Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#296549 Jeg tænkte, at det kunne være interessant at samle information, rygter og debat om PlayStation 5 (som den vel kommer til at hedde). Op til næste konsolgeneration plejer selskaberne at frigive information drypvis løbende.

Hvad Sony har bekræftet:
- 8K-grafik (8K graphics)
- MD Ryzen (7nm Zen 2) og Radeon Navi-grafik
- Ray-tracing support
- Vil stadig have disc-drev
- Bagudkompatibel med PS4-spil
- Langt hurtigere SSD-lagring
- 3D-lyd
Link: Sony: PlayStation 5 får 8K, 3D-lyd, ray tracing & bagudkompatibilitet

Sony siger, at PlayStation 5 ikke kommer indenfor de næste 12 måneder (link).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#296550 Hvis man skal gætte lidt baseret på de brede penselstrøg:
- HDMI 2.1 ser ud til at være rimelig sikker. Spørgsmål er så om det også inkluderer VRR. Som en lille apropos kan det nævnes, at amerikanske journalister på CES 2019 fik at vide, at VRR ville være en del af visse 2019 Sony TV. Efterfølgende trak Sony dog i land og ville ikke længere tale om VRR.
- Bagudkompatibilitet med PS4 er muligt fordi PS5 også baseres på PC-hardware
- Disc-drev: UHD Blu-ray? Ligegyldigt hvad vil spil købt på disc dog nok kræve en gigantisk day one-patch, som skal downloades. Så man kommer ikke udenom, at hurtigt internet kræves
- 3D-lyd må være i en form for objekt-baseret format. Vi hørte Sonys bud på et objekt-baseret musikformat, der er bygget på Fraunhofers MPEG-H, på CES-messen og det var en virkelig overbevisende demonstration. Det er naturligvis ikke så forskelligt fra Dolby Atmos og DTS:X, men der er store perspektiver i det, når det også bruges til andet end film (ved godt at Xbox kan i dag, men det er stadig meget begrænset, hvor mange spil der gør brug af det).


Hvad tænker I andre? Skal I have endnu en fysisk spilkonsol i 2020?
Af aalb1970
#296551 3D lyd lyder interessant, da 3D lyd i spil ikke har været seriøst prioriteret siden firmaet Aureal gik ned og blev opkøbt af Creative Labs for efterhånden mange år siden. Jeg husker stadig, hvor fedt det var at spille Half-Life og Deus Ex, hvor man præcist kunne lokalisere alle lyde i et 3D rum :-)

Atmos og DTS:X er et skridt i den rigtige retning, men der findes så godt som ingen spil, der understøtter formaterne.

3D lyd gør sig i øvrigt bedst med hovedtelefoner, da enhver højtaleropsætning er begrænset af forhold som lytteposition, fysisk højtalerplacering og rumstørrelse.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#297658 Sony har afholdt investor møde, hvor de talte lidt om den nye konsol.

Sony demonstrerer PS5 vs. PS4 Pro load-tid i spil

De havde bl.a. de her slides med:

Billede
Billede

Kilde: https://www.sony.net/SonyInfo/IR/librar ... /GNS_E.pdf
Brugeravatar
Af bbplayer
#297661 Nu har jeg ikke ps4 mere, så jeg spørger dumt.

hvis PS5 bliver så hurtig pga. en SSD, hvorfor går PS3/PS4 ejere så ikke ud og skifter til SSD nu?
Af aalb1970
#297663
bbplayer skrev:Nu har jeg ikke ps4 mere, så jeg spørger dumt.

hvis PS5 bliver så hurtig pga. en SSD, hvorfor går PS3/PS4 ejere så ikke ud og skifter til SSD nu?


Den vigtigste årsag er, at PS3/PS4 arkitekturen ikke er bygget til SSD, og derfor ikke kan udnytte en SSD disks fulde potentiale.

Desuden er der store variantioner fra spil til spil i, hvor meget de kan udnytte en SSD. I nogle spil ses markant lavere loadtider, mens der stort set ikke er forskel i andre spil.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#297666
Rasmus Larsen skrev:- HDMI 2.1 ser ud til at være rimelig sikker. Spørgsmål er så om det også inkluderer VRR. Som en lille apropos kan det nævnes, at amerikanske journalister på CES 2019 fik at vide, at VRR ville være en del af visse 2019 Sony TV. Efterfølgende trak Sony dog i land og ville ikke længere tale om VRR.


Vi fik lejlighed til at spørge en af Sonys europæiske chefer for TV samt en japansk ingeniør om dette for nylig. Der kommer ikke VRR i de 2019-modeller, som er annonceret. Hvad der sker i fremtiden, vil de naturligvis ikke kommentere på.
Brugeravatar
Af bbplayer
#297673
aalb1970 skrev:
bbplayer skrev:Nu har jeg ikke ps4 mere, så jeg spørger dumt.

hvis PS5 bliver så hurtig pga. en SSD, hvorfor går PS3/PS4 ejere så ikke ud og skifter til SSD nu?


Den vigtigste årsag er, at PS3/PS4 arkitekturen ikke er bygget til SSD, og derfor ikke kan udnytte en SSD disks fulde potentiale.

Desuden er der store variantioner fra spil til spil i, hvor meget de kan udnytte en SSD. I nogle spil ses markant lavere loadtider, mens der stort set ikke er forskel i andre spil.

Ok tak.
Man overraskes lidt over at PS4 måske heller ikke kan udnytte det potentiale i en SSD, når ældre PC som går en del år tilbage, får stor gevinst ud af sådan en lille ændring (dog stor) som en HDD der skiftes.

Men ja, det handler jo ikke om båndvidde for spillere normalt, der har det været grafik og cpu performance. Nu kræver de båndvidde på bus og på internet :) Det giver god mening og gjorde det nok også i 2013 men ak, Sony skal jo have en chance for at opfinde nyt hardware til deres kunder.
Af lennon
#297676 Men stadig et BluRay løbeværk som IKKE understøtter 4k = 4k kun via streaming . .
Brugeravatar
Af IT-Bruger
#297684 Tror den største udfordring mht 8K gaming bliver for udviklere af spillene. Det vil kræve massive resourcer og tekniske faciliteter og oceaner af tid for at kompilere vellykkede spil i 8K.

Synes personligt at der stadig meget at ønske endnu mht fuld gamingoplevelse i 4K....meget kan stadig optimeres og gøres bedre.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#297687 Jeg tror ligeledes, at 8K er lige tidligt nok. Det bliver næppe ved fornuftig frame rate.

Omvendt kan man måske glæde sig over, at 8K og HDMI 2.1 (som PS5 vel får) implicit betyder op til 4K120. Kombineres det med VRR, så har man et ret solidt system til at afvikle spil i 4K.

8K-videostreaming er vel med i pakken. I den forbindelse spurgte vi faktisk også ind til Sonys planer for opbakning til AV1. Samsung meldte sig jo for nylig ind i AV1 alliancen, hvor også Amazon, Apple, Google, Netflix m.fl. indgår. Sony sagde, at de endnu ikke har lagt sig fast på, hvilket komprimeringsformat til 8K de vil støtte op om. Der findes alternativer til AV1.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#297762 Gran Turismo i 8K!

Dog ikke gameplay... Sony har lavet noget demomateriale med optagelser fra Gran Turismo i forbindelse med lanceringen af deres første 8K TV. De vil ikke kommentere på, om Gran Turismo udkommer i 8K sammen med PlayStation 5.

Billede
Brugeravatar
Af bbplayer
#297764
IT-Bruger skrev:Tror den største udfordring mht 8K gaming bliver for udviklere af spillene. Det vil kræve massive resourcer og tekniske faciliteter og oceaner af tid for at kompilere vellykkede spil i 8K.

Når de allerede bruger 3,4 eller flere år på at lave nye titler, så er der vel plads til 8k, det er jo primært grafikken som ændres, spillet som sådan er præcis det samme, vi taler jo ikke VR i 8k, som stadig er nyt for mange.

G Turismo i 8k lyder usandsynligt.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298244 Sony har afsløret flere detaljer om PS5 i et interview med CNET.

Vi har opsummeret de vigtigste punkter i CNETs interview en artikel her: PlayStation 5 vil også understøtte 4K120 der giver mere flydende spil
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#298245 Nu har Sony ikke eksplicit nævnt HDMI 2.1, men flere af de tekniske ting, som de har talt om, kræver HDMI 2.1. Så den er efterhånden ret sikker, vil jeg sige.

Jeg tror, at betydning af HDMI 2.1 i TV bliver undervurderet en smule. Det vil muliggøre en lang række ting, som særligt vil gavne spilkonsoller (men også andre typer bokse og afspillere). Hvis man planlægger at købe den næste PlayStation eller Xbox så synes jeg, at man skal have HDMI 2.1 på TV'et for øje.