Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#322186
aalb1970 skrev: 13. nov 2020, 12:44 Efter de første 3 dage med Series X må jeg sige, at jeg er mere end tilfreds.

Især quick resume er en game changer ift. det man har været vant til fra Xbox One. Og det virker både med Series X/S titler og backwards compatibility spil, der er installeret på SSD'en.
Enig. Quick resume tilfører virkelig noget positivt i dagligdagen. Det er fedt at kunne komme i gang så meget hurtigere end hidtil.

Dog lidt knas med Valhalla her (lyden mangler til tider når man starter op). Det ser ud til pt. at være deaktiveret på DiRT 5.
Brugeravatar
Af TBC
#322203
bendix skrev: 15. nov 2020, 11:08 Valhalle skulle være ret godt udført i HDR ikke, med en ret fin peak luminance?
#322222
Rasmus Larsen skrev: 15. nov 2020, 10:34
aalb1970 skrev: 13. nov 2020, 12:44 Efter de første 3 dage med Series X må jeg sige, at jeg er mere end tilfreds.

Især quick resume er en game changer ift. det man har været vant til fra Xbox One. Og det virker både med Series X/S titler og backwards compatibility spil, der er installeret på SSD'en.
Enig. Quick resume tilfører virkelig noget positivt i dagligdagen. Det er fedt at kunne komme i gang så meget hurtigere end hidtil.

Dog lidt knas med Valhalla her (lyden mangler til tider når man starter op). Det ser ud til pt. at være deaktiveret på DiRT 5.
Rigtigt. Der er lidt knas med lyden i Valhalla, men kun når spillet starter op.

Quick resume virker ikke i alle spil. F.eks. virker det ikke i CoD Black Ops Cold War, fordi spillet mister serverforbindelsen, når man hopper ud på dashboardet eller ind i et andet spil. Heldigvis er loadtiderne ret korte.

Det lader også til, at CoD BO CW understøtter ægte 3D lyd, dog mest tydeligt, hvis man anvender hovedtelefoner og enten Atmos eller DTS:X indstillingen. Med Sonic indstillingen er det som om, at den vertikale placering af lydkilder ikke er så præcis.
#322240
bendix skrev: 15. nov 2020, 11:08 @Rasmus Larsen. Valhalle skulle være ret godt udført i HDR ikke, med en ret fin peak luminance?
Jeg er faktisk ikke så imponeret over Valhalla. Måske er jeg bare kørt lidt træt i universet efter at have spillet næsten alle de foregående.

Jeg synes ikke, at peak-lysstyrke er en god målestok for HDR. Jeg ved ikke, hvordan det tog sig ud på Xbox One, men hvis man har et OLED TV og vil se rigtig flot HDR, så synes jeg man skal spille Ori and the Will of the Wisps. Også et rigtig godt platformsspil efter min mening.
#322248
Rasmus Larsen skrev: 16. nov 2020, 09:10 Anders: Har du HDMI CEC aktiveret? Min Series X tænder og slukker TV, men skifter ikke hen på den rigtige HDMI-indgang. Oplever du det samme. Oplever du også, at den outputter alle spil i "Atmos" selvom spillet ikke har det? Jeg har ikke umiddelbart fundet en indstilling relateret til dette.
Om HDMI-CEC:
Jeg kan se, at Series X, som noget nyt, har en egentlig HDMI-CEC menu med diverse indstillinger, men mit 2017 LG OLED genkender ikke konsollen som en HDMI-CEC enhed (i følge "alle inputs" menuen. TV og receiver tænder, hvis jeg tænder konsollen, men slukker ikke igen, når jeg slukker konsollen. Det kan dog skyldes "CEC fighting" og mit systems særlige sammensætning, da jeg har flere andre CEC kompatible enheder tilsluttet receiveren, herunder en PS4 Pro, Apple TV 4K og en Panasonic UHD Bluray-afspiller.

Om Atmos:
Atmos skal desværre slås til eller fra manuelt i forhold til indholdet, der afspilles. Hvis et spil (eller film/serie) understøtter Atmos er højdekanalerne aktive. Hvis ikke, er højdekanalerne tavse, og man får 5.1 eller 7.1 output (afhængig af højtaleropsætning). Ud fra den betragtning kan man egentlig bare lade konsollen stå i Atmos indstilling hele tiden, men personligt skifter jeg til PCM 5.1, når indholdet ikke understøtter Atmos.

P.t. er det meget få spil, som understøtter Atmos:
Assassin's Creed Origin
Assassin's Creed Odyssey
For Honor
Mass Effect Andromeda
Resident Evil 2 Remake
+ en håndfuld andre, jeg ikke lige kan huske

En side-note:
Hvis man køber DTS Sound unbound appen får man også adgang til DTS:X både som hovedtelefon- og højtalerkonfiguration. Dog er jeg lidt i tvivl om, hvad højtalerkonfigurationen skal bruges til, da Xbox Series X ikke har noget indhold, der understøtter DTS:X formatet. Hovedtelefonformatet virker fint i de spil, der understøtter ægte 3d lyd (f.eks. det nye CoD), og bedre end Sonic, men Atmos pluginet har en renere lyd uden den der "tube-rumklang".
#322253
Tak for input, Anders. HDMI CEC på Series X virker på mit 2016 LG OLED, som Series X også har været tilsluttet, så det må nok skyldes "CEC fighting" hos dig, ja. Dog kan jeg ikke få den til at skifte input på nogle TV, som jeg foreløbigt har testet med.

Dolby har også fremhævet nogle titler med Atmos her, men jeg tror ikke oversigten er udtømmende: https://www.dolby.com/experience/games/

Jeg synes ikke, at konsollens Atmos opkonvertering fungerer så godt i spil, der ikke er skabt med Atmos, da stemmerne har en tendens til at drukne og blive svære at høre (på et LG 2020 OLED, så højttalerne er heller ikke særligt gode til at begynde med). Jeg synes, at de burde lade brugerne kunne aktivere Atmos uden at alt opkonverteres. Altså så man kun får Atmos i de spil, som har Atmos.
#322256
Rasmus Larsen skrev: 16. nov 2020, 10:27 Jeg synes ikke, at konsollens Atmos opkonvertering fungerer så godt i spil, der ikke er skabt med Atmos, da stemmerne har en tendens til at drukne og blive svære at høre (på et LG 2020 OLED, så højttalerne er heller ikke særligt gode til at begynde med). Jeg synes, at de burde lade brugerne kunne aktivere Atmos uden at alt opkonverteres. Altså så man kun får Atmos i de spil, som har Atmos.
Jeg er enig i, at Atmos opkonverteringen ikke er så god. Der tilføjes intet på den vertikale akse, da algoritmen jo ikke kan opfinde data på den vertikale akse, der ikke eksisterer. Over hovedtelefoner tilføjer Atmos dog det jeg vil kalde "horizontal panning", altså placering i 180 grader, hvilket trods alt er bedre end ren stereo. Men sideeffekten er, som du rigtigt beskriver, at nogle frekvenser forvrænges. Derfor bruger jeg selv kun Atmos indstillingen i spil, der understøtter Atmos. Ellers bruger jeg enten PCM 5.1 eller Windows Sonic, hvis jeg spiller med hovedtelefoner.

Jeg tror ikke, at der kommer "Atmos detection", da Microsoft, af en eller anden grund, foretrækker, at alle indstillinger er globale. Problemet er det samme med bl.a. Dolby Vision og opdateringsfrekvens. Netlix appen viser jo alt i Dolby Vision, hvis Dolby Vision er slået til i indstillingerne. Og alt, med undtagelse af DVD, Bluray og UHD Bluray, kører i den opdateringsfrekvens, der er valgt i indstillinger, dvs. ingen automatic frame rate detection som på Apple TV.
#322257
Rasmus Larsen skrev: 16. nov 2020, 10:27 Tak for input, Anders. HDMI CEC på Series X virker på mit 2016 LG OLED, som Series X også har været tilsluttet, så det må nok skyldes "CEC fighting" hos dig, ja. Dog kan jeg ikke få den til at skifte input på nogle TV, som jeg foreløbigt har testet med.
Det er det samme her. Jeg tror ikke, at Xbox Series X genkendes som en HDMI-CEC enhed på LG tv. Hvis du klikker på "input" knappen på fjernbetjeningen, vil du se, at Xbox Series X konsollen ikke kan vælges i det "enhedstræ", der vises.
#322258
Det er en smule kritisabelt, at en boks som denne, er så meget bagud på medieafspilning, at den end ikke "gider" detektere HDR eller frame rate korrekt. Det var jo en gylden mulighed for, at få brugt VRR til at opnå QMS og skifte frekvens uden black screen. Skiftet mellem HDR og SDR ville måske nok provokere et udfald (måske), men frekvensen kunne være fed at få matchet smoothly. Jeg havde lidt håbet, at Xbox skulle være den maskine, som første gang fremviste hvordan det kunne se ud.
#322271
Ja, det er ikke imponerende, at et så stort firma som Microsoft ikke kan finde ud af det. Det er jo ikke som sådan en begrænsning i hardware, da konsollen sagtens kan skifte mellem opdateringsfrekvens og dynamisk område. Det må have noget at gøre med den måde, tredje parts apps skrives, som ikke, fuldt ud, giver adgang til at ændre globale indstillinger for billede og lyd. Man har da lov at håbe på bedring, men personligt tror jeg ikke, at det kommer til at ske.
#322284
aalb1970 skrev: 16. nov 2020, 10:10
Om Atmos:
Atmos skal desværre slås til eller fra manuelt i forhold til indholdet, der afspilles. Hvis et spil (eller film/serie) understøtter Atmos er højdekanalerne aktive. Hvis ikke, er højdekanalerne tavse, og man får 5.1 eller 7.1 output (afhængig af højtaleropsætning).
Jeg må lige rette mig selv. Højdekanalerne er aktive også i de spil, som ikke understøtter Atmos. Det var ikke tilfældet sidst jeg testede på Xbox One X, så det må enten være en ny feature på Series X eller være kommet til i forbindelse med en systemopdatering.

Jeg kan ikke vurdere, hvad det helt præcis gør for oplevelsen udover at tilføje ekstra atmosfære.
  • 1
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 42