Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#331974
Hejsa. Jeg kan ikke helt finde ud af hvad jeg skal gøre her, tilslutningsmæssigt.

Jeg har en PS5, et LG CX og en ældre reciever med Arc (ikke E-Arc) En Onkyo TX NR 747

Som jeg lige kan læse mig frem til, så hvis jeg tilslutter min PS direkte til tv, og bruger Arc, så ser det ud som om jeg mister noget lyd (Jeg kan så slet ikke finde ud af at få 5.1 ud) men er det noget med at Arc ikke spytter særlig god lyd ud? Jeg skal også bruge min PS som afspiller af fysiske 4K skiver.

Hvis jeg derimod tilslutter den direkte til recieveren, så får jeg 5.1, men eftersom den ikke har HDMI 2.1, så mister jeg noget på billedesiden, ikke sandt?

Så hvad er at foretrække? og er den eneste rigtige løsning i sidste ende at købe en ny reciever (Held og lykke til mig med at få den igennem herhjemme, efter udgiften til købet af PS5 :D
#331980
Aktuelt vil du ikke miste noget af betydning på billedsiden ved at køre igennem din forstærker, da langt størstedelen af PS5 spil er låst til enten 30 eller 60 fps og VRR endnu ikke er aktiveret på PS5. Det du mister er muligheden for at spille optimalt er med andre ord de ret få spil og grafisk nedskalerede modes med 120 fps, men hvis du ikke skal spille sådanne, så taber du reelt [aktuelt] intet igennem recieveren, hvis denne understøtter HDMI 2.0. Film er gerne 23,976 fps, enkelte 60 fps, så det er heller ikke et problem igennem recieveren. Først hvis du skal udnytte VRR når det [forhåbentligt] en dag aktiveres på konsollen vil du have et større problem igennem recieveren.

ARC skal jeg ikke gøre mig klog på, det har jeg ingen erfaringer med - Der kan andre sikkert byde ind.

Men kommer ARC ikke til at virke optimalt, så vi man sikkert kunne købe en lille splitter der fordeler video og lyd til 2 forskellige kabler til HDMI 2.1 på et tidspunkt også (Det kan man aktuelt til HDMI 2.1), hvilket vil være langt billigere end at skifte reciever.
Senest rettet af TBC 11. jun 2021, 17:25, rettet i alt 1 gang.
#331981
TBC skrev: 11. jun 2021, 17:19Det du mister er muligheden for at spille er med andre ord de få spil og grafisk nedskalerede modes med 120 fps, men hvis du ikke skal spille sådanne, så taber du reelt [aktuelt] intet igennem recieveren, hvis denne understøtter HDMI 2.0. Film er gerne 23,976 fps, enkelte 60 fps, så det er heller ikke et problem igennem recieveren.
Der er jeg så typen der altid vægter grafik, frem for FPS, så det lyder da positivt, at jeg næppe går glip af meget, ved at køre gennem reciever :) og ellers er ideen med en splitter jo god, det havde jeg slet ikke tænkt over… tak :)
#331982
Hvis du vægter grafikken over de få muligheder der findes for grafisk nedskallerede 120 fps modes i enkelte spil, så kan du roligt gå recievervejen aktuelt uden at miste det fjerneste. Det er kun når du engang skal udnytte VRR når det [forhåbentligt] en dag aktiveres på konsollen, at vil du have et større problem igennem recieveren og behøver at gentænke sceneriet, da VRR imho ville være en større bet at undvære.
#332143
Martin Sjøstrand skrev: 11. jun 2021, 16:08Som jeg lige kan læse mig frem til, så hvis jeg tilslutter min PS direkte til tv, og bruger Arc, så ser det ud som om jeg mister noget lyd (Jeg kan så slet ikke finde ud af at få 5.1 ud) men er det noget med at Arc ikke spytter særlig god lyd ud? Jeg skal også bruge min PS som afspiller af fysiske 4K skiver.
Ja maks 2.0 stereo PCM igennem HDMI ARC. Her er lydkvaliteten intakt. Man kan i stedet sætte spilkonsollen til at pakke signalet som bitstream med 5.1, som godt kan komme igennem HDMI ARC i nogle TV-skærme, men det vil være komprimeret og endnu vigtigere med forsinkelse på lyden.

Både Xbox og PS kan sættes op til PCM på spildelen som udgangspunkt, og så vil de skifte til brug af bitstream ved disc-afspilning.

En helt tredje løsning er at overveje en splitter i stil med HDFury. Der er vist også en løsning kaldet Sharc, men jeg har ingen erfaring med den. Som Torben siger, så er det dog kun relevant, hvis du vil have 120fps signalet igennem fra PS5.