Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bendix
#349413
Jeg har haft DualSense Edge siden i lørdags og jeg syntes at deres implementering på system niveau er ret lækkert lavet. Man kan nemt skifte profiler med kombi tryk på Edge, der er tilføjet lækkert grip på håndtagene og R2/L2 og så har Edge bare en god kvalitets fornemmelse. Den er ca 90g tungere end DualSense og har en større LED strip. Selve Touch pad er også af andet materiale og de udskiftelige sticks syntes jeg er fungerer godt. Batteriet er mindre end den Alm DualSense men forleden spillede jeg 3 timer rift Apart og der var 1/3 del brugt.

Den er en anelse smallere og ligger bedre i min håndflade, adaptive og Haptic syntes jeg er anderledes på den gode måde, som om det er mere bredt og robust på en måde. Lækkert case men kunne have været fedt med trådløs ladning indbygget, dog er der en genvej til ladning så den kan blive i æsken imens.
Brugeravatar
Af bendix
#349416
Jeg startede igen med at spille Days Gone og det er faktisk et godt spil der vinder jo længere man kommer frem. Grafikken er overraskende flot, nogle som ved hvilken Engine de har lavet spillet på?

Det dynamiske vejr system er næsten på niveau med Horizon Forbidden West, hvor der er storme, torden, tåge, sne storm og alt det imellem.

Billedet er desværre komprimeret men ser langt bedre ud i spillet
Vedhæftede filer
78391FC4-BA21-450F-9280-5E4977ACB2A2.jpeg
78391FC4-BA21-450F-9280-5E4977ACB2A2.jpeg (800.39 KiB) Vist 1707 gange
Brugeravatar
Af bendix
#349420
Jeg forstår ikke at man udvikler og bruger så mange ressourcer på VR, vil det blive et mainstream produkt på et tidspunkt? Det er vel også omkostnings tungt for den enkelte forbruger, hvis der både skal bruges en PS5 samt et VR sæt.

Ud over det tror jeg oplevelsen er fed nok, men om man kan spille i længere tid tvivler jeg på
Brugeravatar
Af bbplayer
#349422
bendix skrev: 31. jan 2023, 12:12 Jeg forstår ikke at man udvikler og bruger så mange ressourcer på VR, vil det blive et mainstream produkt på et tidspunkt? Det er vel også omkostnings tungt for den enkelte forbruger, hvis der både skal bruges en PS5 samt et VR sæt.

Ud over det tror jeg oplevelsen er fed nok, men om man kan spille i længere tid tvivler jeg på
Tænk bare hvad det kræver på PC, så en PS5+VR2 slet ikke så dyrt som det ellers lyder til.

Da jeg fik mit første HTC Vive, mange år tilbage, var super fedt men en dyr pc som stadig godt kunne være bedre.

Værst er PS5 VR2 er ikke trådløst, HTC Vive i nogle varianter kan man i det mindste tilkøbe wireless løsning, ved ikke hvor godt det så virker. Dette er så fremtiden :) Næsten som de forsøgte at bruge en mobil som VR enhed i headset, dog slet ikke super eller på højde med Vive dengang.
Brugeravatar
Af bendix
#349425
BB god pointe

Kan man godt spille i en time eller 2 uden at blive utilpas? Jeg tænker på at ungerne har prøvet noget VR i arkader i udlandet og umiddelbart virker 5-10 min nok?
Brugeravatar
Af TBC
#349427
bendix skrev: 31. jan 2023, 10:16Grafikken er overraskende flot, nogle som ved hvilken Engine de har lavet spillet på?
Unreal Engine 4 - Jeg har faktisk selv tænkt på at spille det, da back-seat gameren er vild med genren - Så tilbagemeldinger høres gerne :)

Spillet er, selv om det ser relativt godt ud også ret godt optimeret og er et af de spil hvor en 240 Fps Oled skærm (som Flatpanels på den seneste har omtalt) ikke ville være af vejen, da man med RTX 4090 ofte vil have pænt over 200 fps i spillets højeste settings i 4K. Den slags headroom giver også mulighed for meget spilbare lightning mods mv. i 4K, noget jeg personligt synes er fedt, så jeg bliver mere og mere moden på at prøve det hvis spillet også er godt?




bendix skrev: 31. jan 2023, 13:54 Kan man godt spille i en time eller 2 uden at blive utilpas? Jeg tænker på at ungerne har prøvet noget VR i arkader i udlandet og umiddelbart virker 5-10 min nok?
Det afhænger af spillet, hardwarens kræfter og VR implementeringen.

Forhold der giver utilpashed (køresygesymptomer):
- Lave framerates, til VR bør FPS være min. 90 FPS
- bevægelse der ikke er et resultat af brugerens fysiske bevægelser i rummet, f.eks. spil hvor spilleren bevægelse (f.eks. det at gå i spillet) styres med en controler, frem for af spillerens egne krospslige bevægelser, herunder cutscens hvor brugerens egen bevægelseskontrol sættes ud af control. Der er af samme grund at teleportering frem for bevægelse via game-pad-controller bevægelse er udbredt i mange VR spil.

Forhold der hjælper mod køresygesymptomer:
- Høje FPS
- Roomscalebaserede titler, hvor brugeren bevæger sig rundt i spillet (kræver store VR rum)
- Spil hvor man er fikseret i og sidder inde i f.eks. en bil eller et cockpit eller lign, så køber hjernen langt bedre at der er bevægelse uden at man selv fysisk bevæger sig (måske en fordel at vi er vant til at køre i biler?)

Min erfaring er så godt nok også at man kan tilvænnes VR, så man kan blive mere "hårdfør" overfor de kvalme og ubehags inducerende implementeringer, hvor man styrer sin 1-persons oplevelse med controller. På et tidspunkt way back "tvang" jeg mig som noget af det første efter jeg havde fået VR til at spille mig igennem "The Solus Project", selv om det gav mig kvalme og ubehag at styre med controlleren i VR. Jeg fik mine "VR-ben" ved det og i løbet af få dage kunne jeg spille timevis af gangen (modsat måske bare 10-30 minutter de første par dage) og sidenhen uden problemer spille VR adaptioner af spil som Alien Isolation, Hellblade Senuas Revenge, Skyrim, Paranormal Activity, The Vanishing of Ethan Carter, Fallout 4 m.fl. der heller ikke oprindeligt er udviklede som spil har været skabt til VR og derfor styres med en game-pad-controller. Den slags "half-VR" spil kan jeg nu godt spille i timevis uden problemer, men er jeg kommet ud af VR træning (dvs. hvis jeg ikke har spillet VR i noget tid), så kan de godt begynde at give ubehag igen indtil man [nu hurtigere] bliver hårdfør igen. Prisen for at få VR-ben til den slags "half-VR" spil, er at noget af VR illusionen dog også forsvinder og det mere bliver en "mega-3D oplevelse man får. Jeg sørger af samme grund for at holde lidt pause efter et "half-VR" spil før jeg går igang med et rigtigt VR-spil, da det så virker meget mere "virkeligt" igen og illusionen forbliver mere virkeligt i et "full-VR" end et "half-VR" spil (håber det giver mening)

Det er som allerede antyded slet ikke titler som ovenstående, hvor VR egentligt kun er behandlet/benyttet som en slags "mega-3D" add-on, som jeg betragter som "rigtigt VR". Og det er så også især den slags VR der er lavet uden kunstig styring via kontroler, men hvor du interagerer med verdenden ved fysisk at bevæge dig rund i den og manipulerer og interagerer med den via dine hænder, f.eks. bruger de våben du bærer i dine hænder eller tager ting op med en VR controller som man bedst kan spille uden ubehag. Den slags spil er det min oplevelse at man kan spille ubegrænset, hvis FPS er gode, helt uden nogensinde af opleve ubehag. Med rigtige VR titler tænker jeg titler som Half-life Alyx, Space Pirate Trainer, budget cuts, In Death, Raw Data og den slags titler der er udviklet specifikt til VR - Dem kan man som reglen spille i uendelighed uden at blive utilpas, der er det snarere ens kondition der spiller ind, så man spiller indtil udmattelse, da man jo gerne står op og er fysisk aktivt i rummet (lad mig i den forbindelse "advare" imod VR boksespil, med mindre man gerne vil i god form ;) )

Det største kvalme-inducer jeg selv har spillet - det kræver mere end bare almindelige VR-ben er ADR1FT. Ikke alene har spillet ikke noget op og ned, men man hijackes også "ud af kroppen" og egen agency i forbindelse med cutscenes når man trækker i håndtag eller lign i spillet - Det er IKKE den titel man lige bør starte med - med mindre man gerne vil have kvalme og ubehaf i maven ;;) :D

Kvalme/utilpashed inducerende:



Ikke kvalme/utilpashed inducerende:
(ikke den mest inspirerede titel, men tjener godt som eksempel)



Bemærk hvor stor forskel er på kontrol over kroppens fysiske placering i det virtuelle rum i de to spil. Der er stor forskel på at bevæge sig rundt vs at blive bevæget rundt.

_________________________________________________

On another note: I forgårs så jeg denne reklame for PS5 - Det er imho nok den bedst lavede PS5 reklame jeg endnu har set:
Senest rettet af TBC 31. jan 2023, 19:36, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#349428
Rasmus Larsen skrev: 31. jan 2023, 11:38 Sony har ifølge Bloomberg halveret sin forecast for PS VR2 til ca. 1 million enheder: https://www.bloomberg.com/news/articles ... uction-cut

Horizen i VR lyder ellers fedt.

Lyder til at Blomberg igen har analyseret skævt.

https://www.gamesindustry.biz/sony-we-h ... on-numbers
Vedhæftede filer
FDC806B6-32AA-472D-ACA0-FDA9B235089F.jpeg
FDC806B6-32AA-472D-ACA0-FDA9B235089F.jpeg (1.01 MiB) Vist 1633 gange
Brugeravatar
Af bendix
#349435
Tak TBC: for forklaringen, spændende hvad Bend Studio laver næste gang, jeg syntes at have hørt ee vil bruge deres erfaringer fra Days Gone open World med til næste spil.

Ja det er en vild marketing pt

Polen
Dubai
Italian
London
Vedhæftede filer
48823E25-585E-4243-B6EA-35ACB935B34F.jpeg
48823E25-585E-4243-B6EA-35ACB935B34F.jpeg (546.07 KiB) Vist 1580 gange
8E7FF6BA-A8A1-4E81-8E19-9EE07A49BC6E.jpeg
8E7FF6BA-A8A1-4E81-8E19-9EE07A49BC6E.jpeg (220.07 KiB) Vist 1596 gange
683544A4-F375-4523-A605-84CE410E5541.png
683544A4-F375-4523-A605-84CE410E5541.png (1.67 MiB) Vist 1596 gange
E7549056-00EA-4C7C-A30D-0B63DDA1992E.jpeg
E7549056-00EA-4C7C-A30D-0B63DDA1992E.jpeg (1.04 MiB) Vist 1596 gange
#349460
Fra Sony:

"From 9 May the PlayStation®Plus Collection will no longer be available as a PlayStation Plus benefit. You can add any of the titles from the PlayStation Plus Collection to your Game Library before 9 May and play at any time in the future with an active PlayStation Plus membership."

Så husk at hent spil nu, hvis I planlægger at spille dem senere.
Brugeravatar
Af bendix
#349467
I den nye beta på PS5 kan man opdatere DualSense trådløst
Vedhæftede filer
26D3EAC3-22DA-4EC2-B45A-1EEC0DA971F6.jpeg
26D3EAC3-22DA-4EC2-B45A-1EEC0DA971F6.jpeg (246.94 KiB) Vist 1503 gange
#349469
PS5 får 1440p VRR support, Discord & andre nye funktioner

Muligheden for at opdatere DualSense trådløst er den største forbedring for mig personligt. Det er utroligt irriterende at få meddelelsen på skærmen hver gang man lige har sat sig i sofaen med controlleren. Der går ofte månedsvis før jeg får dem opdateret – hvad sker der for, at det ikke engang sker automatisk, når man oplader DualSense controlleren.
  • 1
  • 186
  • 187
  • 188
  • 189
  • 190
  • 205