Debat af spilkonsoller, hvad angår både spildelen og medieafspilningsdelen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af allo
#347234
snart...lige rundt om hjørnet...'Dead Space', 'Alien: Isolation' og 'RE' i et og samme spil (som udgangspunkt :-) )

(man skal bare ignorere hendes input :-) )



lidt længere (og llaannggttt bedre) version:

Brugeravatar
Af TBC
#347237
allo skrev: 18. nov 2022, 22:34 snart...lige rundt om hjørnet...
The Callisto Protocol skal vi nok ende med at komme til at spille herhjemme. Back-seat gameren er hooked på horror-flicks og jeg har selv tidligere spillet Dead Space, som stadig er en af de titler jeg husker længe efter, så Callisto Protocol skal nok blive en ubehagelig oplevelse O-O som vi tager sammen på stuens store "skærm" og en titel der kommer til at levere jump-scares og uhygge understøttet af husets SVS PB16-Ultra ...Lyd er jo gerne et ret afgørende faktor når det kommer til gys og uhygge og noget der også er lagt et vist arbejde i ifbm et spil som the Callisto Protocol:


________________________________________________________________________

On another note:

En af de tungeste GPU-bound titler på det seneste viser igen at jo mere kompleks og tung grafik der bliver tale om, jo større fordel drager Series X fordel af sin større, (men lavere clockede) GPU. Tidligere har det været spil som Control og Deathloop, og nu er det så A Plague Tale: Requiem hvor forskellene i GPU arkitekturer konsollerne imellem stikker hovedet frem.

Som tidligere fremhævet: Jo mindre komplekse grafiske settings med et target på f.eks. 120 fps, jo større fordel til PS5's mindre dimensionerede MEN højere clockede GPU, mens Series X GPU omvendt har fordelen når grafikken i et nyere grafisk tungere spil med mere detaljeret/kompleks grafik, hvor fps targets samtidig ikke bliver nær så høje.

Det interessante ved det denne gang er at det ikke blot som tidligere set kun kommer op i nærheden af de ~20% større GPU render kræfter Series X har over PS5, men at det ligefrem er blevet mere i forskel, nemlig helt oppe på ~25% Series X ligger over PS5 i ydelse i dette spil, hvilket Alex Battaglia fremhæver bedre matcher forskellen i memory bandwith, idet Series X har 320-bit 560 GB/s memory båndbredde som den større GPU kan drage glæde af, mens PS5 har 256-bit 448GB/s memory båndbredde. Så det tyder på at en titel som A Plague Tale: Requiem presser flere aspekter i konsollerne til deres yderste, herunder både flere aspekter af GPU arkitekturerne, men også tæt på CPU'en formåen i andre af spillets scener, som det udredes i videoen her:



Jeg er typen der gerne giver spil lidt tid til at modnes, så børnesygedomme kan nå at blive rettede og jeg få en god oplevelse. Nu ser det med sidste pach faktisk ud til at der ikke er grund til at vente længere på konsollerne, mens jeg stadig kommer til at vente en patch eller to på PC, nu jeg også vil have RayTracingen med og det jo sikkert også lige kræver en patch eller to mere at få på plads.
Af allo
#347334
et spørgsmål vedr. både One X og Series X:

- ved I/kender I noget til strømforbruget (forskel) når det gælder fysiske medier (disk) vs. digitale??

maskinen bruger (må bruge) mere strøm (disk vs. digitalt spil) men hvor stor (eller lille) er forskel???
Brugeravatar
Af TBC
#347347
Det er vel nærmest utænkeligt (i hvert fald på XBox series konsollerne) at spillet ikke installeres til SSD for at kunne afvikles, selv om kilden er en disk i stedet for et download. Så mon ikke vi er i nærheden at den smule strøm der bruges på at spinne disken i forbindelse med intallationen, (evt. spinne op for verification at disktilstedeværelse når man starter spillet =?) og ellers blot den strøm det tager at holde drevet idle?

Når sådan et typisk drev bruger max (f.eks. ved installation) kan det komme over 20W, når det er idle, bruger det formentlig under 1W eller noget deromkring.
Senest rettet af TBC 22. nov 2022, 21:03, rettet i alt 1 gang.
Af allo
#347350
det jeg tænker på, det er at sådan en afspiller (disk) som kører konstant bruge strøm + så bruger konsollen (nok) mere/ekstra kræfter på at køle hele systemet...

jeg kunne godt tænke mig at finde ud af hvor meget 'lidt ekstra her og lidt ekstra der' betyder i sidste ende...(især når vi taler om strømslugere som Xbox og Playstation)
Brugeravatar
Af TBC
#347357
Nu har jeg godt nok ikke haft konsol i et par generationer, men kører sådan et optisk drev konstant i en konsol som du skriver om det?!? ...det ville da overraske mig meget, da det på ingen måde giver mening at den skulle gøre det, med mindre man aktivt er i gang med at installere et spil fra skiven eller ser film fra skiven (i hvilket tilfælde der ikke ville være tale om max forbrug, men 1x hastighed)

...Og når den kører fuld skrue til maks forbrug burde det bruge omkring 20W (alt fra 15-30W afhængigt af drevet) når der er max belastning/fuld skrue på og brug af det optiske drev, mens forbruget burde ligge på under eller omkring 1W når den er idle (dvs ikke spinner disken og læser fra den)
Af allo
#347362
jeg ved ikke om/hvor stor en betydning det har om der er tale om et lille spil (lad os tage 'Limbo' og 'Little nightmares' som et eksempel) eller et kæmpe spil (eksempel: 'GTA V' eller...'RDR 2') men den arbejder...installation er ikke nok - for så kunne man bare tage disken ud - men det kan man jo ikke...
Brugeravatar
Af TBC
#347366
Det lyder godt nok helt galt og gakket hvis det skulle være tilfældet. Jeg forestillede mig at der efter installation kun blev veriferet om der var disktilstedeværelse (som "købsnøglen" til spillet) når man f.eks. startede et spil, ikke at den skulle stå og spinne konstant. Er du sikker på at den gør det? 😮

Edit: Nå, jeg var nysgerrig og google status. Det angives at disken spinner up i starten fordi "Your Xbox is verifying the disk. The game is not playing from the disk itself. Once the game starts up it will play from wherever you have installed it (hard drive/USB). Det er således optimalt kun er de første sekunder eller i værste fald minutter det optiske drev burde spinne før det stopper igen efter verificeringen. Ellers er der noget galt.

https://www.google.com/search?q=does+th ... e&ie=UTF-8
Brugeravatar
Af TBC
#347853
Der er lige for 3 timer siden dukket denne trailersamling op på YouTube, meget af det set før, men her samlet under en hat:

  • 1
  • 35
  • 36
  • 37
  • 38
  • 39
  • 42