Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

#333173
Ny titel, da det ser ud til at det er hos Sony TV'et årsagen skal findes...

Hej!

Jeg har købt en Harman Kardon Multibeam Citation 700 Soundbar til mit nye Sony OLED A85.

Den er tilsluttet eArc HDMI3 på Sony med soundbarens medfølgende HDMI kabel, der iøvrigt er temmelig tyndt...

Sony TV'et genkendte fint soundbar'en og tænder den sammen med TV'et.

Men her kommer problemet:
Hvis jeg f.eks. på Netflix pauser afspilningen, er Soundbaren tavs efter ca. 3 minutter, når jeg genoptager afspilningen.

Jeg skal så tænde eller vælge HDMI på Soundbar'en før den igen afspiller - temmeligt irriterende...


Har I nogle bud?

Venlig hilsen

Claus
Senest rettet af Claus B-P 29. aug 2021, 14:32, rettet i alt 2 gange.
#333187
Rasmus Larsen skrev: 15. jul 2021, 09:54 Det lyder som om, at den ikke detekterer signaler på sin HDMI-port. Et skud i tågen: Er HDMI CEC (styringsprotokollen i HDMI) aktiveret på både soundbar og TV (Sony kalder det Bravia Sync)?

Alternativt: Måske der ligger en ny firmware til soundbaren, som retter det?
Tak Rasmus - ja Bravia Sync er aktiveret og firmware er opdateret på begge devices...
#333208
Small skrev: 16. jul 2021, 09:53 Oplevede lidt det samme på min Bose Soundbar og mit XF9005.
Her forsvandt lyden i perioder, også skulle jeg slukke soundbaren og tænde igen.

Skiftede mit HDMI kabel til bedre kvalitet og den har ikke drillet siden.
Tak Small!
Jeg har forsøgt med de 4 forskellige HDMI kabler, jeg ligger inde med - desværre uden at det løste problemet...
#333313
Harman Kardon support er vendt tilbage og har tilbudt at installere en speciel opdatering på Soundbar'en.

Sony support har bedt om en masse router- og netværksoplysninger. Hvad det skal nytte, har jeg lidt svært ved at se - men de vil måske også installere en speciel firmware på Sony TV'et.

Både Harman Kardon og Sony arbejder i hvert tilfælde seriøst med problemet.

Dette samt det nye bestilte kabel tester jeg i weekenden.
#333358
På A8H oplever jeg ofte, at TVet glemmer hvor lyden skal komme fra, så den sender ud via TV i stedet. Så skal jeg manuelt slå over på soundbar via bundmenuen igen. Kan du se om det samme er problemet eller står lyden stadig til at ryge ud via soundbar når den bliver tavs?
#333371
Torben Rasmussen skrev: 24. jul 2021, 12:51 På A8H oplever jeg ofte, at TVet glemmer hvor lyden skal komme fra, så den sender ud via TV i stedet. Så skal jeg manuelt slå over på soundbar via bundmenuen igen. Kan du se om det samme er problemet eller står lyden stadig til at ryge ud via soundbar når den bliver tavs?
Den står stadig på "Lydsystem" i bundmenuen når problemet er der.
Hvis jeg så sætter den op på "TV-højttaler", kommer der heller ikke lyd der.

Hvis jeg så skruer op for lyden med volumentasten, kommer lyden på "TV-højttaler".

Dette aktiverer åbenbart også "Lydsystem" og jeg kan så vælge "Lydsystem" - og så er lyden tilbage her også. Somme tider virker det først efter flere skift mellem "TV-højttaler" og "Lydsystem".
#333499
Torben Rasmussen skrev: 24. jul 2021, 12:51 På A8H oplever jeg ofte, at TVet glemmer hvor lyden skal komme fra, så den sender ud via TV i stedet. Så skal jeg manuelt slå over på soundbar via bundmenuen igen. Kan du se om det samme er problemet eller står lyden stadig til at ryge ud via soundbar når den bliver tavs?
Harman Kardon support har ikke - som ellers lovet - sendt en speciel SW-opdatering.
De vil nu have Soundbar'en ind til deres serviceafdeling.

Jeg afventer dog stadig svar fra Sony efter at jeg har sendt dem alle de oplysninger de efterspurgte.

Det kan jo jo meget vel kan være Sony TV'et, der er årsag til problemet - også set i lyset af dine oplevelser, Torben.
#333545
De to mærker jeg oftest oplever problemer med ARC på er Sony og Samsung. LG kan være lidt fiddly at få sat korrekt op, men derefter plejer der ikke at være issues. Pana og Philips plejer ikke at give problemer.

Hos Sony oplever jeg meget ofte, at soundbar glemmes, men med det simple fix at man bare skifter til ekstern lyd via menuen, som nævnt ovenfor. Det hjælper i længere tid, hvis man hiver strømmen fra både soundbar og TV. Hos Samsung har jeg før måtte nulstille TVet helt før det ville genkende soundbar igen.
#333872
Jeg tog Soundbar'en hen til Power, hvor en supporter tilsluttede den til et lignende Sony TV med HDMI/Arc

De lykkedes ham ikke at få lyd igennem overhovedet.

Jeg returnerede derefter Harman Kardon Citation 700 Soundbar'en og er nu på jagt efter en ny.
#334290
Hej igen!

Som afslutning på denne tråd kan jeg fortælle, at jeg har anskaffet en anden soundbar:
JBL BAR 5.0 MULTIBEAM ATMOS SOUNDBAR

Denne JBL er har ingen problemer med at spille igen efter en pause.

Jeg synes til og med at lyden er bedre en på Harman Kardon Citation 700 - især har den en fremragende bas.