Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Integra
#304575
Hej Flatpanels

Jeg købte for en to års tiden siden et LG B7 TV. Min hustru har desværre været noget negativ over dette tv, da vores Nintendo Wii ikke længere er sat til. Sandheden er at jeg ikke kan finde ud af, hvordan man gør det bedst, da TV'et ikke har de indgange der skal bruges.

Jeg har søgt en del på nettet, men synes ikke rigtig at kunne gennemskue, hvad jeg skal købe. Nogle herinde der kan sende mig på rette spor?

På forhånd tak for hjælpen.
Brugeravatar
Af bbplayer
#304577
da HDMI kablerne vandt ind, købte jeg en Wii -> Component kabel ledning. Den ville have fungeret idag med de LG adaptere som følger med.

Men en Wii -> HDMI er sandelig også en rigtig god løsning fundet der og billig.
Af Integra
#304596
Tak for svar begge to. Er det stik fra AV-cables nok? Som jeg husker stikkende er det både et scart men også et rødt, gult og hvidt (Husker måske forkert) stik, som skal ind i tv'et.
Af BMLauridsen
#304600
Stikket fra AV erstatter kablet med de røde/hvide/gule stik. Det stik sættes bag i Wii'en. Du skal så bare bruge et hdmi kabel fra stikket til en hdmi indgang på dit tv. Virker fint med mit LG C8.
Af aalb1970
#304604
LarsCJ skrev:Du køber sådan en her:

https://www.av-cables.dk/nintendo-wii-k ... r-hvi.html
Det bør bemærkes, at disse adaptere produceres i Kina og er lidt hit and miss. Jeg har selv prøvet en og der var tydelig intereferens i form af vertikale streger over hele skærmen, hvilket for mig gjorde den ubrugelig.

En anden mulighed kunne derfor være at købe en component til HDMI converter boks i en ordentlig kvalitet.

Den ultimative løsning er Open Source Scan Converter, der kan købes her: https://www.videogameperfection.com/pro ... converter/
Brugeravatar
Af bbplayer
#304609
Mit LG C6 havde en SCART og Component adapter med, de har de nyere OLED B7 og nyere skærme vel også? synes det er overkill at sætte en Component adapter til HDMI på for at tage en hdmi port på tv.
Af aalb1970
#304612
bbplayer skrev:Mit LG C6 havde en SCART og Component adapter med, de har de nyere OLED B7 og nyere skærme vel også? synes det er overkill at sætte en Component adapter til HDMI på for at tage en hdmi port på tv.
Mit B7 blev ikke leveret med SCART eller Component adapter, og der er i øvrigt heller ingen port en sådan adapter kan sluttes til. Det samme antager jeg er tilfældet for 2018 og 2019 modellerne.

Eneste mulighed er derfor at købe en HDMI adapter, hvad enten det så er en billig kinesisk dongle til under en hundredemand eller en dyr converter boks til 1500 kr.

Jeg har selv valgt en dyrere Open Source Scan Converter, da jeg stadig spiller en del retrospil på den originale hardware. Den virker med både SCART, Component og VGA. Men det er selvfølgelig overkill, hvis man bare spiller lidt Wii af og til.
Brugeravatar
Af bbplayer
#304613
aalb1970 skrev:
bbplayer skrev:Mit LG C6 havde en SCART og Component adapter med, de har de nyere OLED B7 og nyere skærme vel også? synes det er overkill at sætte en Component adapter til HDMI på for at tage en hdmi port på tv.
Mit B7 blev ikke leveret med SCART eller Component adapter, og der er i øvrigt heller ingen port en sådan adapter kan sluttes til. Det samme antager jeg er tilfældet for 2018 og 2019 modellerne.

Eneste mulighed er derfor at købe en HDMI adapter, hvad enten det så er en billig kinesisk dongle til under en hundredemand eller en dyr converter boks til 1500 kr.

Jeg har selv valgt en dyrere Open Source Scan Converter, da jeg stadig spiller en del retrospil på den originale hardware. Den virker med både SCART, Component og VGA. Men det er selvfølgelig overkill, hvis man bare spiller lidt Wii af og til.
:) Nu er min C6 jo ikke nyere end din, derimod . Så måske skal jeg bare checke internettet, for der er nok mange som slet ikke husker eller tager den op ad kassen, sammen med manual :)
Der sidder et lille mini-jack stik på kablet.

Billede

manual til C7: https://www.lg.com/us/tvs/lg-OLED55C7P-oled-4k-tv
Og joda, C8 og C9 har samme AV-IN bagpå :)

Her er der stadig AV-IN bagpå, og der sætter du dine composit adapter til, og der kan du sætte en SCART adapter på, nu er det så en Wii, så den har jo composit understøttelse med det som standard følger maskinen, og jo, jeg tvivler på et signal konvertering giver dig bedre billede end composite allerede kan direkte i tv.

Billede af bagside på C7/C8/C9
Billede

På min C6, kunne jeg så tilslutte både Composite/Component i 2 stik, de har så fjernet komponent ser det ud til.
Billede

Så HDMI adapter kan klart retfærdiggøres, hvis den klarer Komponent konvertering, så får man vistnok 480p ud der.
Af aalb1970
#304614
Du har linket til den amerikanske hjemmeside.

De europæiske 2017 modeller har ikke dette mini jack stik til analog input:
uhdtv_LG-OLED55B7V_connections.jpg
uhdtv_LG-OLED55B7V_connections.jpg (386.16 KiB) Vist 15856 gange
Brugeravatar
Af bbplayer
#304617
Shit,
der skulle jeg have gravet lidt dybere i at det var var C7P jeg fandt og fortsatte ud fra.

Nå,
så de fjernede det på euro modellerne, det var sgu surt.
Jeg har ikke brugt min så tit, så måske er vi ikke så krævne i europa, men den hdmi adapter er stadig et fint alternativ når man ikke kan komme udenom.
Brugeravatar
Af Naiera
#304628
Køb en Wii U. Den spiller Wii-spil og har HDMI.
Brugeravatar
Af Naiera
#304629
aalb1970 skrev: Den ultimative løsning er Open Source Scan Converter, der kan købes her: https://www.videogameperfection.com/pro ... converter/
Sådan en står jeg tilfældigvis og overvejer at sælge. Inkl. strømforsyning, fjernbetjening og overlay.
Af Honda
#304673
Naiera skrev:Køb en Wii U. Den spiller Wii-spil og har HDMI.
En converter er helt sikkert en god løsning. Hvis man derimod overvejer en Wii U, som Naiera skriver, så kan man dels spille de gamle Wii spil samt bruge Wiimotes. Den helt store fordel er adgangen til spilbiblioteket, som måske ikke var prangende, men der gemte sig nogle rigtig gode spil. Af de mest oplagte der vil jeg nævne Mario Kart 8 samt Zelda BOTW og hvis i var glade for Wii Sports, så var der også Wii sports club som også var meget fornøjeligt (minder dog meget om Wii sports)