Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#351440
Så skete det:



Det betyder at moddere kan begynde at reverse enginere drivere til sættet så det f.eks. kan indgå i noget som dette og PSVR2 ejere (lige som PSVR1 ejere, som er det der refereres til i nedenstående) på et tidspunkt vil blive i stand til at "genbruge" deres PSVR2 til PC-VR:
Brugeravatar
Af bendix
#351464
TBC skrev: 9. maj 2023, 15:12 Så skete det:



Det betyder at moddere kan begynde at reverse enginere drivere til sættet så det f.eks. kan indgå i noget som dette og PSVR2 ejere (lige som PSVR1 ejere, som er det der refereres til i nedenstående) på et tidspunkt vil blive i stand til at "genbruge" deres PSVR2 til PC-VR:

Men virker desværre ikke endnu. Den er kun genkendt men aktiverer desværre ikke VR delen
Brugeravatar
Af TBC
#351467
bendix skrev: 10. maj 2023, 14:18Men virker desværre ikke endnu. Den er kun genkendt men aktiverer desværre ikke VR delen
Nej, naturligvis ikke - Nyheden er at man har fået skabt hul/brudt koden. Det betyder naturligvis ikke at man bare kan slutte den til og spille med den endnu, men som allerede benævnt ovenfor at moddere nu kan begynde at gå I GANG med at reverse enginere drivere til den, så ejere af PSVR2 om halve eller hele år fra nu vil kunne se frem til at kunne "genbruge" sin PSVR2 til PCVR uden at behøve at skulle ud og købe et nyt sæt i den for forbindelse :)

Mht A Plague Tale: Requiem, så er den update desværre en skuffelse for mig personligt. Jeg havde håbet på at det betød en udbyggelse af raytraing funktionerne i spillet (som desværre har en særdeles begrænset og nærmest ligegyldig raytracing implementering). På PC dækker det med "additional graphic options for PC" desværre over at man bare har overført nogle af aspekterne fra konsollernes nye performance mode, så svagere PC systemer også kan tilvælge at få lavere CPU-load og højere FPS. Patchen handler således om noget så kedeligt som muligheden for reduktion af "number of animated rats displayed" og "refresh rate of the rats on the screen". (tit bruger udviklerne det trick at nogle elementer, f.eks. skygger, diverse animationer af flag eller foliage og lign kan nedsættes til f.eks. 30 fps, for at resten af banen bliver istand til at kunne optegnes med 60 fps). ...Jeg var selv ikke ude efter flere FPS på basis af den slags kompromiser (Der har jeg allerede foruden alt rigeligt med op til over 200 FPS på 4K output), men derimod var det en mere meningsfuld Raytracing implementering jeg havde håbet på at komme til at se :(

Men omvendt kan jeg vel efterhånden nok betragte det sådan, at spillet nok ikke bliver forbedret og forfinet yderligere grafisk set, så det kan komme på listen over spil jeg kan gå i gang med at spille som fuldt modnede uden udsigt til yderligere forbedrelser. (Ja, jeg ved det godt, jeg er en kritisk indstillet flueknepper - og rører sjældent et spil før efter mindst et par patches og en mere fyldestgørende modning end man normalt ser ved release)
Brugeravatar
Af bendix
#351480
Ja jeg tror heller ikke de vil bruge mange flere ressourcer på yderlige forbedringer. Jeg spillede en halv time igår og der er noget pop in som de nok får rettet.

Men ellers tænker jeg at de arbejder mod et nyt spil, spændende hvad de kommer med næste gang 🤔
#351488
En pæn pulje spil i maj for PlayStation Plus Extra abonnenter:

Ratchet and Clank: Rift Apart
Watch Dogs Legion
Humanity
Dishonored 2
Dishonored: Death of the Outsider
Sakuna: Of Rice and Ruin
Tomb Raider: Definitive Edition
Rise of the Tomb Raider
Shadow of the Tomb Raider
Bus Simulator 21: Next Stop
The Evil Within 2
Wolfenstein: Youngblood
Thymesia
Rain World
Lake
Conan Exiles
Rune Factory 5 Special
Story of Seasons: Friends of Mineral Town
Soundfall

https://blog.playstation.com/2023/05/10 ... gs-legion/
Brugeravatar
Af bendix
#351492
Jeg vil prøve Humanity til VR2, ellers er det lidt tørt indtil Spiderman 2 til efteråret. Håber på en showcase for PS5, Phase 2 snart. Ghost of Thushima 2 ville være en fed afsløring
Brugeravatar
Af TBC
#351507
Rasmus Larsen skrev: 11. maj 2023, 09:56 Jeg starter med The Evil Within 2 ::l
En halvsyret sag - Backseatgameren og for den sags skyld jeg selv syntes faktisk udmærket om det (såvel som 1'eren), selv om det vel egentligt ikke udmærkede sig sådan særligt i øvrigt. Men vi var begge ganske udmærket underholdte undervejs.
bendix skrev: 11. maj 2023, 07:38 Ja jeg tror heller ikke de vil bruge mange flere ressourcer på yderlige forbedringer. Jeg spillede en halv time igår og der er noget pop in som de nok får rettet.

Men ellers tænker jeg at de arbejder mod et nyt spil, spændende hvad de kommer med næste gang 🤔
Hvis der er mere pop-in i 60 fps mode end i 30 fps, så kan det sagtens være et af de der flere forskellige trick jeg talte om, til at kunne ramme 60 hvis man nedsætter draw-distance og andre aspekter.

Men ellers tror jeg du har ret. Spillet kom jo for knapt 3/4 år siden nu, så for et titel af denne størrelse, er det nok ved at ebbe ud hvad man vil kunne forvente af substantielle patchforbedringer. Tror heller ikke der sker meget mere nu, hvor hovedmålet nok primært har været at tune til 60 fps. Men somme tider er man heldig, jævnfør via Digital Foundry hvad der f.eks. lige er sket med Control, med forbedringer af bla. både RayTracing og HDR.

Ja bliver spændende at se hvad Asobo Studio kommer med. Til min store overraskelde opdagede jeg at deres hidtil mest populære titel ud over A Plague tales serien faktisk er Microsoft Flight Simulator (ja den nyeste fra 2020!) - Og det er også dem der har stået bag Fuel og Quantum Break. ...Så ja, det bliver faktisk spændende at se hvad der kommer.

Apropos forskellige spils tyngder og udviklingsomkostninger, så faldt jeg over denne:
Brugeravatar
Af TBC
#351564
Jeg ved ikke helt hvordan man skal tolke det der sker i AAA gaming industrien for tiden, med udgivelser af mindre end halfværdige titler, besparelser og lukninger af studier mv - om det er et udtryk for en afmatning efter coronakrisen eller om det handler om to helt forskellige strategier hvis man sammenligner Sony og Microsoft f.eks.. Men Sony har i hvert fald lige slagtet endnu et spil projekt, denne gang fra https://finalstrikegames.net/



Man har hørt om nedskæringer hos konkurrenterne og diverse 3-parts studier, men Sony lader til at gå mere resolut til sagen end bare at svinge sparekniven og har nu flere gange direkte UbiSoft-style axed produktioner flere år inde i udviklingen. Sådan spekulativt set, så kunne det være et udtryk for at Sony er langt mere hands-on med sine spilstudier og ikke ryster på hånden i forhold til at lukke et spil hvis udvikling begynder at køre skævt og ikke leve op til forventningerne. Man har jo omvendt lige set eksempel på det modsatte hos et af Microsoft nyere spilstudier hvor det tidligere højt- og velrenomerede Arkene Studio (kendt for succeser som Dishonored, Prey, Deathloop) med langt friere tøjler og større selvstændighed har floppet nærmest totalt med den for store mundfuld Redfall viste sig at være, og som alligevel er blevet udgivet mere end ufærdigt, både med tekniske og gameplay issues med elendige NPC reaktioner, dårligt optimeret grafik og et større map hvor store dele af verdenen henligger ensom og forladt imellem de forskellige steder på mappet med missioner.

Så spørgsmålet er om man skal være ked af at der er tale om generelle spareøvelser på AAA spiludviklingsscenen (GTA 6 som en undtagelse må man så nok sige 😂) eller om man bare skal være glad for at Sony er mere konsekvente og hands-on og parate til at svinge øksen over projekter der er ved at køre i grøften til fordel for et andet fokus? ...Måske lidt af begge dele i virkeligheden?
#351584
Jeg tror besparelserne er uundgåelige på den korte bane. Der var et kæmpe boom under corona, som første til eufori hos mange tjenester. Nu har det ændret sig fordi folk gerne vil væk fra skærmene igen og rejse lidt osv.. På den anden side af det, tror jeg, at der kommer endnu en optur – det plejer der jo at gøre.

De spil, der skæres fra, har nok ikke været de mest lovende, så det går nok :)
Brugeravatar
Af TBC
#351592
Det tænker jeg også - og spørgsmålet er om Sony der ikke har fat i den lange ende. Redfall har i hvert fald ikke gjort Xbox's renome godt og er muligvis et eksempel på noget der havde fået øksen hos Sony.

_ _ _ _

Hvad angår 3-parts studier:

Det lader til at Layers of Fear, et spil fra 2016, oprindeligt til PlayStation 4, Xbox One og PC der er har fået et remake til den nye generation, bliver det første Unreal 5 spil (foruden Fortnite der er holdt meget stylistisk, med lav detaljegrad på assets) der udkommer, når det udkommer her om en måned d. 15 Juni. Så det var jeg naturligvis interesseret i at se nærmere på, da det kan give nogle hint om både gennemsnitlig kvalitet og hardwaretyngde. Så jeg har spillet demoen der udkom i går.

Her er mine tanker om det:

Demoet var forbløffende let på hardware, i forhold til de demoer man har set krævede det mindre. Jeg havde f.eks. ingen problemer med at få over over 90 FPS i native 4K eller med at få 120 fps med DLSS quality eller 60 hz i 7K DSR, altsammen med max settings og den tungeste hardware Raytracing slået til (alternativet er Lumen, der er mindre præcis men kræver mindre af hardware) - Så jeg tænker faktiks sagtens at vi kan komme til at se Unreal 5 titler på konsol på dette nivea, hvor af nogle vil kunne have 60 fps, med opskalering fra måske 1080p-1200p eller noget deromkring.

Hvad angår demoets grafik, må jeg sige at jeg ikke ligefrem er blown-away. Der var noget lavere detaljegrad end de demoer jeg har spillet med nanite. Spillet her skulle angiveligt gøre brug af Lumen[og Lumen hardware på PC]. Forhåbentlig bliver f.eks. et Hellblade II mere detaljeret? Godt nok er spillet meget mørkt og det har i den version/det demo jeg spillede store problemer med at holde konsekvente blacklevels på tværs af scener, så billedet bliver ofte lidt lidt washed out - Men det var altså langt fra den dag og nat oplevelse jeg har oplevet med de regulære demoer, som f.eks. Valley Of The Ancient, Nordkysten m.fl. Men ok, når black-levels ikke er washed-out, så har det da momenter hvor det faktisk ser fornuftigt ud:

Jeg har delt mit demo-play-through her, for dem der skulle have lyst til at se det - De bedste black-levels er at finde fra og med kapitel 2, ca 7 minut inde i vidoen og allerbedst 17½ minut inde i den.

Senest rettet af TBC 25. maj 2023, 01:27, rettet i alt 2 gange.
  • 1
  • 193
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 205