Brug dette forum til forslag og ris/ros til Flatpanels og forummet.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af MigSelv
#109631
Kratz skrev:Kan du så fortælle mig hvorfor to receivere, som begge er THX certificerede kan have et meget forskelligt lydbillede?
Det har jeg i hvert fald selv været vidne til. Jeg vil påstå du ikke kan sige den ene er mere korrekt end den anden, det er et spørgsmål om personlig præference (kan man lide et lyst klangbillede eller et mørkt klangbillede).
Hej
Fuldstændig som en THX certificeret skærm, ingen af dem performer ens, men de opfylder grundlæggende krav.
Uanset lyd eller billede, der opfylder måledata ( fastlagte præferencer ), vil øre og øjne hos forskellige personer også opfatte forskelligt.
Med THX lyd er forstærker ikke nok, der skal også godkendte højttalere til.
Til gengæld er THX lyd, ikke perfekt lyd, der opfyldes blot basale måledata krav.
Både ved lyd og billede, kan der opnåes perfekte målinger, men derfor er det ikke sikkert, at du/jeg opfatter det perfekt.
Rigtig lyd ( målemæssigt ), er tit meget kedeligt at høre på. Tag din CD som eksempel, lyder under ingen omstændigheder som en god LP. Men hvad tror du, at der måler bedst/korrekt ?
Normer foreskriver helst 0% forvrængning. Hvorfor lyder en Marshall guitarforstærker egentlig godt så? Såmænd forvrængningen ( hvis den har den rette størrelse ), det fandt HighEnd producenten Holfi ud af. Derfor blev deres CD afspillere bygget med tilpas forvrængning, og hvordan lyder det så ? Næsten lige så analogt som en god LP.
Af Kratz
#109632
Vældigt interessant!
Jeg har lært en masse i dag :)

Jeg vil dog fortsat påstå, at lyd i højere grad end billede veksler fra produkt til produkt, selv når standarderne overholdes (og samme højtalere benyttes).
Brugeravatar
Af MigSelv
#109637
Hej
Underlig udmelding, set i lyset af alle tests af TV foretaget her på sitet. Ikke en skærm ( undtaget LCD i samme modelserie, måske ), performer ens. Og enige om, kan vi vel være, at det ikke er billige Prosonic skærme der testes.
Det samme gør sig gældende på lydsiden. Der er dog også mange ting slutbrugeren gør, for at tilpasse sin referencelyd. Kabel til enheder, HT, placering af disse og tweaks i en lang uendelighed osv.
Den største lydfejl der gøres, højttaleren købes til sidst, når budgettet stort set har ramt loftet. Intet system bliver bedre end svageste led.
Hellere en middelmådig forstærker, og topklasse højttalere. Dette vil i de fleste tilfælde give bedre lyd, end topklasse forstærker og middelmådige højttalere.
Bedste råd jeg altid giver, når jeg bliver spurgt til råds om køb. Hvad forlanger du af dit elektronikkøb ( tv, hifi, pc ), og hvad vil du betale? Beløbet der er afsat, svarer næsten aldrig til det ønskede. Men der kan altid findes noget, i enhver prisklasse, med outstanding performance.
PS. Ingen højttalere lyder lige godt på alle forstærkere, en forstærker lyder heller ikke lige godt på alle højttalere. Men en ting er sikkert, god lyd kræver en topklasse højttaler.
Senest rettet af MigSelv 4. aug 2010, 18:22, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#109638
Akyhne skrev:Hvad angår brugeren JA - kender ham ikke, men så hans argumentationer i http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=17383
Som ny bruger, og uden kendskab til kalibrering, virker det i den tråd som om "JA" ikke bliver hørt. Og kort tid efter er han sparket ud.
Grunden til jeg reagerede her var, at det virkede som om nogen mente han skulle sparkes ud på grundlag af hans dumhed og misfortolkninger af grafer m.m.
Uvidenhed er vel grunden til at man opsøger et forum i første omgang. Det er gentagne brud på vores beskedne regelsæt der ligger til grund for udelukkelsen, som jeg skrev tidligere i tråden.
Af Kratz
#109767
MigSelv skrev:Hej
Underlig udmelding, set i lyset af alle tests af TV foretaget her på sitet. Ikke en skærm ( undtaget LCD i samme modelserie, måske ), performer ens. Og enige om, kan vi vel være, at det ikke er billige Prosonic skærme der testes.
Det samme gør sig gældende på lydsiden. Der er dog også mange ting slutbrugeren gør, for at tilpasse sin referencelyd. Kabel til enheder, HT, placering af disse og tweaks i en lang uendelighed osv.
Den største lydfejl der gøres, højttaleren købes til sidst, når budgettet stort set har ramt loftet. Intet system bliver bedre end svageste led.
Hellere en middelmådig forstærker, og topklasse højttalere. Dette vil i de fleste tilfælde give bedre lyd, end topklasse forstærker og middelmådige højttalere.
Bedste råd jeg altid giver, når jeg bliver spurgt til råds om køb. Hvad forlanger du af dit elektronikkøb ( tv, hifi, pc ), og hvad vil du betale? Beløbet der er afsat, svarer næsten aldrig til det ønskede. Men der kan altid findes noget, i enhver prisklasse, med outstanding performance.
PS. Ingen højttalere lyder lige godt på alle forstærkere, en forstærker lyder heller ikke lige godt på alle højttalere. Men en ting er sikkert, god lyd kræver en topklasse højttaler.
Ok, jeg gir' mig!
Du er tydeligvis rigtigt godt inde i dette område.

Det undrer mig blot der så ikke er større fokus på 'korrekt' lyd? (de steder jeg besøger i hvert fald ;) )
Men det kan måske være fordi det er et noget mere komplekst felt. Som du skriver afhænger resultatet er utallige parametre, receiver, højtalere, kabler mm.

Derudover kan jeg da kun give dig ret i, at mange prioriterer galt når de skal købe Hifi udstyr og lægger for meget vægt på receiveren frem for at købe nogle ordentlige højtalere.
Brugeravatar
Af MigSelv
#109771
Hej
Korrekt lyd, er ligeså diffust ( for de fleste ), som begrebet korrekt billede.
Med mp3 og andre komprimerede lydformater, der kan afspilles fra nærmest ikke eksisterende anlæg ( en stor del vægter design fremfor ydelse ), gik den rigtige lyd en svær tid i møde.
Hvor mange vil have lydkasser på 100-150 kg. stående? For ikke at tale om forstærkere på 30+ kilo.
Butikkerne tager det hjem kunderne efterspørger, resten af os, må gå i mindre specialbutikker.
Korrekt lyd skal jo også indrettes rigtigt. Mange ( stort set alle ), indretter stuen med møbler osv., dernæst kan der måske blive plads til et lille stereoanlæg ( helst uden højttalere ), for de skal da ikke ind i stuen, skal de?
Den rigtige lyd, skal møbleres først, dernæst kan du finde plads til resten. Hvor mange steder tror du, at den går?
Som med tv, alle vil have det bedste, det skal bare ikke koste mere end 4-6000 kr.
Af Akyhne
#109774
MigSelv skrev:Den rigtige lyd, skal møbleres først, dernæst kan du finde plads til resten. Hvor mange steder tror du, at den går?
Mmmm, jeg er heldig gift [img]http://smf.e-debatten.dk/Smileys/LightB_Static/xd.gif[/img]
Har selv nogle gamle Mission højttalere for ca. 8.000,- og en nyindkøbt, billig Denon AVR-1611 surround receiver. Sidsnævnte duer slet ikke til afspilning af musik, men nu er prioriteten med det setup også film/tv.