APU'en i Series X er nu officielt blevet præsenteret i flere detaljer på Hot Chips 2020 og Digital Foundry har en initial analyse på baggrund af det man nu i ret stort omfang ved om APU'en i XBox series-X
Og det er sku slet ikke så tosset - ud over et den har fået verificeret fuld RNDA 2 funktionalitet (PS5 har skåret noget mindre væsentligt bort fra fuld RDNA 2), så har den som vi længe har vidst naturligvis velocity architecture OG nu ogsp verificeret tada... AI acceleration af bl.a. resolution scaling. Alle der har fulgt med i AI billedrekonstruktion og set Nvidia's DLSS 2.0, ved hvor afgørende en faktor det er for at konsollerne skulle kunne afvikle next-gen titler i 4K@60 hz. Spil der ikke udnytter det vil hurtigt kunne komme til at kæmpe hårdt med framerates på begge konsoller i spil hvor pixel-quality proiriteres, hvis der skulle genereres et native 4K render. Og er kvaliteten i nærheden af hvad man har set fra Nvidia's DLSS 2.0 så vil et 1440p render kunne slå et native 4K render i kvalitet med AI billedrekonstruktionen, og selv et 1080p render slå et native 4K render på nogle områder (dog ikke alle), hvis AI billedkonstruktionen skulle være i samme liga som Nvidia's DLSS 2.0. ...Så verificeringen af dette er spændende, så må vi se ved senere analyser hvor godt det, hvor mange kræfter det reelt er givet og hvor gode resultater det kan præstere - Men under alle omstændigheder godt nyt for de titler der kommer til at udnytte det!
Naturligvis har den også raytracing, variable rate shading, mesh shader og Shader feedback streaming der alle er DX 12 teknologier, så det forventer man som minimum også PS5 har. Men det bliver spændende, når man engang bliver begavet med den information, at høre hvordan PS5'eren er konstitueret. Der er optimistiske rygter om costum RDNA funktioner der ligefrem kunne være hentet fra RDNA 3 i GPU'en, men der er ikke noget konkret på den front - kun internettets rygtemagere og håbet som special sauce der skulle kunne lukke hullet op til series X - Men det bliver i hvert fald afgørende om PS5 er forberedt på AI-billedrekonstruktion eller ej - Ellers vil den kunne få endnu mere alvorlige klø på fremtidige next-gen titler der udnytter konsollernes nye features mere fuldt ud, end allerede ved forskellen i GPU størrelsen. Så jeg forventer selv at PS5 også vil have det, ellers vil det nærmest være at betragte som en katastrofe mht forskellen i ydelsesperspektiv.
Til gengæld tyder alt på at Sony kommer til at give klø de første år mht færdige spil-titler der rent faktisk udnytter konsollernes nye funktioner og muligheder, selv om MS i dag har lige så mange ekslusive studier som Sony, men de er både kommet for sent i gang og hæmmes af den sympatiske men svært hæmmende ide om at skalere flere spil de første år hen over konsolgenerationerne.
Nå, jeg har ævlet nok, her er Digital Foundrys preliminære analyse af hvad man nu faktisk VED om X Box Series X's APU:
https://youtu.be/Qsu0J-yw0CI