Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Beckham
#329430
Det er meget svært at sige. Men eftersom situationen vel mere eller mindre er den samme i det meste af verden, så kan der nok godt gå noget tid ind den bliver fast inventar på hylderne rundt omkring. Det er jo ikke kun i DK at den ikke er lagervare. Man har tidligere snakket om at det ville ske henover sommeren. Tvivler dog på at det bliver allerede til maj.
#329484
Bloomberg har kigget bag facaden i Sonys spilstudier. De skriver bl.a. at der arbejdes på remake af The Last of Us. Der har også været snak om remake af Uncharted.

De skriver også, at Sony fremover vil satse endnu mere på store Blockbuster-spil til PlayStation, på bekostning af antallet af spil.

Sony’s Obsession With Blockbusters Is Stirring Unrest Within PlayStation Empire
Af Beckham
#329490
Lidt trist hvis man man satser alt for ensrettet på de store blockbuster titler. Personligt ser jeg gerne at der stadigvæk bliver plads til de mindre og ofte nyskabende indie titler...
Brugeravatar
Af TBC
#329500
Mens vi går og venter på Next gen updates af GTA 5, Witcher 3 mv, så faldt jeg over endnu en video i går (der har været andre tilsvarende tidligere), der viser hvad lidt højere renderopløsning og Raytracing kan gøre for en 3 år gammel titel hvad angår realisme.

Det er [endnu en video] om den efterhånden sagnomspundne kvalitet på skoven i Betaudgaven af Kingdom Come Deliverance (en 3 år gammel PS4/XBox One/PC titel). Der er tale om en Beta udgave og Raytracingen nåede aldrig det færdige produkt grundet optimeringer til datidens hardware og Betaen mangler helt klart også stadig nogle forfinelser mht framepacing (den fryser med jævne mellemrum) mv og bærer også tydeligt præg af at have ret åbenlyst last-gen textures. Men det er dog alligevel slående mht hvad lidt tweaks og en højere renderopløsning sammen med Raytracing alene kan gøre for en ældre titel, så den hurtigt kan komme til at ligne noget der næsten ligner next-gen.

Så jeg krydser virkeligt fingre for at man ikke kommer til at holde sig tilbage i forhold opgraderingerne af GTA 5 og Witcher 3 og at optimiseringerne til konsollerne og 'anden realistisk hardware' ikke holder ambitionerne tilbage i forhold til hvilke setting der bliver tilgængelige og mulige at vælge på PC udgaven, så det også kan holde sig bedre mange år frem i tiden. Alene det store hop der hardwaremæssigt er taget fra last-gen på de nye konsoller giver et vist håb for at højere barre end i forbindelse med designet af Kingdom Come: Deliverence. Når man ser sådanne last gen textures og gameengines nyde så stort gavn af Raytracing, så kan man altså ikke undgå at blive ret optimistisk i forhold til hvad fremtidige spil designede til next-gen hardware og med f.eks. Nanite micropolygon geometry som i UE5 ville kunne drive det til sammen med Raytracing :D

Højere renderresolution og RayTracing på en 3 år gammel last-gen titel:


Det faktiske non-raytracede og hardware optimerede produkt fra 2018:
Brugeravatar
Af TBC
#329526
Torben Rasmussen skrev: 11. apr 2021, 22:59 Den er skræmmende flot! Vanvittigt løft den får.
Ja, det er forbløffende meget det giver. Og når man så tænker på at det i stedet for de gamle polygoner og textures på fremtidige titler i stedet kan kombineres med f.eks. Unreal 5's Geometri med micropolygoner helt ned til en enkelt pixels størrelse, så kan man sku ikke undgå at blive optimistisk stemt over hvad fremtiden potentielt vil kunne byde på. Når next-gen engines for alvor begynder at tages i brug, så tror jeg allerede det kan blive denne generation vi vil kunne begynde at komme til at se "små mirakler", når der engang kommer et færdigpudset spil med alle de nye aspekter i spil :)

Noget af det der manglede i "Unreal 5" cave demo var at figuren så "undervældende" (hvis man kan sige det på dansk?) ud. Men der kommer så snart "Metahumans" værktøjet (Jeg tror faktisk i har bragt en artiklen om det?), der kan integreres og indkooproreres i talrige opløsninger fra HollyWood filmproduktion, hen over spil på PC og konsol og helt ned til mobil. Jeg har faktisk Ninja Theory mistænkt for at det er det de har gjort brug af i en tidligt pre-release version til Senua i det kommende Hellblade II og der er ganske givet også andre titler vi ikke har hørt om på vej, da de man må regne med at andre end Ninja Theory har early access til game-engine teknologierne fra Epic Games.

Af Beckham
#329528
Det ser meget spændende ud det de har gang i med UE5. Som fodbold fan er jeg meget spændt på hvad PES kommer med i år, da de jo skifter engine til UE. Hvilken version er dog ikke bekræftet endnu.
Brugeravatar
Af TBC
#329562
Beckham skrev: 11. apr 2021, 23:50 Det ser meget spændende ud det de har gang i med UE5. Som fodbold fan er jeg meget spændt på hvad PES kommer med i år, da de jo skifter engine til UE. Hvilken version er dog ikke bekræftet endnu.
Ja, det bliver spændende. For 5 dage siden lå fyren her (der laver en del PES vidoer) nedenstående video op. Han mener ikke at der realstisk bliver tale om at lige netop Konami kommer til at bruge UE5 til 2022 udgaven og afviser også at der har været gjort brug af Meta-humans i forhold til de trailere man hidtil har set til PES 2022. Men han afviser heller ikke at PES hurtigt skulle kunne overføres til UE5. Han er i hvert fald også entusiastisk over perspektiverne - Hvem ved, måske får vi et UE5 PES 2023 eller 24 at se? Og det bliver i hvert fald spændende at se hvad de kan få ud af et mere sandsynligt UE4 - Det skal jo som minimum gerne slå de bruger mods der allerede eksisterer er til det "gamle" 2021 på Fox Engine.

Men det bliver spændende. Som jeg tidligere har sagt, så er det i sidste ende opgraderingerne af game-engines der for alvor kommer til at give os Next-gen grafik.

Af aalb1970
#329565
Torben Rasmussen skrev: 11. apr 2021, 22:59 Den er skræmmende flot! Vanvittigt løft den får.
Ja, grafikken er fotorealistisk.

Selvom RT ikke kom med i den endelige version har PC versionen stadig en række "next-gen" features på den højeste setting, bl.a. rendering af lys og skygge, mest tydeligt i de indendørs lokationer.

Ærgerligt at udgiveren ikke kommer med en PS5/XSX patch. Håber dog stadig på et 60 Hz hack til XSX.
Brugeravatar
Af bendix
#329570
Kender i detaljerne hvorfor det var Sony Og Unreal der arbejdede sammen om den engine? Jeg har flere steder læst at Epic fremhævede deres samarbejde med Sony (der også har spyttet 250mill $ i foretagendet).

Fortnite skulle blive det først spil det bliver portet over på UE5
Af Beckham
#329573
@TBC: Har godt set videoen ovenfor. Selv tror jeg heller ikke rigtig på at PES bliver på UE5, selvom de i teorien godt kunne have arbejdet på en beta udgave af UE5. Der er dog en anden gut på Twitter som tidligere har haft diver forhåndsinfo om data packs\patches og lignende, som for nylig kommenterede at 2022 ville blive UE5. Men igen...det er jo kun rygter. Vi må nok væbne os med lidt tålmodighed. Tror vi skal hent til omkring juni før der for alvor kommer noget info ud omkring det.
Brugeravatar
Af TBC
#329577
bendix skrev: 12. apr 2021, 15:13 Kender i detaljerne hvorfor det var Sony Og Unreal der arbejdede sammen om den engine? Jeg har flere steder læst at Epic fremhævede deres samarbejde med Sony (der også har spyttet 250mill $ i foretagendet).

Fortnite skulle blive det først spil det bliver portet over på UE5
Sony er nu langt fra de eneste Epic samarbejder med omkring UE5 - Det er som udgangspunkt helt generelt ret normalt at man som samarbejdspartnere konsulterer hinanden: f.eks. hvis Sony Studioes (eller andre) udvikler et spil på UE5 kan konsultere med Epic i den forbindelse - omvendt har Epic også en naturlig interesse i at udvikle deres Engine, så den virker optimalt i forhold til konsollerne, f.eks. PS5's hardware specifikationer, så de også kan tilpasse deres game-engines egenskaber bedst muligt til de muligheder der ligger i den ret udbrede hardware konfiguration en konsol nu udgør. Her er dét at de nye konsoller har fået SSD så f.eks. ret centralt for det at Nanite kan fungere og i hvor høj grad det kan udnyttes, idet de aflaster en del arbejde for GPU'en men samtidig øger kravet til streaming af assets fra SSD'en. Det bliver også teknologier som f.eks. UE5's Lumen der kommer til at muliggøre bedre lysreflektioner der af natur minder om det vi kender som RayTracing, så det kan afvikles bedre på AMD hardware som bl.a. PS5 og Xbox Series X, der med hensyn til RayTracing potentialer ellers må siges at være meget ringe lige som selv AMD's store PC grafikkort også er det ifht Nvidia's hvad angår RayTracing. Lumen i UE5 benytter reelt kun Ray Tracing alene til indirect lighting men har f.eks. ingen trianguleringer, men simulerer til gengæld andre mere globale aspekter på anden mindre hardware krævende vis, så man pludselig kan have gode resulater på selv mindre GPU'er. Det er smart og er af UMÅDELIG STOR værdi for både PS5 og den nye XBox, da det reelt er dét er den slags der for alvor muliggør større grader af next-gen reflektioner og grafik (jævnfør nanite) på dem. Mon ikke også andre game-engines tager et par tricks eller to til sig i den retning hen af vejen?

Og så er $250 millioner i Epic aktier, så Sony faktisk kommer til at eje en minoritetsandel af ind til videre 1,4% af Epic bestemt heller ikke noget man skal undervurdere betydningen af ;) Som Epics Tom Sweeney har forklaret det: "the collaboration with Sony has been longer-running than with Microsoft, and the team at Epic were able to get very early access to Sony's next-gen hardware, which influenced the decision to debut the Unreal Engine 5 tech demo on the PS5." ...Det lyder som en både god og logisk del-forklaring på hvorfor vi så demoet præsenteret på en PS5.

Epic kunne sagtens have valgt at debutere demoen på XBox eller måske endnu mere relevant fra et rent show-off perspektiv, have lavet et endnu vildere demo på en endnu kraftigere udrustet PC. Men da konsoller er vigtige komponenter i spilverdenen og det samtidig også er lidt at en blæret tour-de-force at kunne fremvise hvad der praktisk rent faktisk er muligt, selv på relativt gennemsnitligt masseproduceret hardware som konsoller, med de nye engine-teknologier, så var det sammen med det at man havde haft tidlig adgang til hardware specifikationerne, flere års samarbejde og havde en kæmpe investering i sit selvskab fra Sony imho alt sammen yderligere gode grunde til at fremvise det på PS5 - Det giver jo faktisk ret god mening fra et PR perspektiv - for begge firmaer.

Guderne må så vide hvad der udvikles under early access til UE5 til Next gen for tiden, som vi ikke ved noget om ind til videre.

Ind til videre kendes der svjv kun til 5 spil der angiveligt skulle benytte Unreal Engine 5, heraf kun 1 (Hellblade II) der ikke samtidig også skal udkomme på tidligere konsolgenerationer, hvormed resten af spil-designene på de hidtil kendte titler ikke bliver i stand til mere frit at udnytte UE5 potentialerne i større udstrækning, det gælder bl.a. Fortnite. Fortnite skal grundlæggende stadig designes så der også kan køre versioner af det på f.eks. Nintendo Switch og Android devices. Så selv om der naturligvis kan skaleres forskelligt hen over hardware platforme, så er det næppe der vi kommer til at se potentialerne i voldsommere eller friere dressur.
Senest rettet af TBC 13. apr 2021, 15:37, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#329579
@TBC mange tak for din grundige gennemgang.

Omkring Fortnite så med lanceringen af PS5 og XSX blev der lanceret en anden udgave af spillet. Som ikke kan portes til selv maximum settings på PC. Så det kan muligvis godt være en særskilt grafisk overhaling på konsoller Epic Games mener når de taler om "summer 2021" til fortnite.
Jeg tror dog du har helt ret i at spillet ikke kommer til at yde realistiske scener, det er ikke stilen i Fortnite.

Allerede nu kan man feks på en PC vælge mobil versionen med textures og hele grafikmotoren der benyttes på Android.
Brugeravatar
Af TBC
#329581
bendix skrev: 12. apr 2021, 19:12 @TBC mange tak for din grundige gennemgang.

Omkring Fortnite så med lanceringen af PS5 og XSX blev der lanceret en anden udgave af spillet. Som ikke kan portes til selv maximum settings på PC. Så det kan muligvis godt være en særskilt grafisk overhaling på konsoller Epic Games mener når de taler om "summer 2021" til fortnite.
Det vil vise sig. Så tidligt i konsollernes levetid som vi er kan det bestemt ikke afvises at det for en tid kan vise sig at forblive den valgte bevidste strategi.

Men det er så netop hvad det er: en bevidst strategi. For naturligvis kan sådanne updates "portes" (selv om der reelt ikke ville være tale om en port i dette tilfælde, da det er en multiplatform titel) til PC og for den sags skyld også gives endnu højere settings af Epic til de PC'ere der har kraftigere hardware, som alle andre spil kan det, og ganske som det er normalen; at man ihht sin hardware kan vælge et spectrum af setting fra både lavere til højere end konsol-settings på en PC installation af et spil. Og det forhindres jo for den sags skyld ikke af den i forhold til mange andre moderne spil ret simple/primitive grafik i Fortnite, som ihht til netop valgte bevidste strategier vel kan siges at være gået hen og blevet det stik modsatte af hvad der er hændt i forhold til CyberPunk 2077

Når og hvis man beslutter at holde en upgrade (eller for den sags skyld et helt spil) eksklusivt til en eller flere bestemt platforme, så er der gerne bestemte kommercielle interesser og pengeovervejelser involverede i det. Det handler absolut ikke om tekniske forhindringer - med mindre man skalerer ned af i hardware. I Fortnite's tilfælde handler det helt sikkert om at sikre sig god reklame for sin konsol til et vigtigt kundesegmen, i Cyberpunk 2077's tilfælde handler det omvendt om at undgå dårlig reklame for den.

Når der i det her ret usædvanligt tilfælde, med et spil der som udgangspunkt er en multiplatform titel, vil der formentligt også være tale om en såkaldt timed eksklusivitet, når tilbageholdelsen af updaten har tjent sin kommercielle hensigt. Hensigten er oplagt at der er tale om god marketing, da det jo medvirker til at fremme salget især iblandt de ramte gamersegmenter, hvor Fornite jo trods alt må siges at have en ret unik position iblandt især børn og unge. Så det er egentligt ikke overraskende at det lige netop er Fortnite vi ser det i forhold til. Om man skal vel også gerne have noget for sine investerede millioner i forbindelse med et segment der næppe er bevidste om hvad Unreal 5 eller et Unreal 5 demo er for noget ;)
  • 1
  • 104
  • 105
  • 106
  • 107
  • 108
  • 205