Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af VILLAFOREVER
#341371
Allb1970’
Fuldstændig korrekt.
Derfor et kæmpe selvmål, at Sony har valgt at låse game mode VRR HDMI, eller Enchaned 4k/120 hz HDMI.
Hvis man gerne vil have pangfarver i sine spil, er man fortabt som Sony ejer, som det er lige nu. Virkelig øv, at have købt et TV til 17000 kr, som man ikke selv kan indstille som man vil.
Kommer der mon en løsning. Ved ikke om det er PS5, eller TV (aj90) som låser dette, men det er ihvertfald en ommer.

Ved ikke hvad der sker, hvis jeg sætter min PS5 i HDMI 1 eller 2, og vælger enchanced format. Altså 4k/60. Om den også låser, eller om det kun er i HDMI 4 4k/120 indgangen.

Er igang med at spørge Sony kundecenter, om dette kan være rigtigt.

Øv øv.
Brugeravatar
Af TBC
#341372
VILLAFOREVER skrev: 31. mar 2022, 17:44Ved ikke hvad der sker, hvis jeg sætter min PS5 i HDMI 1 eller 2, og vælger enchanced format. Altså 4k/60. Om den også låser, eller om det kun er i HDMI 4 4k/120 indgangen.
Det lyder da som et forsøg værd. Hvem ved om HDMI 2.0 og/eller 60 Hz er redningen? [igen: jeg har ikke PS5], men kan PS5 ikke også indstilles til max at outputte 60 Hz? ...Hvis det løser problemet er der jo absolut intet tabt i forhold til selve spillet, da der kun i uhyre sjældne tilfælde med meget scaled-back settings renderes i mere end de sædvandlige 30 og 60 Hz modes.
Af aalb1970
#341374
Villaforever:
Ja, underligt at Sony har valgt at låse indstillingerne, når ALLM aktiveres.

Overvejer selv at anskaffe et A80J, men overvejer om ikke et LG G1 eller Panasonic JZ1500 kan være et bedre valg. Ser dog mange film, serier og sportudsendelser, så valget er ikke så enkelt.
Brugeravatar
Af TBC
#341375
Digital Foundry har lavet en analyse af PS5's performance i Death Stranding: Directors Cut og ved tilsvarende grafiske indstillinger sammenlignet PS5'erens performance i titlen med PC'ens forskellige RTX 2000 serie GPU'er.

Det matcher meget godt hvad jeg tidligere har set fra andre YouTubere, som Gamers Nexus og andre der har sammenlignet forskellige titlers performance ved tilsvarende grafiske indstillinger og fundet at denne for PS5 er alt fra et RTX 2060 (komplekse titler med RayTracing) til et RTX 2070 Ti (mere rene rasterisation titler og tilsvarende at XSX macher fra RTX 2060 Ti (komplekse titler) til tættest på og lidt over et RTX 2080 Ti (i en særligt veloptimeret rasterisation titel - Gears 5)

Det interessante med denne sammenligning er at der nu også kendes til et veloptimeret eksempel på PS5, hvor performance kommer tættest på og i nogle sekvenser lidt over et RTX 2080 :)

Det er for den andet også også slående interessant hvor godt disse fund faktisk korellerer næsten perfekt med de forskellige GPU'ers TFlops i forhold til PS5's FLOPS, men at der dog også er tale om lidt optimisering i PS5 i forhold til AMD kortenes ydelse, som dem der ellers vil må formodes at svare bedst til PS5's hardwareindhold, se billedet: https://photos.app.goo.gl/1ondk6B97omAzec29

Senest rettet af TBC 1. apr 2022, 19:51, rettet i alt 1 gang.
#341379
Jeg er gået lidt død forhold til Sony support.

Vil i ikke på flatpanels, prøve at få Sony i tale om det overståede problem. Er gået til HDMI 2, men får ikke RGB farveformat, eller 120 HZ fra den port. Så Sony må snart gerne fixe problemet, hvis de altså selv ser det som et problem🙏🥴

Vil helst kører 4k/120 HZ i RGB farveformat, med kraftig billedeprofil.
Brugeravatar
Af bendix
#341385
Hvis jeg har forstået dit problem korrekt, så mangler du pang ik? Kan du ikke bare skrue op for farver, lys og indstille billedet til kold?

Så har du kraftigt billede.
#341386
Bendix

Har jeg prøvet. Kan ikke se megen ændring.
De skal bare se og få låst den setting op.🙏. Hvad er det for en gang bondefangeri. Jeg overvejer at bede Sony tage tv’et retur. De har jo ikke leveret det lovede. De sagde jo intet om i deres reklamer om TV, at game mode, ville blive låst.

Mit problem er, at de har låst til game mode i HDMI 3 og 4. som jeg købte tv’et for. Altså 4K/120 HZ.

Jeg ved egentlig ikke, om det er PS5, eller TV der låser til game mode, eller samspillet imellem de to.
Af loke132
#341402
Hejsa. Jeg har min PS5 sat op med LAN kabel til min switch men får kun 25 download og 5 upload. Kabelet er helt nyt og mit apple tv har et kabel magen til i samme switch og har 900 download og 900 upload. Er der noget galt med min PS5 eller er det noget i settings?
#341409
Torben
Hvad tænker du om Sony’s åndsvage ide om, at låse game mode, til PS5? Er det skærmene, eller PS5 der låser?
Jeg har forsøgt at få Sony i tale, men er gået i stå. Gider ikke spille på HDMI 1-2. Har jo købt TV, grundet HDMI 2,1. Men for pokker, hvor er det øv, at spille på game mode.

Hvad er din erfaring? Du har selv et Sony ik?
Brugeravatar
Af TBC
#341412
loke132 skrev: 2. apr 2022, 09:41 Hejsa. Jeg har min PS5 sat op med LAN kabel til min switch men får kun 25 download og 5 upload. Kabelet er helt nyt og mit apple tv har et kabel magen til i samme switch og har 900 download og 900 upload. Er der noget galt med min PS5 eller er det noget i settings
Du kan ikke sammenligne de 2 resultater ud over at betragte det som en sammenligning af hastigheden du har på vejen til 2 helt forskellige servere ude i verdenen. Når du i f.eks. Ookla's speedtest på en Android enhed, en mobiltelefon, et ATV eller en PC tester hastigheden, er det indbygget i Ooklas's test at du ud af mange tusindevis af sådanne servere, får en af dem tættest på dig med den laveste ping og bedste forbindelse immelem dig og serveren. Jeg bor f.eks. i København. Speedtesten vælger selv den af de nærmeste servere den mener er det bedste match, og de 10 øvrige af de nærmeste servere jeg gives mulighed for at manuelt vælge på listen hvis jeg (uden direkte søgning) skal vælge de 10 "næst bedste" match, ligger alle i StorKøbenhavn. Omvendt, så kan Playstation Network serveren sagtens ligge både 1, 2 eller 3 lande væk fra din lokation og der kan hurtigt være langt flere "hickup" på internetvejen dertil. Når det så er sagt, så er det stadig usædvanligt kun at have 25/5, da man typisk har flere hundrede Mbps på en 1 Gb forbindelse fra Danmark, langt ud over Europas grænser - Men pointen er at de 2 målinger ikke kan sammenlignes 1:1 med mindre det er den samme server der testes til - og så ville de med så godt som 99,9% sikkerhed være så ret identiske.
VILLAFOREVER skrev: 2. apr 2022, 14:25Er det skærmene, eller PS5 der låser?
Logikken dikterer at det ulitmativt er skærmene. PS5 (og andre enheder) kommunikerer naturligvis til skærmen hvilke farvemodeller, gamma, Display Power Management, opløsninger, opdateringsfrekvenser osv osv som PS5 kan arbehde med og skærmen snakker også tilbage den anden vej, så vi ender med det vi kalder et EDID handshake, hvor begge enheder således mødes om egenskaber de kompatibilitetsmæssigt har tilfælles. Det er så i den forbindelse din kæde/dit system låses, og det er således ultimativt dit TV der 'låser', da dette ikke er det samme i andre kæder med andre TV selv om ALLM/gamemodes aktiveres i disse. På andre TV vil man dog også opleve af diverse postprocessiong afspekter frakobles, da disse jo introducerer latency. Vincent Theo er netop inde på at en del af din TV-models "pang" - eller dynamic ifht specular highlights, ligger i postprocessingen og derfor er mere 'dim' i gamemode end til normalt brug, selv når han sammenligner bedst mulige referenceindstillinger i begge positioner.
Senest rettet af TBC 2. apr 2022, 20:12, rettet i alt 5 gange.
Brugeravatar
Af Naiera
#341413
Torben Rasmussen skrev: 2. apr 2022, 14:18 den kan du ikke sammenligne med eks Speedtest, da det er Sonys server den forbinder til. Du får ikke lov at hente spil ned med 900 Mbit/s.
Microsofts hastighedstest kan godt finde ud af at teste min forbindelse rigtigt.
  • 1
  • 160
  • 161
  • 162
  • 163
  • 164
  • 205