Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#302912
Spiltjenesten lanceres egentlig først i morgen d. 19. september, men er man på iOS 13 beta så har man siden i går kunne få adgang til den gratis prøveperiode på iPhone og iPad. Der er endnu ikke åbent på Apple TV (sker den 30. september).

Indtil videre angives ingen af spillene som kompatible med Apple TV, men det er vel fordi det ikke er lanceret her endnu. Der er heller ikke særlig mange spil med controller-support. Man må da håbe, at det er anderledes på Apple TV. Som I kan se herunder, så er der flere spil med multiplayer-funktion. Det er jeg lidt spændt på, hvordan fungerer.

Kataloget ser indbydende nok ud, men man skal være forberedt på, at der altså ikke er tale om konsolspil. Det er stadig spil, som har mere karakter af mobilspil. Forhåbentlig kan man bevæge sig lidt opad i ambitionsniveau med tiden. Apples grafikchip i nyere enheder er jo efterhånden potent nok.

Her er screenshots fra Arcade på iPhone.

Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
#302935
Nu fik jeg lige læst DR's artikel omkring lancering idag, og der var det som fangede, at produktet er helt uden mikro transaktioner, og udelukker at yngre spillere bruger en formue på at spille disse spil, som de ubevidst lokkes til. Så der har Apple måske fat i den rigtige ende, og så den rigtige målgruppe som forældre så hurtigere kan takke ja til, uden at risikere at pengepungen tømmes på et måned :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303158
Ja, der er nok nogle forældre der skal blive glade for udsigten til ophør af in-app køb :)

Arcade er i øvrigt nu klar på Apple TV (tvOS 13 beta). Her har Arcade egen app. Jeg tæller 61 spiltitler, så lidt færre end på iOS. Resten bliver vel klar snarest. Flere titler kræver spilcontroller. De kan slet ikke spilles uden.

Billede
Billede
Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
#303213
Man kan ikke lade være med at tænke på Commodore Amiga og "Another world" når man ser grafikken. Det er præcis sådan spillet slap af sted dengang og alligevel blev super populært.

Præcis samme type grafik, dog fra en tidsalder man ikke troede skulle vende tilbage i 2019 :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303217
Another World er en klassiker. Spil som disse burde altså blive udgivet til alle disse nye tv-platforme. Retro sælger.

Apropos så har vi lige gennemført Gabriel Knight: Sins of the Fathers herhjemme. Godt nok i en remastered udgave, men det fik os da til at slæbe PC'en ned i stuen for at spille 2'eren :)
Brugeravatar
Af bbplayer
#303220
Rasmus Larsen skrev:Another World er en klassiker. Spil som disse burde altså blive udgivet til alle disse nye tv-platforme. Retro sælger.
Den synes at være på flere platforme i en 20 års jubilæums udgave :) Jeg købte den da den så udkom.

https://store.steampowered.com/app/2335 ... y_Edition/

Og ja , nogle af titlerne ser spændende nok ud som tidsfordriv men har ikke plads eller lyster til en ATV lige pt, så hellere bare en Android app til mine streaming behov :)
Af Globulus
#303328
Jeg har ikke tal på, hvor mange gange jeg har set, at man har rådet folk til at nøjes med at købe Apple TV 4K i 32GB-udgaven.

Jeg købte selv 64GB-udgaven fordi prisforskellen kun var et par hundrede kr. og - just in case.

Det ser ud til, at det var en korrekt beslutning:
https://9to5mac.com/2019/09/16/apple-ar ... uirements/

Jeg havde egentlig ingen forventning om at benytte min ATV 4K til spil, men det har ændret sig nu da den understøtter den controller der fulgte med min Xbox One S.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303329
Jeg har også 64GB udgaven. Hvis man har haft planer om at få spil på boksen, så synes jeg, at merprisen er så beskeden, at man bør satse på den. Jeg har efterhånden rigtig mange spil på min 64GB og har aldrig oplevet noget der ligner pladsproblemer.

Dog værd at huske på, at Apple TV bruger dynamisk lagerstyring og apps til tvOS er opbygget om det. Så den kan automatisk slette segmenter af spillet, som man f.eks. har gennemført. Eller undlade at installere segmenter af spillet, som man ikke er nået til. Så hvor stor en stopklods 32GB-udgaven bliver for Arcade-spil fremadrettet er stadig et åbent spørgsmål.

Omvendt kan man sige, at Arcade-spil vel bliver mere ambitiøse med tiden, og så kommer de vel også til at fylde mere. Qua min kommentar om, at Arcade ikke er på ældre iPads så lader det også til, at Apple har sat en slags grænse for, hvor "langsomme" enhederne må være for at være kompatible med Arcade.
Af Globulus
#303331
iPad Air 1 - som du nævnte - var ikke just noget fartmonster og den har kun 1GB RAM. Jeg havde den selv.

iPad Air 2 med 2GB RAM og en væsentligt kraftigere SoC har vist sig langt mere langtidsholdbar.

EDIT: Med andre ord: Det er formentlig de 1GB RAM på iPad Air 1 der er årsagen til, at den ikke har fået iPadOS 13.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#303413
Sayonara Wild Hearts på Arcade er fedt, synes jeg. En original tilgang til at få musik kombineret med et spil.

Bør ligesom flere af de andre titler på Arcade spilles via Apple TV på en stor skærm.

Billede


Shinsekai Into the Depths er indtil videre også underholdende, men lider dog lidt under manglende grafikmuskler i Apple TV, synes jeg.

Hvad har I nået at prøve på Arcade?