Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af teamet
#134543
Hey. I har dækket tv'er og pc-skærme ind, men den sidste skærmtype som alle har - mobilskærme - har i ikke berørt. Det kan være svært at finde ud af, hvilken paneltype der sidder i telefoner og kritisk vurdere telefoner overfor hinanden - en god artikel kan muligvis give genlyd a la G20 anmeldelsen i sin tid.

Senest har GSMarena været ude med nogle specs: http://blog.gsmarena.com/we-go-all-tech ... tio-tests/

Anandtech har hintet at der bag nomenklaturen super-lcd gemmer sig et PVA panel: http://www.anandtech.com/show/4238/ctia ... 10-1-8-9/3
mens IPS og AMOLED bliver meldt ud højlydt.

Kan man måle farvepræcision på en mobilskærm med jeres måleudstyr? Det ville være spændende at læse om

Det burde være lettere at få test-eksemplarer hjem, da det er noget lettere at sende en telefon med posten end et tv. Evt bare en editorial med generelle betragtninger.. Do it ;-)

/teamet
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#134548
Jeg har tænkt på at skrive et par overordnede artikler omkring emnet, som kan være med til at danne overblik, men indtil videre er det kun blevet til et par få om Samsungs AMOLED telefoner og IPS-skærmen i iPad.

Jeg har også en artikel liggende, som måske kunne være startskuddet. Over de seneste år har jeg bemærket, at skærme stadig bliver et større og større fokuspunkt for producenterne, når de lancerer mobile enheder, og det synes jeg er interessant. Se blot hvor meget udtryk som Retina display, IPS-panel, Super AMOLED, Super LCD osv. fylder i dag. :)

Jeg tror dog ikke jeg vil gå så langt som til at lave deciderede tests af skærmene i mobiltelefonerne. Det er også svært at måle farvepræcisionen i skærmen fordi det kræver, at vi kan køre et PC-signal på skærmene - ellers skal der udvikles en App, men det tror jeg ikke vi vil kaste os ud i :)
Jeg kan dog godt måle sortniveau, da det blot er et billede, der skal vises.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#134552
Tests af deciderede mobiltelefoner er nok ikke noget vi bør gøre alt for meget i. Jeg ved ikke hvor meget folk vil få ud af at læse 10 linjer om hver enkelt telefons display. Som Rasmus skriver, så kan vi ikke teste farvenøjagtigheden alligevel, så det vil kun være kontrastniveauet der kan måles.

Det er dog ret let at udtale sig om hvilke skærme der er bedre end andre, da man blot kan forholde sig til vores diskussion om paneltyper. Der er en generel inddeling på markedet, der omfatter:
- IPS paneler
- AMOLED paneler
- TN paneler

Førstnævnte bruges i større udstrækning i de dyrere mobiltelefoner, såsom HTC Desire, LG Optimus 2x, osv. osv., hvor AMOLED pt. er i underskud pga. leveringsproblemer fra Samsung. De bruges dog ellers i eks. Samsungs Galaxy, HTC Legend mv.

TN panelerne er så nemme at spotte, at enhver kan gøre det. Hvis man tilter telefonens display, så vil man fra en af siderne kunne se, at farverne inverterer, hvilket eksemepelvis er tilfældet på iPhone 3GS.
Af mhca
#134574
Ang. fokus på mobil-telefon, så vil jeg heller ikke mene, at det er interessant at gå decideret ind og teste skærmene.
Men det kunne da være interessant, hvis du/I kunne skrive en lidt faglig artikel om dit/jeres indtryk af forskellene på de enkelte skærme.

Jeg synes måske ikke super korrekt farvegengivelse er vigtig, men blot om farverne står skarpt og med god lysstyrke.
Hvis du fx også kunne komme lidt ind på de enkelte skærmes egenskaber i forhold til lysstyrke, betragtningsvinkler og måske strømforbrug. Måske også noget om kravene til de enkelte typer skærme, fx om det er et krav med en tyk glasfront e.l., hvilket kan betyde noget for reflektioner og brug i dagslys....

Men det er I nok bedre til at vurdere. Blot lidt forslag til inspiration og overvejelse.
Af Mysen
#134598
Lysstyrke, betragtningsvinkel og strømforbrug er nok det eneste, jeg ville gå op i. Disse er dog slet ikke uvæsenlige, men det bliver der til gengæld kigget på i nogle mobiltestsites.
Farver og bevægelser synes jeg ikke er så vigtige. Det er jo aldrig som at gå i biografen, selv om man finder en HD film fra youtube med nogenlunde bitrate.
Af teamet
#134675
Jamen det er også bare et forslag til noget, som jeg persoligt ville være interesseret i at læse. Håber der kommer noget :-)

/teamet
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#134684
Mysen skrev:Lysstyrke, betragtningsvinkel og strømforbrug er nok det eneste, jeg ville gå op i. Disse er dog slet ikke uvæsenlige, men det bliver der til gengæld kigget på i nogle mobiltestsites.
Farver og bevægelser synes jeg ikke er så vigtige. Det er jo aldrig som at gå i biografen, selv om man finder en HD film fra youtube med nogenlunde bitrate.
Lysstyrke kan vi også måle. Og betragtningsvinkler kan vi også kigge på. Strømforbruget kan man vel kun måle overordnet for mobiltelefonen? Ellers skal skærmen afmonteres.
Af mhca
#134686
Rasmus Larsen skrev:
Mysen skrev:Lysstyrke, betragtningsvinkel og strømforbrug er nok det eneste, jeg ville gå op i. Disse er dog slet ikke uvæsenlige, men det bliver der til gengæld kigget på i nogle mobiltestsites.
Farver og bevægelser synes jeg ikke er så vigtige. Det er jo aldrig som at gå i biografen, selv om man finder en HD film fra youtube med nogenlunde bitrate.
Lysstyrke kan vi også måle. Og betragtningsvinkler kan vi også kigge på. Strømforbruget kan man vel kun måle overordnet for mobiltelefonen? Ellers skal skærmen afmonteres.

Jeg nævnte også strømforbruget som faktor.
Men jeg tænkte nu lige så meget på, hvis man rent teknisk kunne udtale sig om strømforbruget baseret 100% på teknologien.
Jeg ved ikke, om dette er muligt... men du er jo lidt af en ekspert, så det kan være, at du kan gennemskue dette. Strømforbruget på telefonen kan variere meget afhængigt af antal kørende tjenester osv, så det vil kræve en kompliceret og lang test med batteritidens afhængighed af jysteret lysniveau på telefonen for at kunne sige noget baseret på en test.