Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#318576
Da denne gruppe er den nærmeste relevante på Flatpanels, poster jeg det i mangel af bedre gruppe-hit her:

De nye RTX 3000 kort er lancerede, der har for nogle timer siden været et launch event og kortene må siges at overraske vildt positivt - over de forventninger nettet i forvejen have til dem - Der er virkeligt tale om et stort spring denne generation.

Her er en hurtigt oversigt:
3090: 36 TFLOPS, 69 RT-TFLOPS, 285 Tensor-TFLOPS, 24 GB GDDR6X
3080: 30 TFLOPS, 58 RT-TFLOPS, 238 Tensor-TFLOPS, 10 GB GDDR6X
3070: 20 TFLOPS, 40 RT-TFLOPS, 163 Tensor-TFLOPS, 8 GB GDDR6X

Dertil, med rette PCI 4.0 bundkort og SSD, op til 14 GB/s read fra SSD, optimeret med hvad jeg umiddelbart tolker er meget lig Microsoft decompression teknologi som X Box Series X kommer til at gøre brug af for stå mål med PS5'erens rå 5,5 GB/s read.

Digital Foundry har allerede været ude og teste et 3080 kort de har haft i nogle dage fra Nvidia. De måtte ikke opgive framerates endnu, men han havde gjort det så smart at han havde sammenlignet det med et tidligere 2080 og så kunne melde at der generelt var 165-200% performance, afhængigt af spillet, sammenlignet med et 2080 - Helt i overensstemmelse med de data Nvidia selv angav derom i deres breifing.

Det vil sige at et spil som f.eks. Death Stranding med brug af DLSS 2.0 (Der ligefrem ser væsentligt bedre ud end 4K TAA rendering!) ud fra sådan et performance-jump vil kunne forventes at spilles i ULTRA SETTINGS med pænt over 120 fps i 4K med både et 3080 og 3090 og med i hvert fald minimum 60 Hz i 8K med et RTX 3090 ....Det er sku godt gået!

Mht til næste generation af konsoller, vil de efter alt at dømme også have AI billedrekonstruktion i retning af DLSS med lavere præcision, svarende til konsollernes GPU'ernes størrelser, som erstatatning for checkerboarding og det er dét som for alvor gør det muligt at selv nogle Next-gen titler med højere pixel kvaliteter vil kunne 60 fps og enkelte måske højere i 4K på de nye konsoller. (For indsigt kan denne kan man se de to links om DLSS i bunden som kan anbefales)

Jeg plejer at være no-compromise, men på den korte bane kan jeg godt se hvorfor folk kun behøver et 3080 til en 1440p skærm og snildt ville kunne nøjes med et 3080 til en 4K skærm med op til 120 fps VRR, sålænge de ikke udnytter supersampling. Jeg venter dog selv SPÆNDT på reviews af de forskellige custom kort og så nupper jeg et af det bedste 3090 der lander, for dét kommer jeg til at nyde gavn af både i forhold til en Vive Pro (Hvor supersampling er alfa og omega for god kvalitet) til normale 2D spil på stor monitor og til tider projektor hvor supersampling altid gør godt (I hvertfald hvis spillet ikke har DLSS) og til AI opskalering af video. Det er nemlig forhold det alle kommer til at nyde gavn af både den højere performance og de 24 GB ram

Priserne for FE er allerede ude og er slet ikke tossede i PC sammenhæng, sammenlignet med sidste generation, selv om PC selvfølgelig er dyr i forhold til en mere bang for the buck ny konsol:
3070: 4050 kr
3080: 5650 kr
3090: 12000 kr.
________________________________________________________________________

Relevante links:
Launch Event i 4K: https://youtu.be/E98hC9e__Xs

Marbles at Night - Tech Demo: https://www.youtube.com/watch?v=NgcYLIvlp_k
CyberPunk 2077 Raytraced GamePlay Trailer: https://www.youtube.com/watch?v=LbB2rQj7Zew
Call of Duty - Coldwar RayTracing Trailer: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=1968
(CyberPunk og Call of Duty kommer også til konsollerne)

Digital Foundry Nvidia GeForce RTX 3080 Early Look: Ampere Architecture Performance - Hands-On!
https://www.youtube.com/watch?v=cWD01yUQdVA

8K@60 Hz OLED gaming reactions: https://www.youtube.com/watch?v=09D-IrammQc

For dem der endnu ikke ved hvor stor en revolution DLSS 2.0 faktisk kan man få en god forklaring ca. 14 minutter inde i præsentationen: https://youtu.be/E98hC9e__Xs?t=857 og et nærmere kig på DLSS 2.0 gennemgået af Digital Foundry: https://youtu.be/9ggro8CyZK4

Der forventes som sagt også en eller anden grad af lignende AI-teknologi i den næste konsolgeneration som erstatning for checkerboarding - Det er ret afgørende for performance og derfor værd at sætte sig ind i imho, selv hvis man er mere til konsol end til PC.
Senest rettet af TBC 3. sep 2020, 04:41, rettet i alt 3 gange.
#318582
Shut up and take my money. Der skal et RTX 3080 i kurven asap :-)

DLSS fungerer fantastisk og selvom et spil internt renderes lavere end skærmens native opløsning, så ses det ikke og performance boostet er ikke til at tage fejl af.
#318602
Rasmus Larsen skrev: 2. sep 2020, 06:29 Et imponerende skridt fremad fra Nvidia. 3x TFlops ift. kommende konsoller, hvis man skal tro deres specifikationer.

Dog også lidt af en krabat 8-)
Krabat er et udmærket ord. Er dog i tvivl om hvad man overhovedet kan kalde den her på billedet nedenfor? ;;)

Men en ting er sikkert og det er at det shaker tingene og PC markedet VOLDSOMT op. Min lillebror har lige i skrivende stund fået solgt hans RTX 2080 Ti og måtte afhænde det til 3600 kr. Det er mange år siden at man har set det mindste kort der udkommer ifbm i en ny serie slå det største kort i den forrige serie, som RTX 3070'eren slår et RTX 2080 Ti.
...Som Linus med kæben på gulvet udtrykker det: "NVIDIA just made EVERYTHING ELSE obsolete"

Jeg ejer selv et RTX 2080 Ti, men vil godt komme dem i forkøbet der kunne tænke at muntre sig over at kortet har tabt fantastisk meget værdi over natten, ved at sige at jo kun er en grund til fejring, ikke tårer :)

Nu skal jeg bare finde ud af hvilket RTX 3090 der er det bedste at købe. Ind til videre tænker jeg FE eller Aorus Extreme som to af de bedste bud, men må jo bare tålmodigt afvente reviews om hvem der får bygget det bedste 3090
Vasen skrev: 2. sep 2020, 09:24 Shut up and take my money. Der skal et RTX 3080 i kurven asap :-)

DLSS fungerer fantastisk og selvom et spil internt renderes lavere end skærmens native opløsning, så ses det ikke og performance boostet er ikke til at tage fejl af.
Jo, det ses faktisk derved at DLSS 2.0 versionen faktisk ser BEDRE ud end selv et native 4K render, selv et med TAA. Digital Foundry analysen i linket ovenfor viser det. Men jeg har også selv oplevet fordelene i praksis, hensides egentlige åbenlyse sammenligninger. I forbindelse med at jeg skulle demonstrere forskellene for lillebror i Death Stranding kom jeg til at efterlade spillet i 4K MED TAA som fraset DLSS 2.0 er højeste setting. Da jeg så 2 dage senere skulle genoptage spillet, gik jeg uforvarende i gang med at spille og tænkte, hvad fanden er der galt med billedkvaliteten? Dårligt defineret og aliaised as f*ck i forhold til hvad jeg var vant til. (Jeg spiller lige det spil som 4K HDR med Ultra setting inde i sofaen på så meget som 123 tommer skal det så indrømmes). Jeg genstartede computeren som første impuls, da jeg tænkte at noget i driveren aktuelt måtte være broken. Men det viste sig at det bare var fordi spillet stod i Native 4K med TAA fra sidst og ikke DLSS 2.0 som jeg var vant til.

...Det er altså voldsomt imponerende hvad den AI-algoritmebaserede DLSS 2.0 er i stand til. Jeg håber virkeligt at der kommer noget tilsvarende på konsollerne, selv om der naturligvis kun vil være en brøkdel af Tensor Operations Per Second kapacitet, i de mindre konsol GPU'er. Men selv med meget mindre kapacitet tror jeg stadig konsollerne ville kunne være i stand til at nå væsentligt og markant længere end med Checkerboarding hvis konsollerne, som jeg forventer at de gør også gør det, får en eller anden grad af udnyttelse af AI baseret billedrekonstruktion.
Vedhæftede filer
krabat eller hvad.jpg
krabat eller hvad.jpg (333.71 KiB) Vist 23435 gange
#318700
De første Benchamarks jeg har set endnu er lidt forskellige 8K benchmarks på RTX 3090 og så 4K Benchmarks af DOOM Eternal med Max settings. Og så er der Digital Foundry, der under de sædvanlige klausuler endnu ikke må offentliggøre deres fps Benchmarks, men dog kan rapportere om 50% til 100% flere FPS over forrige generation - afhængigt af det enkelte spil, hvor CPU vs GPU bound den enkelte titel nu lige er og hvor vidt der benyttes RayTracing eller ej (hvilket som reglen øger forskellen i %)

Det interessante er så at det næppe er tilfældigt at de har valgt RTX 3080 til Doom Eternal, selv om det er RTX 2080 Ti som RTX 3070 som sådan "går op imod", da Doom Eternal med max settings bruger 8,3 Gb ram og altså er et af de spil, der i 4K max settings, bruger mere end hvad et RTX 3070 har af ram. Der kan med andre ord stadig være god grund til at vælge et brugt RTX 2080 Ti over et 3070 hvis man er 4K gamer og ikke ikke liiige har de sidste kroner til et nyt 3080.

Idet spil jo formentligt kun kommer til at bruge flere og flere VRAM fremover vil jeg gå så vidt som til at sige at 3070 reelt set nok er tiltænkt 1440p gamere, mens et 3080 er tiltænkt 4K gamere, man har så sikkert sparet rammene for at kunne have så konkurrencedygtige priser som muligt. 3090 vil så have relevans for dem der supersampler, spiller supersamplet VR, har 8K skærm eller arbejder professionelt med video mv. mere ramkrævende tasks.

Nå, de nævnte benchmarks:

Doom Eternal 4K Max settings Benchmarks (3080): https://youtu.be/A7nYy7ZucxM

Diverse 8K 3090 Benchmarks:
(Så godt at se at mine forudsigelser om at f.eks. Death stranding med DLSS burde kunne afvikles med 60 fps i 8K holder stik)
Billede