Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#328990
Hej folkens,

Jeg er en af de mange, som har søgt længe efter en PS5 men uden held. Mit spørgsmål til jer er - hvis man ser bort fra exclusives og controller - om man egentlig mærker særlig stor forskel ved at købe en Xbox i stedet?

På forhånd tak :)
Brugeravatar
Af TBC
#328992
T_skaaning skrev: 28. mar 2021, 19:25 Hej folkens,

Jeg er en af de mange, som har søgt længe efter en PS5 men uden held. Mit spørgsmål til jer er - hvis man ser bort fra exclusives og controller - om man egentlig mærker særlig stor forskel ved at købe en Xbox i stedet?
Nej. Begge maskiner har i multiplatformtitler, når man har indstillet til tilsvarende settings som benyttet på konsoludgaverne, i praksis svaret nogenlunde en gamer-PC med f.eks. en entry level Ryzen 3 3100 og et lower midrange RTX 2070/RTX 3060

PS5 har på multiplatformtitler i praksis vist sig at kunne være lidt bedre ydende (og have mindre udsving i fps) i forbindelse med mere simple grafiske settings og f.eks. 120 fps spil, antageligvis grundet højere clocket GPU, mens Series X omvendt har vist sig gerne kunne være bedre ydende ved mere komplekse og tungere grafiske settings antageligvis grundet en større GPU arkitektur.

Det er aktuelt primært hvis man har en skærm med VRR at man for alvor vil vinde noget ved den ene maskine over den anden, aktuelt specifikt med en series X - indtil VRR [forhåbentligt også] implementeres på PS5.
Senest rettet af TBC 10. apr 2021, 11:44, rettet i alt 1 gang.
#328995
cigi skrev: 27. mar 2021, 21:22
Rasmus Larsen skrev: 22. mar 2021, 07:17 Hvis I er i Alpha Ring så kan I nu afprøve Dolby Vision i spil. Dog er det begrænset til 60Hz og DV tilføjes alle HDR-spil.

Dolby Vision gaming på Xbox Series X/S virker nu i beta-softwaren
Jeg forstår ikke helt den begrænsning du nævner. HDTV siger at man kan lave Dolby vision med 120hz bare man fravælger freesync og bruger vrr. Jeg har testet det og det virker hos mig.
Spil eller video i Dolby Vision? Og tænker du her på 4K120?

Jeg har ikke prøvet med VRR, men det virker som udgangspunkt ikke i 4K 120Hz. Det er jo de færreste TV, som har VRR pt.
Brugeravatar
Af TBC
#329101
Da jeg selv så sent som i går kastede mig over installation af Witcher 3 (som jeg til spot og spe endnu ikke har fået spillet) og dets diverse opgraderings mods inkl. HD Reworked Project, forskellige reshades og forsøg med Raytracing (video i bunden), blev jeg i mit feed efter mine søgninger ifbm mod-installationerne også lige gjort opmærksom på hvad Lead PR Manager hos CDPROJEKTRED har meldt ud. Man har allerede sidste år meldt ud at der arbejdes på en Next-gen version af Witcher 3 hvor man forventer RayTracing og udnyttelse hurtigere loadtimes mv som minimum. Men nu har man så verificeret at den udkommer I ÅR til både PS5, XBox Series X/S og PC.

Så spildt arbejde for min part, nu venter jeg spændt og ser hvad Next-gen versionen får at byde på før jeg kaster mig over denne til skyerne roste titel. Håber personligt at der bliver tale om både texture opgrades, RayTracing - og DLSS på PC'en (hvilket ikke er urealistisk da CyberPunk 2077 har DLSS). Den Raytracing mod der findes er imho ikke optimal og har tendens til både at overeskponere farver og blackcrushe. Så det bliver spændende med en raytracing der er bagt direkte ind i spillet.



Kilde: https://screenrant.com/witcher-3-next-g ... date-2021/

De nuværende 3-party mods:
Brugeravatar
Af TBC
#329501
Mens vi går og venter på Next gen updates af GTA 5, Witcher 3 mv, så faldt jeg over endnu en video i går (der har været andre tilsvarende tidligere), der viser hvad lidt højere renderopløsning og Raytracing kan gøre for en 3 år gammel titel hvad angår realisme.

Det er [endnu en video] om den efterhånden sagnomspundne kvalitet på skoven i Betaudgaven af Kingdom Come Deliverance (en 3 år gammel PS4/XBox One/PC titel). Der er tale om en Beta udgave og Raytracingen nåede aldrig det færdige produkt grundet optimeringer til datidens hardware og Betaen mangler helt klart også stadig nogle forfinelser mht framepacing (den fryser med jævne mellemrum) mv og bærer også tydeligt præg af at have ret åbenlyst last-gen textures. Men det er dog alligevel slående mht hvad lidt tweaks og en højere renderopløsning sammen med Raytracing alene kan gøre for en ældre titel, så den hurtigt kan komme til at ligne noget der næsten ligner next-gen.

Så jeg krydser virkeligt fingre for at man ikke kommer til at holde sig tilbage i forhold opgraderingerne af GTA 5 og Witcher 3 og at optimiseringerne til konsollerne og 'anden realistisk hardware' ikke holder ambitionerne tilbage i forhold til hvilke setting der bliver tilgængelige og mulige at vælge på PC udgaven, så det også kan holde sig bedre mange år frem i tiden. Alene det store hop der hardwaremæssigt er taget fra last-gen på de nye konsoller giver et vist håb for at højere barre end i forbindelse med designet af Kingdom Come: Deliverence. Når man ser sådanne last gen textures og gameengines nyde så stort gavn af Raytracing, så kan man altså ikke undgå at blive ret optimistisk i forhold til hvad fremtidige spil designede til next-gen hardware og med f.eks. Nanite micropolygon geometry som i UE5 ville kunne drive det til sammen med Raytracing :D

Højere renderresolution og RayTracing på en 3 år gammel last-gen titel:


Det faktiske non-raytracede og hardware optimerede produkt fra 2018:
#329759
Beklager hvis det her har været behandlet ovenfor, men der er nogen, der kan sige mig, hvad det præcis er, der kræves af et tv for at udnytte xbox series x' (og PS5's) fulde potentiale? Jeg véd, det skal være 4k eller over samt have hdmi 2.1 udgang, men hvad med refresh rate? Jeg har fx kigget på dette tv: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... lsrc=aw.ds
Det er 4k og skulle have hdmi 2.1 ifølge sælgeren (dog lidt i tvivl om hans viden), men... Ja, er det godt nok? Synes jeg har læst andetsteds, at det stadig er ung nok teknologi i Danmark til, at man skal hoste op med mindst 8.000 kr for et der kan det, det skal.
Brugeravatar
Af TBC
#329792
Tripmo skrev: 16. apr 2021, 20:47 Beklager hvis det her har været behandlet ovenfor, men der er nogen, der kan sige mig, hvad det præcis er, der kræves af et tv for at udnytte xbox series x' (og PS5's) fulde potentiale? Jeg véd, det skal være 4k eller over samt have hdmi 2.1 udgang, men hvad med refresh rate? Jeg har fx kigget på dette tv: https://www.elgiganten.dk/product/tv-bi ... lsrc=aw.ds
Det er 4k og skulle have hdmi 2.1 ifølge sælgeren (dog lidt i tvivl om hans viden), men... Ja, er det godt nok? Synes jeg har læst andetsteds, at det stadig er ung nok teknologi i Danmark til, at man skal hoste op med mindst 8.000 kr for et der kan det, det skal.
Flatpanels har lavet denne artikel: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1573109582

Og her er nogle oversigt over hvad der vurderes som nogle af de bedte TV til konsollerne - også ihht budget, hvor dit fremhævede TV er med som bedste budget kompromisløsning:
https://www.rtings.com/tv/reviews/best/xbox-series-x-s
https://www.gamesradar.com/best-tv-for- ... -series-x/
https://www.t3.com/features/best-gaming-tv

...Kort opsummeret skal TV'et meget gerne have HDMI 2.1, ALLM, VRR op til 120 hz og gerne LFC som de helt grundlæggende features.
#329851
Som tillæg til TBCs input, så har vi også denne oversigt, hvoraf det fremgår hvilke HDMI 2.1 funktioner, der er understøttet i hvilke TV-modeller: Oversigt: 4K TV og 8K TV med HDMI 2.1

TV'et fra Elgiganten vil ikke levere HDR. Hvis du virkelig vil nyde mulighederne i PS5 og Xbox Series X, så mener jeg, at du skal op i OLED TV.
  • 1
  • 20
  • 21
  • 22
  • 23
  • 24
  • 42