Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#131280
Jeg er daglig innom Flatpanels.dk
Men den sidste måneden synes jeg vi er blevet overlesset med "Hjælp mig at vælge tv, for jeg klarer ikke lave research selv"-topics.

Lige nu kom jeg ind efter at have været på for 2-3 timer siden.
Trykket på nye beskeder siden sidst, og der var 7 tråder siden sidst.
Og ALLE 7 handler om "hvilket tv????????"

Da jeg så for sjov trykket "seneste emner i dag", så viser det sig at i dag er der p.t 27 emner, og 14!!!! af dem er "Hjelp, jeg klarer ikke vælge tv, gør det for mig!"

Har vi ikke en mulighed for at få begrænset antal nye tråder af ens karakter?
Lige for tiden føler jeg at "fagligheden" er på vej væk herfra, og vi bruges som "konsulenter" der skal hjæpe hver 3. danske familie med at købe nyt tv.

Det som jeg så finder ennu mere frustrerende, er at mange af dem der spørger efter tips, vil ikke høre på det mange skriver. De har faktisk selv gjort sig op en mening om hvad de vil have, og ønsker måske en bekræftelse.


Beklager min frustrasjon kommer sådan her ud, men lige nu begynder jeg at miste interæssen for forumet i den her, "Hjælp, vi skal købe" -tv-tid
Af BrianH
#131283
Du har ret, men alligevel ikke.
Er forums eksistensgrundlag er nu engang brugerne, og hvis størstedelen af brugerne i et forum om fladskærme spørger om, hvilke fladskærm de skal købe, så er det jo helt klart det emne der er størst behov for at få diskuteret.

Har man fulgt med længe, bliver det kedeligt at læse om igen og igen, men man kan jo bare lade være. De nye der stiller spørgsmålene er givetvis seriøse nok, og vil gerne have hjælp.
Af Mysen
#131284
Ja, jeg er faktisk heller ikke enig med dig Trykketor Jeg kan faktisk godt forstå dem, der vil bekræftes i deres research. Folk ved ikke, at de kan søge i forumet, og for at være helt ærligt så kræver det 10x tiden som at formulere en ny tråd.

Jeg svarer STADIG alle de mange folk, der henvender sig herinde, fordi de ikke gør det af ren dovenskab. Jeg springer dog over dem, der i deres start skriver meget bestemt, hvad de vil have, når det de vil have er direkte forkert eller, blot for påvirket af reklamer i tv. Disse folk har nemlig ikke brugt 10 sekunder på at kigge forum og tests igennem, inden de har spammet en ny tråd.

Jeg mener dem, der starter med: "Jeg vil have 37-42", for jeg sidder kun 5 meter væk, og det skal være LED og med 200hz, og så kan jeg ikke li' plasma, for det er vist ikke særlig godt. Det er forresten min første fladskærm"

Man kunne godt findele forumet lidt, så der kom en afdeling, der hed "hjælp mig med at vælge nyt tv" eller lign. Så havde nye brugere også et sted at lede, inden de oprettede en ny tråd.
Af Steen Bay
#131293
Joe, såmænd, det bliver vel lidt trivielt i længden at besvare de samme spørgsmål tre gange om dagen, men der er jo ingen tvang, og heldigvis, som der står i sangen: "For de gamle som faldt, er der ny overalt, de vil møde hver gang der bliver kaldt". ;)
Af PhDream
#131296
Er overvejende enig med TS. Jeg forlod et andet forum (navnet rimer på mordere :p ) fordi det blev for kedeligt og 75% af trådene var gentagelser.

Det samme gentager sig her. Ærlig talt kan 95% af de mennesker, der opretter en tråd, finde svaret ved at søge i forummet, Google, andre fora. Jo, der er nogle ægte eksperter her, der ved mere end resten og kan hjælpe med mere specifikke forespørgsler, men de gider da heller ikke svare på hver enkelt "fortæl mig hvad jeg skal købe"-tråd.

Jo, det er frivilligt (ikke) at svare, men alle bliver nok trætte af at svare på det samme dag ind og dag ud. På et eller andet tidspunkt vil folk begynde at miste interessen. Se f.ex. på hvor mange faste debattører der er; under 20. Jo, nogle tråde bliver læst mange tusinde gange, men de, der egentlig deltager i debatten, er meget få.

Det gode er dog, at der hvert år kommer nye modeller af det ene og det andet. Derfor taler man aldrig om det samme (selv om et tv i dag har den samme basale funktion, som det havde i 1967), hvilket forhindrer metaltræthed hos brugerne.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#131303
Vi forsøgte til dels at nedsænke antallet af disse tråde ved at oprette en liste over TV vi anbefaler. Vi har ikke tal på hvor mange der rent faktisk render ud og køber et TV alene pga. denne liste - dvs. uden at oprette en tråd herinde - så det kan være svært at gisne om hvilken effekt denne liste har haft. Vi har også udstukket retningslinjer for hvad man bør undersøge på forhånd - eksempelvis at søge i forum - så vi har givet lidt vejledning.

Jeg er dog enig i, at der er relativt få tråde herinde, som går ud over "Hvad skal jeg købe", hvilket er lidt synd. Det er klart, at vi ikke får ret meget ud af at remse de samme TV op igen og igen (for anbefalingerne roder jo stadig rundt blandt ca. 5-10 TV), men med den karakter vores hjemmeside har, så er det jo ret oplagt at spørge om råd til det næste indkøb.

Det er lidt af et dilemma, for dels kan det være ensformigt at afhjælpe de samme ting hver dag, men man har heller ikke lyst til at lade folk i stikken. Personligt er jeg blevet noget mindre aktiv i disse købstråde, med mindre der er noget der stikker ud.

Vi har pt. gang i en ny version af hjemmesiden, som måske vil gøre det nemmere at finde de informationer man har brug for uden at besøge forum, men personligt forventer jeg ikke, at det vil reducere antallet af tråde ang. køb.
Af Otto J
#131305
PhDream skrev: Det gode er dog, at der hvert år kommer nye modeller af det ene og det andet. Derfor taler man aldrig om det samme (selv om et tv i dag har den samme basale funktion, som det havde i 1967), hvilket forhindrer metaltræthed hos brugerne.
Jeg stiller mig gerne op i et kor og begræder mængden af "hjælp hvad skal jeg købe" tråde. Selve dét at folk spørger, det har jeg ikke så meget imod, men flertallet forventer at få et "køb dén her" svar, ikke et svar de rent faktisk bliver klogere af, så de bedre selv kan vurdere. Det er også derfor folk stiller en masse ufravigelige krav op, hvilket absurd nok som regel begrænser udvalget så meget at det ikke giver mening at spørge. Der er gudhjælpemig folk der har oprettet tråde med "hvilket Samsung LED-tv skal jeg købe". Helt ærligt, det er sgu for tamt. Al respekt for dem der gider svare på den slags tråde, jeg gider ikke (længere).

Jeg oplever groft sagt ingen tråde længere som man rent faktisk kan blive klogere af. Der er ingen debatter om baggrundsviden længere. Det gælder ikke kun dette forum, men alle. I "gamle dage" kunne man starte en tråd om hvad gamma er for en størrelse, og få 20 siders konstruktiv debat med diskussion om hvad gamma er, hvorfor er det vigtigt, hvad skal det være for at være godt, hvordan måler man det osv osv. I dag får man to sider hvis man er heldig, med to-liniers indlæg som ingen bliver klogere af.

Jeg synes desværre det er en generel tendens, folk bruger ikke fora'ene til at blive klogere, men til at få hurtige, nemme svar. Problemet er at der ikke ER nogen hurtige, nemme svar. Jeg kan komme helt op i det røde felt over at folk på den ene side beklager sig højlydt over at det er så uhyggeligt svært at købe tv, hvor meget jungle det er osv, og på den anden side forventer at man leverer en lynhurtig to-liniers løsning på alle deres problemer. Hvis det var så nemt, så var det jo ikke en jungle for helv...

Der findes ikke noget nemt svar. Der er kun to reelt brugbare måder at købe det bedst mulige tv på: A: Henvend dig til én der VED noget om det (som der bliver færre og færre af, fordi markedet er så prisfikseret), og gør som han siger - og betal dét ekstra det koster. Og nej, lad være med at ringe til mig, jeg sælger ikke tv. B: Brug al din fritid i et år på at sætte dig ind i detaljerne, kigge på tingene i praksis under ordentlige forhold, og opveje fordele og ulemper mod hinanden. Så kan du tage et valg med dig selv, på et rimeligt brugbart grundlag. Der er ikke nogen nem middelvej.

Så må man kalde mig arrogant hvis man vil, det har jeg bemærket at nogle er begyndt at gøre, så måske ER jeg blevet arrogant. Men jeg GIDER simpelthen ikke bruge tid på debatter som ingen bliver klogere af. Jeg deltager ikke i internet-fora for at svare folk på hvad de skal og ikke skal købe. Jeg deltager i internet-fora for at gøre andre og mig selv klogere. Jeg er overbevist om at mange andre kompetente mennesker har det på samme måde, og resultatet af dét er en negativ spiral, hvor dem der SVARER på "hjælp hvad skal jeg købe" trådene, i stadigt stigende grad er dem der heller ikke SELV kan finde ud af det, fordi de kompetente brugere stille og roligt mister interessen.

Så til alle dem der starter "hjælp hvad skal jeg købe" tråde: Overvej lige en ekstra gang, hvor meget det hjælper at få et svar på et spørgsmål, hvis dem der svarer ikke er klogere end du selv er.
Af Steen Bay
#131320
Otto J skrev:Så til alle dem der starter "hjælp hvad skal jeg købe" tråde: Overvej lige en ekstra gang, hvor meget det hjælper at få et svar på et spørgsmål, hvis dem der svarer ikke er klogere end du selv er.
God pointe. Det er jo nærmest per definition umuligt for en spørger at bedømme kvaliteten af et svar, uden selv at have en vis indsigt i emnet, men den slags kræver jo en større indsats, og så er det at mange, måske forståeligt nok, vælger den nemme løsning at stille et spørgsmål her. Men heldigvis er det jo ikke et spørgsmål om liv eller død, det er bare et TV, og ret beset, så er det vel egentlig for de allerfleste ret ligegyldigt hvilket de ender med at anskaffe. Så stor er forskellen mellem TV i en given prisklasse heller ikke. Kvaliteten af den film/udsendelse man ser på TV'et har nok langt større betydning for den samlede oplevelse end TV'et i sig selv.

Og jo, ville være rart med flere interessante debatter om 'baggrundsviden'. På 'mit' andet forum (dpreview.com) er der en overflod af nørdede og ganske lidenskabelige diskussioner om kamera teknik/teknologi, men det er jo nok sådan som én vist sagde, at "Danmark er for lille et sprogområde til at have sin egen ballet". ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#131353
Måske er emnet "kamera" også nemmere at være debattør i, da det jo oftest er noget folk dyrker som hobby eller professionelt. Der er ikke mange, der har relationer til TV på et professionelt niveau (nej, jeg mener ikke at en sælger i El-Giganten er professionel indenfor TV), og på hobby-niveau er det nok også begrænset hvor mange, der nørder med selve teknikken bag et TV ift. de der nørder med kamera. Jeg har eksempelvis mindst 20 venner eller kolleger, der nørder med kamera, men ikke en eneste, der nørder med skærme af nogen art. Vi har også vores egen fotoklub i firmaet, men biografklubben diskuterer IKKE hvordan man kalibrerer en projektor ;)

Men størrelsen på landet og udbredelsen af sproget er da nok en afgørende faktor for antallet af tråde omhandlende mere tekniske emner. De engelsksprogede sites indenfor TV-teknik har trods alt godt gang i disse diskussioner, men her er det måske også sværere at spørge om råd til køb af et TV, da der kan være ret signifikante forskelle på modellerne på kryds af atlanten.
Af PhDream
#131420
Glemte også at skrive, at det har noget med kulturen i landet at gøre. Folk er blevet mere dovne og mere egoistiske. Man vil oprette sin egen tråd, i stedet for at kigge i andres tråde, og man vil have hurtige og nemme svar, fordi man igennem opvækst og skole har lært, at verden drejer sig omkring én, og ikke omvendt.
Brugeravatar
Af David Munch
#132005
Hvorfor ikke bare oprette et "Hjælp til køb af skærm" subforum, som folk kan læsse de tråde over i? Så er det simpelt for dem at se hvad der er svaret for andre, og det er nemt at undgå trådene i det reelle diskutionsforum "TV" som så kan bibeholdes til ordentlige diskutioner.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#132023
Vi har vendt den internt før, men overskueligheden lider virkelig under, at man opdeler forum i for mange sub-fora. Uden at skulle være ude med riven efter nogen specielt, så har vi fulgt med i hvor nemt det er at navigere i andres fora, og jo flere sub-fora der kommer, des sværere har brugerne generelt ved at finde information og ved at skrive i det rigtige forum første gang.
Brugeravatar
Af David Munch
#132024
yakken skrev:Vi har vendt den internt før, men overskueligheden lider virkelig under, at man opdeler forum i for mange sub-fora. Uden at skulle være ude med riven efter nogen specielt, så har vi fulgt med i hvor nemt det er at navigere i andres fora, og jo flere sub-fora der kommer, des sværere har brugerne generelt ved at finde information og ved at skrive i det rigtige forum første gang.
Det giver jeg dig 100% ret i, men jeg mener stadig det er det værd, eftersom et subforum med det navn på nuværende tidspunkt vil have et langt større antal nye tråde end nogen andre subfora, og derfor hurtigt vil blive et af de mest brugte. Man kunne jo overveje at fjerne nogle af de subforums som stort set ikke bliver brugt, hvilket der er en del af, og lavet et 'Alt det andet' subforum til at samle op på dem.
Af mhca
#132027
Jeg havde nok hellere set et "hjælp til køb af TV"-subforum end subforummet til diskussion af 3D-TV.
3d-TV er efter min mening ikke så interessant, da de fleste herinde nok er mere interesserede i 2d-billedkvaliteten, og de specifikke 3d-spørgsmål, der er, kan typisk stilles i TV-sektionen.
Men nu er det oprettet, så jeg ville ikke nødvendigvis ændre på det lige pt. Men I kan jo overveje det samtidigt med jeres store ændring af flatpanels.dk

Jeg er dog enig med Yakken... for mange underafdelinger er uoverskueligt for de nyankomne, så man skal forsøge at begrænse det.

Mvh. Martin