Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#351107
bendix skrev: 22. apr 2023, 10:35Syntes Burning Shores er meget lækkert- har spillet et par timer og det ser ud til at de har været gode til at lave det hele lidt fresh.

Positivt overrasket 👍

Ser frem til hvordan EA har lavet Jedi Survivor når de kommer inden længe.
Fedt :D ...Jeg er selv lidt hooked på at skulle spille Forbidden west og Burnings Shores når min tid til det engang kommer - Så dejligt at høre at de har ramt plet igen igen :)

Hvad angår Jedi Survivor, som ikke ikke selv er nær så hooked på, så eksisterer der gameplayvideoer derude:



__________________________________________________________________

Hvis der stadig er nogle deciderede tech-interesserede herinde, så har Digital Foundry lige bedrevet en af deres absolut bedre analyse videoer, hvor man gives indblik i og bedre forståelse af fremtidens pathtracing, dens ufordringer og løsninger - Det er svært at komme i tanker om mere anbefalelsesværdig video, hvis man som teknisk interesseret gerne vil vide og forstå lidt om fremtidens pathtracing:



F.eks. fandt jeg i den video selv ud af hvorfor Pathtracing kan nøjes med færre rays og stadig være så effektivt/præcis relativt i forhold til traditionel RayTracing. Det skyldes at der benyttes ReSTIR: Resampled Stratified Importance Resampling, en algoritme der ikke er meget mere end 2 år gammel - der forklares og eksemplificeres f.eks. reSTIR og gode andre sager i digital Foundry videoen. Jeg fandt også ud af hvorfor flasken i Benchmarkdelen og andre gennemsigtige materialer til tider kan se lidt besynderlige ud i spillet (handler om teknologi der endnu ikke er fuldført og implementeret). Her som det f.eks. ses i min egen ydmyge benchmark video:


__________________________________________________________

Edit/Tilføjelde 25-04-2023: Jeg faldt over denne gode PSVR2 nyhed. Vertigo 2, som betragtes som noget af det bedste VR spil at spille siden Half-life Alyx kommer efter alt at dømme til PSVR2 på et tidspunkt, måske sammen med Vertigo 1 Remastered. Godt nok er der tale om en indie-titel udviklet på begrænset budget af en VR entusiast, som langt fra er lige så poleret som Half-life Alyx, slet ikke grafisk. Men historie og gameplaymæssigt ligger Vertigo, der er udviklet som VR-only ganske lunt i svinget og hyldes generelt i VR kredse som noget af det bedste man kunne spille ud over Half-life Alyx mens vi venter på andre egentlige AAA-titler ud over Half-life Alyx ekslusivt udviklet til VR.

https://www.roadtovr.com/vertigo-2-psvr ... ent-steam/

Video:
Brugeravatar
Af TBC
#351273
Så er Horizon 3 vist mere eller mindre officielt - I blogposten her skriver Guerrilla: "We have full confidence in our new leadership as they steer Guerrilla towards a bright future, expanding the world of Horizon with Aloy's next adventure and our exciting online project."

...Bloggen er fra d. 24 - Altså efter den seneste udvidelse med Burning Shores.

https://www.guerrilla-games.com/read/me ... management
_ _ _ _ _

Mht det nye Star Wars game Star Wars Jedi: Survivor, så er det i modsætning til Horizon Burnung Shores som er sublimt optimeret, mere eller mindre den teknisk største lauch-disaster I nyere tid, både på PC og konsol.

På PC er der foruden en udtalt mangel på shader compilation før sidste øjeblik medførende stutter, en meget ringe CPU multi-threading så en enkelt overbelastet CPU-core bottlenecker resten af systemet, så man med selv de kraftigste CPU'er ikke kan komme til at udnytte [større] GPU'er fuldt ud (med mindre man spiller i MEGET MEGET høje opløsninger >4K native). Man skal være heldig for at ramme 120 FPS en sjælden gang i de mest ukomplekse områder og må typisk nøjes med 70-90 FPS i det meste af spillet, på selv de kraftigste gaming PCere.

På konsol kan man med aktuelle patch se FPS ned til under 20 i qulity/resolusion mode i enkelte scener (som dog stadig er den generelt mest stabile for konsolejere uden VRR), mens performance mode er meget ustabil og selv med dynamic render resolusion helt ned til 648p ofte har FPS i 40-50'erne - "Brugbart" for folk med VRR, men en helt igennem dårlig oplevelse for folk uden, som derfor nok liiige bør se spillet an en patch eller to før det bliver anbefalelsesværdigt hvis 60 fps non-vrr er målet.

Det er ikke den første grimme "umodne" launch vi har set (behøver man nævne Cyberpunk 2077), men det nye Star Wars spil ser ud til at være det teknisk dårligste launch i "nyere tid" - så pas på og giv det evt. lidt tid til at modnes, hvis oplevelsen skal være i top.
Brugeravatar
Af TBC
#351280
Rasmus Larsen skrev: 1. maj 2023, 13:27 Det er trist, at de vælger at frigive et spil i den tilstand :((

Jeg er heller ikke kommet i gang med Burning Shores endnu, men det er helt klart på listen.
Ja, det er sløjt, men desværre nok ikke sidste gang. Mærkeligt at man er så bange for at udskyde et spil hvis det ikke er færdigudviklet - Jeg kan svært se hvordan den dårlige omtale det giver skulle kunne være bedre end at udskyde launch - Men det er måske bare mig?

Mht Burning Shores, så er jeg selv endnu Horizon-jomfru. Jeg er i syv sind om det skal være det næste spil jeg kaster mig over eller om jeg i stedet bør vente til at man kommer tættere på relase af Forbidden West og Burning shores. Hvad siger de erfarne? - Vil det være en fordel at "samle" oplevelsen/spillne eller er det snarere fordel at holde en pause i mellem dem?

Nu har jeg i hvert fald endelig fået det købt og installeret:
#351281
For mit vedkommende synes jeg, at det har været fint med en pause imellem 1'eren og 2'eren, for så gribende er Horizon-fortællingen heller ikke og karakterne er lidt hule. Jeg var klar til at lægge 1'eren væk, da det lakkede mod enden. Altså det er rigtig gode spil, men jeg kan godt få armene ned :)

PS: Jeg er i øvrigt vild med rollespil og det er jo nok meget individuel, hvilken type fortælling og verden, der fanger, men øverst på min liste ligger stadig Gothic (1 og 2) fra 00'erne. The Witcher (3'eren) kommer nok derefter. Så jeg er meget spændt på remake af særligt Gothic.
Brugeravatar
Af TBC
#351317
Tak for svar Rasmus - Åh ja ok, hvis en klassiker som Witcher 3 er standarden, så kan det jo stadig kun være godt, når du med den målestok stadig kalder det godt. Men pause imellem lyder som det rigtige så. For meget open world spil kan godt jo være lidt udmattende, så jeg plejer i forvejen gerne at veksle lidt imellem open world og andre typer spil frem for 2 open world spil i træk, så det lyder fortsat også som det rigtige her. Det var bare at man havde hørt SÅ meget ekstremt positivt om det, bl.a. var det jo faktisk en nominee til game of the year (mens det var Breath of the Wild det måtte vige pladsen for), at jeg kunne frygte at det var direkte en "kedelig/sørgelig" oplevelse af blive færdig, fordi man så bare ville have mere når gennemført, som de absolut mest vanedannende spil jo kan gøre det ved en :-)
#351320
Det er et sidespor, men nu kom jeg lige til at sidde og tænke over det og søge lidt rundt. Denne her artikel om Gothic opsummerer ret godt min oplevelse og hvad der - efter min mening – løfter et rollespil fra godt til eminent.

"Gothic, by contrast, wasn't particularly pretty. Its setting wasn't the singular underground world of Arx Fatalis, nor the varied alien landscape of Morrowind. Instead, Piranha Bytes recognised back in 2001 that a place is a place not because of its landscape or biome or buildings, but because the people there make it one.

Most RPGs have NPC traffic. Gothic had a society."

Kilde: https://www.rockpapershotgun.com/gothic-retrospective
Brugeravatar
Af TBC
#351324
I see! Jeg har en bror der næsten udelukkende spiller multiplayer spil og ofte går i stå ret hurtigt i one-player spil da det aldrig rigtigt fanger ham. Skal det fange ham skal det som reglen helst have en relativt stramt scriptet udvikling og progression, frem for sådan mere open world med "dumme" og fastlåste NPC's der uddeler opgaver men ellers kan være ret ligegyldige tomme skaller eller bare er noget der findes som "traffik". Og den slags du får fremhævet er da også en vigtig komponent for indlevelsen, for nogle sikkert endnu mere end for andre, selv om jeg er ret sikker på det vil øge indlevelsen for ALLE. Det bliver i den forbindelse faktisk spændende at se hvor det ender med al den snak der er om at adaptiv AI i fremtiden kan gøre NPC's mere troværdige og intelligente, selv om det nok tager noget tid endnu før vi kommer til at se det udnyttet - men et spændende perspektiv.

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _
Edit/tilføjelse 03-03-2023:

Vedrørende PS5 pro så er leakeren Tom Henderson ude i en double down i hans rygter om en PS5 Pro engang sidst i 2024 - De skriver: "although the PlayStation 5 Pro could be canceled at any given time, Insider Gaming can report with a 100% degree of certainty that the PlayStation 5 Pro is currently in development."

https://insider-gaming.com/playstation-5-hardware-2024/

Der skulle i så fald være devolpment kits på vej ud til udviklere i løbet af få måneder, i hvilket tilfælde man må forvente yderligere leaks i den forbindelse såfremt det holder vand.
Brugeravatar
Af bendix
#351390
Er halvvejs igennem Jedi Survivor, det er virkelig et fedt spil. Før dag 3 patch var det lidt groft men er blevet markant bedre og generer mig ikke, VRR tvunget hjælper på det hele.

Kan klart anbefales og tror det bliver en GOTY nomineret, det er meget bedre end det første spil.
#351391
TBC skrev: 2. maj 2023, 15:56 Edit/tilføjelse 03-03-2023:

Vedrørende PS5 pro så er leakeren Tom Henderson ude i en double down i hans rygter om en PS5 Pro engang sidst i 2024 - De skriver: "although the PlayStation 5 Pro could be canceled at any given time, Insider Gaming can report with a 100% degree of certainty that the PlayStation 5 Pro is currently in development."

https://insider-gaming.com/playstation-5-hardware-2024/

Der skulle i så fald være devolpment kits på vej ud til udviklere i løbet af få måneder, i hvilket tilfælde man må forvente yderligere leaks i den forbindelse såfremt det holder vand.
PS4 Pro kom så vidt jeg kan se 3 år efter PS4, så 4 år imellem PS5 og PS5 Pro lyder da ikke usandsynligt.
Brugeravatar
Af TBC
#351415
Rasmus Larsen skrev: 5. maj 2023, 09:29PS4 Pro kom så vidt jeg kan se 3 år efter PS4, så 4 år imellem PS5 og PS5 Pro lyder da ikke usandsynligt.
Jeg håber i hvert fald med krydsede fingre at det sker og den bliver så kraftig (=dyr) som det overhovedet vil være muligt at sælge den - Det betyder jo rigtigt meget for hvilke sigte spiludviklere har i designet af deres spil at have den den mur at spille op ad, hvor spillet så kan køre 30 fps på vanilla og 60 på Pro.

Mht Horizon Zero dawn, så har jeg lige besluttet mig at vente, da jeg har opdaget at det rygtes, at der skulle være en remake/remaster af spillet i støbeskeen til PS5 og PC - Der skal jo optimeres indtjening og hentes så mange som muligt nye kunder i butikken ifbm. den kommende TV serie, lige som mht. The Last of Us. https://mp1st.com/news/report-horizon-z ... evelopment

Af andre nyheder, så er man ved at varme marketing af Spiderman 2 spillet op: https://blog.playstation.com/2023/05/03 ... -book-day/

Sony har også lige svunget øksen over og lukket Pixel Opus - et af deres spil studier - og det selv om de var igang med at udvikle en PS5 titel baseret på Unreal 5 https://www.playstationlifestyle.net/20 ... -engine-5/ - formentligt har det været noget der har haft svært ved at få til fungere godt som spil på den ene eller anden måde, men fantastisk ville det nok være kommet til at se ud i betragtning af studiets tidligere titler. Der er nemlig tale om et af de mere "artsy" studier, som opstod som et en knopskydning af Thatgamecompany efter udviklingen af "journey" fra 2012 så egentligt er det en frygtelig synd og skam, da sådanne studieres spil ofte kan være meget hit or miss og give nogle ret unike titler. Det minder lidt om den aktuelle historie med Arkane studios der også igennem tiden har lavet nogle endog aldeles glimrende spil med særegne Arkane-kendetegn, men lige har haft et ret stort miss med RedFall, som de dog alligevel har fået lov til at udgive og forhåbentligt stadig er i stand til at forbedre til noget mere dueligt over de næste par år, i stedet for at spillet ender med at tage studiet med sig ned. Sony har dog ikke rystet på hånden i forhold til Pixel Opus, https://www.videogameschronicle.com/new ... pixelopus/ så deres sidste spil (som i øvrigt fik ok anmeldelser) blev således dette - så RIP Pixel Opus :(
Brugeravatar
Af bendix
#351417
Forståeligt med Pixel Opus, et lille hold på 20 udviklere som skulle bidrage med PlayStation animation. Efter forlydender gik dette dog ikke som forventet. På Twitter er flere af udviklerne tilbudt andet job i koncernen.

Har du spillet concrete Genie TBC? Jeg var ikke begejstret og selvom det blev positivt modtaget af anmeldere (sikkert pga den følelsesladede historie) tror jeg ikke firmaet bliver savnet.
Brugeravatar
Af TBC
#351418
Nej, jeg har ikke spillet Concrete Genie, så kan ikke udtale mig specifikt om dets kvaliteter eller om det overhovedet ville være noget for mig personligt - Det er jo forblevet en PS-exlusive fra før man begyndte at bløde den slags op og dermed aldrig kommet til PC (som du måske husker har jeg ikke ejet en konsol siden PS3) - Det er mere princippet med at det er trist at se når de mere originale studier lader livet, for somme tider kan de lave hvad der mens det for de fleste kan være ligegyldigt, for andre kan være små juveler, som f.eks. de positive anmeldelser kunne hinte. Det skal jo ikke være AAA blockbustere det hele, da indie imho også har en værdig rolle at spille - Derfor synes jeg det er trist at se dem, eller andre indiestudier der kan noget på det stilistiske felt, fejle eller lukke.
  • 1
  • 192
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 205