Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kabri
#342281
Er der nogen som er stødt på troværdige rygter om lancering af PS5 slim eller pro?
Brugeravatar
Af bbplayer
#342288
kabri skrev: 4. maj 2022, 12:11 Er der nogen som er stødt på troværdige rygter om lancering af PS5 slim eller pro?
Mon ikke det vil dræbe PS5 forretningsmål, hvis de dårligt kan distribuere den første til alle kunder, og så begynde at tale om nye modeller som skal ud til kunder men ingen kan få dem.
Det skulle så lige være fordi den fylder enormt som produkt, og de laver en PS2 alike edition, så der kan være flere modeller i containers og på lastbiler, så flere kunder kan få en , det ville være godt.


Har godt set snak på Xbox fronten om nyere hardware revisioner og kode men den udvikling foregår jo altid flere år før udgivelse.
Af bromberg
#342298
Og så længe ps5 endnu ikke engang kan tages ned fra hylden, så tror jeg ikke Sony har travlt med en slim/Pro.
Dernæst så husker jeg også ps4 (mener jeg nok) ankom på kanten af 4k. Og dermed allerede havde en kortere cyklus.
Lige pt ser jeg ingen teknologi der står på spring som ps5 allerede burde have.
Snarere omvendt
Af kabri
#342331
8k ;) Spøg til side for der er allerede i 8k logo på kassen til ps5.

Slim udgaven kunne måske få lidt udskiftninger i komponenter som hjalp på leverings situationen. Jeg er mere nervøs for pro udgaven hvilket er den jeg selv kunne finde på at opgradere til.
Af Holm86
#342339
"Problemet" med PS5 er at man skal ofte vælge mellem enten ray tracing, eller høj framerate.
Der kunne PS5 pro jo så slå sig op på at levere begge dele samtidig.

Redgamingtech på youtube har snakket om PS5 pro leaks et par gange, men tror også tidligst skal forvente den i 2024, især pga nuværende situation hvor de ikke engang kan levere nok alm PS5'ere
Af Lape
#350292
Jeg har hørt om en Slim udgave via leakere. De nævnte også at Pro ikke lige er på trapperne.

Der er snak om Slim bliver uden 4k bluray drev og det sælges separet til dem der skal bruge det.

Kan være det også kan bruges på PS5 Digital Edition. Mon ikke nogle har fortrudt ikke at kunne købe billige fysiske spil til tider.

Jeg kunne godt selv finde på at købe en PS5 men har også ventet på en slim udgave, så håber det sker i slut 23 eller 24.

TSMC 3-4nm bliver chippen nok baseret på. Fremfor de 7nm som de første. Så det burde være muligt at lave samme ydelse med langt lavere wattforbrug og det er typisk her man ser en Slim udgave :)
Brugeravatar
Af TBC
#350310
Jeg må indrømme at jeg aldrig har fattet hvad en slim udgave skal gøre godt for (fraset at det er billigere at producere i materialer, kan spare en smule strøm og evt. være mere stille under brug og så at det kan se kønnere ud som "møbel" for dem der går mere op i møbler end i spil) - Men det bidrager jo reelt ikke med noget ud over det, hvilket jo ikke har noget som helst med spillene eller konsollens ydelsespotentialer at gøre. Nu er jeg så godt nok også omvendt typen der går efter den GPU der har den største, bedst udrustede og mest beefy køler det økonomisk kan betale sig at købe i den GPU-serie jeg ønsker at købe mig ind i på det tidspunkt jeg skal gøre det - Ja, jeg var faktisk forelsket i https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/ ... -M-24GD#kf O_O som dog ikke var tilgængelig på launch date.

Meget mere interessant end slim, ville det således så fra mit perspektiv være med en PS5 Pro version - Dem der spekulerer i rygter i den forbindelse taler om op til 2x rasterisation ydelse af nuværende og op til 2,5 gange bedre raytracingydelse. Det ville slet ikke være usandsynligt, da der er sket ret store spring i især GPU arkitekturene og deres effektivitet i generationerne siden den oprindelige PS5 blev smedet sammen, såvel som i die shrink der også har taget 2 og formentligt 3 spring det kunne være realistisk for Sony at købe sig ind i, på det tidspunkt en PS5 Pro ville blive premiere relevant. Og den slags ydelsesløft (frem for alene strømbesparelser og slim perspektiverne et die shrink giver) ville imho være langt mere interessant hvis det blev brugt på flere kræfter i stedet, da det ville kunne løfte Raytracing niveauet fra meget lavt til omkring medium (relativt til PC) under brugen af de samme øvrige grafiske non-raytracing settings i spillet som aktuelt på vanilla PS5 udgaven - Altså så man ville f.eks. kunne forestille sig modes på en PS5 Pro hvor f.eks. en 30 fps Raytracing titel enten kunne løftes markant i Raytracing kvalitet (og/eller Raytracing features) eller hvor den nuværende 30 fps modes kunne afvikles med 60 fps inkl. Raytracing. Andre eksisterende 60 fps titler ville kunne kunne balancere imellem højere grafiske settings en aktuelt, større framerate stabilitet eller bare flere VRR understøttede fps, hvis man slet ikke ændrede på et spils ekstisterende modes og settings.

OG så ville det ikke kunne undervurderes hvor meget en PS5 pro ville kunne gøre for renderkvaliteten til PSVR2, hvor der klippes en hæl og klippes en tå i forhold til den nuværende PS5's flatscreen versioner. Kommer der overhovedet en PS5 Pro (hvilket jeg håber), bliver det formentligt nok først tidligst i 2024.

Det rygtes også for tiden at udviklingen af PS6 så småt skulle være gået i gang og at Mark Cerny endnu en gang skulle være manden ved roret (hvilket jo lyder særdeles realistisk), men den skulle man tidligst få at se i 2028 eller derefter.

https://thegamespoof.com/gaming-news/ma ... 6-project/
og...
Af Lape
#350313
Slim er som du skriver, samlet set billigere at lave, eller det er den i teorien ihvertfald. Chippen plejer at være mindst lige så dyr, da den er mere avanceret. Et lavere støjniveau og varmeudvikling fra maskinen og nemmere at transportere eller placere, vil da mere det give god mening, især taget i betragtning af hvor gigantisk en PS5 er. XSX er kraftigere, mindre og larmer også mindre. Køleløsningen i XSX er bare bedre gennemtænkt (vent-type, suger kold luft ind i bunden og puster varm luft ud i toppen = perfekt airflow).

Jeg er personligt ligeglad med køleløsningen på et grafikkort så længe det bare er forholdsvist støjsvagt og køligt. Hvorfor lave overkill på køling medmindre man vil overclocke? Du kan heller ikke rigtigt overclocke Nvidia kort mere - AMD har stadig lidt headroom hvis man virkelig vil. Der kan hentes få procent på Nvidia kort. Vi snakker typisk 5% i snit og det blegner lidt sammenlignet med tidligere hvor der kunne hentes 20-30% på de gode custom kort.

Jeg vil gerne se både Slim og Pro snart. Vi er trodsalt snart 3 år inde i PS5 og en generation plejer at være 7-8 år, så en Pro og Slim midtvejs ville være en god ide og så skrotte den oprindelige model. Win/Win. Dem der vil have en mindre konsol med samme kraft og mindre støj samt sikkert en lavere pris, køber Slim. Folk der vil have den kraftigere model og betale mere, køber Pro.

Jeg tror du overvurderer hvor godt Pro vil sælge. De dyre modeller sælger generelt ikke særligt godt. Slim plejer at sælge bedre samlet set. Mange konsoller bliver købt i gave og her træder folk altså sjældent op i en Pro udgave.

Jeg er selv fuldstændig ligeglad med raytracing, men så længe det kan slåes helt fra så jeg kan få 60-120 fps istedet, så er jeg glad. Jeg har haft 2080 Ti og nu 3080 Ti - venter på 4080 Ti - og jeg har aldrig gidet bruge Ray Tracing. Jeg har også set utallige spil med ray tracing hos venner, flere har 4080 og 4090 og tabet i ydelsen er stadig ikke det værd for mig, da jeg foretrækker 100 fps minimum i alt og gerne uden brug af DLSS/FSR, kan dog godt acceptere disse features på Quality preset i enkelte single player spil, men aldrig i multiplayer, der kører jeg kun native.

Udviklingen af PS6 er selvfølgelig i gang og har sikkert være det længe. Jeg ved ikke hvad der skulle være så specielt ved PS6 fremfor de to tidligere. Det er x86 det hele, men håber det betyder at flere og flere spil kommer på PC, så jeg ikke behøves en Playstation overhovedet. Jeg vil hellere bygge en custom PC til brug i stuen og det er faktisk også målet næste gang. Så kan jeg tweake alle spil til perfektion uden at være bundet i Sony eller Microsofts (dyre) økosystem og spille alle de PC spil jeg har købt gennem de sidste 25 år opsat præcist som jeg lyster og installere eventuelle mods, fremfor at være bundet til et par presets og betale dobbelt pris for spillet. Men konsol har stadig sin plads og jeg har også flere af dem stående, bare ikke ps5 endnu - synes ikke der har været grund nok endnu til at købe, så nu kan jeg lige så godt afvente og se om slim eller pro kommer :D
Senest rettet af Lape 10. mar 2023, 14:17, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#350315
Typisk kommer PlayStation Slim, når chipproduktionen rykkes ned på en mere avanceret procesnode. For PS5 kunne det være 5nm, hvor der frigives en masse kapacitet hos TSMC, når Apple – TSMC's med afstand største aftager – rykker til 3nm (måske i år?).

Jeg ville måske være kunde, idet jeg godt kunne finde på at sælge min PS5 Disc udgave for at købe en PS5 Slim uden disc. Så går prisen vel nogenlunde ud på ét. PS5 er gigantisk i et TV-møbel, den larmer ganske meget, og den overopheder nemt. Jeg håber en Slim-udgave retter delvist op på de ting.

Og så er der vel også stadig mange potentielle købere derude, som slet ikke har fået købt PS5 endnu. De kan lige så godt købe Slim-udgaven.

En PS5 Pro ville jeg nok også være kunde til, idet jeg forventer, at den kommer senere end Slim.
Brugeravatar
Af TBC
#350336
Rasmus Larsen skrev: 10. mar 2023, 10:34Og så er der vel også stadig mange potentielle købere derude, som slet ikke har fået købt PS5 endnu. De kan lige så godt købe Slim-udgaven.
Enig - Dét kan jeg se god ide i. Det ville kun være en såkald win-win situation (altså både mht æstetik og perifær praktik og OG som ny gaming enhed) for nye kunder, mens der jo ikke er noget fundamentalt ophidsende eller spændende ved en PS5 slim over en PS5 vanilla fra en rent gamer perspektiv som eksisterende ejer - Hvilket er perspektivet hvorfra jeg har svært ved at hidse mig op over en slim udgave.
Rasmus Larsen skrev: 10. mar 2023, 10:34En PS5 Pro ville jeg nok også være kunde til, idet jeg forventer, at den kommer senere end Slim.
Pointen var først og fremmest den at DÉT ville være langt det mest spændende brug af die shrinks fra gamer perspektivet da det jo rent faktisk ville kunne ændre noget mht selve spillene, mens slim mere handler om æstetik, støm og praktisk indretning og den slags mere sekundære/perifære ting end om hvor spændende en konsol der er tale om mht afviklingen af spillene.
Lape skrev: 10. mar 2023, 09:53 Slim er som du skriver, samlet set billigere at lave, eller det er den i teorien ihvertfald. Chippen plejer at være mindst lige så dyr, da den er mere avanceret. Et lavere støjniveau og varmeudvikling fra maskinen og nemmere at transportere eller placere, vil da mere det give god mening, især taget i betragtning af hvor gigantisk en PS5 er.
Jeg kan på både dit og Rasmus svar godt se at jeg fik formuleret mig noget mangelfuldt/indforstået og som sådan misvisende. Det var fra perspektivet som eksisterende ejer og med fokus på potentialerne angående spillenes settings og ydelse at jeg har svært ved at se kunne hidse mig op over en slim udgave og har "svært ved at fatte hvad en slim udgave skulle gøre godt for"
Lape skrev: 10. mar 2023, 09:53Jeg tror du overvurderer hvor godt Pro vil sælge.
Det vurderer jeg slet ikke på - skulle jeg endelig gøre det ville jeg forvente at de billigere maskiner sælger bedre, ikke mindst globalt set.
Lape skrev: 10. mar 2023, 09:53 Jeg er selv fuldstændig ligeglad med raytracing, men så længe det kan slåes helt fra så jeg kan få 60-120 fps istedet, så er jeg glad. Jeg har haft 2080 Ti og nu 3080 Ti - venter på 4080 Ti - og jeg har aldrig gidet bruge Ray Tracing. Jeg har også set utallige spil med ray tracing hos venner, flere har 4080 og 4090 og tabet i ydelsen er stadig ikke det værd for mig, da jeg foretrækker 100 fps minimum i alt og gerne uden brug af DLSS/FSR, kan dog godt acceptere disse features på Quality preset i enkelte single player spil, men aldrig i multiplayer, der kører jeg kun native.
Når Raytracing er gjort rigtig, så er det imho direkte epokegørende for både udseende, realismen og stemningen i spillet. Desværre er Raytracing mange ting og ofte er det, ikke mindst på konsol, men desværre også i mange PC spil, blot et ekstra mindre betydende lag (somme tider ligefrem f.eks. kun Raytraced shadows) oven på den eksisterende razorization som så henviser spillet til 30 fps på konsol og også æder lystigt af fps på PC. Men et spil der er fuldstændigt raytraced på alle parametre, inkl. mht. global illumination udgør en stor stemingsmæssig og grafisk opgradering i retning af langt større realisme som jeg personligt virkeligt værdsætter. FSR er jeg ikke større fan af, det fungerer imho ikke så godt i forhold til native rendering, men DLSS quality er ofte ligefrem pænere, mere detaljeret og mindre aliaised end native rendering er det, så det er jeg blevet stor fan af. De større kort i RTX 4000 serien er heldigvis så kraftige at man endelige kan både blæse og have mel i munden, så man kan få både pænt over både 100 fps i raytracede titler i max settings - om nødvendigt via DLSS3's imponerende velfungerende frameinterpolation, understøttet af en gameengine eksisterende motion vectors, z-buffers mv, så der ikke er samme mængde gætværk i spil som på et TV hvor det hurtigt ser skidt ud og giver helt ekstrem latency. Naturligvis kan prioriteringerne være helt anderledes og man fortrække at nøjes med Nvidia reflex som kompetiv spiller (selv om DLSS 2 faktisk forbedrer latency i nogle titler ved et given output). Men særligt til non-competitive titler som oftest er hvad jeg spiller, er AI funktionerne som en gave sendt fra himmelen. Raytracing er med 4000 serien endelig muligt uden mærkbare penalties, selv når man vil spille over 100 fps. :)
Lape skrev: 10. mar 2023, 09:53 Udviklingen af PS6 er selvfølgelig i gang og har sikkert være det længe. Jeg ved ikke hvad der skulle være så specielt ved PS6 fremfor de to tidligere.
Jeg har hæftet mig ved at GPU udviklingen de sidste par omgang har taget nogle meget meget store skridt, i forhold til hvad jeg var blevet vant til at se, i generationerne der kom efter arkitekturgenerationen som PS5 og Xbox Series er bygget op omkring - og rygterne vil endog at RTX 5000 serien skulle blive det største hop for Nvidia hidtil - Så at en PS6 tager et mere substatielt hop også, har jeg således større tiltro til nu end den gang PS5 var under udvikling, på grund af de fremskridt der er sket siden PS5 blev udviklet. Så det spændende ved en PS6 er at den forhåbentligt også tager et ret stor hop, hvilket jo kun vil gavne udviklingen af multiplatformspillene til PC også igennen hele konsollens levetid - Det er derfor jeg principielt allerede glæder mig til at se næste konsol generation så snart den seneste er udkommet - Bare irriterende at der er så forbandet mange år imellem. Og jeg håber også virkeligt at AMD formår at hænge ved ELLER at Sony og Microsoft skifter til Nvidia til deres konsoller, såfremt AMD ikke formår at hænge ved på GPU fronten, når PS6 og næste Xbox's specifikationer skal endeligt og uigenkaldelig fasttømres til næste fase.
Lape skrev: 10. mar 2023, 09:53 Det er x86 det hele, men håber det betyder at flere og flere spil kommer på PC, så jeg ikke behøves en Playstation overhovedet. Jeg vil hellere bygge en custom PC til brug i stuen og det er faktisk også målet næste gang. Så kan jeg tweake alle spil til perfektion uden at være bundet i Sony eller Microsofts (dyre) økosystem og spille alle de PC spil jeg har købt gennem de sidste 25 år opsat præcist som jeg lyster og installere eventuelle mods, fremfor at være bundet til et par presets og betale dobbelt pris for spillet. Men konsol har stadig sin plads og jeg har også flere af dem stående, bare ikke ps5 endnu - synes ikke der har været grund nok endnu til at købe, så nu kan jeg lige så godt afvente og se om slim eller pro kommer :D
Det er netop sådan jeg har haft det længe. Jeg ejer heller ikke en [nutidig] konsol [min seneste var PS3]. Jeg ser slet ikke, for mig eget(!) vedkommende behovet for en konsol. Det er imho langt mere spændende og fleksibelt med en high-end gamer PC hvor man kan skrue settings op så meget man lyster eller som den kraftigere hardware kan bære det eller bare selv justere hvad man prioriterer af settings mere end andet (Jeg hader f.eks. motion blur, chromatic aberration, film-grain og popups, men elsker at skrue f.eks. texture og render distance til max - sidstnævnte ofte i en *.cfg fil ud over hvad spillets indbyggede menuer nu giver mulighed for). Jeg venter også hellere et år hvis det skal være på en Sony spil titel, for at kunne spille den med højere mere detaljeret renderresolution og højere grafiske settings generelt. Supersampling, diverse mods og Nvidia Remix er også fantastisk til mange spiltitler og kan give selv aldrende titler nyt liv, så de NÆSTEN kommer til at ligne nye. Jeg er f.eks. stor fan af injection af SSRTGI i gamle titler, hvilket RTX 4090 er kraftigt nok til :)

Mit PC kabinet har hjul, så gamer-pc'en køres jævnligt frem og tilbage imellem stuen, men man kunne jo egentligt også bare have f.eks. et 15 meter optisk HDMI kabel + USB forlænger og rulle det ud og ind efter behov, hvis man ikke har hjul.

Men min interesse vil altid forblive den at konsollerne er så hardwarekraftige som overhovedet praktisk muligt mht pris og salg. Derfor er jeg også LANGT mere interesseret i et se en PRO OG en PS6 end en uinspireret slim version. Og vi er HELT enige om at konsol har sin plads, ikke mindst for folk der "fra 0" gerne vil billigere til bang-for-the buck hardware og fortrækker mere kuraterede/optimerede indstillinger til hardwaren uden man selv behøver af fifle med settings.

Edit 12/3:

LOL angående modding, så kan det naturligvis også tage overhånd :D
...Denne video er lige kommet op for et par minutter siden: