeoVision
7-40" TV'et, = TV lyd/ CD/ Radio/ Kassettebånd, og der kan foretages de samme komandoer,
som når jeg er i stuen, hvor BeoCenter 9300 / TV er opstillet.

En fordel er BeoCenter 9300, grundet den omtalte forstærke, kan leverer musik i linkrummet,
og samtidigt gives muligheden for at ses TV, eller høres noget andet i stuen. Hvis man opdatere
til eks. BeoSound 3000, vil det kun være muligt at høre den samme lyd i hele systemet.
#334939
sd2100 skrev: 21. sep 2021, 12:53 Wow, en "snake pit" bare for at få et 5.1 system + køkkenhøjttalere til at fungere!
Det ligner næsten elektrikerens mareridt!
Sonos - et strømkabel per højttaler (2 til soundbar - strøm + hdmi) - that´s it!
2x HomePod kræver kun strøm. That's it :) Al TV-lyd kommer trådløst fra Apple TV 4K, der også kan trække lyden ud af TV-skærmens tunere, HDMI-input mv.

Det er der B&O efter min mening skal hen. Når lyd bliver trådløs så åbner der sig nye døre og fleksibilitet i produkter og samspil. Jeg havde håbet WiSA kunne gøre det for B&O, men det er ikke helt spot-on (endnu?) og udbredelsen synes ikke at være en prioritet – ikke alle nye B&O produkter har WiSA.

Det er fløjet under radaren, men Apple har med deres trådløse lydplatform løst nogle ret svære problemer, som ikke andre selskaber har løst endnu, bl.a. trådløst spillyd og udtræk af TV-lyd vha. eARC.
  • 1
  • 216
  • 217
  • 218
  • 219
  • 220
  • 326