Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#325442
HDR er tweaket i den seneste patch, men vist ikke fikset. Der er stadig take om SDR i en HDR container. Mit gæt er, at det nok først bliver helt fikset ifm. udgivelsen af next-gen opgraderingen til PS5 og Xbox Series XS.
#330335
Jeg har et underligt problem med Forza Horizon 4 på Xbox Series X. Spillet vil ikke vise HDR, men det vil Ori, Sea of thieves og Gears 5 gerne på nøjagtig de samme indstillinger?

Nogen der har oplevet noget lignende?
#330341
Nå, jeg fandt selv løsningen. Det ser ud til at "Quick Resume" funktionen var skyld i at spillet ikke "opdagede" de nye videoindstillinger. Så efter at have lukket spillet helt ned, fandt det ud af det.
#330345
Rasmus Larsen skrev: 29. apr 2021, 13:04 Quick resume er fed, men stadig ikke helt pålidelig. Jeg oplever stadig til tider knas med bl.a. manglende lyd. Forhåbentlig kan Microsoft få den spot-on med opdateringer :)
Det har jeg heldigvis ikke oplevet endnu. Men efter at have opgraderet mit 7 år gamle Panasonic LCD TV til et nyt LG CX OLED, så skal alle spil lige prøves af i HDR :)
Det er lige før at jeg, af de spil jeg indtil videre har prøvet af, syntes at Ori er noget af det flotteste jeg har set, virkelig eventyrligt i HDR
Brugeravatar
Af TBC
#350092
ChrisJensen skrev: 2. mar 2023, 10:57 Jeg gad godt at se det på den nye PS5 :D
Jeg mener altså at HDR for længst skulle være fikset nu her i 2023, som det ses i nederste video.

PS5 versionen er dog langt fra den vildeste version af spillet man ville kunne se.

Det er den kommende Raytracing-overdrive version:


Der er også en Reworked texture pack på vej:
(altså et 3-party mod (I øvrigt fra de samme folk hvis 2015 Texture-mod har fundet vej ind i The Wicher 3 next-gen update, så der er gode chancer for at det også integreres officielt i Cyberpunkt 2077 på PC og en måske fremtidig PS5 Pro eller PS6 version)


Er det status lige nu og her er det måske noget i retning af "Neon Nights" moddet fra 2022 eller en af de mange andre grafiske mods: https://www.nexusmods.com/cyberpunk2077 ... s/10/?BH=5


Desværre er det de færreste der laver captures i HDR, men her er der da heldigvis nogle der gør det, som f.eks. ham her der har lavet et capture af det i HDR, godt nok "kun" i Psycho-Raytracing mode (Den aktuelt højeste mode, før Overdrive udkommer). Psycho-Raytracing mode er dog stadig er en hel del Raytracing niveauer over PS5/XBox versionen og HDR gør bestemt titlen godt! - F.eks. er det ret tydeligt hvordan HDR både fremhæver specular highlights og de Raytraced reflections man finder i spillet.

HVIS(!) Kan man afspille HDR (SMPTE ST 2084 / bt2020) fra YouTube vil man kunne se det i HDR - Man vil slet ikke være i tvivl, da det ser helt anderledes ud end ovenstående videoer - Og ellers får man det som washed out BT709 hvor det ser forkert ud og ikke skiller sig ud i forhold til ovenstående videoer.

Han har rated HDR outputtet til at 700 nits som match til hans OLED monitor:
#350093
Jeg synes stadig, at HDR er lidt undervurderet til spilbrug. Det kan virkelig løfte den visuelle del af spiloplevelsen, når det gøres rigtigt. I endnu højere grad på nyere systemer, der har god ray-tracing.

Jeg overvejer at skrive en top-5 liste over bedste hhv. Xbox og PS5 konsolspil i HDR. Jeg har selv nogle idéer, men har selvsagt ikke spillet alle spil derude. Gode input?

For mig er det uden tvivl Ori and the Will of the Wisps på Xbox, der topper ift. udnyttelse af HDR-mulighederne.
Brugeravatar
Af TBC
#350119
Rasmus Larsen skrev: 3. mar 2023, 06:04 Jeg synes stadig, at HDR er lidt undervurderet til spilbrug. Det kan virkelig løfte den visuelle del af spiloplevelsen, når det gøres rigtigt. I endnu højere grad på nyere systemer, der har god ray-tracing.

Jeg overvejer at skrive en top-5 liste over bedste hhv. Xbox og PS5 konsolspil i HDR. Jeg har selv nogle idéer, men har selvsagt ikke spillet alle spil derude. Gode input?

For mig er det uden tvivl Ori and the Will of the Wisps på Xbox, der topper ift. udnyttelse af HDR-mulighederne.
Enig. I Ori and the Will of the Wisps er det især kontrasterne og farvedybdernes "pang" der imponerer I HDR og i Cyberpunk 2077 synes jeg at HDR i særdeleshed hæver specular highligts i både textures og i kontrasten i de Raytraced reflections, så også Ray tracingen træder langt tydligere, mere naturtro og realistisk frem. Så spil med dybe kontraster og intense farver og/eller spil med Raytracing som samtidig er i HDR er nok værd at holde øje med, hvis det er de mere iøjnefaldende forskelle man vil samle eksempler ind på.

Men der er jo i dag et væld af HDR titler at gøre godt med, så du får da noget at se til. Jeg har ikke spillet samtlige af disse spil, men der er da nok at tage fat på, hvis man skal til at vurdere til en top 5. De fleste af de øverste ser jo relativt vellykkede ud - så er det måske ikke også noget med at man begynder at tage det samlede grafiske indtryk med? Gør man det så tænker jeg da at Cyberpunk 2077, Calisto Protocol (når black level er ordentlig), Horizon og måske Resident Evil er noget af det der bør med i en top et eller andet?

[Calisto protocol har dog haft black-level problemer som kræver bruger-fix eller patch - Det det er da i hvert fald blevet flot]




















_ _ _ _

Så er der naturligvis andre spil med HDR, hvor HDR er mere subtle, hvor det ikke så meget er de mere ekstreme highlights men mere homogeniteten og en øget mere jævn overgang i faver mv, større farvedybder og den større "realisme", der vækkes mere til live af HDR og eksisterer langt før ekstremerne angående lysstyrken. Det er f.eks. Forza Horizon 5 og Hellblade: Senua's Sacrifice i HDR eksempler på. Det er så naturligvis mindre i øjnefaldende end voldsom "pang" er det, men den slags spil bliver stadig med HDR mere "High Fidelity" (i mangel af bedre ord) i farver og farveovergangene via brugen af HDR end de er med SDR. Cyberpunk 2077 og Ori er naturligvis mere iøjnefaldende mht HDR-pang og dem man nok også oftest hører om, men HDR hjælper nu stadig på det i titler hvor det bliver mindre iøjnefaldende også, der er jo et ton af HDR titler i dag, her fra bare en hurtig søgning:









_ _ _ _ _ _ _

HDR implementeringer kan imho så også gå helt galt ;;)
Om det så skyldes brugernes indstillinger eller capture skal jeg ikke sige, men det er sku til grin:




Og så er det en skam at dette spil ikke er i HDR, da det kunne have gjort godt, i betragtning af hvordan det tager sig ud i fake/post processed HDR fra SDR:
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19