Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351852
Hejsa. Jeg har lige erhvervet mig et CS77” som skal bruges med min PS5. Derudover har jeg en 7 år gammel Onkyo 747, som ikke kan passthrough af de nyeste ting. Når jeg har min PS5 sat til receiveren, som er sat til fjernsynet, nægter den pludselig at vise 4K og HDR (virkede på mit CX65”?) men når jeg kobler PS5 direkte i tv, er alt selvfølgelig fint.

Mit spørgsmål er så, kan jeg gøre det, og så få 5.1 lyd ud af mit surround, via Earc, eller er der nogen begrænsninger jeg skal være opmærksom på, fordi jeg har en lidt ældre receiver…. Eller hvad skal jeg gøre? :o

Det nemme svar er selvfølgelig ny receiver, men efter at have trumfet tv igennem herhjemme, tror jeg der går en lille smule tid inden jeg skal prøve at trumfe ny receiver igennem også :D
Brugeravatar
Af KimKaos
#351856
HDMI eARC (Enhanced Audio Return Channel) = NOPE

https://www.soundart.org/av-receivers/tx-nr747

Og så er der mange der online bitcher over de samme problemer - nogle påstår det kan lade sig gøre via hemmelige menuer andre skriver at det er den værste model når det kommer til passthrough selv med den nyeste firmware

Prøv at søge og se om der er en løsning der passer dig - jeg tvivler dog
#351858
Nej det fandt jeg ud af, men jeg kan så få ARC igennem. Jeg forstår bare ikke at det kun kommer ud i stereo, frem for 5.1? Jeg skal hen og tvinge den til et surround-format… og så bliver jeg i tvivl om, om det kommer rigtigt ud? Hvis jeg stiller den på det der hedder “Direct” så kan jeg læse den burde sende det originale lydspor ud, men som sagt bliver det bare stereo? :o
KimKaos skrev: 4. jun 2023, 07:32 HDMI eARC (Enhanced Audio Return Channel) = NOPE

https://www.soundart.org/av-receivers/tx-nr747

Og så er der mange der online bitcher over de samme problemer - nogle påstår det kan lade sig gøre via hemmelige menuer andre skriver at det er den værste model når det kommer til passthrough selv med den nyeste firmware

Prøv at søge og se om der er en løsning der passer dig - jeg tvivler dog
#351888
Så vidt jeg kan se understøtter Onkyo TX-747 ikke eARC. Kun standard ARC.

Spilkonsoller sender altid spillyd ud i ukomprimeret PCM, hvilket understøttes i op til 2.0 over ARC og fuldt ud i op til Atmos over eARC. Mere om ARC og eARC i denne guide: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054

Man kan tvinge spilkonsollen til at sende ud i komprimeret bitstream, hvilket vil åbne for 5.1 lyd over ARC, men det giver markant forsinkelse på signalet fra spilkonsollen. Det kan ikke anbefales.

Det burde dog virke at sætte PS5 direkte til receiver da den har 4K60 HDR passthrough (så vidt jeg kan se). Måske det er en indstilling på PS5, der har ændret sig. Hvad skriver PS5 i sin videomenu mht. understøttede videoformater?
#351904
Ja det er åbenbart kun ARC den understøtter.

Det er så sært som det kan blive. Da jeg havde mit CX65” var det nemlig kørt gennem forstærkeren fra PS5 af, da forstærkeren ganske rigtigt har 4K60 HDR passthrough. Nu har jeg så hængt et CS77” op, og intet gjort ved indstillingerne. Jeg har ikke rørt ved noget som helst, og alligevel får jeg kun sne på skærmen? ;;)
Rasmus Larsen skrev: 6. jun 2023, 13:05 Så vidt jeg kan se understøtter Onkyo TX-747 ikke eARC. Kun standard ARC.

Spilkonsoller sender altid spillyd ud i ukomprimeret PCM, hvilket understøttes i op til 2.0 over ARC og fuldt ud i op til Atmos over eARC. Mere om ARC og eARC i denne guide: https://www.flatpanels.dk/fokusartikel. ... 1533287054

Man kan tvinge spilkonsollen til at sende ud i komprimeret bitstream, hvilket vil åbne for 5.1 lyd over ARC, men det giver markant forsinkelse på signalet fra spilkonsollen. Det kan ikke anbefales.

Det burde dog virke at sætte PS5 direkte til receiver da den har 4K60 HDR passthrough (så vidt jeg kan se). Måske det er en indstilling på PS5, der har ændret sig. Hvad skriver PS5 i sin videomenu mht. understøttede videoformater?
#351923
Kan du, udskåret i pap, forklare hvilken menu jeg skal se denunderstøttede formater? Umiddelbart er alt slået til, men er der noget specifikt du tænker på?
Rasmus Larsen skrev: 7. jun 2023, 06:31 PS5 tilpasser sig automatisk de enheder, der er forbundet, så der kan være sket ændringer af indstillinger. Hvad skriver PS5 i sin videomenu mht. understøttede videoformater?
Af Provinsen
#351929
Hej. Mit bud vil være at du skal slå ALLM (Auto Low Latency Mode) VRR (Variabel Refresh Rate) og output ved 120 hz fra. Som udgangspunkt understøtter dit fjernsyn disse. Men, din forstærker gør ikke. Så er det op til dig om du vil undvære disse features ved at køre signalet gennem forstærkeren først.

Mvh Provinsen.
#351935
Martin Sjøstrand skrev: 7. jun 2023, 15:57 Kan du, udskåret i pap, forklare hvilken menu jeg skal se denunderstøttede formater? Umiddelbart er alt slået til, men er der noget specifikt du tænker på?
I denne her menu kan du se, hvilke videoformater, PS5 registrerer som kompatible med de enheder, som der er i HDMI-kæden:

Det er fra min PS5. Det er dem under 'frekvenser', som jeg er nysgerrig på. For hvis 60Hz ikke angives her for 4K, så er det fordi PS5 ikke registrerer den receiver som 4K 60Hz kompatibel.

Derudover enig med bruger Provinsen. Tror godt det kan spille ind.

Ideelt set bør en spilkonsol tilsluttes direkte til HDMI 2.1 skærm, men i dit setup er det naturligvis en udfordring uden eARC i receiveren.

Billede