Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af TBC
#348037
Rasmus Larsen skrev: 9. dec 2022, 05:18
Så bliver Torben glad :) The Last of Us Part I lander på PC den 3. marts, bekræfter Sony. Og Returnal kommer i starten af 2023.
Er ikke sikker på om det er den anden Torben eller mig der tænkes på, men ja, denne Torben glæder sig til at kunne spille The Last of Us, dog særligt 2'eren. 1'eren har jeg allerede spillet way back på PS3, men den kan bestmet få en tur igen, nu den er blevet opdateret og opgraderet som den er, men det bliver så først engang lige før jeg skal igang med 2'eren, så jeg tager dem på én gang.

Returnal er jeg knap så sikker på når igennem prioriteringslisten af forskellige titler der skal nås at blive spillet.

DS2 kommer jeg nok ret sikkert til at spille, selv om sådan en reveal-trailer aldrig rigtigt giver noget indtryk af hvad det egentligt er for et produkt. Men 1'eren var god nok en speciel oplevelse, om end den bestemt IKKE var til en anbefaling for alle.

I øvrigt har jeg ikke kunne følge og sætte mig videre ind i Game Awards i år, da jeg arbejder denne weekend (det er også derfor jeg kun skriver her om natten, efter jeg har fået fri), men så er det jo godt at man lige kan fange et par nedslag her fra dig og Bendix :-)
bendix skrev: 9. dec 2022, 19:42
“Unprecedented detail made possible through Nanite”
Suk, somme tider undrer jeg mig over hvorfor jeg som respons bruger så meget tid på at forklare mine betragtninger, perspektiver og observationer, når den eneste respons du den anden vej lader til at have i forhold til dem, er et forsøg på at feje dem af vejen som ugyldige. Enten fanger du ikke hvad det er jeg giver udtryk for eller, hvis du rent faktisk fanger hvad jeg siger, så er sådan en respons på det jo at regne som en slags trolleri, der helt uden respekt for realiteterne eller sammenhængnes kontekster alligevel forsøger at ugyldiggøre hvad jeg påpeger - Jeg er så heldigvis overbevist om at det er det første der er tilfældet og at vi bare snakker forbi hinanden.

Lad os se på Digital Foundry's analyse: Til en start er udsagnet om “Unprecedented detail made possible through Nanite”, jo noget der indgår i en større given kontekst og skal derfor naturligvis også forstås i denne kontekst. Den fulde sætning lyder: "Now, Fortnite runs at 60fps while harnessing the power of Lumen's fully dynamic global illumination and reflections, in combination with the unprecedented detail made possible by Nanite.” …Så der tales altså ikke om at Fortnite er et udtryk for ”unprecedented detail”, men af konteksten at forstå, en FOR FORTNITE (men IKKE Nanite!) hidtil ”unprecedented detail”, SAMTIDIG med at det afvikles i 60 hz. Ellers ville det jo også blive forbandet svært at forklare eksistensen f.eks. Valley of the Ancient eller alle de andre UE5 og Ninite udnyttende demoer og de gameplay trailere man har set fra diverse spil under udvikling med langt større details levels - ikke sandt?

Og hvis vi ser nærmere på hvad det er John fremhæver at nanite specifikt gør af praktisk gavn i Fortnite, så handler det jo bestemt heller ikke om nogen snak om om nanite løfter Fortnite til "pixel scale detail and high object counts" som teknologien har potentiale til at gøre på kraftig nok hardware i realtime, men NETOP om de samme ting som jeg har fremhævet tidligere i tråden: John taler om hvordan at Nanite sikrer "more efficient and higher quality rendering og bruger det meste af nanite taletiden til at fokusere på "Nanite's system for auto-LODs," idet han taler om at denne auto-LOD bl.a. "ensures trees look visually distant at any distance [..] and there are no more visible LOD transitions once an object is loaded" "it's amazing to zoom in and out of from various objects while maintaining visual stability. "It's incredible to see the amount of detail evident even at extremely close range. It's far more coherent and consistent than what we typically see". Altså fuldstændigt i tråd med nogle af de aspekter jeg har fremhævet om sagen. Den sag medvirker til at detaljeringsgraden pr. objekt i nanite's statiske meshes altid forbliver optimal i forhold til de benyytede assets, men det tryller jo ikke på magisk vis et benyttet assets mere detaljeret eller giver det flere polygoner end det er skabt med- og til at have. Det giver ikke et spil der er designet som Fortnite hverken "pixel scale detail" eller højere "object counts" - Heller ikke selv om assets er blevet forbedret fra forrige Fortnite versioner. Det er differentieringer der er vigtige at forstå, hvis du skal forstå hvad det er jeg snakker om, når jeg siger at Fortnite ikke åbenbarer Nanites fulde potentialer på de områder. Som der jokes med i slutningen af Fortnite videoen kan UE5's 5.1 åbne op for lettere budget udvikling af "low-poly art style with great lightning", men andre spil vil altså OGSÅ kunne få LANGT finere og langt mere detajerede nanite meshes, langt tættere på "pixel scale detail" og med langt højere object counts end dem Fortnite benytter sig af, noget vi jo allerede manifest har set fra demoer og gameplay videoer fra spil med UE5 ninite, der er under udvikling. Spil med mere detajerede og finmaskede nanite meshes vil naturligvis så også være mere hardwarekrævende at afvikle end Fortnite er det.

DF analyserer også Lumen og har i den forbindelse samme konklusion som jeg, nemlig at: "the star of the show is Lumen, which introduces ray-traced reflections and fully real-time global illumination (GI)." som "ensures that lighting always delivers realism and looks beautiful", og at hardware Lumen giver "a more realistic look" i analysen der når langt bredere omkring end hvad jeg har nævnt og påtalt, men også samtidig får påpeget de fordele jeg har omtalt, plus så meget meget mere end bare det i tilgift, ifmb at Alex for alvor slipper nørderiet løs.

Så det er sku lidt forbløffende at se ens udsagn forsøgt viftet til side som forfejlet med en reference til indhold der netop undstøtter hvad jeg hele tiden har sagt.
______________________________________________________________________________

Analysen gav så også svar på et par andre ting:

Fortnite benytter ikke Unreal 5.1's nanite foliage i nogen version af det, men benyttes i stedet polygon meshes til det også - interessant

Der var ikke som jeg troede der ville være, en 30 fps konsol mode med den mere præcise Hardware accellereret raytracing, men i stedet en 60 fps version med software Lumen og 1/16 rays per pixel GI (hvilket imho er langt det bedste tradeoff) og så en 120 fps mode helt uden.

Mit hjerte sank så lidt med snakken om simplified HLOD mesh og pop-in. Det havde jeg egentligt håbet ville blive en "thing of the past", men det er så stadig et issue "due to the memory and CPU costs". Det betyder at tweaking og konfiguration af spillene fortsat vil forblive en ting for mig, hvis man will brute force sig til højere og mere hardwarekrævende settings, hvor den slags skubbes langt længere ud i horisonten. Pop-up var også noget jeg med forundring og lidt skuffelse også tydeligt bemærkede mig var til stede i Hellblade 2: Senua's Saga Official Gameplay Trailer fra sidste års Game Awards. Men nu har jeg så endelig fået en forklaring og vi kan så godt indstille os på at pop-up desværre forbliver et spøgelse der vil blive ved med at hjemsøge os, i hvert fald i spillenes default designs og settings, ind til vi får langt kraftigere hardware som normen.
#348160
Vi har herhjemme 3 brugere på PS5, men kan ikke huske login til den 3. med PS Plus uden at sidde foran konsollen.

Vi bruger også en god sjat tid på at spille på Xbox og Apple TV.
Vedhæftede filer
rasmuslarsen.jpg
rasmuslarsen.jpg (54.12 KiB) Vist 2253 gange
ironwoman4321.jpg
ironwoman4321.jpg (60.73 KiB) Vist 2253 gange
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#348193
Jeg kan ikke helt følge med, men set i betragtning af, at jeg primært spiller når jeg anmelder et TV, så er der alligevel overraskende mange timer på…

Det har dog også både været Far Cry 6 og ny Horizon. Knægten har spillet Ratchet & Clank til ende.
Billede
Brugeravatar
Af bendix
#348352
Digital Foundry kårer HFW til det flotteste spil i 2022 efterfulgt af Calisto Protocol. HFW er virkelig også blevet flot efter de fiksede de første udfordringer på OLED TV.

Brugeravatar
Af TBC
#348364
Jeg må indrømme at jeg personligt syntes at Calisto Protocol er det grafisk bedst designede og flotteste af spillene i videoen, men DF's argumenter om at ustabil motion trækker Calisto Protocol ned giver naturligvis god mening, når man skal vurdere på helheden.

Men efterhånden som Calisto Protocol patches tror jeg faktisk det ender med at blive det grafiske højdepunkt (iblandt udgivne spil) fra 2022, selv om HFW ikke får den samlede pris ufortjent hvis man holder sig til spillenes praktiske status/stand anno 2022. Det lød egentligt også til at begundelsen for at Calisto ikke vandt var den manglende stabilitet i frameraten. Jeg er faktisk ret overrasket over hvor flot Calisto Protocol er blevet, da det jo "kun" er et Unreal 4 spil og jeg generelt har været mere imponeret af de Decima engine (bl.a. Death stranding og Horizon serien) spil jeg har spillet end af de Unreal 4 spil jeg har spillet.

Jeg er også forundret over at man giver Portal en 3 plads. Vist nok er portal den bedste mest gennenførte Raytracing, faktisk path-tracing, jeg endnu har set, men selve resten af det relativt simple grafiske design og det aspekt syntes jeg dårligt sådan samlet set berretigger til en 3 plads - Men nuvel, det er en milepæl ifht Pathtracing og det gør det vel?
Af michaeldk
#348430
Kan se at man stort nu hos Bilka, Føtex, etc. kan forudbestille PS5 Normal edition .. kan ikke finde nogle steder, som "kun" har Digital edition? Har ikke brug for drevet ... Har andre spottet et sted?
Brugeravatar
Af TBC
#348597
Dagens CES relaterede videoer har indtil videre kastet nye gametrailere af sig. Der var nogle spil trailere iblandet Nvidia's hardwarepræsentationener, herunder 2 spil jeg har delt preview trailere til for længe siden, og som potentielt kunne vise sig velproducerede (af trailere at vurdere) og også kommer til konsollerne. De har nu begge har fået nye trailere her kort før release. Atomic Heart skulle komme til Februar og The Day before kommer til Marts (om datoerne til den tid stadig holder) også til konsollerne. The Day before skulle iøvrigt aktuelt være det mest ønskelistede spil på Steam. 2023 varmer i det hele taget op til at blive et langt mere pakket og interessant gaming år end 2022 blev det med alle sine release udskydelser til 2023 og 24 og ellers for mange halvbagte spil der lidt for fortravlede udkom på en fastsat realease date uden at have fået den sidste kærlighed og finpudsning de kunne have haft glæde af og som først senere patches har udbedret, de 2 ting jeg nok særligt vil huske 2022 for.

Den nye Atomic Heart trailer:

Den nye The Day before trailer:

Der var også et par andre trailere af multiplatformtitler, som jeg personligt ikke fandt lige så interessante, de kan findes på: https://www.youtube.com/@NVIDIAGeForce/videos


Sony afholder deres CES event her d. 5 her:
Edit: Eventet er afholdt, linket er opdateret med timestamp til spildelen fra SIE ...Forhåbentligt kommer der senere nogle 4K versioner i bedre kvalitet (endnu ikke oppe i skrivende stund)

AMD (hvor der forventes X3D chipudgaver af Ryzen 7000 serien specifikt designede til PC gamere) holder også en event d. 5
Edit: Event afholdt - Link opdateret med timestamp til X3D delen - igen kun live kvaliteten i skrivende stund:

og af andre ting værd at nævne, da det kom som en overraskelse og selv om jeg ikke SELV ligefrem er nogen fan af game-streaming, så opgraderes Geforce Now til RTX 4080 og får op til 240 FPS streaming, ja STREAMING(!), med lavere latency end konsol og en midrange PC, hvilket jeg ikke lige havde set komme må jeg nok indrømme - Er selv noget skeptisk i forhold til hvordan encodingen bliver til dét (det må da kræve noget mere båndbredde med 240 FPS!), da encodingen jo er og forbliver gamestreamingens akkilæshæk imho. De nærmeste Geforce Now serverne kunne man i eventet i øvrigt se var placerede i Holland og Sverige.
Senest rettet af TBC 5. jan 2023, 14:23, rettet i alt 5 gange.
  • 1
  • 183
  • 184
  • 185
  • 186
  • 187
  • 205