Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af bbplayer
#281356
Der må være fejl på jeres hosted server.

Nu skal man selv ind og slå sommertid fra på ens profil, før tid er korrekt igen :)

Sådan burde det vel ikke være, hvis det er en option i profilen.
Brugeravatar
Af Naiera
#281483
Jeg håber også de får gjort det af med sommertid før foråret.
Af Turbo
#281501
Ja, det er noget pis med sommer/normal tid - endnu mere efter vi har fået LED pære som faktisk ikke bruger noget strøm.
Af BrianH
#292955
Turbo skrev:Ja, det er noget pis med sommer/normal tid - endnu mere efter vi har fået LED pære som faktisk ikke bruger noget strøm.
Hååårh... Jeg skal da have en masse af dem.
200 stk 10-Watt LED der ikke bruger noget strøm :-)

Men apropos sommertid, så skal den ikke afskaffes, med mindre vi rykker en tidszone eller bruger sommertid hele året.
Det er åndsvagt, at solen skal stå op kl 3 om natten i juni måned
Brugeravatar
Af yksa
#292959
Personlig foretrækker jeg vi har skift mellem normaltid og sommertid.

Sendt fra min SM-G965F med Tapatalk
Af Turbo
#292982
BrianH skrev:Hååårh... Jeg skal da have en masse af dem.
200 stk 10-Watt LED der ikke bruger noget strøm :-)
Er du sikker på at det ikke er energi-spare-pære du taler om (dem der bl.a. ligner et lysstofrør) ?
De bruger nemlig typisk 8, 9 og 11 watt. Og så er der lige det med lysstofrør, at de efter 1 år brug, bruger ca. det dobbelt i strøm.

De Philips LED pære jeg bruger, bruger 2,2 watt 250 lumen (svare til 25 watt glødetråds pære) og 7 watt 806 lumen (svare til 60 watt glødetråds pære).

2,2 og 7 watt er meget meget lidt strøm.
7 watt i 8.571 timer (næsten et år konstant tændt) = 1 kw/h.
(1.000 / 7 = 142,85 timer for at nå 1.000 watt og det skal så gøres i en time for at blive til 1 kw/h - 142,85 * 60 = 8.571 timer).

PS: Jeg så godt joken i det du skrev ;-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292990
H-hmmm... vi repeterer lige energilære 101 ;)
7 W x 24 x 365 timer = 61.320 Wh = 61 kWh.
7 W x 8.571 timer = 59.997 Wh = 60 kWh. Ikke 1 kWh. Det er altså en markant forskel - også på regningen!

Det hedder ikke “kW pr time” eller “kW/h”. Det hedder kilowatt gange timer. Watt er i sig selv energi pr tid (Joule pr sekund), så det giver ikke fysisk mening at regne det pr time en gang mere, så det vil blive “energi-acceleration”... Du betaler pr kWh, dvs for hver kilowatt du har kørende 1 time. Prisen er godt 2.2 kr pr kWh. En 7 W pære koster da 7/1000 kW x 2.2 kr/kWh x 1 time = 0,0154 kr/time.

Hvis du har kalkuleret dit energiforbrug efter din egen kalkule, så forudser jeg en vis mængde overraskelser på din næste elregning. 8-)
Af Turbo
#292994
Ja Torben, jeg sad lige og tænkte på det, at der var lige kommet "* 60" for meget på mit regne stykke.
Det er 7 watt i knap 143 timer der giver 1 kw/h. Så det må jeg heller rette i mit indlæg ;)

EDIT: Hmm, jeg kan ikke rette mit indlæg fordi du har svaret - det er da nyt at jeg ikke kan det.

Så må jeg skrive rettelsen her, hmm:
2,2 og 7 watt er meget meget lidt strøm.
7 watt i 142,85 timer = 1 kw/h.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#292998
Vi har lavet lidt ændringer i forum, så vi undgår den evindelige redigering af indlæg, som af og til giver nogle uheldige tab af kontekst. Man har pt. 2 timer til at redigere.

Det hedder stadig ikke kW/h. Det hedder kW•h. kW/h ville ikke blive til er mål for energi og det er energi du betaler for.