Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#334687
bendix skrev: 14. sep 2021, 16:32 TBC: Eller overvurderet hvor meget Bathesda gør ud af ydelsen på PS5 da de ikke får behov for udvikling længere på den platform.
Ah, det slags smålighed tror jeg ikke på. Så stort og professionelt et firma vil naturligvis præsentere sin titel så godt som muligt, så den har fået alt den optimering der normalt gives multi-platform spil, måske endog med større fokus på PS end hvis det havde været både PS og XBox der skulle optimeres til. Det lugter det jo også af ved de 3 modes det har fået på PS5. Det er bare 'my mistake' at jeg har glemte at tage højde for Raytracingen og dens sædvanlige impact. Det svarer jo ganske til andre multiplatformtitler med en eller anden grad af Raytracing - Så fejlen var bare min og den har jo også fået en 60 Hz mode med rekonstrueret 4K uden Raytracing.
Brugeravatar
Af TBC
#334694
Sploink skrev: 14. sep 2021, 19:45 Det er flotte anmeldelser Deathloop for, men det siger mig umiddelbart ikke noget det spil. Der er andre spil jeg hellere vil bruge tid på
Sådan havde jeg det også pre-release før anmeldelserne. Det var ikke noget er tændte eller inspirerede mig - nærmest tværtimod mht konceptet. Men efter at have set de helt usædvanligt gode anmeldelser har jeg alene af den grund revurderet - Det er jo dårligt noget jeg personligt kan sidde overhørigt, siden der trods alt er langt imellem spil der gives den slags skudsmål - Så nu er det med ét kommet på min rader og noget jeg overvejer som et spil at kaste mig over - Og lige som med film er det imho heller ingen skade til at komme ud af de rammer og genrer man normalt fortrækker eller holder sig til, hvis nu produktionen holder så god en standard som det påstås at den gør. Så udvider jeg gladeligt horisonten i forhold til hvad jeg tidligere havde forventet at gøre.
Af Sploink
#334696
Jeg har så mange spil på min liste jeg gerne vil igennem, og tiden er sparsom, så det her ryger bare nederst i bunken.
Keena kommer også snart, og det vil jeg hellere spille
Brugeravatar
Af bendix
#334717
TBC skrev: 14. sep 2021, 18:42
bendix skrev: 14. sep 2021, 16:32 TBC: Eller overvurderet hvor meget Bathesda gør ud af ydelsen på PS5 da de ikke får behov for udvikling længere på den platform.
Ah, det slags smålighed tror jeg ikke på. Så stort og professionelt et firma vil naturligvis præsentere sin titel så godt som muligt, så den har fået alt den optimering der normalt gives multi-platform spil, måske endog med større fokus på PS end hvis det havde været både PS og XBox der skulle optimeres til. Det lugter det jo også af ved de 3 modes det har fået på PS5. Det er bare 'my mistake' at jeg har glemte at tage højde for Raytracingen og dens sædvanlige impact. Det svarer jo ganske til andre multiplatformtitler med en eller anden grad af Raytracing - Så fejlen var bare min og den har jo også fået en 60 Hz mode med rekonstrueret 4K uden Raytracing.
Der er ihvertfald bemærkelsesværdigt at andre multiplatformtitler kan gøre det markant bedre.

Det kunne være Cold War med 1800p og Raytracing, Doom Eternal (fra samme firma) i 1800p og Raytracing , Resident Evil Village i Dynamisk 4K med Raytracing og en hel del andre spil allerede her 10mdr efter lancering.
Alle i 60fps selvfølgelig.

Playstation har 1 års eksklusivitet på PS5, mon ikke de nu arbejder på XSS og XSX udgaven.
Senest rettet af bendix 16. sep 2021, 08:14, rettet i alt 1 gang.
Af Jonassen
#334721
Jeg har tilsluttet en ekstern SSD til min PS5, hvor jeg har spil fra min gamle PS4 på.
Jeg har Last of Us og Last of Us 2 på disk, og har spillet dem på min PS5. Når jeg tjekker den interne lagerplads på min PS5, kan jeg se at disse to spil har taget hhv. 40 og 98 GB plads! :s
Er der nogen der kan forklare mig, hvordan de kan tage så meget plads, når selve spillene er på disk. ;;)

Det glæder mig at man efter den nye software opdatering, kan udvide interne lager, selvom det er ret dyrt.
#334727
Skiven indeholder komprimerede filer. Spillene skal udpakkes og installeres – og have seneste opdateringer. Selv hvis en Blu-ray skive har høj nok kapacitet til spillet, så har den ikke høj nok søgetid og overførselshastighed til at et avanceret spil kan afvikles direkte fra skiven.

Ift. den eksterne lagerplads, så kan man kun afvikle PS4 spil fra denne. Idet The Last of Us har fået PS5-patch, så går jeg ud fra, at spillet skal afvikles fra intern lagerplads på PS5.

What you can do with a formatted USB extended storage drive

- You can store PS5 games and PS4 games.
- You can play PS4 games directly from USB extended storage, which lets you save space on your PlayStation®5 console storage for PS5 games.
- To play PS5 games, you need to copy game data from your USB extended storage drive back to your PS5 console's internal SSD storage. It's much quicker to copy a PS5 game from USB extended storage than to re-download it.

Kilde: https://www.playstation.com/en-us/suppo ... d-storage/
Af Jonassen
#334746
Tak for svaret.
Jeg køber tit spil på disk, istedet for download..for ikke at optage intern lagerplads..og så alligevel ryger en del plads, men sådan er det.

Må holde et øje med priserne på M2 SSD’er..
Brugeravatar
Af TBC
#334747
bendix skrev: 15. sep 2021, 19:44
TBC skrev: 14. sep 2021, 18:42
bendix skrev: 14. sep 2021, 16:32 TBC: Eller overvurderet hvor meget Bathesda gør ud af ydelsen på PS5 da de ikke får behov for udvikling længere på den platform.
Ah, det slags smålighed tror jeg ikke på. Så stort og professionelt et firma vil naturligvis præsentere sin titel så godt som muligt, så den har fået alt den optimering der normalt gives multi-platform spil, måske endog med større fokus på PS end hvis det havde været både PS og XBox der skulle optimeres til. Det lugter det jo også af ved de 3 modes det har fået på PS5. Det er bare 'my mistake' at jeg har glemte at tage højde for Raytracingen og dens sædvanlige impact. Det svarer jo ganske til andre multiplatformtitler med en eller anden grad af Raytracing - Så fejlen var bare min og den har jo også fået en 60 Hz mode med rekonstrueret 4K uden Raytracing.
Der er ihvertfald bemærkelsesværdigt at andre multiplatformtitler kan gøre det markant bedre.

Det kunne være Cold War med 1800p og Raytracing, Doom Eternal (fra samme firma) i 1800p og Raytracing , Resident Evil Village i Dynamisk 4K med Raytracing og en hel del andre spil allerede her 10mdr efter lancering.
Alle i 60fps selvfølgelig.

Playstation har 1 års eksklusivitet på PS5, mon ikke de nu arbejder på XSS og XSX udgaven.
Hvis man ser på de nævnte spils performance på PC i forhold til Deathloops performance på PC, så er det nu egentligt ikke så påfaldende - så passer pengene bare. For der er jo forskel på spils design og grafiske aspirationer OG implementeringer og hvor mange hardwarekrafter det kræver. Når jeg aproximerer og derfra forventer performance muligt og realistisk at se på PS5 og XBox Series fra multiplatformtitlens PC ydelse, så er der jo også tilsvarende forskelle at finde på PC udgavernes ydelser, som sjovt nok stemmer godt overens med hvilke forventninger man kan have til ydelsen på konsollerne i de pågældende spil og hvad man i praksis ser - ellers var det jo slet ikke muligt at gøre sig nogle forventninger omkring hvad der kunne optimiseres til på konsolhardwaren hvis der slet ikke var sådan korrelationer at finde.

Cold War, Doom Eternal og [DRM fri] Resident Evil Village, som du nævner, har jo alle også tilsvarende højere fps på PC udgaverne end Deathloop og har på PC gerne omkring og over 120 fps for alle de nævnte spil og pænt over 200 fps ved de grafiske settings der svarer til konsoludgavernes 120 fps modes, og så er det naturligvis også langt mere rimeligt at forvente f.eks. 60 fps modes på konsollerne inkl. lave grader af RayTracing til disse spil. Deathloop falder slet ikke ved siden af skiven i forhold til hvad man kan forvente det har fået af fps og dynamisk opløsning til sine forskellige modes på konsollen, hvis man sammenligner med spillets performance på PC, som faktisk ligger så lavt som omkring 65-90 fps ved spillets allerhøjeste ultra settings ved native 4K inkl Raytracing. Det ville med andre ord kræve langt større kompromisser i grafiske setting og den dynamiske opløsning på PS5 end allerede aktuelt, hvis man skulle sigte efter 60 hz inkl. Raytracing end tilfældet er i de andre mindre krævende titler du benævner, der som udgangspunkt har langt højere fps på PC end Deathloop - Så jeg har som allerede indrømmet bare været for optimistisk og overfladisk i min vurdering. Jeg var til en start slet ikke opmærksom på de dips til ned under 70 fps ved ultra settings@4K native på PC og jeg forsømte at regne RayTracing med som udgørende en tungere performance impact på konsol i forhold til modes uden. Så det var reelt og alene min fejl. At forvente 60 fps mode inkl. Raytracing på en titel der på PC i højeste settings har dips til ned under 70 fps i 4K native (jeg regnede tidligere med ca 90 fps) er ikke specielt realistisk - det ville kræve større kompromisser i grafiske settings og dynamiske renderresolution på konsollerne end allerede og ikke mindst i forhold til de spil du fremhæver som "bedre eksempler" (hvilket de dog ikke er - der er bare tale om nogle mere gunstige mindre hardwarekrævende udgangspunkter at optimere på), så det er ikke på samme måde realistisk at forvente det samme som på de andre titler du nævner, hvor man som udgangspunkt har langt højere fps på PC udgaverne og dermed ikke skal "klippe" så meget af settings og renderresolution for at opnå en bestemt funktionel mode på konsollerne. Der er tale om en balancering og ser man på de grafiske kompromisser er er taget i forbindelse med performance mode i Deathloop, som DF anbefaler grundet de 60 fps på PS5, så tror jeg personligt at det er en meget fornuftig balancering at man ikke har klippet endnu mere i settings og render resolution end man har for også at få RayTracing presset ind i en 60 fps mode på nuværende tidspunkt. Jeg tænker at det måske ikke er umuligt at gå den vej senere, da renderresolution og texture detaljer jo trods alt ikke betyder så meget fra en fjern sofa som fra en monitor lige foran snuden på folk. Men skal udviklerne komme dertil, så viser DF reviewet at der i forbindelse med Raytracing moden lige skal styr på framepasingen først, før man kaster sig over at presse RayTracing ind i en 60 fps mode med andre grafiske settings skruet mere ned i stedet for. Spillet er dog fortsat nyt og vi får se hvor meget fremtidige patches kan give af forbedringer på både konsol og PC - Men unormalt eller uden for skiven af hvad man normalt kan forvente af en nyudgivet multiplatform titel er det bestemt ikke på nogen måde. Som DF udtrykker det: "The PS5 version is solid [..] The PS5 serves up a great version" ...Så der er ikke nogle konspirationsteorier at komme efter - Som jeg selv udtrykte det, så er en udvikler i sagens natur jo udelukkende interesserede i at præsentere deres eget produkt så godt som det er dem muligt på tværst af de platforme de nu sælger det.

EDIT: Det understreges også af det at den ydelse ved de settings som PS5 benytter (Undtaget RayTracing, hvor man ikke kan få settings så lave på PC versionen som tages i brug på PS5) iflg DF, svarer til ydelsen på en PC med mere end et RTX 2060 og mindre end et RTX 2070 - svarende til hvad man har set på andre godt optimerede multiplatformstitler.

Det jeg vil give dig i forhold til at man allerede kunne have tænkt på Series X versionen er at Visual Qulity mode faktik ret oplagt lyder som en mode der er skabt til VRR - så her kunne man måske allerede havde tænkt Series X ind i de modes spillet er givet, da man må forvente de samme modes på den kommende Series X udgivelse. Men det kan PS5 versionen jo også høste gavn af når/hvis VRR engang implementeres på systemet.

Som sagt skulle DF reviewet nok komme på en så "vigtig" titel rost så højt til skyerne som denne - og nu er den da også kommet:
Senest rettet af TBC 17. sep 2021, 21:01, rettet i alt 15 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#334748
Digital Foundry og Gamers Nexus har samarbejdet om denne video der vidst en gang for alle slår fast at ydelsen på den revideret model er inden for rammen for afvigelser.

Feks forskel i ydelsen på stort set alle blæsere har plus minus 10% effektivitet

Vedhæftede filer
Screenshot_20210916-172214_YouTube.jpg
Screenshot_20210916-172214_YouTube.jpg (389.2 KiB) Vist 1619 gange
#334757
Jonassen skrev: 16. sep 2021, 16:31 Tak for svaret.
Jeg køber tit spil på disk, istedet for download..for ikke at optage intern lagerplads..og så alligevel ryger en del plads, men sådan er det.

Må holde et øje med priserne på M2 SSD’er..
Siden PS4 – måske endda PS3 – har spillene taget samme plads på det interne konsollager, uanset om man har det fra disc eller download. Det hele skal nemlig installeres og afvikles direkte fra konsollens lager. Herefter fungerer skiven udelukkende som 'adgangsnøgle' til spillet.

Afvikling af spil direkte fra skiven ligger helt tilbage i de tidlige PlayStation-generationer.
  • 1
  • 133
  • 134
  • 135
  • 136
  • 137
  • 205