Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Radiomanden
Det er da spørgsmålet, men det er vel nok en god idé at men sikrer sig en med det samme, hvis man er ude efter en, der er jo ikke så lang tid til Jui.
Der er noget jeg undre mig over.
Da Sony præsenterede den nye Pro model sagde de at man ikke skulle vælge imellem fps og opløsning.

Kan se flere YouTube video snakke om at man stadig skal vælge og gå på kompromis med nogle ting. Altså forskellige Pro modes.

Nogle der ved noget om de forskellige modes og hvorfor Sony siger som de gør, når det ikke er korrekt.?
Brugeravatar
Af TBC
VILLAFOREVER skrev: 6. nov 2024, 19:37 Der er noget jeg undre mig over.
Da Sony præsenterede den nye Pro model sagde de at man ikke skulle vælge imellem fps og opløsning.

Kan se flere YouTube video snakke om at man stadig skal vælge og gå på kompromis med nogle ting. Altså forskellige Pro modes.

Nogle der ved noget om de forskellige modes og hvorfor Sony siger som de gør, når det ikke er korrekt.?
Det var marketing, som egentlig blot skal forstås sådan at i nogle titler (specifikt i non CPU bound/begrænsede titler) vil man med Pro versionen kunne spille med de samme grafiske settings/indstillinger som man havde i Fidelity modes på den oprindelige PS5, uden at være begrænset til 30 fps.

Det forhindrer dog ikke at spiludviklerne i at kunne udnytte de større GPU kræfter på anden vis, som f.eks. at skrue op for enkelte settings i andre forskellige pro-modes med bibeholdelse af 30 fps.

Spiderman eksemplificerer det f.eks. meget godt:

Performance Pro Mode: 60 fps som bibeholder de grafiske indstillinger fra 30 fps Fidelity mode på den oprindelige PS5 (det som Sony marketingen talte om, sikkert med udgangspunkt i netop et spil som Spiderman 2) men også samtidig forbedrer billedkvaliteten grundet Spectral Super Resolution (PSSR).

Fidelity Pro Mode: Fokuserer på billedkvalitet højere end ovenstående, med opdaterede grafikfunktioner, herunder flere ray-tracing funktioner, hvor der i en eller anden grad efter hvad der nu er muligt, inddrages flere af de grafiske aspekter man også ville finde i en PC version af spillet; forbedret detaljer, lys, refleksioner og skygge i 30 fps. (og altså et eksempel hvor udviklerne har skruet yderligere op for settings ud over hvad man finder med den normale PS5 Fidelity mode)

Spiludviklerne kan så skrue forskelligt på knapperne i forskellige spil alt efter hvad der nu er muligt og hvad der ikke er muligt inden for de ekstra GPU kræfter der er til rådighed, så nogle spil kan have flere forskellige kombinationer end eksemplerne ovenfor nævnt - De forskellige modes kan være forskellige og er specifikke fra spil til spil, så der findes ikke ét enkelt svar på hvad pro modes er i forhold til alle spil.

Pointen er at det er helt forskelligt hvad man kan med et specifikt spil inden for de hardware kræfter der er til mulighed. Det er kræfterne i et system og de grafiske tweaks og indstilliger et spil gives der bestemmer det - kan du f.eks. huske hvordan Cyberpunk 2077 så ud da det udkom? I dag kan det se sådan ud, selv om det så godt nok ikke er på konsol, men hvem ved, måske vil det kunne blive tilsvarende på en PS6 som man må formode får en eller anden grad af pathtracing.
Senest rettet af TBC 7. nov 2024, 15:41, rettet i alt 1 gang.
God og grundig gennemgang af PS5 Pro fra Digital Foundry:

Og der er også en artikel:
https://www.eurogamer.net/digitalfoundr ... -the-money

Særligt dets "Game Boost" lyder ret god (selvom den ikke redder de helt CPU-tunge spil).

## PS5 Game Boost - what does it do? ##
We had no idea what to expect from Game Boost, except that we would expect to see some level of improved performance on legacy games. Looking back to PS4 Pro, you got a marginal increase to GPU performance (typically around 15 percent max in line with the increase in GPU clocks but seemingly no access to the extra compute units) but a whopping great 30 percent increase to CPU clocks, meaning you could actually play Assassin's Creed Unity smoothly.

As PS5 Pro's GPU clocks are much the same as the standard model, we must assume that Game Boost is instead using all of the new compute units in the way that PS4 Pro did not as the increases are substantial. You can read about my impressions in attempting to run Elden Ring at 60fps elsewhere, but the bottom line is that a lot of the PS5 games I tested showed an increase of around 30 to 35 percent in extra performance.

In many cases (like Silent Hill 2, for example), that's enough to make a wobbly 60fps mode run much more consistently. The biggest boosts may come from 120Hz game modes - Devil May Cry 5 Special Edition seemed to show anything from a 30 to 50 percent performance improvements in like-for-like content.
Andre der syntes deres nye pro larmer og piver fra blæseren?

Min gamle alm PS5 sagde ikke en lyd. Lidt irriterende.

En anden ting er:
Syntes der er mange titler som skulle være Pro optimerede, som ikke er det. Last of os part 2 f.eks.

Der står bare PS5 som konsol type. Jeg har set andre på YouTube, hvor der ude i menuen står PS5 Pro.
Brugeravatar
Af bendix
De skriver ikke pro på albums covers.

Men du kan godt se det på TLOU2 når du er inde på spillets info, husk du skal vælge PS5 versionen.

Jeg har ikke hentet min Pro endnu, men vil da lægge mærke til evt mere støj, kan huske den “gamle” piver mere ved 120 hz spil.
Vedhæftede filer
IMG_2328.png
IMG_2328.png (419.18 KiB) Vist 1583 gange
Brugeravatar
Af TBC
@villaforever og @bendix.
Hvor er jeg glad for at høre at i begge har opgraderet til Pro. Og ikke mindst tillykke :)
Det er super vigtigt for spiludviklingen til udnyttelsen af højere grader af hardware og hardware funktioner at folk køber ind på bedre hardware, frem for at gå baglæns og kaste sig over f.eks. til streamingbokse, tablets og telefoner mv. for at softwareudviklingen til højere grader af hardware understøttes bredere iblandt udviklerne. Det samme gælder når der kommer en fremtidig PS6/eller Xbox [something] eller hvis man har råd til at købe sig ind i fremtidige high-end GPUer. Så efter alt den uretfærdige brok og utilfredshed man har lagt øre til på sociale medier om PS5 pro, af hjertet tak for jeres entusiasme - og gør det igen når der kommer en ny konsol eller GPU generation, alt efter hvilket segment i nu tilhører.

Hvor mange herinde har ellers opgraderet til PS5 Pro?
Af aalb1970
Hvor har I købt jeres PS5 Pro? Jeg har forudbestilt hos Elgiganten på førstedagen, og de leverer først omkring 12/11.
Jeg forudbestilte den d 26/9 kl 10:20 til afhentning i Elgiganten Herlev

Kunne først hente idag kl 13, men fik annulleret min bestilling, og hentede den i Elgiganten. Gentofte. Det kunne jeg fordi jeg havde lavet bestillingen som ship to store. De havde masser til frit salg..
Af aalb1970
Ok. tak. Jeg bestilte også 26/9 til afhentning i Nørrebro butikken. Måske var jeg bare for sent ude.
Brugeravatar
Af bendix
Jeg forudbestilte også og Elgiganten havde sat min levering til 11/11. Kontaktede dem og spurgte hvad årsagen var til at nye bestillinger, ( i sidste uge) kunne modtage før min bestilling, en måned tidligere. Det var en fejl og de ændrede til i dag.

Jedi survivor, Spider-Man 2 og HFW vil jeg sige har det største løft på mine gamle øjne, af de spil jeg har prøvet.

Men jeg mangler lidt en “lancerings” title, hvilket Zero dawn måske kan kaldes. Og ellers er den ekstra plads meget lækkert.

Jeg har installeret disse spil og har næsten 1TB tilbage.

Overvejer en 77” G3 men det medfører nye udfordringer (måske dyre løsninger) hvis den skal væghænges og soundbar osv lige så. Pt har jeg mit tv på en fod som ikke kan klare højere tommer end det nuværende 65.
Vedhæftede filer
IMG_2330.png
IMG_2330.png (548.99 KiB) Vist 1481 gange
  • 1
  • 209
  • 210
  • 211
  • 212
  • 213
  • 216