Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#339266
Hej

Jeg har netop fået en PS5, og under opsætning studser jeg over at jeg ikke kan få lov til at aktivere HDR sammen med 4K opløsning. Den fortæller mig at den tilsluttede enhed ikke understøtter HDR og 4K. Så den går ned på 1080p hvis jeg aktiverer HDR.

Jeg er af den klare opfattelse at både forstærker (Sony STR DN-1080) og TV (LG CX77 OLED) understøtter dette. Især fordi jeg sagtens kan køre 4K og HDR via min NVIDIA Shield TV, og det er gennem samme forstærker.

Jeg kører min PS5 ind i GAME HDMI indgangen på receiveren via det medfølgende HDMI kabel fra konsollen.

Nogen der har en ide til hvad problemet kan være? :o
Senest rettet af Phantasize 19. jan 2022, 11:34, rettet i alt 1 gang.
#339271
Phantasize skrev: 17. jan 2022, 19:00 Det er jo bare ikke en holdbar løsning, for så får jeg ikke lyden ud gennem mit surround setup...
Det kommer an på hvordan du fører lyden rundt mellem de forskellige enhender. Hvis du kører alle enheder direkte ind i fjernsynet, og en lydforbindelse tilbage til forstærkeren, så virker alting som det skal :)
#339272
Enig...test om det virker med en direkte forbindelse med TV'et og PS5'eren. Hvis det virker kan vi udelukke kablet og tv opsætningen. Og i så fald må der være en begrænsning i receiveren. Når du sætter den op er det så til 4K 120fps? For det kan receiveren ikke håndtere hvad jeg lige kan læse mig til.

Og ja, som nævnt ovenfor, så burde det ikke være et problem at lyden kører via TV'et. Bliver vel stadigvæk skudt ned i receiveren via ARC?
#339275
Jeg har faktisk ikke aktiveret ARC da jeg har haft problemer med at få det til at spille ordentligt. Så alt går lige nu i receiveren, og bruges den som switcher.

Jeg har ikke sat den til 120hz nogen steder, men jeg har sat den der hedder at det tillades ved kompatible spil. Kan da lige prøve at deaktivere den setting.
#339276
Så snart jeg rykker kablet direkte i TV, så virker det uden problemer. Så det må være mellem PS5 og Receiver problemet ligger. Bare mystisk når det virker fra min Shield.

Næste skridt bliver at prøve den indgang Shield normalt sidder på.

Noget helt andet: Damn der er knald på alting når man bruger HDR. Det er sgu da næsten for meget?! 🙈
#339277
Jeg kan se at jeg på receiveren kan aktivere noget der hedder enhanced mode. Og den er faktisk sat på min indgang til Shield.

Men det virker desværre heller ikke. Aktiverer jeg den, så er det som om den ikke kan sync'e med signalet. Receiveren står og blinker lidt, og der slipper et enkelt blib af lyden igennem en gang imellem. Men ingen billede.
Vedhæftede filer
IMG_20220117_215521.jpg
IMG_20220117_215521.jpg (1.43 MiB) Vist 23294 gange
#339278
Nå, har fået googlet det en del nu. Og det lader til at det netop er "Enhanced" man skal sætte indgangen til på receiveren for at det virker. Men da min receiver så ikke viser noget billede må jeg tjekke op på mine kabler. Det kan ikke udelukkes at det er kablet fra min receiver op til TV der ikke er HDMI 2.1 (Selv om det jo stadig virker fra min Shield).
#339289
Phantasize skrev: 17. jan 2022, 21:35 Noget helt andet: Damn der er knald på alting når man bruger HDR. Det er sgu da næsten for meget?! 🙈
Har du aktiveret HGIG på dit TV?

Hvis ikke du har det er der nogle spil, der går helt amok med lysstyrken.

Prøv at google "PS5 LG CX settings" og du finder et væld af resultater, der viser den bedste opsætning.
#339290
Phantasize skrev: 17. jan 2022, 23:04 Det kan ikke udelukkes at det er kablet fra min receiver op til TV der ikke er HDMI 2.1 (Selv om det jo stadig virker fra min Shield).
Shield bruger mig bekendt ikke HDMI 2.1, så at det virker er ikke en indikator for, at du har det korrekte kabel. :)

Jeg har også 4K HDR fra Apple TV gennem min soundbar, men PS5 skal sluttes direkte i TV'et (C9) for at virke 100%.
#339291
Phantasize skrev: 17. jan 2022, 21:17 Jeg har faktisk ikke aktiveret ARC da jeg har haft problemer med at få det til at spille ordentligt. Så alt går lige nu i receiveren, og bruges den som switcher.
Prøv at slå alt vedr. HDMI CEC fra i TV og forstærker, så virker eARC garanteret fint for dig.

CEC har aldrig skabt andet end problemer for mig. Særligt når man serieforbinder enheder, som du gør med TV > AVR > PS5.
#339293
Tak for tips alle sammen. Jeg har netop bestilt nye 2.1 kabler med 48gbps båndbredde. Så kan jeg i hvert fald eliminere kablerne. Kan nemlig se på nettet at andre får det til at virke ved netop at aktivere enhanced mode i receiveren.

Jeg mener jeg allerede har deaktiveret CEC hele vejen rundt, men jeg dobbelttjekker da lige hvis jeg ikke kan få det andet til at virke.

Jeg ved ikke umiddelbart hvad HGIG er, men godt tip at tjekke PS5 billed indstillinger på CX tv. Det vil jeg helt sikkert prøve.

Nye kabler lander i morgen, så må vi se 🙂
#339337
Opdatering: Så spiller det 🙂

Det krævede et nyt godkendt HDMI 2.1 kabel fra receiver til TV. Da jeg så aktiverede "Enhanced" mode på HDMI indgangen på receiveren, så detekterer PS5 selv en "ny skærm" og aktiverede HDR.

Tak for input til alle der kommenterede 🤗👏