Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#281698
Nåh, resten af familien har stadig jetlag så jeg brugte det mest af aftenen i går på at sidde og sammenligne Red Dead Redemption 2's HDR vs. SDR (kan ikke anbefale denne øvelse).

Nu er jeg kommet ud af snelandskabet, så der er lidt flere mere varierede billedkompositioner at sammenligne med. HDR er jo ganske rigtigt blot opskaleret SDR, hvor man kan rykke dynamikken en smule med slideren. Andre anbefaler, at man skifter til SDR-tilstand, men jeg må nok erkende, at jeg ikke er overbevist. Jeg synes, at der er mange problemer i spillets SDR-præsentation. Jeg har skrevet lidt om det i en artikel: https://www.flatpanels.dk/nyhed.php?sub ... 1541152463

Jeg forstår ikke helt, hvad det er Rockstar har forsøgt at opnå, men jeg synes, at tingene er mere problematiske ude i de grønne områder end i sneen. Jeg er dog ikke helt sikker på, at jeg synes SDR-tilstand er definitivt bedre. Sikke et rod. Overvejer lidt at sætte spillet på pause og starte på Odyssey i stedet indtil Rockstar får nogle patches sendt ud...
Brugeravatar
Af DaneLaw
#281768
Et fantastisk spil RDR2 og detaljegraden er i en klasse for sig.
Hvis jeg går i biografen i RDR2 og ser en film så ikke nok med at det hele selvfølgelig er afstemt til perioden kva tech-evo i selve filmen men det er mere det at det hele er så gennemført så når man stiller sig ind foran lærredet så bliver dele af lyset fra filmen kastet på ens krop og med et lysmønster som matcher de dele af filmens scener og med mørke skygge-aftagninger af ens facon på lærredet bagved.
Samme hvis man stiller sig på afstand af kirketornet og sigter på kirkeklokken oppe i tårnet, og skyder så lyder der et kling når man er netop er inden for klokkens sfære
-og selv hvis jeg stiller mig langt væk, a'la flere hundrede meter væk og skyder med pil / bue direkte på klokken siger den intet, men hvis jeg skyder tilpas højt i håbet om en bue af et flyvemønster' så lyder der et kling og hvis man bevæge sig lidt væk og gør det igen, skal der en lidt større vinkel på og i den dur.. meget imponerende detaljegrad.

Sådan nogle små detaljer' elsker jeg personligt og Rockstar har godt nok været omhyggelig.
Spiller det på en Xbox X med et OLED B7V og købte det hos elgiganten til 389 DKK men skal havde afleveret denne fysiske uåbnet-kopi tilbage da jeg i ventetiden noterede mig at Xbox-US havde det på tilbud i den digitale verison til 338 DKK så valgte at købe det der istedet, da jeg efterhånden klart foretrækker at havde det på ekstern NVMe M.2 -drev og ej skulle skifte disk imellem spil og relativt ligetil at aktivere via VPN.

Største con er den stærkt begrænset HDR tonemapping.
ER selv gået over på SDR samt gearede farverne en del.
https://i.imgur.com/aUxDdOs.jpg
https://i.imgur.com/G9FWW9Y.jpg
https://i.imgur.com/rebyyL8.jpg

Rockstar er eftersigende bekendt med problemet og har sat nogle medarbejdere på sagen, men hvad det betyder for HDR potensen af RDR2 må tiden vise og ikke mindst hvor meget de kan ændre på relativ semi-patch-level.

Forresten hvordan ligger landet egentlig med dynamisk HDR som Dolby Vision og netop HDR på frame by frame basis..
Jeg er bekendt med at Dolby Vision kva video er blevet implementeret på Xbox S/X men selvfølgelig alene kva de samme TV modeller som allerede har DV HDR - og da det alene er streaming Dolby vision og ej DV til UHD bluray drevet på Xbox S/X er det jo relativt ligegyldigt da disse TV jo allerede har featuren til DV-streaming fra deres native apps. så relativ underordnet.

Har været meget imponeret af HDR effekten på visse af Xbox X titler og kunne virkelig godt tænke mig Dolby Vision på gaming fronten.?
Men meget lidt der skrives omkring dette når det kommer til DV, - og der er mig bekendt allerede Dolby Vision gaming-titler ude men tilsyneladende kun til PC som jo giver endnu mindre mening da PC skærme bestemt ikke har været på DV-charmeoffensiv..

Mener at Battlefield 1 som ellers lige er blevet gratis her i November måned for Xbox Gold. mener at denne titel vist er Dolby Vision understøttet til PC.
https://hub.dolby.com/battlefield-1-int ... by-vision/

HVordan ligger landet med Dolby Vision frame by frame HDR til konsollerne, primært Xbox X.. Microsoft & Dolby plejer jo ofte at være i seng sammen.
#281837
DaneLaw skrev:HVordan ligger landet med Dolby Vision frame by frame HDR til konsollerne, primært Xbox X.. Microsoft & Dolby plejer jo ofte at være i seng sammen.
Da Microsoft begyndte at udrulle Dolby Vision på Xbox One sagde de:

- ”As the first game console to adopt Dolby Vision technology, Dolby, in partnership with Microsoft, developed an implementation tailored to game consoles. This leverages the power of Xbox to process and render Dolby Vision content, before sending over to the TV. With the Xbox handling most of the processing, this creates a framework to deliver an optimal Dolby Vision experience for our users,”

Det kunne jo godt lyde som om, at de pønser på noget. Pt. virker deres implementering kun med visse TV. Den virker ikke med f.eks. 2016 OLED. Det er en ny DV-profil, hvor konsollen står for mere processering, hvilket nok er kravet for at holde forsinkelse på signalet i bund.

Siden de allerede er begyndt at rykke på det nu, så tror jeg ikke, at det er utænkeligt, at det sker i 2019. Vi får se :)
Brugeravatar
Af DaneLaw
#288387
LIge en opdatering til Ps4 ejerne.. et af de HDR spil som har været eksklusivt til Xbox efter det oprindelig kom til PC iform af PUBG kommer nu også til Playstation vist release 7-12--2018
Kan personligt godt lide det spil selvom det bestemt ikke er perfekt., men elsker de store kort hvor man kan gribe tingene af på et hav af forskellige måder og det skaber et adrenalin kick som jeg ikke oplever ved mange spil.

og ser glimrende ud på et stort OLED TV.
Billede

Aner ikke om PS4 brugerne bliver sammenkørt med Xbox brugerbasen, tvivler på det, men hvis i slår en ihjel som hedder Danelaw New Era hvad man ofte nok vil gøre da jeg er håbløs til spillet og ej vundet en chicken dinner endnu, dog 9x nr2.. :)

til Xbox X brugerne så kommer Rcoket League her i December i 4K/60 HDR version.
Wiki har en glimrende oversigt over hvilke enhanced Xbox X spil som vitterlig er HDR og ikke mindst 4K/UHD og hvilke der også er 4K/60fps.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_X ... nced_games
#298396
Jeg genopliver lige denne tråd, da E3 blev skudt i gang i nat.

Jeg var vild med The Witcher 3 (har ikke prøvet de foregående), men universet i Cyberpunk 2077 fangede mig ikke ved første præsentation, men nu... Keanu Reeves... Jeg er klar :)

Video med Keanu Reeves på scenen fra E3: https://www.youtube.com/watch?v=iNIHfaGRv3s

Jeg har ikke fået set alle trailerne fra E3 endnu, men det ser da ud til at der når at komme nogle fede spil før vi træder ind i næste konsolgeneration.
#298648
Nu har jeg spillet Days Gone i nogle dage. Jeg havde nok lidt høje forventninger til spillet, da det så vidt jeg husker var en af de titler, der blev brugt til demo ved præsentationen af PS4 Pro. Spillet indfrier ikke mine forventninger, men det er fin nok underholdning. Det er som om, at det bare ikke går op i en højere enhed. Det er alt fra historien og missionernes kvalitet til karakterdesign og stemmeskuespil.

Når det er sagt, så gør spillet brug af HDR på fornem vis. Man ser det ikke så meget i starten (dog lidt i tunnelen), men efterhånden som man bevæger sig rundt i naturen, så støder man på en del scener, hvor HDR hjælper med at løfte den billedmæssige oplevelse. Omvendt halter grafikken lidt på andre områder, synes jeg.

Jeg husker stadig tilbage på Horizon: Zero Dawn og Uncharted 4, som nogle af mine personlige favoritter, hvad angår HDR i spil.
#298649
Måske også det nye God of War. Jeg mistede dog interessen i spillet efter få dage, så jeg nåede ikke så langt. Men der er bestemt en flot grafisk del med HDR i spillet.

Det kribler lidt i mine fingre for at prøve The Witcher 3 igen efter det har fået HDR. Er der nogen, som har spillet det efter patchen?
#298654
Rasmus Larsen skrev:Det er som om, at det bare ikke går op i en højere enhed. Det er alt fra historien og missionernes kvalitet til karakterdesign og stemmeskuespil.
Jeg vil nærmest påstå du ikke er kommet langt nok så ;)

Jeg synes det er laaaang tid om at komme ordenligt i gang, men nu kan jeg så til gengæld overhovedet ikke slippe historien, og sidder hele tiden og undrer mig over de lunkne anmeldelser. Jeg synes virkelig det er fantastisk :)
  • 1
  • 13
  • 14
  • 15
  • 16
  • 17
  • 19