27. sep 2024, 12:40
#362021
Hvor om alt er, så tegner de første spil du har ridset op imho et udmærket mønster af hvad det er folk vinder med pro. Personligt synes jeg, trods de generelt udskældte "manglende" forbedringer på CPU og den generelt mindre GPU opdatering end der var fra fra PS4 til PS4 Pro, at det lyder til at man faktisk får mere for pengene på flere parametre denne gang med Pro versionen, som argumenteret i den nye tekst nedenfor
Jeg mindes heller ikke at PS4 Pro udgaver af spil introducerede flere renderingstekniker i spil, (men højst skruede kvaliteten af de eksisterende op), hvor f.eks. Hogwarts Legacy giver et eksempel på begge dele.
Det store spørgsmål mht nye og kommende spil er så hvilke af de benævnte forbedringer der vil blive satset mest på eller om det også betyder at man på PS5 pro kommer til at se endnu flere forskellige grafiske 'mode-settings' ...Det bliver spændende at følge.
Personligt ser jeg derfor i praksis PS5 Pro som en mere komplet og alsidig opgradering over PS5 end PS4 Pro var som opgradering over PS4.
Rasmus Larsen skrev: ↑27. sep 2024, 07:45Jeg tror, at du har ret i, at det skal forstås på den måde, Torben. For det er specifikt Remastered-udgaven de udtaler sig om.Forståelse af hvad den anden egentligt udtrykker er altid en god ting mens det modsatte hurtigt kan komme til at virke latterligt. Så tak for at tage min misforståelse af dit udsagn på en god og blid måde.
Hvor om alt er, så tegner de første spil du har ridset op imho et udmærket mønster af hvad det er folk vinder med pro. Personligt synes jeg, trods de generelt udskældte "manglende" forbedringer på CPU og den generelt mindre GPU opdatering end der var fra fra PS4 til PS4 Pro, at det lyder til at man faktisk får mere for pengene på flere parametre denne gang med Pro versionen, som argumenteret i den nye tekst nedenfor
TBC skrev: ↑26. sep 2024, 20:50Ligesom på PS4 Pro kan f.eks. en større renderopløsning og forbedrede teksturer, skygger og effekter mv følge med længere op i mere behagelige 60 fps [eller på PS5 Pro potentielt mere], på det punkt er det som med PS4 Pro - Men på PS5 Pro kan den visuelle kvalitet og stabilitet jo så yderligere forstærkes af en signifikant bedre opskaleringsmekanisme. Jeg tænker peronligt at PSSR er den mest undervurderede feature ved PS5 Pro, men som Horizon Forbidden West og The Last of Us 2 lader til at komme til at vise det, er AI-opskaleringen, som man også har erfaret det fra PC verdenen, en "god-sent" gave til forbedringer af den visuelle kvalitet ved en given opnåelig renderresolution. F.eks. viste det sig med DLSS hurtigt at et 1440p render med brug af DLSS ofte overgik et native 4K render i både visuel kvalitet og stabilitet og et 1253p render med DLSS kommer relativt tæt på native 4K render kvalitet (uden brug af DLSS eller DLAA). PSSR er som ny algoritme end ikke i mål/færdigfinpudset endnu, men kvalitativt er det stadig langt tættere på et AI baseret DLSS, end på f.eks. FSR eller TAA.Rasmus Larsen skrev: ↑26. sep 2024, 10:52PlayStation-folkene påstår selv, at Horizon Forbidden West og The Last of Us 2 ikke længere har 'shimmering', som mange nok så på PS5. Det lyder herligt.[..]Spillenes shimmer [på PS5 vanilla] skyldtes svjh netop de benyttede anti-aliasing og opskaleringsteknikker spillene brugte, så et skift til PSSR vil løse sagen, lige som DLSS udraderede enhver rest af shimmering man også i mindre grad kunne se med brugen af TAA på PC versionen. På PS5 var det svjh brugen af TAA i kombination med og forstærket af opskaleringsalgoritmen der var skylden i shimmering.
Jeg mindes heller ikke at PS4 Pro udgaver af spil introducerede flere renderingstekniker i spil, (men højst skruede kvaliteten af de eksisterende op), hvor f.eks. Hogwarts Legacy giver et eksempel på begge dele.
Det store spørgsmål mht nye og kommende spil er så hvilke af de benævnte forbedringer der vil blive satset mest på eller om det også betyder at man på PS5 pro kommer til at se endnu flere forskellige grafiske 'mode-settings' ...Det bliver spændende at følge.
Personligt ser jeg derfor i praksis PS5 Pro som en mere komplet og alsidig opgradering over PS5 end PS4 Pro var som opgradering over PS4.
PC: 7800X3D,RTX 4090 Gigabyte GAMING OC, 32GB@6K/CL30, LG CX
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K
Stue: JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovev:77" S92C,VSX-325,ATV4K