Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#329710
Hej alle!

Jeg har en PS5, et LG OLED 65CX tv og en Anthem MRX 720 receiver, hvor sidstnævnte ikke understøtter HDMI 2.1. Alle mine enheder (PS5, BluRay, Apple TV osv.) er tilsluttet receiverens forskellige HDMI-indgange, hvor Tv’et er tilsluttet via receiverens HDMI ARC udgang op til TV’ets HDMI eARC indgang.

Mit spørgsmål er så, hvordan jeg får PS5’eren til at vise spil i 120fps? Skal jeg koble PS5’eren direkte i tv’et (og altså gå uden om receiveren), hvor jeg så sender lyden tilbage fra tv’et til receiveren via et nyt HDMI kabel? Er der nogen faldgruber ift. at gøre det sådan?

Jeg synes også, at jeg har læst om forskellige HDMI-splitter-løsninger, og kunne det være en vej at gå? Er der nogen faldgruber her?

Undskyld for de sikkert lidt dumme spørgsmål, men jeg håber virkelig, er der er en, som har lyst til at svare.

Med venlig hilsen
Jonas
#329712
Du skal koble din PS5 direkte til TV og så derfra sende lyd til receiver. Har selv X-Box X og en LG CX. Og det virker fint at koble X-Box direkte til TV. Jeg har også koblet Apple TV direkte til TV. Min NAD T778 understøtter heller ikke HDMI 2.1.
120 fps forudsætter HDMI 2.1. Så det vil ikke virke, hvis du har koblet din PS5 til reciever.
#329716
Tilslutter du PS5 direkte til TV, så vil det kabel, som du allerede har mellem receiver og TV, kunne sende lyden tilbage til receiver.

Jeg kender ikke din Anthem receiver. Har den HDMI eARC understøttelse? Hvis det er normal HDMI ARC så kan du løbe ind i begrænsninger med fx. surround-spillyd fra PS5.

Se også vores guide om emnet her: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054
#329717
Hej Morten og Rasmus

Tak for rigtig gode svar begge to, jeg kan nu spille på PS5’eren i 120hz! :)

Ift. Lyd, der har jeg inde i indstillingerne på PS5 valgt “AV-forstærker” under “HDMI-enhedstype”, og under “Antal kanaler” har jeg valgt “5.1”, da det er mit setup. Men i displayet på Anthemen, der står der nu 2.0 PCM, og det er måske den problematik, du påpeger Rasmus (at receiveren ikke understøtter eARC)? Jeg har tjekket, og der er heller ikke noget firmware-opdatering til Anthemn.

Men burde jeg ikke kunne få en eller anden form for surround? Er der andre indstillinger jeg skal foretage, tænker I (fx på tv’et)?

Endnu engang, mange tak for hjælpen!

Med venlig hilsen
Jonas
#329730
Jep, det er relateret hertil. PS5 pakker lyden ud (til PCM) før det sendes afsted, når man spiller spil. Det er af hensyn til forsinkelse på lydsignalet. PS5 kan også bitstreame lyd (til dekodning på modtageren), men det er generelt noget man gør med pakketeret media (film, serier osv.), hvor lyd/billede kan korrigeres ved at forsinke f.eks. video.

Hvis du fik PS5 til at udsende spillyd i 5.1 PCM, så ville du over HDMI ARC højest sandsynligt opleve lydforsinkelse. Det skyldes, at TV'et skal behandle lyden udenvejs. HDMI eARC har højere båndbredde og kan lade 5.1 PCM passere.

Desværre er det for din opsætning nok et valg af kompromis (surroundlyd eller 120Hz).

Der findes løsninger til at splitte lyden, men jeg har ikke erfaring med dem. Tjek f.eks. HDFury og Sharc.