Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#350597
Elden Ring har fået ray-tracing med opdatering 1.09: https://www.theverge.com/2023/3/23/2365 ... date-1-0-9

Cyberpunk 2077 får path-tracing (også kendt som fuld ray-tracing), dog lyder det som om, at det kun er på PC med seneste Nvidia GPU'er: https://www.eurogamer.net/cyberpunk-207 ... next-month

Fedt at ordentlig ray-tracing er på vej ind i spil. Det ser virkelig godt ud på skærme, der kan styre lyset på pixel-niveau, altså OLED og QD-OLED (og microLED).
Brugeravatar
Af TBC
#350605
Rasmus Larsen skrev: 24. mar 2023, 12:55 Elden Ring har fået ray-tracing med opdatering 1.09: https://www.theverge.com/2023/3/23/2365 ... date-1-0-9
Desværre ser det (lige som Raytracingen i f.eks. Raytracing-patchen A plague tale: requiem fik på PC, som alene meget skuffende dækkede over Raytraced Shadows) ud til også at være lidt mere af navn end af gavn i Elden-Ring også, idet der er kun tale om mindre hardwarekrævende RT-strøaspekter og ikke nogen "fuldere" implementering af RayTracing med flere samtlige aspekter "on", inkl. global/direct RT-immumination (som grundlaget for at man kan imho overhovedet kan begynde at tale om mere fuldstændig RayTracing). End ikke reflektionerne er Raytracede i Elden-ring opdateringen (Det er stadig screen space reflections). Implementeringne dækker over Raytraced ambient occlusion og shadows. Det er naturligvis velkomment, men den slags småjusteringer der ikke gør voldsommere forskel er desværre også den slags der er med til at give Raytracing et dårligt ry, når og hvis folk associaerer Raytracing til sådanne små forbedringer med enkelte del-aspekter der sættes til "on", men ikke ligefrem gør så voldsom en forskel som dag og nat, alene og i sig selv.

På konsol vil man typisk kunne forvente hvad der svarer til low eller en mere custom lower than low setting når det handler om tilsvarende Raytracing settings på PC, men selv maximum settings på PC i videoen her udgør jo en ret beskeden forskel i forhold til off, i andet end meget specifikke situationer: :(
Rasmus Larsen skrev: 24. mar 2023, 12:55 Cyberpunk 2077 får path-tracing (også kendt som fuld ray-tracing), dog lyder det som om, at det kun er på PC med seneste Nvidia GPU'er: https://www.eurogamer.net/cyberpunk-207 ... next-month
Path-tracing, som er en specialiseret mere fokuseret form for RayTracing, er teknisk set faktisk en mindre fuld RayTracing end "fuld Raytracing" er det, hvordan man så end vil definere hvor målepælen for fuld Raytracing står. Med path-tracing er det ikke alle mulige tilfældige Rays (eller stråler) der bliver brugt til at danne den endelige farve og lysstyrke på de pixels der rammes. I pathtracing er det primært den mere sandsynlige andel af stråler som enderesultatet der samples; dem der rejser den mest sandsynlige vej eller "path" relativt til kameraet og hvad der ses (her af navnet path-tracing), mens der er skruet ned for samplede rays mht de øvrige strålers refleksioner af reflektioner og diverse brydninger og deres indbyders mindre påvirkninger uden om denne mere idelle raytracede sti eller path. Så i stedet for at følge masser af mindre betydende direkte, indirekte stråler og reflekterede stråler med til sammenligning langt mindre betydning for det endelige resultat gennem hele scenen, så fokuserer path-tracing algoritmen meget mere fokuseret på den mest sandsynlige vej for lyset set i forhold til "kameraets" placering. Man kan vel sådan, måske lidt søgt, men i mangel af bedre association, sammenligne det med at man når man sampler lyd digitalt ofte skærer en del af frekvenserne væk man alligevel ikke kan høre, når man f.eks. kun digital sampler 44.1 Khz til en CD eller streamingtjeneste. Det betyder ikke alverden for den endelige oplevelse for langt de fleste, men sparer en masse data. Hardcore lydentuisiaster kan naturligvis beklage sig over manglende interfererende lydbølger som giver musikken og lyden i de frekvenser man rent faktisk kan høre en mere organisk og realistisk klang og kant, mens det ikke er noget der er af betydning for den mere casual lytter - Håber det giver mening.

Og nå ja, pointen med Path-tracing er naturligvis, at når man på den måde fokuserer og dermed sparer ét sted, og kun sampler de mere sandsynlige ray-path's, så kan man i stedet skrue op på andre håndtag for andre parametre, som f.eks at indtroducere flere raytracing features/aspekter, opskalere antallet af samples og bounces for de rays man mere fokuseret path-tracer og dermed øge nøjagtigheden. Man kan kan også øge opløsningen hvormed det sker, f.eks opløsningen på refektioner, hvilket man netop har gjort i den kommende Overdrive Raytracing mode, hvor reflektionerne endelig bliver i fuld opløsning. Det man normalt forbinder med mere fuld RayTracing er nok global illumination og direct lightning, dette opskaleres også i den kommende overdrive mode og jeg tænker at det at path-tracing ofte åbner op for sådanne større og fuldere Raytracing implementeringer, inkl. brugen af bl.a. mere global/direct raytraced illumination, er grunden til at man associerer path-tracing til "fuld raytracing" selv om det egentligt er en begrebsforvirring. Og så hænger det nok også sammen med Nvidia's marketing om at Cyberpunk 2077 med pathtracing bliver "a sneak peek into the future of full ray-tracing" men som de da også fortsætter, så handler det egentligt mere specifikt om: "With full ray tracing, now practically all light sources cast physically correct soft shadows" https://blogs.nvidia.com/blog/2023/03/2 ... suals-gdc/ ...Jeg ville faktisk slet ikke overraskes hvis fremtidige kort kom til at hedde PTX 50xx i stedet for RTX 40xx i maketings hellige navn.

Skønt lille demo:


Hvor vidt der kommer en mindre path-tracing update af Cyberpunk 2077 til konsol er imidlertid et godt spørgsmål. Umiddelbart tror jeg det dog ikke i betragtning af hvor lidt RayTracing der aktuelt er blevet plads til i det. Nuværende konsolgeneration er sagt uden omsvøb slet og ret ikke kraftigt nok udrustede hardwaremæssigt til "fuldere raytracing" til i forvejen grafisk tunge AAA titler og mere meningsfulde Raytracing opgraderinger i en titel som Cyberpunk 2077 - i hvert fald ikke uden at der skrues voldsomt ned for andre håndtag og parametre inkl. detaljegrader og renderopløsning til pænt under det nuværende 1440p@30fps render forbundet med den eksisterende Raytraced [Shadows] mode. Skulle jeg tage et gæt, så tror jeg at det vi kommer til at se i nærværende generation er en fortsættelse af at vi fortsat kommer til at se meget begrænsede Raytracing implementeringer på konsolerne, mens samme titler også som hidtil med lidt held kan få flere Raytracing aspekter på PC eller med uheld blot de fuldstændigt samme features med mulighed for at stille højere settings i dem (typisk flere samplede rays). I UE5's vedkommende kommer vi på konsollerne nok især til at se titler med Lumen, med muligheden for at hardware accellerere det til mere nøjagtig RayTracing på PC udgaverne i disse titler. Hvor meget og i hvilken udstrækning der bliver lagt kræfter i at udbygge med flere features i den sidste del, som jo globalt set trods alt kun er til et mindre segment af PC spillerne, vil så variere fra udvikler til udvikler og deres ambitioner for den højere ende af deres projekt. Men i denne konsolgeneration ville jeg nok sætte min lid til teknikker som Lumen mere end noget andet, for at få mere at se en lidt smådrys med Raytraced shadows og occlusion og i bedste fald begrænset reflection. Men Lumen er jo ikke helt tosset, det tager jo trods alt en med lidt længere ned af vejen og snører da i det mindste snørrebåndende på skoene før man træder ud på vejen mod "fuld raytracing".

Skal man opsummere RayTracing status for Cyberpunk 2077, så er sagen den at Raytracingen i Cyberpunk 2077 på konsollerne er begrænset til low-resolution Raytraced shadows, mens reflections er baserede på screen-based teknikker og der heller ikke er nogen Raytraced baseret lightning på tale.

Den nuværende version på PC har aktuelt Raytraced shadows, Raytraced reflections og Raytraced lightning.

Det som den kommende Overdrive version tilføjer er så Multisample Direct Illumination. Dvs hver enkelt lyskilde's (f.eks. et neonskilt, solen eller en lampes) lysstårler (og lysstrålens farvenuancer) traces og afsættes over flere bounces til at give fuldere om mere nuanceret direkte og indirekte belysning og refleksioner. I den nuværende PC RT-version var der alene tale om single bounce RT-lightning, mens man dog kunne skrue op og ned for hvor mange ray's skulle traces Resultatet bliver med multiple bounces nu en mere nøjagtig, nuanceret og homogen global illumination, med bedre mere naturlige refleksioner og selvrefleksioner. Den forbedrede mere fysisk baserede belysning fjerner også behovet for andre okklusionsteknoligier som frakobles og der bliver således også tale om ren Raytraced ambient occlusion - så vidt jeg har forstået det i hvertfald (mht ambient occlusion). Og som nævnt, så bliver RayTraced reflections endelig gengivet i fuld opløsning, yderligere forbedrende deres kvalitet og detaljegrader.

Idet PC versionen af Cyberpunk 2077 i forvejen havde RayTracing på højere niveau end konsollerne, ikke bare mht. ray-count niveauet i den enkelte RT-funktion men også direkte med flere Raytracing features implementeret, så er det naturligvis også med til at tæmme hvor udtalte opgraderingerne bliver - over den nuværende PC version i hvert fald. Men det bliver helt klart mere forfinet og nuanceret end det er aktuelt - Sammen med den nye HD texture pack (et mod af de samme folk som lavede den HD texture pack der er blevet en intergreret del af Next-gen versionen af the Witcher 3) skal det nok blive et rigtigt godt resultat i sidste ende - Desværre findes der endnu ingen vidoer af de to ting kombinerede, men det skal nok komme en dag når begge dele er ude - Jeg har selv netop ventet på de to ting skulle udkomme, før jeg selv ville kaste mig over Cyberpunk 2077.

RT-Overdrive version:
BilledeFra PC nuværende Raytracing version til PC overdrive Raytracing version:
Billede

HD Reworked Project:


Rasmus Larsen skrev: 24. mar 2023, 12:55Fedt at ordentlig ray-tracing er på vej ind i spil. Det ser virkelig godt ud på skærme, der kan styre lyset på pixel-niveau, altså OLED og QD-OLED (og microLED).
HELT enig! En PS5 Pro/og opdateret Series X med ambitioner om at kunne løfte mere Raytracing ville også kun accellerere fremkomsten af det, mens vi venter på en PS6 og XBox 'et eller andet' til forhåbentligt for alvor at drive det frem.
#350635
Jeg har ikke arbejdet med hverken ray-tracing eller path-tracing, så min viden er begrænset til at betragte det i brug. Det er nok et definitionsspørgsmål – krydret med en del marketing – men min forståelse er, at path-tracing er skridt efter ray-tracing, groft sagt.

Nvidia har publiceret denne artikel, der gennemgår koncepterne og det historiske aspekt: What Is Path Tracing?

Men uanset om man taler ray-tracing eller path-tracing skal man, som du nævner Torben, holde for øje, at der er mange forskellige grader af det. I takt med, at processorer bliver bedre, kan man tage flere og flere elementer i brug og øge opløsningen på ray/path-tracing.

Eller kort sagt kan man vel sige, at "fuld" ray/path-tracing er årsagen til, at de nyeste animationsfilm typisk har set mere realistiske ud end computerspil. Det kræver rigtig meget processorkraft.
Af VILLAFOREVER
#350637
Jeg så lige igår på PSN at der snart kommer Dead Island 2 til bla. PS5

Er der nogle der kender spilserien, som kan anbefale det? Ser monster fedt ud. Det udkommer d. 21/4 23.

Er der nogle herinde som skal have det?
Brugeravatar
Af Naiera
#350647
Det burde i hvert fald virke.

Sjovt, at Sony-hovedsættet ikke bare uden videre virker med Sony-konsollen...
Brugeravatar
Af Naiera
#350651
Jeg søgte på det nævnte headset og “ps5”, og ud fra første resultat skulle det altså virke.
Brugeravatar
Af TBC
#350655
Rasmus Larsen skrev: 27. mar 2023, 10:01min forståelse er, at path-tracing er skridt efter ray-tracing, groft sagt.
Ja, det er i hvert fald evolutionen af det, idet det er en smartere og mere effektiv måde at Raytrace på, med tilføjelsen af de statistiske teknikker og algoritmer der udregner de paths lyset kan rejse ud over blot set udfra og imellem "kamera" og lyskilde, det som man begrænser sig til med traditionel Raytracing. Så Pathtracing kan allerede med færre bounces mere effektivt simulere lysets opførsel i miljøet, idet Pathtracing gør raytracingen mere effektiv ved at overveje de statistisk mulige og flere forskellige veje, som lyset kan tage, ud over den direkte vej imellem lyskilden og kameraet. Man kan således både nå meget længere og indfange meget mere i miljøet på kortere bane, hvor man med traditionel raytracing skulle skrue meget mere og for antallet af bounces og bruteforce sig til en rimelig simulering af fjerne indirekte lyskilder man ikke ser direkte fra sin position. Det er også samtidig der pathtracingen udvider RayTracingen, da det giver muligheden for en mere nøjagtig simulering af den måde, lys interagerer med objekter og materialer mere globalt i en scene også UDEN for rækkeviden af de lige linjer imellem kamera og lyskilde og begrænsningerne forbundet med den mindre smarte metode der kræver et langt langt større antal af bounces for bare at komme i nærheden samme resultat. Måske er ChatGPT faktisk bedre til at forklare det end mig, jeg gav den til opgave at forklare forskellene og effektiviseringen forbundet med pathtracing:

Mig: Explain the difference between pathtracing and raytracing:

Chat-GPT: Path tracing is a more advanced version of ray tracing that involves tracing the path of light rays as they move through a scene and interact with objects and materials. The difference between path tracing and traditional ray tracing is that path tracing considers all possible paths that light rays can take, not just the ones that directly hit the camera or light source.

This makes path tracing more efficient than ray tracing because it can accurately simulate the behaviour of light in complex environments with many objects and materials. By more possible paths that light can take, path tracing can generate more accurate images with less noise and artifacts.

In summary, path tracing is a more advanced version of ray tracing that considers more possible paths that light can take, making it more efficient and accurate for rendering complex scenes.

Damn, slået af en AI i at gøre sig forklarlig ...Men i det mindste både huker og lærer man bedre når man selv skal forsøger at forklare sig :D
Rasmus Larsen skrev: 27. mar 2023, 10:01Men uanset om man taler ray-tracing eller path-tracing skal man, som du nævner Torben, holde for øje, at der er mange forskellige grader af det.
Yep. Og derfor er det også lidt synd hvis folk begynder at associere raytracing med selv den mindst mulige og for mange næsten usynlige brug af det, som f.eks. når et spil alene får RayTraced shadows eller andre enkeltstående delelementer - for så kan man hurtigt få den tanke at det skidt da ikke er meget bevendt og man nærmest hellere var det foruden i betragtning af den performance impact det har - Men jo større implementeringsgrad, jo mere realistisk og stemningsgivende belysning får spillet (eller off-line hollywood rendered)
Rasmus Larsen skrev: 27. mar 2023, 10:01I takt med, at processorer bliver bedre, kan man tage flere og flere elementer i brug og øge opløsningen på ray/path-tracing.
Præcis, og i den forbindelse gør pathtracingens statiske algortimer også sideløbende gavn til optimering af resultatet, idet pathtracingen sørger for at der i praksis mere effektivt vælges et mere processormæssigt overskueligt antal paths ifbm med lyskilderne statistiske mulige vej som samtidig giver højere præcision end hvis man skulle forsøge at bruteforce sig vej med flere bouncen uden de statistiske mulige path lyset kan tage ud over de direkte linjer. De hardwarekræfter man sparer den ene sted kan jo udnyttes et andet sted. Naturligvis tager det også ressourcer at udregne den statistiske pathtracing, men er der hardwarekræfter nok begynder det hurtigt at kunne betale sig i forhold til enderesultatet og hvad man kan opnå i forhold til at brute-force sig med mere traditionel raytracing.
...Jeg er fan <B
#350697
Australsk forhandler ved enten noget eller også er det bare en placerholder-side for en forventet PlayStation 5 Slim.

Ingen billeder, men der er den her beskrivelse: "The new look, slimmer PlayStation 5 - incredibly vivid, vibrant colours with breathtaking HDR visuals and immersion - whether you're gaming or streaming movies and TV shows."

https://www.thegoodguys.com.au/playstation
  • 1
  • 190
  • 191
  • 192
  • 193
  • 194
  • 205