Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#351715
Den nyligt overståede Playstation Showcase har kastet en stor portion 3-party titler af sig, som er fuldt ud lige så relevante for Series X (og PC) ejere som for PS5, her nogle af de større af 3-parts titlerne titler:







Følgende har timed exclusivity på PS5, men kommer senere på Series X:


Som skrevet ovenfor/Side 39, så får XBox yderligere sin egen games showcase om et par uger den 11/6 hvor man kan forvente yderligere trailere, både 3 part og konsolekslusive, inkl måske på et af de titler jeg selv glæder mig meget til at se status på, som en formentligt banebrydende spiltitel grafisk set - Den forrige trailer kan i hvert fald sagtens være en genudsendelse værd:



...Det kunne også være spændende at se om der kommer nye trailere til ARK 2, Perfect Dark, Avowed, og Stalker 2 der alle skulle udvikles under Unreal 5. Her af siges det at i hvert fald ARK 2, Avowed og naturligvis hellblade 2 skulle benytte Nanite ...Så de titler vil jeg være UTROLIGT interesserede i at se trailere til. ...At et spil er udviklet under Unreal 5 betyder nemlig ikke automatisk at der gøres brug af hverken Nanite eller Lumen, da projekter sagtens kan være så "gamle" at de de gamle assets/eksisterende assets bare bliver overført fra Unreal 4 til 5 UDEN af udnytte alle nye teknologier som f.eks. Nanite. F.eks. er der gjort brug af Lumen men IKKE gjort brug af Nanite i det nye Layers of Fears demo, jeg selv lige har spillet en demo af. Så mens nogle assets er relativt high rez (f.eks. nogle af billederne) er andre ret low-rez (eksempelvis gramofonpladen).

Sammenlign det med potentialerne i forbindelse med Nanite. Godt nok er det (sammen med Valley of the Ancient demoet) et af de bedre eksempler jeg selv har prøvet at "spille", men der er altså stadig tale om 3 gange LAVERE render opløsning (4K) end i Layers of Fear demoet (7K) ovenfor og alligevel er detaljegraden så ekstremt meget bedre:
Brugeravatar
Af TBC
#351967
Så er der kun 2 timer tilbage til hvad der kunne gå hen og blive et ret interessant Showcase da der arbejdes på mange titler og stort set intet har materialiseret sig endnu. Men nu nærmer tiden sig jo over de næste par år - så jeg glæder mig til selv til at se det i nat når jeg kommer hjem fra arbejde, og finde ud af hvad der har fået afsløringer eller opdaterede nye trailere. Men det kan ses allerede fra kl. 19 hvis man ellers er hjemme til det.

Potentielt kunne vi få mere at se til titler som Hellblade 2, Gears 6 , Fable 4, Avowed, Perfect Dark, Everwild, State og Decay, Forza Motorsport og naturligvis Starfield der har fået release date i September og får sin helt egen præsentation i halen af eventet.



Der er endog nogle der har forventninger så store at de har lavet denne meme-video (2023)


Som svar på denne tidligere (2022):

...Men nu må vi naturligvis se hvad det ender med, men som PC gamer er det faktisk dette event jeg ser mest frem til i år - og det samme burde man vel kunne som XBox gamer, skulle man vel med rette kunne mene?
_ _ _ _ _

Edit efter selv at have set eventet:

F*ck, det var omfattende med 2 stive timer - næsten lidt for meget at forholde sig til. En præsentation af 11 first-party studio titler og 14 titler fra 3-parts studier. Heldigvis blev jeg også blæst bagover af hvor meget der faktisk var "play from day 1 on GamePass" 8-) - Der er i hvert fald ingen tvivl om at GamePass stadig er en helhjertet satsning fra MicroSofts's side.

Her et udpluk af nogle af trailerne:

Der står faktisk, at der er tale om in-game footage i traileren - Jeg er positivt overrasket:


Hellblade II ser også stadig teknisk meget imponerende ud (lige som 1'eren var det for sin tid) - og her fik vi endog set titlen med konsolsettings afviklet på XBox Series med Unreal 5 Nanite teknologi i åbenlys brug (Jævnfør detaljegraden i assets som sten, jord og grus) - Det er et teknisk vigtig titel, da den kan sige noget om kvaliteten på fremtidige titler med brugen af nanite på [nu] current-gen konsol - og titlen ser altså stadig endog GANSKE imponerende ud, også selv om den lavere renderopløsning tydeligt fornemmes. Så det kan man tage som positivt nyt :) ...Til gengæld ser det ud til at være svært at ramme stabile 30 FPS på dette høje niveau - noget der naturligvis kan være optimeret til eller kort efter release.


Endnu en fin In-Engine trailer:


EDIT 12-06: Denne titel fik en mere sigende gameplay trailer i dag fra UbiSoft selv:


Jeg studsede lidt over denne indie-titel der får Tomb Raiders traversal og exploration til at tage sig ud som noget hurtigt overstået til sammenligning











Nu til det mindre sjove:

Dette er en endnu en in-game trailer står der (noget eventet skal have ros for at have en overvægt af) - den her er bestemt flot og stiliseret SAMTIDIG med at være både detaljeret og have høj detaljegrad og opløsning og kommer sikkert til at se kanon ud på higer-end PCs der kan presse den over 60 fps, men what-the-****-is-up med den framerate spillet præsenteres med her i traileren? (det eneste positive at sige om den er at den i det mindste ser stabil ud) ...Bliver det en 15 fps titel på konsol eller hvad sker der lige for frameraten i den her trailer?


Avowed så mindre imponerende ud end jeg havde håbet og ventet i lyset af at det skulle være en Unreal 5 titel der kunne have draget større nytte af de nye teknologier, men der er ret svingende kvalitet på de forskellige asset i traileren fra god til mindre god.


Som den tungeste titel kommer man naturligvis ikke uden om StarField der ser helt ENORMT ud i scope og omfang - Det eneste jeg kunne bekymre mig om i den forbindelse er om spillet med Creation Engine 2 har game-engine-tech der er up-to-date nok til at bære detaljegraden og ambitionerne med spillet (som bestemt er store) der sigtes efter, da jeg bemærkede mig at der i en del af indholdet, i både trailer og den længerevarende separate præsentation, var ret mange sekvenser der havde ret tydelig ujævn og hakkende framerate.



Uanset hvad, så tror man åbenbart så meget på titlen at den både får diverse real-life merchandise OG naturligvis limited Edition hardware til XBOX med denne imho vellykkede styling:


Der var naturligvis også afsløringer titler der stadig er langt fra release, men det var desværre den slags trailere der ikke gør en meget klogere - der af de måske(?) mest interessante:

Fra samme Indie studie der lavede bl.a. Amnesia og Dear Esther.
Giver vist sig selv:


3 dage gammel fra Summer game fest 2023:


Edit 2: Og UbiSoft har også lige meldt sin in med trailere - De kan altså også et eller andet med spil:





Senest rettet af TBC 13. jun 2023, 04:15, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af TBC
#352572
Selv om jeg ikke selv er helt stiv på hvad XBox-Live Gold egentligt handler om (vist noget med at man skal betale for at kunne spille multiplayer eller en eller anden slags djævelskab i den retning) og jeg ikke hører at det her er noget der kommer til at betyde noget for mig som Game-pass for PC abonnent eller for andre eksisterende Game-pass abonnementer, så lyder det til at XBox-Live Gold får en slags gratis opgradering i retning af at blive en mindre smagsprøve på Game-pass via at blive til Game-pass Core:


Ps. For dem med interesse i Unreal 5, der også har PC er der endnu et lille upoleret demo man kan downloade og prøve, som jeg har gjort her: https://stunningvanilla.itch.io/the-old ... -simulator
Brugeravatar
Af TBC
#353390
For mit eget personlige vedkommende var ugens bedste nyhed DLSS 3.5 som jeg ser frem til, da den giver bedre end native rendering raytracing kvalitet - Det er jeg ret imponeret over.
Introduktion (inkluderer god baggrundsviden at have om RayTracing):

1:1 sammenligninger:

Cyberpunk 2077: Phantom Liberty | 4K DLSS 3.5 Gameplay Reveal:

Alan Wake 2 | 4K NVIDIA DLSS 3.5 World Premiere:

Men AMD har OGSÅ lige annonceret en nyhed som jeg tænker ER MEGET VIGTIGERE for alle der spiller på konsol - FSR 3 bliver kompatibelt med konsollerne!!! :) [såvel som andre AMD, Intel og Nvidia GPUer]

Tænker FSR3 kan gå hen og blive en ret vigtigt feature, særligt nu hvor vi står på kanten til at sluserne for alvor åbnes og next-gen only titler, inkl. UE5 titler, sådan for alvor kommer skyllende. Det bliver i hvert fald endnu et værktøj udviklerne kan skrues spillet sammen efter. F.eks. kan de bruge det til at øge renderresolution og opnå samme FPS på skærmen eller de kan bruge det til at få flere FPS på skærmen til bekæmpelse af bevægelsen mod 30 fps på tungere titler.

Det bliver virkeligt spændende at se hvor godt AMD lykkes med FSR3, da FSR2 har ret manifeste kvalitetsudfordringer sammenlignet med DLSS2, hvilket naturligvis hænger sammen med at FSR er baserede på menneskeskabte heuristiske metoder og afvikles uden brug af dedikeret hardware til accelerationen af oftest mere processing-tunge AI algoritmer. Den mere ligetil tilgang mht FSR giver så på den anden side af mønten den store fordel at det kan være mere universalt kompatibelt, hvilket det nu også tyder på kommer konsollerne til gavn - hvis FSR3 ellers kvalitativt viser sig at være et plus - men det må man vel trods alt formode siden det nu udgives :)





- - - - -
Brugeravatar
Af TBC
#353524
Jeg må indrømme at jeg efter konsolversionerne af Immortals of Aveum og den seneste grafisk svært nedgraderede S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl — Bolts & Bullets konsol baserede trailer er blevet mindre overbevist om at træerne vokser helt ind i himmelen i forbindelse med UE5's potentialer på aktuelle konsolversioner end jeg tidligere har givet udtryk for. Jeg er begyndt at hælde til at man på nærværende konsoller nok når længere med skræddersyede propriætære engines uden brug af så prossesortung rendering som nanite. På den anden side har man jo set UE5 demoer med nanite og lave grader af lumen afviklet på PS5 i 30 fps, som levner plads for optimismen. Så jeg giver det lige et par spil endnu og ikke mindst nogle 30 fps titler, før jeg drager nogle mere skråsikre konklusioner. Men det ser umiddelbart ikke lovende ud når der sigtes mod 60 fps på konsollerne med UE5's nanite og lumen, i hvert flad ikke hvis vi ikke snart ser en pro version. Imidlertid har min benovelse, glæde og tilfredshed med særligt nanite stadig ingen ende taget, Lumen betragter jeg også som "fint" (selv om der bestemt findes langt bedre, mere komplete, præcise og mere givende løsninger (- jævnfør trailerne ovenfor med pathtracing og deep learning ray reconstruction). Men selve Unreal 5's samlede potentialer og betydning for grafikken er jeg når hardwaren er der til det stadig rigtigt godt tilfreds med, særligt grundet nanite som efter min mening og praksiserfaring er helt genialt og et stort kvalitativt step op over tidligere renderingteknikker, når det altså ikke grundet for få kræfter bliver ensbetydende med 720p rendering med dårlig opskalering vs f.eks. 4K rendering eller 1440-1800p som opskaleringen langt bedre kan bære. Min eneste anke mod Unreal 5 er at den stadig mangler at integrere real-time pathtracing (det har den aktuelt kun off-line pathtracing)

Hvor om alt er, så skal i ikke snydes for den seneste spil-trailer, der demonstrerer styrkerne ved kombinationen af det [relativt til andre renderingteknikker] meget imponerende nanite og det [relativt til andre Raytracing-teknikker] mindre imponerende lumen, her fra et mindre Japansk spil-firma i færd med at udvikle en survival horror first-person shooter kaldet "Lost Fragment" - Danm det er flot!

Brugeravatar
Af TBC
#353697
Rasmus Larsen skrev: 6. sep 2023, 08:56 Den nye systemopdatering til Xbox Series gør det muligt kun at aktivere VRR, når man spiller. Det er sådan det bør fungere på en boks, der både kan bruges til spil og media. I øvrigt også sådan det fungerer på PS5.
Hvad har det hidtil betydet når man ser video? Jeg tænker næppe at der har været en reel forskel og der f.eks, blev vist matched framerate (hvilket JEG jo ville mene var det mest korrekte) eller betød det blot at der blev vist 60 eller 120 fps med aktiveret VRR flag - som vel så i reelt levet praksis ville være det samme som 60 eller 120 fps uden VRR aktiveret, så det er svært at se hvad forskellen skulle være i praksis ud over det principielle og evt. noget med kompatibiliteter i en HDMI kæde?
#353712
Xbox matcher stadig ikke videofrekvensen selvom VRR er aktiveret. Den kører bare 60Hz eller 120Hz output, ja, altså i VRR-tilstand.

I praksis indebærer, at skærmen kører udenom sine videodedikerede kredsløb. Dvs. at zonestyring så godt som deaktiveres på LCD TV. Ikke den store effekt på OLED TV da frekvensen ikke falder derned, hvor man begynder at se hævet sortniveau og flimmer.
#353713
PS: Det er derfor HDMI-organisationen også har lavet QMS, som er bygget på VRR. Hvis alle skærme var OLED, microLED med pixel-styring af lys/farver, så behøvede man reelt ikke de ekstra videokredsløb, men desværre er vi ikke der endnu. QMS kan signalere nogle videorelaterede parametre til skærmene, som ren VRR ikke kan.

Jeg er inde på det i vores guide til HDMI 2.1 QMS her: https://www.flatpanels.dk/guide.php?sub ... 1679989657
  • 1
  • 38
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42