Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#348492
Der er i dag lige kommet ny gameplay-trailer til S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl som begynder at ligne et færdigt produkt. Hvis den kvalitet holder hele vejen til XBox Series X, så må jeg sige at være relativt imponeret, da det trods alt er en nogenlunde assetkvalitet der benyttes, samtidig med at der på samme tid er en respektabel grad af raytracing i spil. Renderopløsningen ligner i mine øjne ikke 4K (bl.a. for meget aliasing) og de Raytraced shadows i videoen ser ud til at være half- eller ligefrem quater- resolution (i hvert fald lav opløsning), hvilket til sammen kunne tale for at det meget vel og sagtens kunne være en konsol fremvisning - Det benævnes dog ikke hvad der er tale om. Men ikke desto mindre imponerende hvis raytracing niveauet holder hele vejen til konsol :) Jeg er dog blevet mere bekymret mht nanite, LOD ser lavt detaljerede ud tæt på assets, men assets kan selvfølgelig være blevet begrænsede af hardware hensyn lige som i Fortnite, men jeg synes det er svært at afgøre om det overhovedet er nanite med så lave detaljegrader (og så mørk og komprimmeret en video) og når LOD falder så meget sammen tæt på assets - Jeg husker en bedre detaljegrad fra tidligere trailere fra spillet og opløsningen tæt på assets ser i hvert fald markant lavere ud end i f.eks. Senua's Saga: Hellblade II), og der er helt sikkert ikke nået at komme nanite foliage med i nærværende version :(

Det er et unreal 4 spil der er blevet opgraderet til Unreal Engine 5 produktion, så potentialet for at portere til brugen af nanite er potentielt til stede - glæder mig til at finde ud af hvor det lander og stadigt imponerende hvis graden af raytracing sammen med relativt fornuftige assets når med til konsol - Det vil være lidt af en præstation da Raytracing jo er MEGET hardwarekrævende. Og samtidigt ser spillet jo også potentielt spændende ud :)

Af DLJ
#348672
Hej

Efter at have fået en Xbox Series X i julegave af fruen, er jeg blevet ramt af en gedigen omgang FOMO da jeg konstaterede at vores LG C9 kun tillader enten 120Hz + HDR eller 60Hz + Dolby Vision.

Givet at et nyt fjernsyn ikke lige er øverst på listen hvad ville i så vælge af de to muligheder.

På forhånd tak for jeres input, de kan forhåbentlig hjælpe mig med at få ro i sindet til at vælge mellem de to muligheder som jeg allerede har skifter 388 gangen siden jeg sætte XSX'en til :)
Brugeravatar
Af TBC
#348752
DLJ skrev: 5. jan 2023, 12:31 Hej

Efter at have fået en Xbox Series X i julegave af fruen, er jeg blevet ramt af en gedigen omgang FOMO da jeg konstaterede at vores LG C9 kun tillader enten 120Hz + HDR eller 60Hz + Dolby Vision.

Givet at et nyt fjernsyn ikke lige er øverst på listen hvad ville i så vælge af de to muligheder.

På forhånd tak for jeres input, de kan forhåbentlig hjælpe mig med at få ro i sindet til at vælge mellem de to muligheder som jeg allerede har skifter 388 gangen siden jeg sætte XSX'en til :)
Jeg ville slappe helt af og læne mig tilbage i sofaen uden at besidde den mindste rest af FOMO i den forbindelse. Det ville jeg af følgende grunde:

- Dolby Vision er ikke bedre end en manuelt indstillet "HGiG" indstilling, Dolby Vision tilnærmer sig automatisk en velkalibreret manuelt indstillet "HGiG" indstilling, så den primære fordel ved Dolby Vision er når det kan ibrugtages i tilfælde hvor man ikke kan benytte HGiG og at det kan ske automatisk (hvorved det kan blive implementeret hos folk der ellers ikke er opmærksom på mere optimale indstillinger) Men en manuelt velindstillet "HGiG" er svær at skelne fra automatisk indstillet HGiG og automatisk indstillet Dolby Vision og skal man endelig sammenligne, så vil en virkelig velindstillet manuel "HGiG" gerne vinde over de automatiske konfigurerede tilnærmelser ifmb med både automatisk HGiG og automatisk Dolby Vision.
- Hvad gælder sammenlininger med TV'ets indbyggede tonemapping (altså når der IKKE er tale om HGiG) kan man se forskellige i specular highlights, men der er ikke tale om epokegørende eller ekstremt vigtige forskelle. Balancen er i den forbindelse at et automatisk Dolby Vision gerne bibeholder flere detaljer i specular highlights, men samtidig er Dolby Vision billedet også ofte mere mørkt og mat mht ABL ifht TV'et automatiske tonemapping (stadig ikke at forveksle med HGiG)

[fortsat...]
- Der er stort set ingen spil i Dolby vision med 120 fps target på konsol alligevel.
- Fast 60 FPS er, såfremt der foregår uden framedrop lige så godt som VRR omkring 50-75 FPS VRR, det er især når man kommer over de 75-90 fps at det for det alvor udgør en fordel ifht faste 60 fps (ud over det med at man ikke oplever FPS FPS under 60 manifest og ekstremt med brugen af VRR som man gør uden)
- På de TV der kan køre Dolby Vision @ 120 FPS, vil man få dårligere posterization med Dolby Vision vs HDR10 grundet brug af CromaSubsampling ved brugen af 120 FPS Dolby Vision og automatisk frakobling af TV'ets gradueringsforbedringer.

Så jeg ville, hvis jeg skulle reservere FOMO til noget som helst, om overhovedet noget, i stedet "bekymre" mig om at de nye OLED-TV der kommer på markedet i år med micro-lens-array har mere end 60-70% højere maksimal lysstyrke end dit C9 og at en PC med en moderne GPU ville kunne producere langt flere frames, samtidig med at gøre brug af højere grafiske settings og renderopløsninger. Men alt det andet Dolby Vision marketing gøjl ville jeg ikke kunne bekymre så meget som en tøddel om - Det berettiger det, til sammenligning med de benævnte ting, slet ikke til.

Du kan i øvrigt glæde dig over at dit C9 faktisk kan køre 12 bit-RGB til og med 120 fps hvor de efterfølgende modeller højst kan køre 10-bit RGB (hvilket dog egentligt heller ikke er noget at bekymre sig om i praksis ifbm spil)

Hvis du ikke allerede har gjort det, så følg indstillingsrådende givet her:
Af DLJ
#348800
Tusinde tak for dit input.

Jeg har selvfølgelig sat fjernsynet til HGIG og kalibreret Xbox’en derefter.

Hvis der ikke er den store forskel på HGIG og Dolby Vision, så bibeholder jeg 120Hz + HDR (HGIG), da jeg synes at have hørt at f.eks. A Plague Tale: Requiem har fast FPS på 40 ved et fjernsyn på 120hz, mod kun 30 FPS på en 60hz fjernsyn.

Hvilket jo give fin mening i forhold til FPS og Framerate.

Igen mange tak for dit input.
Brugeravatar
Af TBC
#349171
Mens jeg var en lille smule spooked over asset-opløsningen i trailervideoen ovenfor (f.eks. de nøgne blottede mursten i døråbningen @1:10) og den lave reflektions opløsning (f.eks. i det lille åbne reflekterende vindue @0:45), så er der dukket nye billeder/screenshots op fra S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl som må siges at være ret overbevisende. Fra afstand fejler grafikken i det spil i hvert fald ikke noget og er imho virkelig imponerende og flot. S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl ser ud til at blive lidt af en "looker" når det måske udkommer om et års tid fra nu, som en af de første Unreal 5 titler der er 'in the pipeline' (Spillet er så godt nok konverteret til UE5 fra UE4 i løbet af udviklingen, så hvor mange 'legacy' funktioner det arver i forhold til nyere UE5 funktioner må vise sig - Men lovende og imho ret imponerende begynder det for alvor at se ud og detaljegraden ser også relativt fornuftig ud på disse nye billeder, selv om der ikke er eksempler på samme close-ups afslørende begræsningerne i assets virkelige opløsning når de er helt oppe i snuden på en, som det bekymrede mig lidt i videoen og det naturligvis stadig ikke kan garanteres at være konsolsettings der er taget screen captures af. Men lovende ser det i hvert fald ud på billederne :)

Det er delt på den officielle Twitterside - man kan inde i Twitter linket trykke på billederne for højere opløsning:



- Eller man kan downloade højeste kvalitet her: https://t.co/UZOaVqU4rJ
#349315
Fox News har set sig sure på WOKEbox fordi den gerne vil spare lidt strøm.

Brugeravatar
Af TBC
#349322
Naiera skrev: 25. jan 2023, 13:44 Fox News har set sig sure på WOKEbox fordi den gerne vil spare lidt strøm.
LOL :D ..."Only in America" kan den slags politiseres dertil at kunne tvinges til at anskues som et problem frem for et gode O_O

Til dem der skulle lyste det er der om et par timer fra nu "Developer Direct" med Xbox & Bethesda. Man må formode at det kommer til at handle om som minimum bl.a. Starfield (Bethesda) og Redfall (Arkane Studios som er nært knyttet til Bethesda)
Brugeravatar
Af TBC
#349336
Rasmus Larsen skrev: 26. jan 2023, 07:15 Redfall nærmer sig. Så vidt jeg kan forstå afholder Microsoft en særskilt præsentation for Starfield senere.
Ja, det lyder rigtig, for Starfield var slet ikke med i går, men det var Redfall der også fik en længere gameplay-video:


...Det positive ved det er at det er Arkane der står bag (bl.a. Dishonored serien og senest Deathloop) De plejer at være gode til at lave baner, spil og gameplay. Til gengæld er det også tydeligt at Redfall læner sig op af Arkane's særlige artistiske stil, som man også har set den i benævnte tidligere titler, hvilket imho lidt ligger en dæmper på game-engines mulighed for sådan virkelig at vise sine kræfter (i forhold til titler som Hellblade og S.T.A.L.K.E.R. 2 som ovenfor som imho afslører mere af potentialerne). Dertil kan selv store veletablerede studier jo fejle og ramme uden for skiven, så man må håbe at Redfall samlet set rammer bedre plet end Square Enix (som et andet veletableret studie) på det seneste har gjort med Forspoken som helt berretiget har fået store huk i anmeldelserne for både spillet og det tekniske, hvor det reelt er et grafisk tilbageskridt i forhold til andre tidligere endog cross-gen spil fra Square Enix bygget på samme game-engine.

Til gengæld ser Forza Motersports meget imponerende ud fra et teknisk perspektiv. Selv om det ikke lige er en spiltype der rammer inden for skiven hos mig, så er det om ikke andet ganske imponerende fra det tekniske perspektiv. De der RT reflection de har fået lavet i bilernes lak (>@1:37) er godt nok god, selve Raytracing-opløsningen fremvist ser god ud mens spillet endog angiveligt skulle have RT-global illumination til understøttelsen af realistisk lys ved dynamisk time-of-day og weather forhold og altså ikke bare KUN reflections eller endnu værre KUN RT skygger (Den mindst synlige del af RT som man allegevel ser nogle titler bryste sig at at være RT titler på baggrund af O_O ), Hvad, hvor meget og hvilke grader af det der kommer med på konsoludgaven må tiden vise, men ind til videre ser det fra det tekniske perspektiv ret godt ud og jeg forstod det egentligt sådan et det er konsolversionen de taler om - men nu må vi se. Det ville være noget af en mundfuld, selv om en stram begrænsning af antallet af light-bounces og lign, jo muligvis nok ville kunne gøre det muligt:
Brugeravatar
Af TBC
#350572
Så er det kommet et par nye trailere ifbm "State of Unreal" eventet:













Andre nye trailere omkring GDC:











Spørgsmålet er dog om branded er nok i forhold til denne hæsblæsende konkurrent
- iøvrigt også lavet i Unreal 5:
#351082
Jeg har prøvet cloud gaming for at se om det er noget der virker, men det spil jeg har prøvet det af på, kan jeg ikke komme af med på hjemmeskærmen? Firkanten med spillet og det lille cloud-ikon kan jeg ikke slette... nogen der ved hvordan jeg gør det?
  • 1
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 40
  • 42