Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#350119
Rasmus Larsen skrev: 3. mar 2023, 06:04 Jeg synes stadig, at HDR er lidt undervurderet til spilbrug. Det kan virkelig løfte den visuelle del af spiloplevelsen, når det gøres rigtigt. I endnu højere grad på nyere systemer, der har god ray-tracing.

Jeg overvejer at skrive en top-5 liste over bedste hhv. Xbox og PS5 konsolspil i HDR. Jeg har selv nogle idéer, men har selvsagt ikke spillet alle spil derude. Gode input?

For mig er det uden tvivl Ori and the Will of the Wisps på Xbox, der topper ift. udnyttelse af HDR-mulighederne.
Enig. I Ori and the Will of the Wisps er det især kontrasterne og farvedybdernes "pang" der imponerer I HDR og i Cyberpunk 2077 synes jeg at HDR i særdeleshed hæver specular highligts i både textures og i kontrasten i de Raytraced reflections, så også Ray tracingen træder langt tydligere, mere naturtro og realistisk frem. Så spil med dybe kontraster og intense farver og/eller spil med Raytracing som samtidig er i HDR er nok værd at holde øje med, hvis det er de mere iøjnefaldende forskelle man vil samle eksempler ind på.

Men der er jo i dag et væld af HDR titler at gøre godt med, så du får da noget at se til. Jeg har ikke spillet samtlige af disse spil, men der er da nok at tage fat på, hvis man skal til at vurdere til en top 5. De fleste af de øverste ser jo relativt vellykkede ud - så er det måske ikke også noget med at man begynder at tage det samlede grafiske indtryk med? Gør man det så tænker jeg da at Cyberpunk 2077, Calisto Protocol (når black level er ordentlig), Horizon og måske Resident Evil er noget af det der bør med i en top et eller andet?

[Calisto protocol har dog haft black-level problemer som kræver bruger-fix eller patch - Det det er da i hvert fald blevet flot]




















_ _ _ _

Så er der naturligvis andre spil med HDR, hvor HDR er mere subtle, hvor det ikke så meget er de mere ekstreme highlights men mere homogeniteten og en øget mere jævn overgang i faver mv, større farvedybder og den større "realisme", der vækkes mere til live af HDR og eksisterer langt før ekstremerne angående lysstyrken. Det er f.eks. Forza Horizon 5 og Hellblade: Senua's Sacrifice i HDR eksempler på. Det er så naturligvis mindre i øjnefaldende end voldsom "pang" er det, men den slags spil bliver stadig med HDR mere "High Fidelity" (i mangel af bedre ord) i farver og farveovergangene via brugen af HDR end de er med SDR. Cyberpunk 2077 og Ori er naturligvis mere iøjnefaldende mht HDR-pang og dem man nok også oftest hører om, men HDR hjælper nu stadig på det i titler hvor det bliver mindre iøjnefaldende også, der er jo et ton af HDR titler i dag, her fra bare en hurtig søgning:









_ _ _ _ _ _ _

HDR implementeringer kan imho så også gå helt galt ;;)
Om det så skyldes brugernes indstillinger eller capture skal jeg ikke sige, men det er sku til grin:




Og så er det en skam at dette spil ikke er i HDR, da det kunne have gjort godt, i betragtning af hvordan det tager sig ud i fake/post processed HDR fra SDR:
#350157
Tak for input til jer begge. Jeg har spillet en god håndfuld af disse titler, men ikke dem alle.

God of War, Horizon og Uncharted er også nogle af dem, jeg overvejer at smide på listen. De to sidstnævnte er nogle af mine favoritter ift. HDR på PlayStation. Days Gone er fint, men den lidt matte zombie-verden synes jeg lægger en dæmper på det. Gran Turismo 7 også imponerende, men jeg synes stadig de har for meget grafisk fokus på bilerne og for lidt på alt det omkringliggende. Der sker rigtig meget i billedet i Cyberpunk, så svært at isolere HDR-delen, synes jeg. Og Assassins Creed Origins er mest af alt bare er rigtig lyst med mange op imod 1000 nits elementer i store flader på himlen osv. – synes at Digital Foundrys HDR-analyse fra sin tid var lidt fjollet.

Miles Morales burde jeg nok tage et ekstra kig på. Og Resident Evil :)

Forza Horizon 5, Gears 5, Sea of Thieves og The Last of Us 2 gør det også rigtig godt i HDR, synes jeg. Og så ser Tetris Effect på Xbox ret vildt ud i HDR, selvom spillet i sig selv ikke er så banebrydende.

Ærgerligt at Stray ikke var i HDR på PS5 – det ville have løftet det yderligere.

Det jeg nok i virkeligheden søger er noget, hvor HDR-delen er meget tydelig og særpræget, så man får et godt indtryk af, hvad HDR kan gøre for den visuelle oplevelse i spil.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19