Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#130465
Jeg har lagt mærke til at store PC skærme ofte udsender en hel del varme.

Så tænke at det kunne være interessant at have en måling på udstålingen fra skærmen i form af en temperaturmåling f.eks. 50 cm fra skærmen.

Det er jo rart at vide hvilken solfaktor man skal købe hvis man anskaffer sig en skærm der udstråler meget varme. ;)

Mvh.
Carsten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#130476
Du kan ikke måle varmen fra en skærm i 50 cm afstand. Hvis man skal lave en meningsfyldt måling af noget sådant, så skal det være med et IR-kamera og det står ikke lige øverst på ønskelisten. Så snart vi får LED i LCD-skærmene, så vil det ikke længere være et issue med varmeudstråling og i min mening er det heller ikke et issue i dag med CCFL.

Hvis vi endelig skal ud og have fat i udstyr, der kan måle på andet end billedet, så var en støjmåler nok mere relevant, men de er desværre ret dyre hvis kvaliteten skal være i orden... måske man skulle gøre sig bedre venner med gutterne hos Brüel og Kjær :)
Af Inigo
#130488
Hmm, på mit arbejde har vi 4 stk HP 30 tommer skærme hængende på en væk. Når jeg står 1 m fra dem kan jeg tydeligt mærke varmen fra dem. Så vil da tro man umiddelbart kan måle en højere temperatur i umiddelbart nærhed 40-50 cm.

Men det er i hvert fald ikke så dyrt at lade det komme an på en praktisk prøve for at se om det faktisk er målbart ;)