Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#140929
Jeg bruger selv den funktion de fleste TV har med afspilning gennem USB indgangen. Jeg synes dog ofte at det er svært at finde ud af hvilke filer de forskellige tv understøtter og hvilke muligheder der ellers er gennem USB indgangen(f.eks. er det ofte begrænset med kalibreringsmuligheder). Det står sjældent i anmeldelser og det er svært at få lov til at afprøve ude i butikkerne. Jeg skal selv til at finde et nyt tv og det største problem jeg har er at finde det med bedst USB understøttelse.

Jeg kunne derfor godt tænke mig at der enten var et afsnit på flatpanels, eller bare en sticky tråd herinde på forummet som omhandlede netop de to ting. Folk som så har købt de forskellige tv og afprøvet det, kunne så skrive hvilke muligheder der er og det skulle selvfølgelig samles i det første indlæg. Evt. bare lave en oversigt over producenterne og så ellers skrive hvis der er forskelle på de forskellige tv.

Eksempel:
Samsung
PS50C7705
[Hvilke filer der understøttes og hvilke filer der ikke gør].
[Kalibreringsmuligheder].
[Noter, f.eks. hvis der er noget som ikke fungerer eller ekstra info]

Jeg vil med glæde stå for sådan en tråd, hvis bare en moderator vil gøre den sticky, så den ikke forsvinder i mængden.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#141360
Som udgangspunkt bør DLNA da være en mere attraktiv løsning? Eller påtænker du at sætte en USB-harddisk til? Jeg synes personligt det er ret besværligt hele tiden at flytte filer frem og tilbage mellem USB-nøgler, når man blot kan streame til Tv'et.

Her er mange af producenterne ret godt med, og faktisk er det ofte DLNA-klienten (på enten PC'en eller netværksharddisken) der er problemet.
Af caxx
#141378
Rasmus Larsen skrev:Som udgangspunkt bør DLNA da være en mere attraktiv løsning? Eller påtænker du at sætte en USB-harddisk til? Jeg synes personligt det er ret besværligt hele tiden at flytte filer frem og tilbage mellem USB-nøgler, når man blot kan streame til Tv'et.

Her er mange af producenterne ret godt med, og faktisk er det ofte DLNA-klienten (på enten PC'en eller netværksharddisken) der er problemet.
Har du erfaringer med det rasmus, og i så fald hvilken server har du brugt? - alt min research og adskillige personer herinde mener nemlig det modsatte.. brugt gbit forbindelser og forskellige server og stadigvæk uden held med 1080p streaming.


EDIT:
On topic. Så vidt jeg ved kan i hvert fald 2011-modeller fra LG / Samsung afspille mkv formatter, dog ikke iso og lign. Samtidig er det kun samsung der har købt DTS-lyd format licens. Nogle 2010-modeller kan det sikkert også, men dem skal jeg ikke kunne udtale mig om.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#141556
Nej jeg har ikke så meget erfaring, det var bare min umiddelbare tanke. Men jeg kan ikke se, hvorfor det skulle lade sig gøre over USB og ikke gennem et gigabit-netværk?
Af Mysen
#141566
Det ved jeg heller ikke hvorfor, men alligevel er jeg gået over til at afspille alt via USB HDD. Det er lidt besværligt at opdatere indholdet, men det kører bare mere flydende fra USB. Og så har et wireophæng og velcro absolut minimeret besværligheden. En ny USB 3-kompatibel harddisk samt pc-port vil gøre det endnu nemmere.
ved SD kører dlna rimeligt med en trådløs forbindelse. Ved 720p er det ikke muligt at spole, og der er sporadiske streamingspauser.
Ved 1080p er der adskillige streamingspauser. (Det hele afhænger selvfølgelig af bitrate, men den er typisk højere, jo højere opløsning kildematerialet har)


Jeg har forsøgt med Windows Media Player, PC share Manager og PS3 medie streamer.
caxx skrev: EDIT:
On topic. Så vidt jeg ved kan i hvert fald 2011-modeller fra LG / Samsung afspille mkv formatter, dog ikke iso og lign. Samtidig er det kun samsung der har købt DTS-lyd format licens. Nogle 2010-modeller kan det sikkert også, men dem skal jeg ikke kunne udtale mig om.
DTS virker på alle Samsung 2010 modeller med DLNA ;)
Af caxx
#141619
Mysen skrev:
caxx skrev: EDIT:
On topic. Så vidt jeg ved kan i hvert fald 2011-modeller fra LG / Samsung afspille mkv formatter, dog ikke iso og lign. Samtidig er det kun samsung der har købt DTS-lyd format licens. Nogle 2010-modeller kan det sikkert også, men dem skal jeg ikke kunne udtale mig om.
DTS virker på alle Samsung 2010 modeller med DLNA ;)
Yep - det kunne jeg godt forstille mig. Jeg ska' til at have nyt TV snart, gerne et med god USB-afspilning, dvs. gerne DTS-lyd. Heraf har jeg så undersøgt sony / sharp, og umiddelbart har de heller ikke købt DTS-licens, det er da lidt sølle..
Af crt_man
#141628
Jeg kan bekræfte at .mkv i 1080p sagtens kan køre via DNLA uden streaming pauser fra min bærbare til mit C7705 - og det er endda trådløst fra den bærbare. Bruger Twonky Media Server. Der kan også spoles. DTS lyd virker også.
Af caxx
#141728
crt_man skrev:Jeg kan bekræfte at .mkv i 1080p sagtens kan køre via DNLA uden streaming pauser fra min bærbare til mit C7705 - og det er endda trådløst fra den bærbare. Bruger Twonky Media Server. Der kan også spoles. DTS lyd virker også.
Det lyder rigtigt interessant, måske mysen bare har brugt forkerte servere til det.

Har du ellers prøvet med andre servere? - eller virker det som om at specielt Twonky Media Server arbejder godt sammen med samsung? - fordi det virker da underligt at selv PC share manager fra samsung ikke kan gøre det iflg. Mysen, men et 3-parts program godt kan.
Af Mysen
#141730
Jeg tror ikke kun det er twonky, der gør forskellen. Jeg har trådløs forbindelse BÅDE fra tv til router og fra router til bærbar. Og så står routeren i et andet rum. Det er klart, at det ville virke bedre med kabler eller i det mindste med routeren placeret i nærheden, men det har jeg forklaret i en anden tråd, ikke er særlig nemt at få ordnet i mit hjem

Men mine erfaringer var også blot ment som vejledning. Jeg vil dog mene, at selv med kablet tilslutning og en god server, er min USB løsning stadig at foretrække. Der er jo spoling, og så er der hurtig spoling, få udslag/ ingen udslag. Hvis man har en kickass router tæt på tv'et, så kan man nok nøjes med bare den ene kabel fra tv til router, men det er bare ikke alle der har det.
Jeg kunne nok godt ønske mig en NAS til at afløse den bærbare, for det åbner op for nogle flere smarte ting, såsom filbackups på 2 hardddisks, og at man ikke behøver tænde sin PC for at se film.
Af kaja69
#141736
Hvis jeg må blande mig i DLNA diskussionen så har jeg spildt MANGE timer og dage af mit liv på at få DLNA til at fungerer ordentlig med mange forskellige program opsætninger på både PC og NAS boks til både TVets egen DLNA klient og via PS3. Ja, det kan fungere, men der er bare konstant film eller lyd som ikke vil afspilles, navigation og spole er ringe/langsom og funtionaliteten er mangelfuld.

Jeg har ikke erfaring med direkte USB afspilning via TVets klient, men udfordringen kan være at processor kræften i et TV ikke er super. Min egen løsning er at have en "mini PC" stående (gemt væk i værelset bag ved TVet), der er direkte forbundet via HDMI. Afspilning via VLC (eller en anden media player) virker ALTID og uden nogen problemer!

PCen anvendes desuden som server til at levere film m.m. til børneværelser så man kan spare NAS boksen. Med det ekstremt lave strømforbrug disse små men kraftige PCer har i dag er det desuden ikke noget problem at lade den køre konstant (med auto luk ned om natten og auto boot om morgenen) og bruge den til alt muligt andet end film afspilning (har en almindelig skærm koblet på i værelset).

Om min HTPC: http://forum.recordere.dk/forum_posts.a ... PID=842120
Af mcmejsner
#141749
Jeg benytter en NAS og PS3 tilsluttet gigabit netværk, og køre uden problemer 1080p streaming. Den eneste hurtle er, at PS3'en ikke understøtter alle video-formater, og især MKV-filer.

Dette har virket upåklageligt i 3 år, men det stiller krav til, at der er mulighed for kablet netværk.

At streame Full-HD over trådløst stille voldsomme krav til ens WLAN, da trådløs netværk normalt ikke kan levere båndbredte nok, og latency er meget høj.

Jeg vil normalt fraråde trådløst tilslutning ved streaming, men ved ikke om de nye Wireless HD bokse kan levere varen.
Af Billy Blaze
#141930
Det gik lidt off topic :D, men der hvor jeg mener at USB afspilning har sine fordele er at det ofte er nemmere og burde man ikke også spare penge på det kontra DLNA?

Jeg har en del venner som ofte kommer over(og jeg kommer over til dem) og der er det altså bare nemmere at sætte et usb stick eller harddisk til og så afspille film derfra (ihvertfald på de Samsung TV jeg har prøvet det på). Som det ser ud nu skal jeg selv og en ven begge opgradere og vi vil gerne droppe bluray og så i stedet for afspille via USB.

Men som det ser ud nu er vi begrænset til Samsung TV og det lyder ikke som om at de andre producenter er nået ligeså langt. Kan det virkelig passe at det kun er Samsung som kan afspille DTS-lyd? For er de andre producenters USB afspilning så ikke ret ubrugeligt?
Af caxx
#142248
Billy Blaze skrev:Det gik lidt off topic :D, men der hvor jeg mener at USB afspilning har sine fordele er at det ofte er nemmere og burde man ikke også spare penge på det kontra DLNA?

Jeg har en del venner som ofte kommer over(og jeg kommer over til dem) og der er det altså bare nemmere at sætte et usb stick eller harddisk til og så afspille film derfra (ihvertfald på de Samsung TV jeg har prøvet det på). Som det ser ud nu skal jeg selv og en ven begge opgradere og vi vil gerne droppe bluray og så i stedet for afspille via USB.

Men som det ser ud nu er vi begrænset til Samsung TV og det lyder ikke som om at de andre producenter er nået ligeså langt. Kan det virkelig passe at det kun er Samsung som kan afspille DTS-lyd? For er de andre producenters USB afspilning så ikke ret ubrugeligt?
Ja, det er desværre korrekt hvad ang. din hypotese om samsung-afspilling kontra andre fjernsyn producenter.
Jeg checkede også sony, og det virker som om de er endnu mere bagud. Personligt vil jeg købe mig et relativt billigt samsung TV nu, f.eks. D5005 eller D6505, og derefter vente 1-2 år, til den tid burde størstedelen af producenterne have DTS-licens, ellers vil det være alt for underligt.