Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Ddur
#302321
Jeg undrer mig over, hvorfor man ikke kan finde tv-apparater, som er rene skærme. De fleste har i forvejen koblet en ekstern tv/streaming-boks til tv’et (boks fra indholdsleverandør, Apple TV, Chromecast, Android TV-boks mv.), og mange har også koblet ekstern lyd til (sound bar/AV receiver). Jeg tænker derfor, at rigtig mange - herunder måske flertallet af FlatpanelsDK’s læsere - blot har behov for en monitor og ikke har behov for, at tv’et har alverdens indgange/udgange, tunere, lydbehandling, højtalere (dårlige eller middelmådige), smart tv-processer, smart tv-styresystem (som ikke opdateres) osv.

Jeg undrer mig kort og godt over, at der ikke er et marked for monitorer i store størrelser til private. Jeg kunne ønske mig en highend 4K OLED HDR 65” monitor - og til 2/3 af den normale pris, fordi alt det unødvendige er skåret fra.

Måske en artikel kunne dykke ned i årsagerne til fraværet og samtidig undersøge, om der skulle være noget på vej i horisonten.

Tak for et ellers rigtig godt medie.
Af Grandahl
#302326
Tror du har ret i at der på denne side og tilsvarende hvor der nørdes med det, at der er en del der bruger extern lyd og bokse.. Men i den brede befolkning er det slet ikke tilfældet.. Det jeg ser, er at de ofte vil have det så let og overskueligt som muligt.. Helst det hele integreret i et tv, ikke noget med bokse, ekstra lyd og flere Remote.. Hvis folk ikke har interessen i det, skal det være nemt, de er ikke interesseret i at lære nyt på den her front, og lege med tingene..

Deraf er markedet nok lille monitor tv, hvis man kan kalde dem det.
Af Globulus
#302329
De funktioner, du gerne vil have skåret væk, udgør langt mindre end 1/3 af prisen, hvis vi kigger på hardwaren alene. Noget af det kan du reelt ikke skære væk, når det kommer til stykket.

Uanset hvor meget mange hævder at de slår al billedbehandling fra, så skal der stadig være en billedbehandlingschip som formentlig er den dyreste komponent på mainboardet.

En eller anden form for styring skal der også til, uanset om der er 1 eller 10 porte, så der skal også bruges en SoC - og så kan man lige så godt smide Smart TV på den, når hardwaren alligevel er der og softwaren allerede er udviklet til de mange andre modeller.

Og endelig giver Smart TV-funktionerne producenterne mulighed for at sælge TV'et *billigere* end hvis de ikke var der:

https://www.theatlantic.com/technology/ ... mb/581059/

"Earlier this month, Vizio’s chief technology officer, Bill Baxter, told The Verge that the reason his company can sell TVs so cheaply now is that it makes up the money by selling bits of data and access to your TV after you purchase it. Baxter called this “post-purchase monetization.”

https://www.businessinsider.com/smart-t ... ?r=US&IR=T
https://www.theverge.com/2019/1/7/18172 ... t-ces-2019

"But that low price comes with a caveat most people probably don't realize: Some manufacturers collect data about users and sell that data to third parties. The data can include the types of shows you watch, which ads you watch, and your approximate location."

Hvis du vil have en OLED monitor kan du købe en om nogle få uger: https://www.theverge.com/2019/8/19/2081 ... te-pricing

Men jeg tvivler på, at du vil betale prisen. Og som så mange andre vil du nok stejle over, at den ikke har HDMI 2.1, HDR, osv.

Der skal nok komme mere af den slags, men jeg forventer, at det altid(?) vil være en smal niche. Ikke en PC monitor (for de fleste) og ikke et "rigtigt" TV. Dermed er det heller ikke noget, man kommer til at se stående på paller ved indgangen til Bilkas elektronikafdeling, men vil være bestillingsvarer i butikkerne eller noget man kun kan finde online.

At det altid(?) vil være en niche vil også bidrage til, at der ikke vil være nogen konkurrence af betydning på området, hvilket sammenholdt med de manglende app- og reklametilskud betyder, at der ikke vil være det samme pres på prisen som ved almindelige apparater.

Så sæt pris på, at de smarte TV fås så billigt, og lad være med at benytte de funktioner, du er utilfreds med.
Af Ddur
#302349
Tak for svaret og de fine links. Ja, det er jo lidt op ad bakke for mig. Med den - måske ikke så overraskende - forretningsmodel med fokus på indtjening fra eftersalg og ikke fra selve tv’et skal jeg nok ikke forvente et større udbud af stripped-down tv.

Jeg må så fortsætte med at anvende mit gamle Pioneer Kuro 9G tv som monitor. Så længe det varer...
Brugeravatar
Af hans123
#302352
De bliver på ingen måde billiger ved at undlade de ting du ønsker.

Masse produktion holder prisen nede