Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#351606
Det lyder som om, at det bliver en relativ stor præsentation, med nyheder om kommende spil fra Sony og partnere.

"A wealth of new games and new IP are headed to PS5 and PS VR2. The show will run a bit over an hour, focusing on PS5 and PS VR2 games in development from top studios from around the world. Expect a glimpse at several new creations from PlayStation Studios, as well as spellbinding games from our third-party partners and indie creators."
Brugeravatar
Af Naiera
#351615
Kun ti år efter Microsoft.
Brugeravatar
Af TBC
#351666
Vedrørende snakken tilbage i toppen på side 195, så har Digital Foundry lige udgivet analysen af 60 FPS mode i A plague Tale Requiem. Det handler nøjagtigt om den type nedskaleringer jeg talte om og forventede, men også forbløffende mange flere nedskalering på en gang og samme tid end jeg havde regnet med da texturequality, draw distance, Level of detail, ambient occusion, shadows, foilage, character rendering og en renderresolution nedsat til 1080p - alt sammen også får det et nøk nedefter, altså samlet set i langt mere omfattende omfang end jeg egentligt havde regnet med i betragtning af at spillet jo allerede havde en 40 FPS mode - Men nuvel, nu er det da blevet 60 Hz på godt og ondt, som pøblen krævede det.

Trods alle nedskaleringerne er A Plague Tale Requim dog stadig så grafisk kompleks en titel at det aflæses i GPU forskellene imellem PS5 og Series X. Som jeg for længe siden har talt om, så handler de marginale forskelle konsollerne imellem om at PS5 med en hurtigere clocked GPU bedre er i stand til at nå højere framerates (inkl 120 FPS) på low to medium grafisk komplesitet, mens Series X med sin lavere clocked men større GPU arkitektur omvendt, og altså sådan relativt set, har det lidt bedre med mere kompleks grafik med flere detaljer og ting i spil. Så at 60 fps mode stadig favoriserer en større GPU arkitektur over clock er lidt at et testament til hvor grafisk komplekst og detaljeret en titel A Plague Tale Requim egentlig er - selv efter nedskaleringerne til 60 FPS mode.



_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Edit 22.05.2023: For dem med interesse i Unreal 5 teknologierne, så gik jeg mig her til formiddag en 1 minut tur i MW's Burned Dead Forest Biome Unreal 5 demo:

Senest rettet af TBC 24. maj 2023, 22:17, rettet i alt 2 gange.
Brugeravatar
Af bendix
#351682
Skoven ser pæn ud men ligner for mig egentlig bare et billede man går ind i. Umiddelbart ser det ikke ud til at omgivelserne reagerer på kontakt og så er der umiddelbart fuldstændig vindstille i kronerne men ikke i bunden af skoven.

Men pænt er det da.
Brugeravatar
Af Huleboer
#351686
Naiera skrev: 18. maj 2023, 14:08 Kun ti år efter Microsoft.
Indsæt totalt upassende konsolkrigs joke om hvorfor der kunne være større behov for den slags blandt x-box gamere.
;)

Men ud over det, så var det bestemt på tide. Jeg har selv en søn med CP som har lidt svært ved en almindelige controller, men han har med møje besvær fået lært sig selv at bruge den. Han er 9 år og har ingen finmotorik i venstre side.
Playstation er praktisk talt det eneste sted han bruger begge hænder.
Brugeravatar
Af TBC
#351699
bendix skrev: 23. maj 2023, 09:11 Skoven ser pæn ud men ligner for mig egentlig bare et billede man går ind i. Umiddelbart ser det ikke ud til at omgivelserne reagerer på kontakt og så er der umiddelbart fuldstændig vindstille i kronerne men ikke i bunden af skoven.

Men pænt er det da.
Den slags demoer er hvad man kalder "biome" runtime demoer. Det er ikke et spil, men en person (eller en gruppe=?) der laver en forretning ud af scanne og/eller generere assets til Unreal 5, som andre så kan købe og f.eks. benytte elementerne fra hvis de er ved at lave et spil eller et andet Unreal 5 projekt. Så kan der ofte følge et "råt" uoptimeret demo med, så man lige kan se og afprøve hvordan det ser ud i benyttet praksis. Når man køber en biome kommer der 'så og så' mange typer træer, så og så og mange typer sten, så meget debris, så mange bundækker(jordoverflader), buske mv med i pakken man køber med assets. Disse assets kommer også med forskellige indbyggede kvaliteter, f.eks. wind-systems, så f.eks. bevægelsen i den kan variere alt efter hvor meget man i game-engine sætter det til at blæse f.eks. i det afviklede miljø, så vil assets kunne bevæge sig på forskellig vis og forskellig grad efter deres størrelse og de værdier de er blevet givet (så kviste bevæger sig før og mere end grene og dernæst stammer f.eks.). Det ovenfor "spillede" Burned Forest Biome kommer f.eks. med egenskaber som blandt meget andet procedural forest generation, Procedural burn marks, Procedural forest ground cover, Paintable procedural water puddles og ja, "Trees & foliage wind system". Jeg tænker bare at præmissen for demoet, jævnfør demoest smoke og stilheden i skoven efter brænden (musikken havde jeg sag på) er at det var stille og vindstille - MEN hvis du kigger godt efter (så vidt YouTube kompressionen nu tillader det) vil du faktisk se at de allermindste kviste bevæger sig tydeligt og selv nogle af de mindre tykke træer svejer minimalt (Mest tydeligt i slutningen af Burned Dead Forest ovenfor), mens der endnu ikke vind til at de store stammer sættes i bevægelse (i opfatteligt grad i hvert fald).

Grunden til at jeg selv blev facineret over det faktisk 2 år gamle Biome demo (ud over at jeg først faldt over det nu), var jeg jeg synes det var en glimrende demo af Nanite og den mulige detaljeringsgrad der følger med det. Vi har jo f.eks. tidligere set Fortnite, som faktisk var et overraskende godt ekempel på hvad Lumen kan bringe til bordet, men ikke var den mest oplagte titel til demonstration af lige netop Nanite grundet det stilistiske valg med low detalil assets. Javel, der var også Lumen i demoet jeg postede ovenfor (det ser man primært mht solens skygger og lysindfald ind imellem "skoven af træer"), men egentlig synes jeg ikke at at det afbrændte askegrå Dead Forest biome demo er noget videre eksemplarisk eksempel på Lumen, det udgjorde Fortnite med dets stærkere og mere dynamiske farver faktisk et bedre eksempel på, men til gengæld var dead forest demoet et ganske glimrende eksempel på Nanite og de mulige detaljergrader, som Fortnite ikke lige havde den rette type grafik til sådan for alvor at fremise potentialerne med. Men i Dead Forest demoet var detaljegraden og skarpheden fra Nanite mere til at det, som du udtrykker det: "egentlig var som et billede at gå ind i" - også langt mere end det Layers of Fear Demo på forrige side, hvor der også er skruet tydeligt ned for asset-kvaliteten.

Men jeg synes det er facinerende hvad Unreal 5 kan bringe på bordet mht nanite og lumen - Skal jeg være grov, så vil jeg mene at PC og konsollers Next-gen ære ikke sådan for alvor er begyndt endnu, med de potentialer disse teknologier bringer til bordet - også hvad angår konsollerne, hvor det jo ville kunne afvikles med lavere renderopløsning og evt. lavere FPS alt efter de grafiske ambition, men formentligt også stadig se ret overbevisende ud :-)

Der findes mange andre Biomes hvor der er mere vind i demoet. Selv synes jeg bare ikke det er nær så overbevisende mht detaljegrad og skarphed og så har jeg virkelig "a beef" med den elendige draw distance i som demoet nedenfor fået, som er en klar dealbreaker for mig (og der er ikke umiddelbar mulighed for at ændre på den, da det er ganske få options man gives - Så skulle jeg i hvert fald til at lede efter og rode med konfigurationsfiler). Men et er i hvert fald et eksempel på lidt mere dynamik i vindsystemet - i Øvrigt fra samme "sælger":


_ _ _ _ _ _
Huleboer skrev: 23. maj 2023, 11:36
Naiera skrev: 18. maj 2023, 14:08 Kun ti år efter Microsoft.
Indsæt totalt upassende konsolkrigs joke om hvorfor der kunne være større behov for den slags blandt x-box gamere.
Man skal i hvert fald passe på med at kaste med sten fra glashus. Heldigvis er de fleste spil multiplatform, men sådan en som ovenstående ville jo hurtigt kunne komme tilbage NÅR XBox Series engang får sin første gode AAA ekslusive titel som: "Kun X år efter Sony" ;)

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _

Edit 24.05.2023: Så er Showcaset i gang. Ærgerligt at man er på arbejde, så må vente med at skimme når jeg kommer hjem. Hvis de siger noget om et Horizon Zero Dawn remake, vil jeg gerne have et heads up, da jeg ind til videre har udskudt, hvis der skulle være et rygtet remake på vej.



Mon ikke dette var nogle af de store/mest ventede:







Immortals of Aveum er imho heuristisk interessant af den grund at der er tale om et Unreal 5.1 spil, hvor der gøres brug af Nanite (på ting som sten og andre faste elementer (men ikke f.eks. foliage - det er først kommet med Unreal 5.2) SAMTIDIG med at der er sigtet efter 60 FPS konsolafvikling. Det giver et interessant fingerpeg om to ting: 1. Ja, der kommer også Unreal 5 spil i 60 Hz på konsol og 2. om hvad der er muligt i den forbindelse (altså til 60 FPS) på konsol. Det ses tydeligt at assetkvaliteten i dette spil er skruet ned i forhold hvad man er vant til at se fra andre gameplay sekvenser af Unreal 5 spil med Nanite og formentligt 30 fps sigte: (Hellblade 2, Avowed), Så på mere end én måde et interessant tilfælde, selv om der naturligvis aldrig er en ultimativ slutning af drage på basis af SÅ få 1-gen nanite spil.



Der findes også en tidligere gameplay trailer af Immortals of Aveum, formentlig fra PC (ikke specificeret nærmere), hvor især renderresolution, men tilsyneladende også nogle assetkvaliteter generelt ser ud til at være højere og der ikke er de samme spor af FSR-artifacts. Det er langt fra de største assetkvalitet man har set nanite spileksempler på, sammenlignet med f.eks. i Hellblade 2 eller avowed, der som spiltiteler betragtet ser ud til at kunne blive endnu mere mere grafisk interessant at dømme fra de tidligere trailere - men formentligt også er 30 fps titler på konsol. Men interessant er det, at vi nu har fået de forskellige nanite spiltitler at "sammenligne", i det mindste fra trailere, ved hvad man må regne med er hhv 30 og 60 fps targets.

Her er den tidligere Immortals of Aveum trailer, som det ses er det stadig ikke den største assetkvalitet nanite har set, om en der er en erkendelig forskel i asset- og nok ikke mindst renderesolutionkvalitet til stede. Men både med sofaafstand til skærmen om med al den action, bevægelse og flimmer der er i spillet, er det jo næppe noget man oplever den vilde forskel på fra en sofa i sådan en shooter-titel nok designet fra start til 60 fps afvikling (Fra 3:33 og frem er der lidt mere ro på, så spillets asset-niveauer er lidt nemmere at se)



Der var også noget til VR :)



Brugeravatar
Af TBC
#352647
Rygterne om en PS5 PRO lader [heldigvis] til at hænge ved og tage om sig :)
Det ville være rigtigt fedt for spiludviklingen og Raytracingimplementeringerne i spil på tværs af platforme (læs konsol/PC) hvis det skulle vise sig at blive tilfældet med en Pro version, hvilket jeg fra mit PC perspektiv BESTEMT håber bliver tilfældet for både jeres og den generelle spiludviklingens skyld op til næste konsolgeneration.

Fra et konsolperspektiv tror jeg at en af PRO versionens roller bliver at give den grad af Lumen og RayTracing settings som spillene får på konsol SAMMEN med 60 FPS på en og samme tid i spillene.

https://videocardz.com/newz/alleged-pla ... ember-2024

https://wccftech.com/playstation-5-pro- ... y-tracing/

Nu varer det så i øvrigt heller ikke længe før de første Unreal 5.0 spil med Nanite (ud over Fortnite med sine forsimplede assets) begynder at lande og det bliver spændende at se hvad konsol og de forskellige niveauer af PC kan bære i den forbindelse. I mellemtiden har jeg leget rundt med lidt flere rå/upolerede/uoptimerede Unreal demoer (Jeg genbruger her bare samme video som postet for 5 dage siden i XBox-tråden), hvilket jeg tænker egentligt nok giver en meget god indikation angående den kvalitet man nok skal regne med at en Pro vil kunne afvikle ved lidt lavere renderopløsninger og/eller settings - Der vil hvad settings angår faktisk være tale om kompromisser hvor der ikke er meget der synligt går tabt, og det vil primært handle om præcisionen i Raytracingen mens jeg regner med at det vil være mindre synligt i øvrige settings - Men det vil tiden naturligvis vise. Der er jo fordel ved at der optimeres meget præcist til en specifik hardware.

Nanite bliver i hvert fald ikke noget som helst problem, min oplevelse er at det især er hardware-lumen der sådan for alvor kræver kræfterne i de demoer jeg har stiftet bekendtskab med efterhånden.

Senest rettet af TBC 23. jul 2023, 17:23, rettet i alt 1 gang.
Af sokken
#352649
kabri skrev: 2. jun 2023, 14:01 50% på miles morales, 25% på god of war ragnarok, 38% på gt7. Jeg skal nok handle spil i weekenden :)
Det er nogle gode tilbud men dem har jeg allerede.
Jeg er dog lidt skuffet over at de ikke har Resident Evil 4 på tilbud da jeg er meget interesseret i den
Af Jonassen
#352862
Min PS5 er tilsluttet direkte til TV'et, og TV'et til receiver gennem eARC.
Kan jeg så få Atmos lyden? Eller skal PS5 være direkte forbundet til receiveren?
Mit TV er Sony A90J, hvis jeg ikke tager fejl, understøtter det Dolby Atmos?
  • 1
  • 194
  • 195
  • 196
  • 197
  • 198
  • 205