Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#334295
Hej folkens.

Jeg købte for nylig et LG CX 55” og jeg har tilsluttet min PS4 i HDMI indgang 1 med HDMI kablet fra PS4’eren. Jeg har sammenlignet Vivid og Game mode direkte fra fabriksindstillingerne, og jeg observerer følgende i alle mine spil:

Vivid mode:
- Giver et langt mere flydende billede (ligner 60 fps).
- Ser mere skarpt ud.
- Der er en after-trail effekt på sigtekornene og en lidt sløret aura omkring figurerne, når man roterer kameraet.
- Input lag er mærkbart højere end Game mode.

Game mode:
- Det samme som Vivid, dog med modsat fortegn i alle punkter. Vil understrege at billedet hakker helt vildt, især når man roterer kameraet.

Det giver egentlig god nok mening, at de to modes har forskellige trade-offs. Jeg har dog indtrykket af, efter hvad jeg har læst på nettet, at Game mode ligeledes burde være mere flydende, og at der måske er noget galt med mit TV.

Bemærk igen: der er tale om en standard PS4 - ikke en PS4 pro.

Oplever I præcist det samme?
#334306
Vivid mode har motion smoothing slået til. Altså dit TV udregner ekstra, kunstige billeder og indsætter dem i billedstrømmen. Det er derfor du oplever det som mere flydende, med spøjse billedartefakter om bevægende objekter (pga. falske billeder, som er udregnet kunstigt), og markant højere forsinkelse på signalet (det tager tid at beregne de kunstige billeder).

Game mode viser dit spillet, som det er skabt. Med en PS4 så vil de fleste spil afvikles omkring 30fps, altså 30 billeder per sekund. Et OLED TV fremhæver problemerne ved lav 30fps billedrate fordi OLED-pixels er ekstremt hurtige. Der er ikke noget galt med dit TV. Problemet skyldes signalet fra konsollen.

Vil du have det bedste fra begge verdener, så skal du sigte efter at få spil op i minimum 60fps, gerne højere. På en nyere konsol eller en PC:
#334813
damiendada skrev: 19. sep 2021, 18:21 Hej, lykkedes det dig at løse problemet?
Den slags problemer løses anno 2021 med brug af game-mode allerbedst med et RTX 3090 eller hvis mindre kan gøre det en PS5 eller en GPU større end RTX 2060.