Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af DanielPT
#321532
Hej alle

Jeg har læst stolpe op og ned og kan se jeg ikke er den eneste som er forvirret. Bitstream vs PCM er jo helt vild.

Jeg håber de har gjort det nemmere på Ps5 :)

Men jeg sad og så denne video


Jeg har en Denon A2500H tror jeg den hedder og med HDMI fra PS4 i den.

Når jeg sætter PS4 til Bitstream (DTS) eller (Dolby) får jeg det vist i displayet på min Denon.

Men hvordan kan den outputte DTS eller Dolby hele tiden hvis fx. The last og Us part 2 kun har DTS?

Og en anden ting hvis jeg sætter den til Optical istedet for HDMI får jeg meget mere lyd ud af min center.
Der er nærmest intet når jeg vælger HDMI.

Hvad har i gjort?

Mange tak!
Af Supergris
#321542
Du skal bare køre den automatiske opsætning, så sætter den det sikkert til LPCM, så du vil aldrig kunne se DTS i dit display, når du spiller, men du kan sikket finde et sted på displayet, hvor du kan se, hvilke højttalere, der er i brug.
Du har mulighed for at vælge forskellige DSP-settings, så du kan få den lyd, du ønsker...

Hvis du vælger optical, bliver du begrænset i båndbredde!

Problemet er, hvis konsollen både bruges til at afspille film og spil, da spil ikke længere har muligheden for at vælge mellem DTS eller DD...
Af DanielPT
#321550
Supergris skrev: 4. nov 2020, 17:13 Du skal bare køre den automatiske opsætning, så sætter den det sikkert til LPCM, så du vil aldrig kunne se DTS i dit display, når du spiller, men du kan sikket finde et sted på displayet, hvor du kan se, hvilke højttalere, der er i brug.
Du har mulighed for at vælge forskellige DSP-settings, så du kan få den lyd, du ønsker...

Hvis du vælger optical, bliver du begrænset i båndbredde!

Problemet er, hvis konsollen både bruges til at afspille film og spil, da spil ikke længere har muligheden for at vælge mellem DTS eller DD...
Hey du.

Jeg er helt forvirret. Hvad er det for en automatisk opsætning? Den bruges til spil.

DSP settings? Hvordan skal det forståes? 😊
Af Supergris
#321554
Når du tilslutter din PS4, kan du gå ind under indstillinger for lyd og skærm, hvor den vælger det optimale for dit system.
Hvis du kun har 5.1, skal det også krydses af, så den ikke tror, du har 7.1, hvis lydsporet har det.

Hvis du oplever, dine spil lyder bedre ved bitstreaming, så bare vælg "DTS" under lyd-indstillinger, da jeg tvivler på, mange spil udnytter højere bitrate, end DTS tilbyder, og det vigtigste er, du får den lyd, du synes lyder bedst.

Hvis du bruger din PS4 som afspiller for skiver, kan du altid, uanset hvilke indstillinger du har valgt for lyd i opsætningen, trykke "Options-knappen" og vælge om du vil bitstreame eller smide ud som LPCM.

Jeg har lige testet, og underligt nok, synes jeg uden tvivl, at LPCM er mindre dynamisk end bitstreaming, selv ved afspilning af en skive med Dolby Digital.

Jeg vil lige få testet lidt mere, så jeg er sikker på, der ikke er tale om et indstillingsspørgsmål.
Jeg kan se, mange er af samme opfattelse på nettet, hvor der generelt kommer mange uklare svar, så ikke underligt, du er forvirret.
Kan huske jeg også var det, da jeg første gang satte den til, og nu er jeg faktisk blevet det igen.
Den eneste forklaring, jeg umiddelbart kan komme på, er at dekoderen i PS4eren er af tvivlsom kvalitet, da det jo er den, der står for dekodningen af signalet ved LPCM?
LPCM er lossless, hvor både DTS og Dolby Digital er lossy-formater, så i teorien er de underlegne, dog har det ingen betydning, hvis spillene ikke er produceret med en bitrate, der overstiger den, som DTS kan indeholde (1536 kbps)!

"DSP" er digital signalbehandling, hvor du har forskellige valgmuligheder til at få lyden til at være anderledes.
F.eks. kan der tilføjes akustik fra en kendt biograf, et stadium eller en kirke.
I nogle tilfælde kan den gøre noget godt for forskellige genrer af film, hvor actionfilm får noget ekstra i bagkanalerne og mere knald i subwooferen, når der er noget, der sprænger i luften eller lign.
Ved koncerter kan der tilføjes en mere intim atmosfære, hvis det ønskes, eller oplevelsen ved at være til en live-koncert kan forstærkes...

Jeg vender tilbage, når jeg har fået testet noget mere.
Kunne være sjovt at høre, hvad andre oplever?

Jeg har læst nogle tests af PS4 Pro, som også konkluderer, at lyden når der afspilles film, hvor den sendes som LPCM, ikke er helt på niveau, som når samme film afspilles på en dedikeret Blu-ray-afspiller, hvilket underbygger min teori om, at dekoderen i en PS4 Pro, nok ikke er den allerbedste kvalitet, hvilket forklarer, hvorfor lyden er bedre, når den bitstreames, og opgaven med at dekode lydsignalet overlades til receiveren...
Af DanielPT
#321588
Mange tak for dit svar supergris.

Jeg satte den til Bitstrøm DTS og oplevede meget feder lyd. Det fede i TLOU part 2 er at man kan sætte center til både at afspille dialog og effekter.

Jeg kan godt stadig ikke helt forstå hvis spillet kun har DD hvordan det så bliver til DTS. Underligt man ikke bare kan sætte den til bitstrøm direct.
Af Supergris
#321628
Spil har ikke et egentligt lydspor, da det jo foregår realtime, så lyden bliver genereret "On the fly".
Der er ikke tale om, at spillet har et "Dolby Digital lydspor" eller et "DTS-lydspor".
Når der bitstreames skal der vælges et format at sende den komprimerede lyd med, modsat LPCM, hvor lyden sendes i fuld båndbredde, uden det bliver komprimeret!

Lyden er LPCM fra en start, som vi f.eks. kender fra CDer (WAVE), hvorimod MP3 jo er komprimeret (Lossy) og FLAC (Lossless) er ukomprimeret.
Mange har nemmere ved at forstå det, hvis man forklarer, at DTS og Dolby Digital svarer til MP3, blot for multikanals-lyd.
Der er tale om konkurrenter, der benytter hver deres måde at komprimere på.
HD-lydformaterne kan sammenlignes med den tendens man ser, hvor musik udkommer i højere opløsning med 24 bit og varierende sampling rate, sædvanligvis 96 - 192 kHz mod CDens 44.1 kHz, men det betegnes "HD-lyd ", blot en af delene er bedre end det, som CDen tilbyder (16 bit/44.100 Hz).

Det er intet problem at konvertere DTS til Dolby Digital eller den anden vej rundt, men hver gang det sker, vil der i teorien være et kvalitetstab, når der er tale om et lossy-format.

DTS og Dolby Digital er faktisk bare nogle lossy formater, der ved hjælp af nogle logaritmer komprimerer lyden, så den ikke fylder så meget, hvor de nyere HD-lydformater er lossless, hvilket betyder, lyden der kommer ud af højttalerne, er helt identisk med den lyd, der var fra en start; altså uden kvalitetstab, efter lyden er blevet pakket ud.

Ved at vælge DTS fremfor Dolby Digital, får du bare noget ekstra båndbredde til rådighed for den lyd, spillet genererer, som det er svært at finde data for, hvor høj bitrate, de kører med.
Overstiger bitraten ikke 1536 kbps, har DTS i teorien båndbredde nok til at overføre lyden uden tab, men hver gang der er tale om et lossy format, er der i teorien et kvalitetstab (om det så er hørbart eller ej).

Hvis du vælger LPCM bliver lyden ikke komprimeret, så du er sikker på at få den bedste kvalitet (hvilket du også er sikker på, hvis der er tale om HD-lydformaterne, da de benytter tabsfri komprimering), derfor undrer det mig, lyden umiddelbart ikke er på niveau med bitstreaming (forudsat der ikke er ændret ved indstillingerne), da kvaliteten burde minimum være lige så god!

Jeg har testet med nogle DVDer og Blu-rays, hvor min klare opfattelse er, at lyden er tydeligt mere klar og dynamisk, når jeg bitstreamer, uanset om der er tale om DTS, Dolby Digital eller HD-lydformaterne.

Min konklusion er derfor, at dekoderen i PS4eren er af en ringere kvalitet, end den de fleste receivere har indbygget...

Det kan godt være, det hele lyder lidt rodet, men det bærer den information, man kan finde på nettet også præg af...